image

Particuliere beveiligers bekijken camerabeelden voor politie

maandag 9 september 2019, 12:01 door Redactie, 6 reacties

Particuliere beveiligers zonder opsporingsbevoegdheid bekijken camerabeelden voor politie, zo heeft minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid laten weten. De minister reageerde op Kamervragen van D66 over een videoplatform dat beelden van bodycams, gemeentelijke bewakingscamera’s, Rijkswaterstaat, NS-stations, helikopters en drones kan koppelen, zodat politie een "totaalbeeld" krijgt.

Het platform werd onlangs tijdens de Vierdaagsefeesten in Nijmegen ingezet. De minister stelt dat het ingezette platform geen geautomatiseerd ict-systeem is, maar een "zorgvuldig samengesteld proces". De beelden zijn niet aan elkaar gekoppeld, maar de beeldschermen zijn naast elkaar geplaatst, zodat een beter beeld van de openbare ruimte ontstond. Het ging daarbij om beelden van camera's, alsmede van de NS, Rijkswaterstaat en bodycams.

Grapperhaus laat weten dat politie voor het bekijken van beelden in de regionale toezichtruimte in Nijmegen soms gebruikmaakt van externe ingehuurde krachten, die werkzaam zijn bij de stichting Regionaal Toezicht Ruimte (RTR-NL). Deze krachten beschikken niet over een opsporingsbevoegdheid. De stichting is volgens de minister bevoegd om politiegegevens te verwerken. In het geval van het systeem dat bij de Vierdaagse werd gebruikt verklaart Grapperhaus dat alleen politiemedewerkers werden ingezet.

Dat neemt niet weg dat de politie wel met externe observanten werkt. D66-Kamerleden Den Boer en Verhoeven vroegen de minister dan ook of hij het onwenselijk vindt dat door deze werkwijze binnenkomende beelden door burgers zonder opsporingsbevoegdheid worden beoordeeld en dat dit het risico op bijvoorbeeld etnisch profileren, discriminatie en privacyschending vergroot?

"Het is niet ongebruikelijk dat camerabeelden door camera-observanten zonder opsporingsbevoegdheid, onder operationele regie van de politie, worden uitgekeken. Al in de nulmeting cameratoezicht op openbare plaatsen uit 2006 staat dat in 11 procent van de onderzochte gemeentes de beelden worden uitgekeken door particuliere beveiligers. Vijf jaar later was dat zo bij 16 procent van de onderzochte gemeentes", antwoordt de minister.

Wanneer er met observanten wordt gewerkt is het een politiemedewerker die aan de hand van de beelden bepaalt of de politie in actie moet komen. Wat betreft de particuliere beveiligers in de regionale toezichtruimte in Nijmegen beschikken die over een een beveiligingsdiploma en zijn voorzien van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Daarnaast worden ze door politiemedewerkers geïnstrueerd en begeleid, schrijft Grapperhaus in zijn antwoord.

Verhoeven en Den Boer vroegen de minister ook of deze werkwijze aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) voldoet en of de Autoriteit Persoonsgegevens zich hierover zou willen buigen. Daarop antwoordt de minister dat de verwerking van camerabeelden onder het regime van de Wet politiegegevens plaatsvindt en dat de privacytoezichthouder bekend is met de inzet van extern ingehuurde camera-observanten door de politie.

Reacties (6)
09-09-2019, 12:19 door Anoniem
Ik ben zelf beveiliger geweest die camerabeelden uitkeek, maar je hebt helemaal geen opsporingsbevoegdheid nodig. Je hebt die pas nodig als je volgens de wet naar strafbare feiten wilt gaat speuren, zoals politie- en andere opsporingsambtenaren mogen doen.

Het zou pas een probleem worden als de beveiliger zonder deze bevoegdheid naar strafbare feiten gaat speuren voor een onderzoek bijvoorbeeld. Dan ontstaat via het wetboek van Strafvordering een z.g. vormfout die al snel door de advocaat van de tegenpartij zal worden uitgebuit in een proces, met als gevolg vrijspraak voor de verdachte(n). Maar aangezien niemand hier een buil aan wil vallen, zal er alles aan gedaan worden om te voorkomen dat deze juridische valkuil actief wordt.

Dit bericht kun je daarom indelen bij de zoveelste "storm" in een "glas water."
09-09-2019, 12:22 door Anoniem
Lijkt mij geen goede ontwikkeling.
Hoe de antecedenten van deze medewerkers controleren?
09-09-2019, 13:25 door Anoniem
Glas, plas, bleef zo als het was.
Want we moeten de burger ten koste van alles in de gaten houden. Nu nog zonder gevolgen. Maar dat duurt ook vast geen 10 jaar meer. Je weet wel, zoals in de DDR.
09-09-2019, 13:40 door Bitje-scheef
Door Anoniem: Het zou pas een probleem worden als de beveiliger zonder deze bevoegdheid naar strafbare feiten gaat speuren voor een onderzoek bijvoorbeeld. Dan ontstaat via het wetboek van Strafvordering een z.g. vormfout die al snel door de advocaat van de tegenpartij zal worden uitgebuit in een proces, met als gevolg vrijspraak voor de verdachte(n). Maar aangezien niemand hier een buil aan wil vallen, zal er alles aan gedaan worden om te voorkomen dat deze juridische valkuil actief wordt.

Dit bericht kun je daarom indelen bij de zoveelste "storm" in een "glas water."

Opleiding BOA ? Wat dacht je van scanauto's. Iemand die de data verzameld, echter de gemeente die alsnog het strafbare feit constateert ?
09-09-2019, 14:10 door Anoniem
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem: Het zou pas een probleem worden als de beveiliger zonder deze bevoegdheid naar strafbare feiten gaat speuren voor een onderzoek bijvoorbeeld. Dan ontstaat via het wetboek van Strafvordering een z.g. vormfout die al snel door de advocaat van de tegenpartij zal worden uitgebuit in een proces, met als gevolg vrijspraak voor de verdachte(n). Maar aangezien niemand hier een buil aan wil vallen, zal er alles aan gedaan worden om te voorkomen dat deze juridische valkuil actief wordt.

Dit bericht kun je daarom indelen bij de zoveelste "storm" in een "glas water."

Opleiding BOA ? Wat dacht je van scanauto's. Iemand die de data verzameld, echter de gemeente die alsnog het strafbare feit constateert ?
Data verzameling is geen opsporingsfunctie of de uitoefening daarvan.

Iemand die de opsporingsfunctie heeft kan:

1. op zoek gaan naar een verdachte die een strafbaar feit heeft gepleegd. Een burger of beveiliger kan/mag dat niet.
2. bewijs verzamelen. Dit verzamelen moet aan de wet geldende criteria voldoen. Een burger/beveiliger kan/mag dat niet.
3. alle bevindingen worden neergeschreven in een ambtsedig Proces Verbaal. Een burger of beveiliger mag/kan dat niet.
4. Het Proces Verbaal wordt verstuurd naar de Officier van Justitie. Dat mag en kan een burger/beveiliger niet.
5. De Officier bepaalt of het bewijs voldoende is en besluit - al of niet - tot vervolging over te gaan. Een burger of beveiliger kan/mag dat niet.

Dus het uitkijken van beelden of het verzamelen van data met een scanauto is geen opsporingsfunctie uitoefenen volgens de wet, zoals ik hierboven heb uitgelegd.
09-09-2019, 14:59 door Anoniem
Alles over cameratoezicht en wetgeving: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037591/2016-02-02
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.