image

HagaZiekenhuis ontslaat medewerker wegens datalek

maandag 23 september 2019, 20:35 door Redactie, 39 reacties

Het Haagse HagaZiekenhuis heeft een medewerker ontslagen wegens een datalek waarbij formulieren met patiëntgegevens in een winkelwagentje werden achtergelaten. Dat heeft het ziekenhuis via de eigen website bekendgemaakt. De formulieren maakten deel uit van een dienstoverdracht.

Er stonden gegevens van negentien patiënten op, waaronder naam, geslacht, geboortedatum, opnamereden, behandelend arts, behandelbeleid en verpleegkundige aandachtspunten. De formulieren hadden na afloop van de dienst in een afgesloten papierbak of papierversnipperaar moeten worden gedaan. Naar aanleiding van het datalek werd een onderzoek ingesteld. "Uit het onderzoek is gebleken dat een van de medewerkers van Haga bij dit datalek betrokken is geweest. Het dienstverband van de desbetreffende medewerker is beëindigd", aldus de verklaring van het ziekenhuis.

Het HagaZiekenhuis stelde eerder dat medewerkers die onzorgvuldig met patiëntgegevens omgaan in principe eerst een officiële waarschuwing van de directie krijgen. Bij herhaling volgt ontslag op staande voet. Dat wil niet zeggen dat de nu ontslagen medewerker eerder al een privacyovertreding had begaan. "Nee, zo moet je dat niet zien. Op basis van het onderzoek hebben we echter deze keuze moeten maken", aldus een woordvoerder tegenover het AD.

Reacties (39)
23-09-2019, 22:11 door Anoniem
Lekker makkelijk zo, de managers die verantwoordelijk zijn komen weer goed weg. Dat een medewerker zo'n datalek kan veroorzaken zegt veel over het niveau van het management.
23-09-2019, 22:14 door Anoniem
Goh... Zou het een stok voor de hond zijn? Of zouden ze het echt eindelijk een keer serieus nemen?
24-09-2019, 08:35 door Anoniem
Door Anoniem: Lekker makkelijk zo, de managers die verantwoordelijk zijn komen weer goed weg. Dat een medewerker zo'n datalek kan veroorzaken zegt veel over het niveau van het management.
Ik ben zelf slachtoffer geweest van verkeerd management, maar die hebben hun baan nog. In mijn geval konden ze geen reden vinden voor ontslag, dus ging men op zoek naar "fouten" en "verschil van inzicht". Ondanks dat je een vast contract hebt vonden ze reden om je als vuilniszak te behandelen en naar buiten te gooien.
24-09-2019, 08:39 door spatieman
go joh, dadelijk met het EPD V4.0 hoeven we ons geen zorgen te maken.
dan is alles gelinkt met het fantastische facebook !, en kan iedere rand mongool lekker graaien,
24-09-2019, 08:41 door [Account Verwijderd]
Barbertje moet hangen.

We zijn toch zo goed bezig hè, met de totaal doorgeschoten privacy-gekte in dit landje.
Mijn mening? De klier die hard naar de media is gerend om de politiek correcte lul uit te hangen i.p.v. te volstaan met de betreffende dossiers bij de politie afgeven wens ik naar goed Nederlands gebruik de allerakeligste ziektes toe die te vinden zijn in "The Oxford medical dictionary"!

Motivatie: Of g.v.d. de medewerkers in de medische zorg al niet erg genoeg op hun huid worden gezeten door o.a. agressieve 'patienten', en bezuinigingen terwijl de werkdruk al hoog is gezien de grote verantwoordelijkheden aangaande leven en welzijn van patienten die je draagt als werknemer in deze sector.
24-09-2019, 08:43 door Anoniem
Door Anoniem: Lekker makkelijk zo, de managers die verantwoordelijk zijn komen weer goed weg. Dat een medewerker zo'n datalek kan veroorzaken zegt veel over het niveau van het management.

Uit het artikel: De formulieren hadden na afloop van de dienst in een afgesloten papierbak of papierversnipperaar moeten worden gedaan.

Dat suggereert niet alleen dat er een policy is over hoe om te gaan met vertrouwelijke informatie ("hadden moeten worden gedaan"), maar ook dat er een daadwerkelijke implementatie is ("papierversnipperaar of afgesloten papierbak").

Voordat je verdere conclusies trekt hebben we meer informatie nodig...
24-09-2019, 08:54 door Anoniem
Door Anoniem: Lekker makkelijk zo, de managers die verantwoordelijk zijn komen weer goed weg. Dat een medewerker zo'n datalek kan veroorzaken zegt veel over het niveau van het management.
Ik hoor hier veel ervaring binnen ziekenhuizen? Nee? Ik wel.

Je kan nog zo goed beleid maken, nog zo veel aan awareness doen, nog zo vaak mensen op het hart drukken om alsjeblieft voorzichtig om te gaan met gevoelige gegevens, er hoeft er maar 1 bij te zitten die het zonde vindt dat overdrachtsformulieren maar op 1 kant worden gebruikt, en het handig lijkt om ze te herbruiken als boodschappenlijstje.
24-09-2019, 09:21 door Anoniem
Door Wilbert Wintergaard: Barbertje moet hangen.

We zijn toch zo goed bezig hè, met de totaal doorgeschoten privacy-gekte in dit landje.
Mijn mening? De klier die hard naar de media is gerend om de politiek correcte lul uit te hangen i.p.v. te volstaan met de betreffende dossiers bij de politie afgeven wens ik naar goed Nederlands gebruik de allerakeligste ziektes toe die te vinden zijn in "The Oxford medical dictionary"!

Motivatie: Of g.v.d. de medewerkers in de medische zorg al niet erg genoeg op hun huid worden gezeten door o.a. agressieve 'patienten', en bezuinigingen terwijl de werkdruk al hoog is gezien de grote verantwoordelijkheden aangaande leven en welzijn van patienten die je draagt als werknemer in deze sector.

Wat een onzin zeg. Dit is iemand die bewust PERSOONLIJKE data van andere mensen op straat heeft gegooid. Hoe stom kun je zijn. Laat dit een voorbeeld zijn. Dit staat 100% los van wat de medewerkers in de zorg allemaal meemaken. Wat iedereen zelf op FB of andere (a)social media gooit is hun eigen verantwoordelijkheid.
24-09-2019, 09:23 door Anoniem
Terecht. Moge het een voorbeeld zijn voor alle andere medewerkers die een loopje nemen met *mijn* privacy als patiënt; met je schouders ophalen kom je niet meer weg. Eindelijk. Vanuit het ziekenhuis snap ik het ook wel, die zijn de tonnen aan boetes beu. Heeft niks met zondebokken te maken.
24-09-2019, 10:04 door Anoniem
Door Anoniem: Lekker makkelijk zo, de managers die verantwoordelijk zijn komen weer goed weg. Dat een medewerker zo'n datalek kan veroorzaken zegt veel over het niveau van het management.
Je gaat er kennelijk van uit dat de verantwoordelijkheid van medewerkers nul komma nul is en dat management alle blunders moet voorkomen. Dat klopt niet, werknemers hebben wel degelijk een verantwoordelijkheid voor het goed uitvoeren van hun werk.

Om dit goed te beoordelen heb je allerlei details nodig die we niet kennen. Er kan een uitstekende reden bestaan dat die lijsten worden afgedrukt. Het kan het volkomen terecht zijn dat een werknemer ontslagen is die de verantwoordelijkheid die bij een functie hoort niet neemt. Het kan ook zo zijn dat die werknemer door vreselijk management het werken onmogelijk werd gemaakt zodat een blunder waarop die gepakt kon worden onvermijdelijk was. Dat levert twee heel verschillende oordelen op over de situatie, en dan zijn er ook nog wel andere scenario's te bedenken die weer tot andere oordelen kunnen leiden. Als je wel eens vergelijkbare toestanden in het echt hebt meegemaakt dan kan je zijn opgevallen dat zelfs met behoorlijk gedetailleerde kennis van de omstandigheden verschillende mensen tot verschillende oordelen komen.

Het is een illusie om te denken dat je als buitenstaander iets zinnigs kan zeggen over de vraag of de betrokken managers de medewerker terecht hebben ontslagen of niet.
24-09-2019, 10:04 door Anoniem
Door Anoniem: Lekker makkelijk zo, de managers die verantwoordelijk zijn komen weer goed weg. Dat een medewerker zo'n datalek kan veroorzaken zegt veel over het niveau van het management.

Als jij later een baan hebt kom je er wel achter dat een manager geen figuur is die continu om de mensen heen loopt
om te kijken of ze van minuut tot minuut wel doen wat het beleid voorschrijft. Die taak ligt bij de werknemer zelf.
24-09-2019, 10:19 door Anoniem
Hoewel 'het management' ongetwijfeld beter haar best kan doen om privacy van patiënten te bevorderen, is het bijzonder verwijtbaar gedrag als je als medewerker dergelijke formulieren in een 'openbare' ruimte gebruikt en zelfs achterlaat.

Het eerste zie je echter vrijwel niet en is niet zo spannend omdat het beleidsmatig is (ze hebben in het betreffende ziekenhuis wel de regels aangescherpt rondom het 'Barbie schandaal'), het tweede leidt direct tot collectieve verontwaardiging zodra het uitkomt.

Dat de medewerker wordt ontslagen lijkt, mijns insziens, dan ook vooral een maatregel voor de buhne te zijn.
24-09-2019, 10:37 door Tha Cleaner
Door Anoniem: Lekker makkelijk zo, de managers die verantwoordelijk zijn komen weer goed weg. Dat een medewerker zo'n datalek kan veroorzaken zegt veel over het niveau van het management.
Dit soort reacties zegt veel over het niveau van de poster. Want dit slaat nergens op.

Je kunt namelijk alles uitwerken en regelen als management. Als echter iemand dit gewoon niet uitvoert of doet, is dat dan een managementprobleem?

Er waren procedures, er waren technische implementaties voor de vernietiging. Waarom heeft het betreffende personeelslid het dan niet juist uitgevoerd? Wat was hiervan de redenen?
We hebben het hier ook over vrij basis privacy, waar je eigenlijk nauwelijks over na hoeft te denken. Zelfs een prullenbak had hiervoor gebruikt kunnen worden (nog steeds niet volgens de richtlijnen). Als personeel bij het HagaZiekenhuis kun je ook niet zeggen, dat je er niet op geattendeerd bent de laatste maanden. Het HageZiekenhuis heeft hierop veel aangestuurd intern. Als het personeel echter hier niets mee doet, is dit dan een manager probleem, of gewoon een personeelslid probleem?
24-09-2019, 10:40 door Tha Cleaner
Door Wilbert Wintergaard: Barbertje moet hangen.

We zijn toch zo goed bezig hè, met de totaal doorgeschoten privacy-gekte in dit landje.
Mijn mening? De klier die hard naar de media is gerend om de politiek correcte lul uit te hangen i.p.v. te volstaan met de betreffende dossiers bij de politie afgeven wens ik naar goed Nederlands gebruik de allerakeligste ziektes toe die te vinden zijn in "The Oxford medical dictionary"!

Motivatie: Of g.v.d. de medewerkers in de medische zorg al niet erg genoeg op hun huid worden gezeten door o.a. agressieve 'patienten', en bezuinigingen terwijl de werkdruk al hoog is gezien de grote verantwoordelijkheden aangaande leven en welzijn van patienten die je draagt als werknemer in deze sector.
Gedeelte mee eens. Maar dit staat hier los van. We hebben het wel over hele basale Privacy. Dit had gewoon nooit mogen gebeuren ongeacht hoe en of wat. Als je medisch papieren gebruiken als boodschappenlijstje, dan mis je een stukje besef en verantwoordelijkheid in je vakgebied.
24-09-2019, 10:51 door Anoniem
Het grootste datalek vormen de artsen die ongevraagd al mijn gegevens in een systeem van een bedrijf op de Zuidas tikken, waarbij en waarna ze alle kanten uit waaieren en worden doorgesluisd...bij welke arts in welk ziekenhuis ik ook kom...
24-09-2019, 11:02 door SPer
Door Anoniem:
Door Anoniem: Lekker makkelijk zo, de managers die verantwoordelijk zijn komen weer goed weg. Dat een medewerker zo'n datalek kan veroorzaken zegt veel over het niveau van het management.

Uit het artikel: De formulieren hadden na afloop van de dienst in een afgesloten papierbak of papierversnipperaar moeten worden gedaan.

Dat suggereert niet alleen dat er een policy is over hoe om te gaan met vertrouwelijke informatie ("hadden moeten worden gedaan"), maar ook dat er een daadwerkelijke implementatie is ("papierversnipperaar of afgesloten papierbak").

Voordat je verdere conclusies trekt hebben we meer informatie nodig...
Helemaal mee eens, vind het van de zotte dat iemand vertrouwelijke gegevens gebruikt voor boodschappenlijstjes.

Neemt niet weg dat ik ontslag een wat te ferme maatregel vind, ik zou goed mijn policies bekijken aangaande ontslag van de medewerker, lijkt me stug dat daar in staat dat iemand ontslagen kan worden door per ongeluk (wel verwijtbaar) gevoelige data te lekken.
24-09-2019, 11:09 door Power2All
Als mensen met papiertjes te lopen rompeslompen, dan zijn dit soort lekken makkelijk te begaan.
Waarom wordt er niet met tablets/laptops/machines gewerkt waar alle gegevens op mogen staan ?
Dan heb je dat soort problemen niet, en kun je na einde van werk, alle gegevens uit het geheugen wissen, en is er geen lek.
Papiertjes kunnen op de grond vallen of whatever, en is makkelijker kwijt te raken en/of gelekt te worden.
Dat het aan het einde in de snipperaar moet, misschien kunnen ze dit automatiseren.
Plomp papiertjes in een bak wat na einde van werk automatisch aan gaat en het zooi versnippert, klaar.
Kun je het als werknemer ook niet vergeten.

Ik vind het sowieso vaag dat er papieren met belangrijke gegevens her en der ligt daar, het kan altijd gebeuren dat iemand het vergeet, dat is menselijk. Dit is meer iets voor management om beter aan te pakken, dan een persoon te bestraffen. Als het vaker gebeurd, misschien betere instructies en/of makkelijker maken zodat vergeten niet gebeurd...
24-09-2019, 11:11 door Anoniem
We zijn toch zo goed bezig hè, met de totaal doorgeschoten privacy-gekte in dit landje.
Eh... het gaat nog lang niet ver genoeg! Nog LANG niet.
Het feit dat een medewerker die papieren überhaupt mee naar buiten neemt (of meer precies: naar de supermarkt) is al reden om het hele ziekenhuis de komende 20 jaar te mijden als de pest. Blijkbaar kan dat daar gewoon!
24-09-2019, 11:14 door Anoniem
Was dat boodschappenlijstje zelf geschreven of aangereikt, zo van hier dit moet je halen?
24-09-2019, 11:16 door SPer - Bijgewerkt: 24-09-2019, 11:17
Door Power2All: Als mensen met papiertjes te lopen rompeslompen, dan zijn dit soort lekken makkelijk te begaan.
Waarom wordt er niet met tablets/laptops/machines gewerkt waar alle gegevens op mogen staan ?
Dan heb je dat soort problemen niet, en kun je na einde van werk, alle gegevens uit het geheugen wissen, en is er geen lek.
Papiertjes kunnen op de grond vallen of whatever, en is makkelijker kwijt te raken en/of gelekt te worden.
Dat het aan het einde in de snipperaar moet, misschien kunnen ze dit automatiseren.
Plomp papiertjes in een bak wat na einde van werk automatisch aan gaat en het zooi versnippert, klaar.
Kun je het als werknemer ook niet vergeten.

Ik vind het sowieso vaag dat er papieren met belangrijke gegevens her en der ligt daar, het kan altijd gebeuren dat iemand het vergeet, dat is menselijk. Dit is meer iets voor management om beter aan te pakken, dan een persoon te bestraffen. Als het vaker gebeurd, misschien betere instructies en/of makkelijker maken zodat vergeten niet gebeurd...
Wil er op wijzen dat de data lekken in 99% van de gevallen wordt veroorzaakt door software lekken. Op papier geschreven gevoelige gegevens hebben in ieder geval het voordeel dat deze wat lastig te bereiken/hacken zijn.
24-09-2019, 11:36 door Anoniem
Harde en dure les voor de medewerker die ronduit slordig omging met andermans gegevens, terwijl deze beter had moeten weten. Laat het een duidelijk signaal zijn voor iedereen dat je gewoon je baan kan kwijtraken en dat het niet een loze regel tekst in een gedragscode of beleid is.
24-09-2019, 11:39 door Anoniem
Toen dit probleem pas bekend was, werdt er meteen hier geroepen. Dat de verantwoordelijke persoon ontslagen most worden en NU gebeurt dat, is het weer niet goed!
24-09-2019, 11:41 door Anoniem
Door SPer:
Door Power2All: Als mensen met papiertjes te lopen rompeslompen, dan zijn dit soort lekken makkelijk te begaan.
Waarom wordt er niet met tablets/laptops/machines gewerkt waar alle gegevens op mogen staan ?
Dan heb je dat soort problemen niet, en kun je na einde van werk, alle gegevens uit het geheugen wissen, en is er geen lek.
Papiertjes kunnen op de grond vallen of whatever, en is makkelijker kwijt te raken en/of gelekt te worden.
Dat het aan het einde in de snipperaar moet, misschien kunnen ze dit automatiseren.
Plomp papiertjes in een bak wat na einde van werk automatisch aan gaat en het zooi versnippert, klaar.
Kun je het als werknemer ook niet vergeten.

Ik vind het sowieso vaag dat er papieren met belangrijke gegevens her en der ligt daar, het kan altijd gebeuren dat iemand het vergeet, dat is menselijk. Dit is meer iets voor management om beter aan te pakken, dan een persoon te bestraffen. Als het vaker gebeurd, misschien betere instructies en/of makkelijker maken zodat vergeten niet gebeurd...
Wil er op wijzen dat de data lekken in 99% van de gevallen wordt veroorzaakt door software lekken. Op papier geschreven gevoelige gegevens hebben in ieder geval het voordeel dat deze wat lastig te bereiken/hacken zijn.

Inderdaad - en het volume / scope van de lekkage is ook van nature beperkt.
Zowel de plek waar het terecht komt , als het aantal gegevens dat je kwijt kunt op een hanteerbaar setje papier.
24-09-2019, 11:48 door Anoniem
De vraag is WAAROM de medewerker de informatie op een briefje heeft geschreven. Worden deze persoonsgegevens gebruikt om een patiënt te identificeren, dan zou dit ook met een patiëntennummer kunnen. Dan is de privacy van de betrokkene niet direct geschonden en is de workflow weer een stuk veiliger. Lijkt mij een mooi PDCA-verbeterpunt voor de directie van het Haga.

Het ontslag van de medewerker zou zeker aangevochten moeten worden.
24-09-2019, 12:21 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 24-09-2019, 12:22
Door Anoniem: Was dat boodschappenlijstje zelf geschreven of aangereikt, zo van hier dit moet je halen?

Boodschappenlijstje ?!?

Tsjonge wat een fantasie wordt hier toch geëtaleerd!

Welke bron meldt dat de papieren hergebruikt zijn als boodschappenlijstje! De fantazieloze nuchtere veronderstelling dat de betreffende persoon de papieren in het boodschappenwagentje heeft gelegd om zijn/haar handen vrij te hebben ligt het meest voor de hand, maar ja daarmee kun je niet lekker smeuïg deze terurige toestand sensationeel continueren.

De een na de ander bazelt de ander maar na en gaat mank in de kromme associatie: Supermarkt/boodschappenlijstje.

Tot nu lees ik van de privacydruktemakers hier een boel aannames die totaal geen wortels hebben in een vereffieërbare realteit en zitten er zelfs zulke zotte verkondigingen tussen, zoals: ziekenhuis mijden als de pest voor de komende 20 jaar, dat ik de indruk krijg hier tussen kleuters te zitten die een 'spannende 'poppenkastvoorstelling van Jan Klaassen en Katrijn genieten.
24-09-2019, 12:32 door Martijn9999
Door Anoniem: De vraag is WAAROM de medewerker de informatie op een briefje heeft geschreven

Ik ga er vanuit dat deze lijst niet geschreven maar geprint was. In het artikel staat dat dit onderdeel van de dienstoverdracht was, dus daar heb je de waarom. Bij een dienstoverdracht is het denk ik niet handig om met patiëntennummers te werken. Dit was op zich geen probleem zolang je het na gebruik in de afgesloten papierbak gooit.

Nee de vraag is waarom de medewerker dacht dat het een goed idee was om op de achterkant van dit papier een boodschappenlijstje te maken, dit mee naar buiten te nemen het ziekenhuis uit naar de supermarkt, en het vervolgens in het winkelwagentje te laten liggen. Hoe dom of onnadenkend ben je dan? Wat mij betreft voldoende reden voor ontslag.
24-09-2019, 12:39 door Martijn9999
Door Wilbert Wintergaard:
Door Anoniem: Was dat boodschappenlijstje zelf geschreven of aangereikt, zo van hier dit moet je halen?

Boodschappenlijstje ?!?

Tsjonge wat een fantasie wordt hier toch geëtaleerd!

Welke bron meldt dat de papieren hergebruikt zijn als boodschappenlijstje! .

Bron: https://www.omroepwest.nl/nieuws/3905048/Haga-ontslaat-medewerker-die-dienstoverdracht-gebruikte-als-boodschappenlijst
24-09-2019, 13:31 door Anoniem
Door Wilbert Wintergaard: Boodschappenlijstje ?!?

Tsjonge wat een fantasie wordt hier toch geëtaleerd!

Welke bron meldt dat de papieren hergebruikt zijn als boodschappenlijstje!
In plaats van denigrerend te doen erover had je ook even een zoekopdracht kunnen lanceren. De eerste hit die ik krijg op "haga patiëntgegevens boodschappenlijst" is een artikel van de NOS van 7 september waarin je kan lezen dat het inderdaad als boodschappenlijst is gebruikt:
https://nos.nl/artikel/2300707-patientgegevens-haga-ziekenhuis-gevonden-in-winkelkarretje-supermarkt.html

Door Martijn9999:
Door Anoniem: De vraag is WAAROM de medewerker de informatie op een briefje heeft geschreven

Ik ga er vanuit dat deze lijst niet geschreven maar geprint was. In het artikel staat dat dit onderdeel van de dienstoverdracht was, dus daar heb je de waarom.
Het NOS-artikel begint met een foto van de formulieren. Inderdaad een print, maar vol met handgeschreven aantekeningen die suggereren dat het ook gebruikt wordt om correcties en nieuwe informatie te verzamelen die nog aan het elektronische dossier moeten worden toegevoegd. Aantekeningen op papier maken werkt vermoedelijk beter als je bedden van patiënten langsgaat dan een laptop meeslepen. Papier waarop alle patiënten al opgesomd zijn met hun huidige status is daarbij ongetwijfeld best handig.
24-09-2019, 13:46 door Anoniem
Medewerker ontslaan - klopt niet!!! Alle management laten daarboven moeten zich verantwoorden voor falende maatregelen.
24-09-2019, 13:52 door Anoniem
Door Wilbert Wintergaard:
Door Anoniem: Was dat boodschappenlijstje zelf geschreven of aangereikt, zo van hier dit moet je halen?

Boodschappenlijstje ?!?

Tsjonge wat een fantasie wordt hier toch geëtaleerd!
Heb je toevallig onder een steen geleefd? Dit is namelijk vrij groot in het nieuws geweest.

Welke bron meldt dat de papieren hergebruikt zijn als boodschappenlijstje! De fantazieloze nuchtere veronderstelling dat de betreffende persoon de papieren in het boodschappenwagentje heeft gelegd om zijn/haar handen vrij te hebben ligt het meest voor de hand, maar ja daarmee kun je niet lekker smeuïg deze terurige toestand sensationeel continueren.
https://www.security.nl/posting/623477/Pati%C3%ABntgegevens+HagaZiekenhuis+in+winkelwagentje+gevonden
https://www.security.nl/posting/624036/HagaZiekenhuis+weet+nog+niet+hoe+pati%C3%ABntenlijst+kon+lekken

Tot nu lees ik van de privacydruktemakers hier een boel aannames die totaal geen wortels hebben in een vereffieërbare realteit en zitten er zelfs zulke zotte verkondigingen tussen, zoals: ziekenhuis mijden als de pest voor de komende 20 jaar, dat ik de indruk krijg hier tussen kleuters te zitten die een 'spannende 'poppenkastvoorstelling van Jan Klaassen en Katrijn genieten.
Klopt. Er zitten een hoop onzin posts tussen, die ver van de werkelijkheid staan. Maar dat is hier normaal.
24-09-2019, 13:57 door Anoniem
Door Anoniem: De vraag is WAAROM de medewerker de informatie op een briefje heeft geschreven. Worden deze persoonsgegevens gebruikt om een patiënt te identificeren, dan zou dit ook met een patiëntennummer kunnen. Dan is de privacy van de betrokkene niet direct geschonden en is de workflow weer een stuk veiliger. Lijkt mij een mooi PDCA-verbeterpunt voor de directie van het Haga.
Patiënt nummers kunnen gemakkelijk verwisseld worden en zeggen ook niet zoveel als je er over praat. Nummers kunnen gemakkelijk verwisseld worden.
Daarnaast heeft dit ook weer erg het gevoel voor een patiënt dat je een nummer bent. Iets wat je juist helemaal niet wilt.

PDCA klinkt leuk, maar lost niet het probleem om. Klinkt meer als een stukje management taal. Je opmerkingen staat erg ver van de werkelijkheid af en je hebt duidelijk geen idee hoe ze zorg werkt.

Ben je toevallig een manager?

Het ontslag van de medewerker zou zeker aangevochten moeten worden.
Op basis waarvan zou jij dit zien? De betreffende persoon heeft hier gewoon een mega blunder begaan, die nooit gemaakt had mogen worden. Zeker niet vanuit alle aandacht die het gekregen heeft de laatste tijd. Er zijn duidelijke procedures, die over duidelijk niet gevolgd zijn.
24-09-2019, 13:58 door Anoniem
Door Anoniem: Lekker makkelijk zo, de managers die verantwoordelijk zijn komen weer goed weg. Dat een medewerker zo'n datalek kan veroorzaken zegt veel over het niveau van het management.

De manager is niet verantwoordelijk als een medewerker besluit dat de papieren mooie boodschappenlijstjes zijn. Ik weet niet hoe het bij jullie bedrijf zit, maar bij ons - en gelukkig bij Haga ook - hebben individuele medewerkers ook een eigen verantwoordelijkheid. Als een manager bij iedere dienstoverdracht erbij is, de papieren na het lezen overneemt en zelf in de versnipperaar gooit, klaagt iedereen dat we zo veel kosten kwijt zijn aan managers.

Stop eens alles afschuiven naar managers.
Wees zelf ook eens verantwoordelijk voor je daden.

Peter
24-09-2019, 14:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Wilbert Wintergaard: Barbertje moet hangen.

We zijn toch zo goed bezig hè, met de totaal doorgeschoten privacy-gekte in dit landje.
Mijn mening? De klier die hard naar de media is gerend om de politiek correcte lul uit te hangen i.p.v. te volstaan met de betreffende dossiers bij de politie afgeven wens ik naar goed Nederlands gebruik de allerakeligste ziektes toe die te vinden zijn in "The Oxford medical dictionary"!

Motivatie: Of g.v.d. de medewerkers in de medische zorg al niet erg genoeg op hun huid worden gezeten door o.a. agressieve 'patienten', en bezuinigingen terwijl de werkdruk al hoog is gezien de grote verantwoordelijkheden aangaande leven en welzijn van patienten die je draagt als werknemer in deze sector.

Wat een onzin zeg. Dit is iemand die bewust PERSOONLIJKE data van andere mensen op straat heeft gegooid. Hoe stom kun je zijn. Laat dit een voorbeeld zijn. Dit staat 100% los van wat de medewerkers in de zorg allemaal meemaken. Wat iedereen zelf op FB of andere (a)social media gooit is hun eigen verantwoordelijkheid.
Door Anoniem:
Door Anoniem: Lekker makkelijk zo, de managers die verantwoordelijk zijn komen weer goed weg. Dat een medewerker zo'n datalek kan veroorzaken zegt veel over het niveau van het management.

Uit het artikel: De formulieren hadden na afloop van de dienst in een afgesloten papierbak of papierversnipperaar moeten worden gedaan.

Dat suggereert niet alleen dat er een policy is over hoe om te gaan met vertrouwelijke informatie ("hadden moeten worden gedaan"), maar ook dat er een daadwerkelijke implementatie is ("papierversnipperaar of afgesloten papierbak").

Voordat je verdere conclusies trekt hebben we meer informatie nodig...
Systeembeheerder uit een ziekenhuis hier:
"de formulieren"... verzin eens een tablet waarop alle patiënt info verschijnt met een scan van de bedrand/kamerdeur-barcode, het nut van een formulier vol info dat je na het zetten van vinkjes weggooit is er niet echt.
ook niet voor de collega's die pillen uitdelen, die dubbel-check kun je ook anders doen dan met een papiertje.

Als een medewerker de klant "vergif" verkoopt, uit een ronde pot met rood deksel, met een zwart-wit label waarop duidelijk vergif staat, met ernaast een ronde pot met rood deksel, met een zwart-wit label waarop duidelijk medicijn staat, is dan de medewerker schuldig, of is het systeem stuk?
24-09-2019, 14:32 door [Account Verwijderd]
Door Martijn9999:
Door Wilbert Wintergaard:
Door Anoniem: Was dat boodschappenlijstje zelf geschreven of aangereikt, zo van hier dit moet je halen?

Boodschappenlijstje ?!?

Tsjonge wat een fantasie wordt hier toch geëtaleerd!

Welke bron meldt dat de papieren hergebruikt zijn als boodschappenlijstje! .

Bron: https://www.omroepwest.nl/nieuws/3905048/Haga-ontslaat-medewerker-die-dienstoverdracht-gebruikte-als-boodschappenlijst

@ Martijn9999,

Uitstekende bijdrage!


Vanuit hier kan het verschil in standpunten met betrekking tot deze kwestie onderbouwd worden.
Waarbij ik meteen persoonlijk meld: Gezien deze informatie moet ik mijn mening herzien en stellen dat er terecht is opgetreden tegen deze werknemer.
24-09-2019, 15:25 door Anoniem
Lekker makkelijk zo, de managers die verantwoordelijk zijn komen weer goed weg. Dat een medewerker zo'n datalek kan veroorzaken zegt veel over het niveau van het management.

Leg uit, waarom is in dit geval de manager verantwoordelijk. Als personeelslid moet je verdomd goed weten dat je dergelijk materiaal niet mee kan nemen, om te misbruiken als boodschappen lijstje. Heeft de medewerker ook een eigen verantwoordelijkheid, voor het maken van deze keuzes ?
24-09-2019, 16:22 door Anoniem
Als jij later een baan hebt kom je er wel achter dat een manager geen figuur is die continu om de mensen heen loopt
om te kijken of ze van minuut tot minuut wel doen wat het beleid voorschrijft. Die taak ligt bij de werknemer zelf.

In zoverre dat er goede policies en procedures dienen te zijn, en een security control framework, om medewerkers zoveel mogelijk te beschermen tegen het maken van fouten.

Het lijkt hier echter inderdaad gewoon een medewerker, die willens en wetens de te volgen procedures heeft genegeerd, en doodleuk documenten met prive gegevens van patienten gebruikt heeft als boodschappen lijst.

Voor die keuze draagt hij zelf de verantwoordelijkheid.
24-09-2019, 18:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Lekker makkelijk zo, de managers die verantwoordelijk zijn komen weer goed weg. Dat een medewerker zo'n datalek kan veroorzaken zegt veel over het niveau van het management.

Leg uit, waarom is in dit geval de manager verantwoordelijk. Als personeelslid moet je verdomd goed weten dat je dergelijk materiaal niet mee kan nemen, om te misbruiken als boodschappen lijstje. Heeft de medewerker ook een eigen verantwoordelijkheid, voor het maken van deze keuzes ?

Inderdaad. Tien tegen één dat de roepers 'schuld van het management' in een ander topic even hard roepen over 'zelfstandige medewerkers' en klagen over 'micromanagement' - want de werkvloer is zo slim en snapt het zoveel beter en daar moet je gewoon dingen aan overlaten.
25-09-2019, 06:38 door karma4 - Bijgewerkt: 25-09-2019, 06:48
Wat opvalt in het bericht zoals dat gesteld is.
Onoplettendheid onachtzaamheid wordt voor een direct ontslag uitgesloten. Daar komt een vermoeden van opzettelijkheid opborrelen. Een onderbouwd vermoeden van kwade opzet handel je op deze wijze af.

Door SPer:
Wil er op wijzen dat de data lekken in 99% van de gevallen wordt veroorzaakt door software lekken. Op papier geschreven gevoelige gegevens hebben in ieder geval het voordeel dat deze wat lastig te bereiken/hacken zijn.
Zonder meer het overgrote deel gebeurt van binnen uit de organisatie. Slordigheid en onvoldoende goede inrichting van de systemen als gewoonte. Wordt aan de software verweten maar is menselijk veroorzaakt.
Dan heb je nog de kwade opzet welke vrolijk meelift opdelen slechte gewoontes. Zou wel eens leuk zijn een behoorlijk onderzoek daarna te zien.
25-09-2019, 08:01 door Anoniem
@ anoniem 8:41: Ik ben het met de strekking eens: wat schieten we door en wat word onze wereld "onmenselijk"gemaakt.
Waarom zo een vinder nou gelijk naar de pers moet: aan de schandpaal!!!!
Maar misschien was de betreffende medewerker erg vermoeid na haar diensten.
Gewoon onachtzaamheid.
Zo afgeserveerd,schande
IK ben net gepensioneerd na 40 jaar gezondheidszorg: we schieten door met alle regeltjes en deze sanctie wordt niet gedaan om data te beschermen,maar om het grote publiek te tonen: Kijk wij als HAGA ziekenhuis doen het goed.
U kunt bij ons komen liggen.
Ziekenhuizen zijn zo bezig met beeldvorming.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.