image

Ierse toezichthouder onderzoekt advertentieveilingen Google

donderdag 23 mei 2019, 12:39 door Redactie, 0 reacties

De Ierse privacytoezichthouder is een onderzoek gestart naar de persoonlijke gegevens die Google verwerkt bij online advertentieveilingen. Aanleiding zijn verschillende verzoeken, waaronder die van Johnny Ryan van internetbrowser Brave.

Eerder deze week kwam de Nederlandse burgerrechtenbeweging Bits of Freedom met een soortgelijk verzoek aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Privacyorganisaties hebben kritiek op online advertentieveilingen die van real time bidding (RTB) gebruikmaken. Hierbij wordt advertentieruimte op websites via een geautomatiseerde veiling verkocht aan adverteerders.

Elke keer dat iemand een website bezoekt en een gerichte advertentie te zien krijgt, worden gegevens over wat hij of zij leest of bekijkt naar bedrijven gestuurd. Dit worden ook "bid requests" genoemd. Advertentiebedrijven versturen deze gegevens naar tal van bedrijven om zo adverteerders te laten bieden om advertenties aan bezoekers te tonen. Bedrijven kunnen zo gericht adverteren. De bid requests die dit mogelijk maken bevatten vaak allerlei persoonlijke informatie van internetgebruikers.

Volgens Ryan overtreedt Google hiermee de regels die de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) stelt aan het verwerken van gegevens, waaronder dat personen adequaat worden geïnformeerd over wat er met hun gegevens gebeurt en dat gegevens op zo'n manier worden verwerkt dat ze tegen ongeoorloofde of onrechtmatige verwerking beschermd zijn.

De Ierse privacytoezichthouder is hier nu een onderzoek naar gestart. Met het onderzoek wil de autoriteit vaststellen of het verwerken van persoonlijke gegevens tijdens elke stap van een advertentietransactie voldoet aan de AVG. Tevens zal de toezichthouder kijken naar de AVG-principes van transparantie en dataminimalisatie en de bewaarpraktijken van Google.

Onlangs kreeg de Ierse toezichthouder in een artikel van Politico nog felle kritiek te verduren omdat het aan de leiband van grote Amerikaanse techbedrijven zou liggen. De autoriteit heeft sinds de AVG vorig jaar van kracht werd, ondanks bijna 2.000 privacyklachten, tegen geen enkel groot techbedrijf actie ondernomen.

Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.