Om het gebruiksgemak te vergroten, de website te kunnen analyseren en om advertenties te kunnen beheren maakt Security.NL gebruik van cookies. Door gebruik te blijven maken van deze website, of door op de akkoord button te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer weten over cookies? Bekijk dan ons cookieoverzicht.
Nieuws Achtergrond Community
Inloggen | Registreren
/dev/null - Overig

Rogue TrendMicro Employee Sold Customer Data to Tech Support Scammers

12-11-2019, 13:13 door Anoniem, 6 reacties
Dus moet je nu een anti-virus bedrijf maar blindelings vertrouwen of ???

https://thehackernews.com/2019/11/insider-threat-data-breach.html

Niet meer normaal is dit.
Slot met pincode - instelbaar via wifi
Zone Alarm(Check Point) forum gehackt
Reacties (6)
12-11-2019, 20:17 door Anoniem
Ik snap de titel ook niet helemaal; "Rogue TrendMicro Employee".
Hij / zij was gewoon in dienst dus niks "Rogue" aan. Hij of zij had alleen meer rechten dan hij of zij had moeten hebben en kon daardoor bij gegevens die niet inzichtelijk waren als alle rechten goed waren toegewezen.

Typisch een gevalletje van een fout in de joiners / movers / leavers procedure.
12-11-2019, 23:09 door Anoniem
Door Anoniem: Dus moet je nu een anti-virus bedrijf maar blindelings vertrouwen of ???

https://thehackernews.com/2019/11/insider-threat-data-breach.html

Niet meer normaal is dit.
Waarom moet je een bedrijf blind vertrouwen?
Maar je moet je ook beseffen dat er altijd rotte appels bij bedrijven zitten. Maar ook vaak bij je eigen bedrijf. Daar zitten er vast ook rotte appels tussen. Daar doet techniek of een procedure helemaal niets aan.
13-11-2019, 09:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dus moet je nu een anti-virus bedrijf maar blindelings vertrouwen of ???

https://thehackernews.com/2019/11/insider-threat-data-breach.html

Niet meer normaal is dit.
Waarom moet je een bedrijf blind vertrouwen?
Maar je moet je ook beseffen dat er altijd rotte appels bij bedrijven zitten. Maar ook vaak bij je eigen bedrijf. Daar zitten er vast ook rotte appels tussen. Daar doet techniek of een procedure helemaal niets aan.

Zeker heb je overal rotte appels, maar dit is wel één heel slecht iemand binne een bedrijf waar ze computer beveiliging doen om scams te voorkomen. De persoon die scamming heel normaal vindt, is best wel triest en ver door de grond gezakt.
13-11-2019, 10:34 door Erik van Straten - Bijgewerkt: 13-11-2019, 10:39
Door Anoniem: Waarom moet je een bedrijf blind vertrouwen?
Bij antivirusmakers kun je nog kiezen uit verschillende leveranciers, en als je nu een antivirusleverancier zou moeten of willen kiezen, zou je in die keuze mee kunnen wegen dat Trend Micro onbetrouwbare mensen in dienst had, en dus wellicht nog heeft en nog aan zal nemen.

Bij veel organisaties heb je geen (of nauwelijks, je kunt mogelijk emigreren) keuze, zoals de Belastingdienst, UWV en BKR. In een aantal situaties (huurhuis met lage huur en laag inkomen, onverkoopbaar huis in aardbevingsgebied) is verhuizen geen optie en zit je vast aan allerlei regionale diensten. De meeste mensen die ik ken beseffen dat ze voor Office software vastzitten aan Microsoft omdat nou eenmaal bijna iedereen dat gebruikt en vooral omdat overstappen op Office software van een andere leverancier vermoedelijk meer nadelen dan voordelen oplevert (ondanks dat Microsoft enorme hoeveelheden telemetrie-data verzamelt, waar sommigen zich serieus zorgen over maken, zijn mij geen voorvallen bekend waarmee veel van dat soort data is gelekt en/of misbruikt - dus hopen we maar dat alle medewerkers die hier bij kunnen, zowel van Microsoft zelf, partners als van evt. externe onderzoekersorganisaties, betrouwbaar zijn - tot het tegendeel bewezen wordt).

Door Anoniem: Maar je moet je ook beseffen dat er altijd rotte appels bij bedrijven zitten. Maar ook vaak bij je eigen bedrijf. Daar zitten er vast ook rotte appels tussen.
Eens. Echter, zie hieronder.

Door Anoniem: Daar doet techniek of een procedure helemaal niets aan.
Onzin. Je kunt risico's nooit tot 0 terugbrengen, maar je kunt ze altijd verlagen. Of eventuele imagoschade (met dalende verkoopcijfers als gevolg), en/of schadeclaims, en/of boetes, eventuele risico-mitigerende maatregelen rechtvaardigen, is in de basis een kille berekening, waar je desgewenst ethische overwegingen in mee kunt nemen.

Een voorbeeld van een simpele oplossing is het meegeven van een redelijke zak geld (meer dan de wettelijk verplichte minimale ontslagvergoeding) aan werknemers die je, om welke reden dan ook, ontslaat. Simpelweg om het gevoel dat veel ontslagen mensen hebben, nl. dat hen onrecht is aangedaan (al dan niet terecht; veel mensen stappen niet naar de rechter, mede doordat minder van hen lid zijn van een vakbond - die je vaak bijstaat in dit soort situaties), zo te compenseren dat de kans dat ze vervolgens domme dingen doen, verwaarloosbaar wordt. Een optie is om die vergoeding over een periode (van bijv. enkele jaren) uit te smeren - natuurlijk onder de voorwaarde dat de ex-werknemer in die periode geen rottigheid uithaalt.
13-11-2019, 14:30 door Erik van Straten
Een enigszins vergelijkbare casus speelt in de UK (naar verluidt, en ik hoop dat ik e.e.a. goed vertaal en samenvat): daar bleek een auditor, medewerker van de Britse supermarktketen Morissons, verantwoordelijk voor wit poeder gevonden in de postkamer van het bedrijf. Na onderzoek door de politie bleek het daarbij niet om een gif of harddrug te gaan, maar om een afslankmiddel waar de auditor in handelde als bijbaan. De auditor kreeg een mondelinge waarschuwing en werd 6 weken geschorst.

Kennelijk om daar "wraak" voor te nemen, heeft die auditor later de salarisgegevens van zijn collega's op internet gepubliceerd. In een poging anoniem te blijven, deed hij dat via Tor, maar werd toch in de kraag gevat.

Er loopt nu een proces bij het Britse hooggerechtshof waarbij werknemers hun werkgever (Morrisons) aansprakelijk stellen voor het lekken van hun gegevens, c.q. het niet voorkomen van dat lekken (uitspraak verwacht in 2020).

Bronnen: https://www.theregister.co.uk/2019/11/07/morrisons_supreme_court_payroll_data_appeal/ en https://www.theregister.co.uk/2019/11/08/morrisons_supreme_court_data_breach_payroll_arguments/.

Een saillant detail hierbij is dat de Britse ICO (Information Commissioner’s Office, dat lijkt een soort combinatie van onze ACM en AP), er in een eerder proces hierover bij een lagere rechtbank, er naar verluidt bij de rechters op aangedrongen heeft om uitspraak in het voordeel van Morrisons te doen - zelfs zonder kennis te nemen van de inhoud van de aanklacht van de wetknemers (bron: https://www.theregister.co.uk/2019/11/13/ico_told_court_appeal_side_with_morrisons_data_breach/).

Als je een organisatie (of individu) een vergunning verleent, bijvoorbeeld om enorme stapels pallets in de fik te steken, om met een monstertruck vlak langs publiek te scheuren, om een vuurwerkopslag in een woonwijk te vestigen of om willekeurig wie een wapenvergunning te geven, en daar gaat iets grondig mee mis, ben je m.i. welliswaar niet de dader, maar wel (op z'n minst mede-) verantwoordelijk.

Vergelijkbaar vind ik dat je (op z'n minst mede-) verantwoordelijk bent als je iemand in dienst hebt of tijdelijk inhuurt die anderen schade berokkent, zeker als de slachtoffers geen invloed hadden/hebben (en geen toezicht konden/kunnen houden op) wie jij, als werkgever, uitkiest en in vertrouwen neemt.
13-11-2019, 17:04 door Anoniem
Door Erik van Straten:
Door Anoniem: Waarom moet je een bedrijf blind vertrouwen?
Bij antivirusmakers kun je nog kiezen uit verschillende leveranciers, en als je nu een antivirusleverancier zou moeten of willen kiezen, zou je in die keuze mee kunnen wegen dat Trend Micro onbetrouwbare mensen in dienst had, en dus wellicht nog heeft en nog aan zal nemen.

Ik heb altijd al een pesthekel aan die lui gehad, omdat ze zo'n "anti spam DNS blacklist" van een stel spam hatende
pubers op zolderkamertjes hadden overgekocht en gebruikten in hun producten. Die gastjes hadden hun eigen
draconische regels bedacht voor hun blacklist en negeerden gewoon alle verzoeken tot delisten of kwamen niet
verder dan "dan had je maar een andere ISP moeten kiezen die geen spam support" (in hun ogen).
Een buitengewoon onpressionele manier van werken en communiceren die wel kan als je zelf je eigen 1-mans
(of met een vriendengroepje) toko draait maar die ik van Trend Micro niet verwacht had.

Toen heb ik me al voorgenomen om NOOIT iets met Trend Micro spullen te gaan doen. Maar dan kon je er dus
evengoed nog het slachtoffer van zijn.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.

Zoeken
search
Vacature
Image

Security-engineer IAM

Krijg jij energie van technische vraagstukken op het vlak van Security en Risk? En steek je graag je handen uit de mouwen om zelf een bijdrage te leveren aan een veilige digitale omgeving waarin de data en euro’s van onze klanten worden beheerd. Dan komen we graag met jou in contact.

Lees meer

Heb jij een Hacker Mindset?

5 reacties
Aantal stemmen: 301
Vacature
Image

Senior Security Consultant

Als security consultant bij Cegeka speel je een uitermate belangrijke rol in het veilig houden van de bedrijven in Nederland en de Nederlandse maatschappij. Vandaar ook dat Cegeka dit hoog op de agenda heeft staan. Wij doen dit door, in close cooperation, onze klanten advies te geven op strategisch, tactisch en operationeel niveau.

Lees meer
Is een laptop die via de werkkostenregeling wordt vergoed een privélaptop?
03-03-2021 door Arnoud Engelfriet

Juridische vraag: Bij ons bedrijf is gekozen voor bring-your-own-device, waarbij mensen zelf privé een laptop mogen kopen en ...

19 reacties
Lees meer
Certified Secure LIVE Online training
De verkiezingsprogramma's doorgelicht: Deel 4 digitalisering
20-02-2021 door Redactie

Een digitaal paspoort, recht op betaalbaar en snel internet, 'digitale inburgering' of digitaal stemmen, het zijn slechts een ...

8 reacties
Lees meer
Security.NL Twitter
04-11-2016 door Redactie

Altijd meteen op de hoogte van het laatste security nieuws? Volg ons nu ook op Twitter!

Lees meer
Nieuwe Huisregels en Privacy Policy

Op 5 december 2017 hebben we een nieuwe versie van onze huisregels en privacy policy ingevoerd. Om verder te kunnen gaan dien je eenmalig akkoord te gaan met de nieuwe huisregels van Security.NL.

Op 24 mei 2018 hebben we, in het kader van de AVG, onze privacy policy bijgewerkt. Om verder te kunnen gaan dien je eenmalig akkoord te gaan met de bijgewerkte privacy policy. Heb je vragen neem dan contact op met info@security.nl.

Verzenden
Privacy Policy

Op 24 mei 2018 hebben we, in het kader van de AVG, onze privacy policy bijgewerkt. Om verder te kunnen gaan dien je eenmalig akkoord te gaan met de bijgewerkte privacy policy. Heb je vragen neem dan contact op met info@security.nl.

Verzenden
Inloggen

Bedankt! Je kunt nu inloggen op je account.

Wachtwoord vergeten?
Nieuwe code captcha
Inloggen

Wachtwoord Vergeten

Wanneer je hieronder het e-mailadres van je account opgeeft wordt er een nieuwe activatielink naar je gestuurd. Deze link kun je gebruiken om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Nieuwe code captcha
Stuur link

Password Reset

Wanneer je het juiste e-mailadres hebt opgegeven ontvang je automatisch een nieuwe activatielink. Deze link kan je gebruiken om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Sluiten
Registreren bij Security.NL

Geef je e-mailadres op en kies een alias van maximaal 30 karakters.

Nieuwe code captcha
Verzenden

Registreren

Je hebt je succesvol aangemeld. Voordat je je account kunt gebruiken moet deze eerst geactiveerd worden. Dit kan je zelf doen middels de activatielink die naar het opgegeven e-mailadres is verstuurd.

Sluiten
Over Security.NL
Huisregels
Privacy Policy
Adverteren
© 2001-2021 Security.nl - The Security Council
RSS Twitter