image

Overheid wil OV-chipkaart uiterlijk in 2023 hebben vervangen

woensdag 3 juli 2019, 12:45 door Redactie, 32 reacties

De overheid wil de OV-chipkaart uiteindelijk in 2023 door nieuwe betaalwijzen hebben vervangen, zo heeft staatssecretaris Van Veldhoven laten weten. Ook met deze nieuwe betaalwijzen moet anoniem reizen mogelijk blijven, aldus de staatssecretaris.

Volgens Van Veldhoven is de techniek achter de chipkaart aan vervanging toe. "Het is een duur systeem waarvan de technische ondersteuning in de toekomst onzeker is en bovendien draait op een eigen standaard waardoor andere betaalmiddelen (zoals een bankpas) dan de OV-chipkaart niet gebruikt kunnen worden voor betalingen in het OV", zo schrijft ze in een brief aan concessieverleners en -houders. De OV-chipkaart wordt daarom vervangen door een nieuw betaalsysteem.

In plaats van het reissaldo op de OV-chipkaart bij te houden, wat kaartgebaseerd is, wordt het saldo straks in de back-office van het betaalsysteem bijgehouden (accountgebaseerd). Via dit account kan de reiziger aangeven welke betaalwijze wordt gebruikt, zoals bijvoorbeeld de smartphone of bankpas. "De reiziger heeft deze betaalwijzen vaak al op zak en hoeft er dus geen speciale OV-kaart voor aan te schaffen. Uiteraard blijft anoniem reizen, dus zonder account, ook mogelijk", aldus de staatssecretaris (pdf)

Als het aan Van Veldhoven ligt worden de nieuwe betaalwijzen in 2021 landelijk geïntroduceerd, zodat de techniek achter de OV-chipkaart uiterlijk in 2023 kan worden uitgezet.

Reacties (32)
03-07-2019, 12:49 door Anoniem
Ik ben benieuwd naar hoe ze dit gaan verprutsen
03-07-2019, 13:04 door Anoniem
Ach ja, hebben ze een systeem, gaan ze het weer opheffen.... Betalen per bankpas, prima, mits niet alleen met de draadloze methode. Betalen met de telefoon? Niet iedereen heeft een telefoon die dat aankan, of er komt een app met een code die gescand kan worden, dan vallen 'alleen' mensen zonder smartphone buiten de mand. Anoniem betalen? Hoe dan, de OV kaart verdwijnt en bankpas en telefoon zijn niet anoniem, niet linksom en niet rechtsom. Dus toch weer een OV kaart? Dan kunnen ze beter zeggen, dat ze gaan upgraden.
03-07-2019, 13:08 door Anoniem
Als het aan Van Veldhoven ligt worden de nieuwe betaalwijzen in 2021 landelijk geïntroduceerd
Betalen met de mobile telefoon zeker? Of nee wacht, contactloos betalen.
Waar gaan we heen als maatschappij..

Was is er nu dan alweer niet goed aan de OV? Het werkt toch prima... Alles gaat zo snel tegenwoordig. Met ouderwetste treinkaartjes hebben we hoe lang gedaan? Heel lang. Het OV chipsysteem bestaat all 19 jaar, ok. Maar het is sinds 2012 pas landelijk geïmplementeerd. Dus dan weer 9 jaar verder en we willen toch alles weer anders hebben.

Zal zeer waarschijnlijk met de mobile telefoon worden, straks kun je niet meer zonder over straat lopen, net als zonder ID kaart over staart lopen. Wettelijke verplichting om dus gevolgd te worden !
03-07-2019, 13:10 door Anoniem
De overheid wil de OV-chipkaart uiteindelijk in 2023 door nieuwe betaalwijzen hebben vervangen

Het heeft 7 jaar gebruik + 10 jaar ontwikkeling gekost, en wie weet hoeveel miljoenen. Maar dan zijn we over 2 jaar in 2021 eindelijk zover dat het vervangen moet worden (en blijkbaar met veel entheusiasme vanuit het NOVB) ... en in 2023 uitgezet.


In plaats van het reissaldo op de OV-chipkaart bij te houden, wat kaartgebaseerd is, wordt het saldo straks in de back-office van het betaalsysteem bijgehouden (accountgebaseerd). [...] Uiteraard blijft anoniem reizen, dus zonder account, ook mogelijk"

Dit gaat alleen over de betaalvorm.

Gaat nu de reiziger in het nieuwe ontwerp centraal gesteld worden, of nog steeds de vervoerder?
Anders zie ik de bui al weer hangen.


De concessieverleners (oa.deze minister) hebben al aangegeven (zie pdf) het nieuwe (betaal)systeem niet te gaan bekostigen.
03-07-2019, 13:26 door Anoniem
Anoniem wat een grap. Je kan alleen opwaarderen met je bankpas. Leugens, misleiding, in de maling nemen. We pikken het en het gaat steeds verder.
03-07-2019, 14:29 door Anoniem
Dit hadden ze bij invoering kunnen en moeten bedenken. Maargoed, we zijn hier nu. Waarmee dan? Waar beginnen ze? Echt, als je iets goeds wil hebben begin je met TLS bij het grof vuil te zetten. Heb ik ook alleen maar vanaf het begin geroepen, en ik was zeker niet de enige. Oh, en die "andere betaalmiddelen", waarbij "ook anoniem reizen mogelijk moet blijven", anoniem pinnen? Nee? Wat dan wel? Is dit stuivertje wisselen tussen ons-soort-mensen vrindjeskliekjes of wat wil de minister nou echt?

En laten we wel wezen, ingevoerd in 2005, een houdbaarheid van nog geen twintig jaar. Beetje weinig voor een landelijk systeem, niet?
03-07-2019, 14:37 door Anoniem
De politie, Belastingdienst, het Openbaar Ministerie en bijzondere opsporingsdiensten kunnen vanaf eind 2021 geautomatiseerd saldo- en transactiegegevens bij Nederlandse banken opvragen.

En dan alles aan data aan elkaar koppelen,We GOT HIM !!

Nee,de onschuldige burger die hier niets mee te maken wil hebben !

Het openbaar vervoer dient gratis te zijn,en niet het argument het is te duur
de ov chipkaart,ze willen en ze zullen je als burger in het panopticum systeem krijgen.

Dus ga stemmen mensen en laat je protest horen.

The Matrix
03-07-2019, 15:28 door Anoniem
Anoniem reizen blijft mogelijk ?

Nu al moet je pinnen en betaal je 1 euro extra ! PSD2 ! etc ...

en ook dan ben je verplicht in en uit te checken !

En overal op het station hangen (on)zichtbare camera's !

Dan zitten we in de trein ... :

En dan hangen ook daar camera's inclusief geluidsregistratie !


Van begin tot eind sta je op audio en beeld met een koppeling naar je bankbetaling . ANONIEM HOEDAN ?!!
03-07-2019, 15:39 door Anoniem
Aihoewel bet gebruiksgemak van de DV chipkaart door de reizigers met een 8,2
goed gewaardeerd wordt

Ik heb in die 10-15 jaar nog nooit enige enquete langs zien komen om de OV-chipkaart (die ik heb, op naam) te beoordelen.
Dat kan toeval zijn, of er is maar een "kleine" groep personen geraadpleegd. Dat kan natuurlijk ook.
Er is geen link naar die enquete, of voorgaande enquetes.
03-07-2019, 15:41 door Anoniem
Als dit betekend dat we uiterlijk 2023 van TLS (het bedrijf achter de kaart) af zijn dan is dit goed nieuws, weer een datagraaier minder.
03-07-2019, 15:53 door Anoniem
Waarom was de strippenkaart ook alweer afgeschaft en het gewoon kaartje voor een trein kopen? De OV kaart was toch zo ideaal en goedkoop?
03-07-2019, 16:01 door Anoniem
Er is in die tijd gewoon veel veranderd waar men tijdens de ontwikkeling nog niet vanuit kon gaan.
Bijvoorbeeld of de scanners al dan niet online konden zijn. Besloten werd dat ze niet gegarandeerd online zouden
kunnen zijn dus werkte het hele systeem met registratie van de betalingen in de kaart zelf. Daarmee werd het
fraudegevoelig. Zo iets hoeft nu niet meer, je kunt het saldo centraal bewaren en online raadplegen.

Ik vind het positief dat men het nu als een nadeel ziet dat het een specifiek voor deze toepassing ontwikkeld systeem
is in plaats van een standaard. Meestal vallen de mensen hier over elkaar heen met de beweringen dat de overheid
geen software kan ontwikkelen (waarbij allerlei dingen die in de jeugd van de mensen nog door de overheid gedaan
werden tevens bij overheid gerekend worden), dus als er nu iets gebruikt gaat worden wat gewoon standaard is en
van de plank gekocht kan worden, des te beter.

Of het OV zelf daar al van overtuigd is waag ik te betwijfelen. Daar zal de staatssecretaris nog wel op een missie
moeten denk ik. De OV bedrijven in Nederland hebben een sterke voorkeur voor specifiek voor hen ontwikkelde
spullen ipv COTS. Dat heeft ook altijd vertraging in hun projecten tot gevolg, maar ze blijven er aan vasthouden,
iedere keer weer opnieuw. Een tram met rails en wissels, inclusief spoorwegovergangen en wat diens meer zijn,
dat kan natuurlijk niet al ergens anders ter wereld gerealiseerd zijn, dat moet je allemaal zelf bedenken en dan weer
jaren laten uitlopen ivm allerlei "tegenslagen" bij het testen van die spullen.
03-07-2019, 16:02 door Anoniem
Ze moeten het openbaar vervoer gratis maken.
Voor al die miljoenen had dat best gekund.
03-07-2019, 16:58 door Anoniem
Door Anoniem: Er is in die tijd gewoon veel veranderd waar men tijdens de ontwikkeling nog niet vanuit kon gaan.
Ik vind het positief dat men het nu als een nadeel ziet dat het een specifiek voor deze toepassing ontwikkeld systeem
is in plaats van een standaard.

Bij het begin van het project is men in Tokyo en Londen gaan kijken. (Oa. de Oysterkaart). Daarbij had men (in ieder geval) van de bekende valkuilen bij de systemen in die steden, kunnen leren.
Toch besloot men om een eigen systeem te ontwikkelen. Met alle problemen en ontwerpfouten van dien.
Hoeveel geld is hierbij verspild? Of we dat ooit te weten zullen komen. Ik denk het niet.
Het heeft vervolgens ruim 15 jaar geduurd voordat men schoorvoetend aangeeft dat het systeem niet (meer) voldoet.


Door Anoniem: Meestal vallen de mensen hier over elkaar heen met de beweringen dat de overheid
geen software kan ontwikkelen (waarbij allerlei dingen die in de jeugd van de mensen nog door de overheid gedaan
werden tevens bij overheid gerekend worden), dus als er nu iets gebruikt gaat worden wat gewoon standaard is en
van de plank gekocht kan worden, des te beter.

TLS is van de vervoerders. De vervoerders zijn voor het overgrote deel commerciele bedrijven. Dus geen overheid.
En deze commeciele bedrijven heben het niet veel beter gedaan dan de overheid als het om het ontwikkelen van een complex maatwerk ICT systeem gaat.
Dus ja, liever iets van de plank waarbij de reiziger centraal staat ipv niet de vervoerder.
03-07-2019, 18:10 door Anoniem
Door Anoniem: Anoniem reizen blijft mogelijk ?

Nu al moet je pinnen en betaal je 1 euro extra ! PSD2 ! etc ...

Waarom betaal je extra?

Door Anoniem: Waarom was de strippenkaart ook alweer afgeschaft en het gewoon kaartje voor een trein kopen? De OV kaart was toch zo ideaal en goedkoop?
Ik zou er niet meer aan moeten denken om 3 verschillende kaartjes te moeten kopen om mijn dagelijkse reis te maken. Bus trein en metro.
Dat is zo 1990, duur, inflexibel,traag en complex
03-07-2019, 19:43 door Anoniem
Sinds de ov-chip heb ik een auto.
In 2023 wordt het een dikke Amerikaan met v8...
No way dat ik al jaren vrijwillig aan het OV deelneem.
03-07-2019, 19:43 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom was de strippenkaart ook alweer afgeschaft en het gewoon kaartje voor een trein kopen? De OV kaart was toch zo ideaal en goedkoop?
Eerst zou het "beter en goedkoper" worden, en toen "niet duurder", en toen bleek het gewoon een stapel marketing-leugens en hadden we het er niet meer over.


Door Anoniem: Er is in die tijd gewoon veel veranderd waar men tijdens de ontwikkeling nog niet vanuit kon gaan.
Bijvoorbeeld of de scanners al dan niet online konden zijn.
Mwa, landelijke telemetriedekking kon je in die tijd ook best kopen, zeker als grote marktpartij. Of desnoods zelf opzetten en je overcapaciteit doorverkopen. Gezien de hoeveelheid poen die ze verpatst hebben aan herhaaldelijk doodgeboren projectjes hadden ze dat best kunnen doen. Nouja, als ze competent waren geweest. Het is niet de techniek die ze in de steek gelaten heeft. Het is hun eigen gefaal als bedrijf dat ov-reizend Nederland in de steek gelaten heeft.

Besloten werd dat ze niet gegarandeerd online zouden kunnen zijn dus werkte het hele systeem met registratie van de betalingen in de kaart zelf. Daarmee werd het fraudegevoelig. Zo iets hoeft nu niet meer, je kunt het saldo centraal bewaren en online raadplegen.
Die fraudegevoeligheid hebben ze ingebouwd door het ontwerp en de zwakke(re dan gedacht) chipjes. Ik herinner me nog dat ze heel hard huilden in de media dat vervangen "te duur" zou zijn en dat ze daarom maar al hun reizigers continue moesten bespioneren om te kijken of er niet gefraudeerd werd. Ondertussen werd het betere chipje wat nu ook hier in gebruik is al stilletjes en zonder problemen in de Londonse Oyster card uitgerold. En toen hadden de faalhazen van TLS echt geen excuus meer en moesten ze wel.

Let wel: Oyster komt uit met gratis kaartjes en je krijgt gewoon je restsaldo terug, waar ze hier zeveneneenhalve euro voor een leeg kaartje rekenen en het zo lastig en duur maken je restsaldo terug te krijgen dan ze daar ook nog eens gemiddeld acht euro per ongesaldoclaimde kaart op "verdienen". Wat in feite dus gelegaliseerde diefstal is. Net als hun weigering automatisch onterecht afgeschreven saldo op de kaart terug te storten. Het zijn dus gewoon een stel ladenlichters.
03-07-2019, 23:48 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zou er niet meer aan moeten denken om 3 verschillende kaartjes te moeten kopen om mijn dagelijkse reis te maken. Bus trein en metro.
Dat is zo 1990, duur, inflexibel,traag en complex
Je kon met één kaartje toe op sommige trajecten (strippenkaart in de trein), anders twee (bus+metro+tram, trein). En je hoefde je niet druk te maken over in-en-uit-en-in-en-uit-en-in-en-uit te checken bij overstappen. Dat scheelt nogal wat stappen waarop het fout kan gaan.

Moet je eens kijken hoeveel aparte nieuwe soorten kaarten erbij zijn gekomen sinds de ov-chipkaart verplicht werd. Iedere streek heeft zo z'n eigen. Want anders blijven de dagjesmensen uit de bus. Waarmee de ov-chipkaart zelfs de oorzaak is van meerdere kaartsoorten in omloop brengen, die allemaal net even eigen voorwaarden hebben.

De invoering van de ov-chipkaart en dus zeker voor af-en-toe-gebruik fors moeten investeren in een plastieken geldgat betekende in Zeeland een vermindering van 25% op het totaal aantal passagiers betekende. (Terwijl de ov-chipkaart verkocht werd als grote zwartrijverminderaar, wat in de (streek)bus wel een halvering van het aantal zwartrijders opleverde, van een hele naar een halve procent.) Tel uit je winst. Dus dat die kaartjes nodig zijn is wel duidelijk. Maar het kaartjeslandschap is er dus wel complexer van geworden, niet minder complex!

En als ik zo mijn oor te luisteren leg dan blijkt de strippenkaart voor veel mensen een stuk behapbaarder dan het gehannes met de ov-chipkaart en de "producten" op die kaart en stoeien met de opwaardeerzuilen en weetikhet. Het openbaar vervoer gebruiken was een stuk simpeler toen.

Dus ik denk dat je jezelf vanalles aanpraat om maar niet te hoeven toegeven dat de ov-chipkaart eigenlijk helemaal niet handig is. Want zeg nou zelf: Een verkeerd gestempelde strippenkaart was te herstellen met een simpel stickertje dat de buschauffeur er ter plekke op kon plakken. Een onterechte ov-chipkaart-afschrijving kost echt langer dan een stickertje plakken en je privacy bovendien.
04-07-2019, 07:15 door Anoniem
Oh ja, de "domme" paaltjes/poortjes die ze net geplaatst hebben, moeten ook vervangen gaan worden.
Die moeten nu slim worden zodat ze op de toekomst voorbereid zijn.

Wie had dat kunnen voorzien....
04-07-2019, 08:03 door Bitje-scheef
Bij het begin van het project is men in Tokyo en Londen gaan kijken. (Oa. de Oysterkaart). Daarbij had men (in ieder geval) van de bekende valkuilen bij de systemen in die steden, kunnen leren.
Toch besloot men om een eigen systeem te ontwikkelen. Met alle problemen en ontwerpfouten van dien.
Hoeveel geld is hierbij verspild? Of we dat ooit te weten zullen komen. Ik denk het niet.
Het heeft vervolgens ruim 15 jaar geduurd voordat men schoorvoetend aangeeft dat het systeem niet (meer) voldoet.

NL is erg goed in eigen ontwerpen (doordrukken)...kuch...kuch...zeker met OV. Fyra is ook zo'n mooi voorbeeld, er is niet voor niets een afkoopsom (grootste deel van de betaling) geweest voor Ansol-Breda. Dat is niet omdat Ansol het verprutste, wat de media hier graag deed geloven. Er stond namelijk een controle op van Lloyds op de uitvoering van het ontwerp en fabricage.
04-07-2019, 08:57 door Anoniem
Door Anoniem: Anoniem wat een grap. Je kan alleen opwaarderen met je bankpas. Leugens, misleiding, in de maling nemen. We pikken het en het gaat steeds verder.

waar haal je dit nou weer vandaan?? ik ga elke dag met de ov heb een abonnement en een anonieme kaart.
Er zijn inderdaad oplaad punten waar je alleen met pinpas kan opladen zoals in de supermarkt b.v. maar op elk station staan opwaardeer-automaten waar je gewoon met contant geld kan opladen
04-07-2019, 11:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Anoniem wat een grap. Je kan alleen opwaarderen met je bankpas. Leugens, misleiding, in de maling nemen. We pikken het en het gaat steeds verder.
waar haal je dit nou weer vandaan?? ik ga elke dag met de ov heb een abonnement en een anonieme kaart.
Heb je dat abonnement ook met muntgeld betaald dan?

Er zijn inderdaad oplaad punten waar je alleen met pinpas kan opladen zoals in de supermarkt b.v. maar op elk station staan opwaardeer-automaten waar je gewoon met contant geld kan opladen
Met muntjes, ja, ongeveer een kwart van de automaten op de stations (en nergens anders). En niet met briefgeld. (In Duitsland wel: Daar eten *alle* automaten muntjes en rond de helft ook flappen.) En oh ja, dat opwaarderen kan alleen in vijf of tien euro. Gewoon je broekzak legen is er niet bij, je moet ook met muntgeld met ronde getallen opwaarderen. Dus mag je muntjes gaan opsparen. Grote bergen muntjes. Lekker handig.

Het is dus gewoon weer een gevalletje van "technisch kan het" maar ze willen overduidelijk niet dat je het ook doet. Zoals zoveel "mogelijkheden" met de ov-faalkaart. Ze zeggen dus wel dat het kan maar echt eerlijk zijn ze er niet over.
04-07-2019, 12:03 door Anoniem
Ach ja, alsof je net je huis hebt voorzien van enkel glas en nu besluit dat HR++ toch beter is. Maar goed, de economie draait. (Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, heeft in vijf jaar tijd 55 miljoen euro winst gemaakt.)
04-07-2019, 14:26 door Anoniem
Door Anoniem:(Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, heeft in vijf jaar tijd 55 miljoen euro winst gemaakt.)

OK. Hierbij is het geld voor de vernieuwing van dit systeem gevonden.
(Hoeveel hiervan zijn niet geclaimde bedragen omdat er iets fout ging bij het uitstappen)
04-07-2019, 14:45 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Anoniem: Anoniem wat een grap. Je kan alleen opwaarderen met je bankpas. Leugens, misleiding, in de maling nemen. We pikken het en het gaat steeds verder.

waar haal je dit nou weer vandaan?? ik ga elke dag met de ov heb een abonnement en een anonieme kaart.
Er zijn inderdaad oplaad punten waar je alleen met pinpas kan opladen zoals in de supermarkt b.v. maar op elk station staan opwaardeer-automaten waar je gewoon met contant geld kan opladen

En dat is zo lekker verrekte onhandig! Van die figuren voor je in de rij die zonodig met van die papieren bankbiljetten en metalen muntjes moeten gaan lopen knoeien. In plaats van gewoon effe de draadloos betalende bankpas ervoor houden.
04-07-2019, 15:43 door Anoniem
Dus in de toekomst hoef ik als ik met mijn gezin op stap wil, niet eerst 6 OVchipcards á raison de 7,50 Eu per stuk aan te schaffen, verplicht op elk minimaal 20 Eu te storten en dan pas het reisje te kunnen maken? Waarna ik bij de NS hemel een aarde moet bewegen en mijn hele doopceel moet lichten om eventueel verkeerd in/uitgecheckt of overtollig saldo terug te krijgen als die vermaledijde kaarten na vijf jaar ineens ongeldig zijn en je gvd weer 7,50 mag betalen voor een nieuwe kaart?

Mogen we van de overheid ook nog even en beetje zekerheid, zodat we weten of het zinnig is om nog nieuwe kaarten aan te schaffen want ik denk maar zo dat we bij het afgeschaft worden van het systeem hooguit ons saldo terug gaan krijgen maar niet het aankoopbedrag van de kaarten.

Ik snap werkelijk niet waarom we als makke schapen met zoiets akkoord zijn gegaan.

- "Hallo, ik wil graag tien Euro van mijn rekening opnemen".
- "Dat is goed, dan moet u wel even deze wallet van 7,50 EU aanschaffen en dan kunnen we het geld daar in doen.
- "Okee, en doe er ook maar tien postzegels bij."
- "Prima, daar komt dan nog de 7,50 bij voor de verplichte envelop om de postzegels in te bewaren. En denkt u eraan dat die maar vijf jaar houdbaar is?"

Het is toch *hier religieus wezen naar keuze*-geklaagd.
04-07-2019, 16:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Anoniem wat een grap. Je kan alleen opwaarderen met je bankpas. Leugens, misleiding, in de maling nemen. We pikken het en het gaat steeds verder.
waar haal je dit nou weer vandaan?? ik ga elke dag met de ov heb een abonnement en een anonieme kaart.
Heb je dat abonnement ook met muntgeld betaald dan?

Er zijn inderdaad oplaad punten waar je alleen met pinpas kan opladen zoals in de supermarkt b.v. maar op elk station staan opwaardeer-automaten waar je gewoon met contant geld kan opladen
Met muntjes, ja, ongeveer een kwart van de automaten op de stations (en nergens anders). En niet met briefgeld. (In Duitsland wel: Daar eten *alle* automaten muntjes en rond de helft ook flappen.) En oh ja, dat opwaarderen kan alleen in vijf of tien euro. Gewoon je broekzak legen is er niet bij, je moet ook met muntgeld met ronde getallen opwaarderen. Dus mag je muntjes gaan opsparen. Grote bergen muntjes. Lekker handig.

Het is dus gewoon weer een gevalletje van "technisch kan het" maar ze willen overduidelijk niet dat je het ook doet. Zoals zoveel "mogelijkheden" met de ov-faalkaart. Ze zeggen dus wel dat het kan maar echt eerlijk zijn ze er niet over.
Wat begrijp je niet van het feit dat niemand verplicht is extra moeite te doen om het jouw makkelijk te maken ?

Je kan je ov chip kaart met contant geld opwaarderen dat dit niet zo makkelijk gaat als middels de pin is een ander verhaal.

De meerderheid pint en daarop wordt ingezet.

Als je dit niet zint dan moet je dit veranderen in plaats van te klagen.
04-07-2019, 18:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Anoniem wat een grap. Je kan alleen opwaarderen met je bankpas. Leugens, misleiding, in de maling nemen. We pikken het en het gaat steeds verder.
waar haal je dit nou weer vandaan?? ik ga elke dag met de ov heb een abonnement en een anonieme kaart.
Heb je dat abonnement ook met muntgeld betaald dan?

Er zijn inderdaad oplaad punten waar je alleen met pinpas kan opladen zoals in de supermarkt b.v. maar op elk station staan opwaardeer-automaten waar je gewoon met contant geld kan opladen
Met muntjes, ja, ongeveer een kwart van de automaten op de stations (en nergens anders). En niet met briefgeld. (In Duitsland wel: Daar eten *alle* automaten muntjes en rond de helft ook flappen.) En oh ja, dat opwaarderen kan alleen in vijf of tien euro. Gewoon je broekzak legen is er niet bij, je moet ook met muntgeld met ronde getallen opwaarderen. Dus mag je muntjes gaan opsparen. Grote bergen muntjes. Lekker handig.

Het is dus gewoon weer een gevalletje van "technisch kan het" maar ze willen overduidelijk niet dat je het ook doet. Zoals zoveel "mogelijkheden" met de ov-faalkaart. Ze zeggen dus wel dat het kan maar echt eerlijk zijn ze er niet over.
Wat begrijp je niet van het feit dat niemand verplicht is extra moeite te doen om het jouw makkelijk te maken ?

Je kan je ov chip kaart met contant geld opwaarderen dat dit niet zo makkelijk gaat als middels de pin is een ander verhaal.

De meerderheid pint en daarop wordt ingezet.

Als je dit niet zint dan moet je dit veranderen in plaats van te klagen.

Zijn punt is, terecht, de meerderheid pint mede doordat de rest doelbewust en onnodig extra moeilijk wordt gemaakt. En vertel jij mij eens hoe dat te veranderen is?
04-07-2019, 19:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Anoniem wat een grap. Je kan alleen opwaarderen met je bankpas. Leugens, misleiding, in de maling nemen. We pikken het en het gaat steeds verder.
waar haal je dit nou weer vandaan?? ik ga elke dag met de ov heb een abonnement en een anonieme kaart.
Heb je dat abonnement ook met muntgeld betaald dan?

Er zijn inderdaad oplaad punten waar je alleen met pinpas kan opladen zoals in de supermarkt b.v. maar op elk station staan opwaardeer-automaten waar je gewoon met contant geld kan opladen
Met muntjes, ja, ongeveer een kwart van de automaten op de stations (en nergens anders). En niet met briefgeld. (In Duitsland wel: Daar eten *alle* automaten muntjes en rond de helft ook flappen.) En oh ja, dat opwaarderen kan alleen in vijf of tien euro. Gewoon je broekzak legen is er niet bij, je moet ook met muntgeld met ronde getallen opwaarderen. Dus mag je muntjes gaan opsparen. Grote bergen muntjes. Lekker handig.

Het is dus gewoon weer een gevalletje van "technisch kan het" maar ze willen overduidelijk niet dat je het ook doet. Zoals zoveel "mogelijkheden" met de ov-faalkaart. Ze zeggen dus wel dat het kan maar echt eerlijk zijn ze er niet over.
Wat begrijp je niet van het feit dat niemand verplicht is extra moeite te doen om het jouw makkelijk te maken ?

Je kan je ov chip kaart met contant geld opwaarderen dat dit niet zo makkelijk gaat als middels de pin is een ander verhaal.

De meerderheid pint en daarop wordt ingezet.

Als je dit niet zint dan moet je dit veranderen in plaats van te klagen.
Je kan ook gewoon de vraag beantwoorden in plaats van in lege en zelfs onware gemeenplaatsen te vluchten.

Je kan wel claimen dat het volstrekt normaal is om het OV alleen toegankelijk te maken voor mensen tussen 1,55 en 1,75 cm lang die minstens een geel kledingstuk dragen en dat niemand verplicht is moeite te doen de rest van de mensen ook nog eens toe te laten. Maar dat gaat compleet voorbij aan het doel van het Openbaar Vervoer. En dat is dus precies ook het probleem met TLS: Teveel naar zichzelf en eigen aannames toerekenen en te weinig inzet voor de reiziger. En dat heeft ondertussen zelfs de politiek (een beetje) door.

Oh, en "doe het dan zelf beter", waar haal ik zo even de wetjes die dat mogelijk maken? Want let wel, de ov-faalkaart is van overheidswege verplicht gesteld en is daarmee een gesanctioneerd monopolie.
08-07-2019, 10:21 door Anoniem
Straks met je 3 kids in de trein, allemaal alvast een eigen bankpas of mobiel gekregen bij de geboorte natuurlijk om het reizen handig te maken :-D Of niet kunnen uitchecken omdat je telefoon leeg is na de reis, ook handig :)
09-07-2019, 08:44 door spatieman
mja, het enige voordeel van de anonieme ov kaart is, dat je die aan familie of vrienden kan uitlenen.
verder niets, want wil je opwaarderen moet je toch je bankpas gebruiken.
10-07-2019, 05:45 door Anoniem
Vreemd deze overheid, deze ov chipkaart werkt fantastisch eenvoudig en gemakkelijk op te bergen. Dan nu de keuze m via je smartphone en of MasterCard in te checken, waarom?
Zoveel mogelijk gegevens uit je telefoon halen en dat met derden delen, begrijp me goed het heet geld.Goedkoop is duurkoop, en jouw privacy ach die heb je niet.
A-sociale controles dat is wat de overheid betekend in deze, als ze dan toch alles willen weten laten een overheids-card geven voor al onze betalingen. Ik zou zeggen gemak dient de overheid.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.