image

Twitter stelt telefoonnummer niet meer verplicht voor 2FA

vrijdag 22 november 2019, 10:11 door Redactie, 4 reacties

Gebruikers van Twitter hoeven bij het instellen van tweefactorauthenticatie (2FA) niet meer verplicht hun telefoonnummer te verstrekken, zo heeft de microbloggingdienst via het eigen platform bekendgemaakt. Twitter biedt verschillende opties voor 2FA, zoals sms-codes, een beveiligingssleutel of authenticator-app.

In alle gevallen moest de gebruiker zijn telefoonnummer opgeven, ook al wordt dit nummer bij verschillende opties niet voor het 2FA-proces gebruikt. Vorige maand werd bekend dat Twitter telefoonnummers die voor 2FA waren opgegeven voor advertenties had gebruikt. Onder andere de Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF riep Twitter dan ook op om het proces aan te passen. Gebruikers zouden niet moeten worden verplicht om altijd hun telefoonnummer af te staan.

Twitter laat nu weten dat gebruikers 2FA, in het Nederlands 'tweestapsverificatie', zonder het opgeven van een telefoonnummer kunnen inschakelen. De EFF is blij dat Twitter deze 'best practice' nu toepast.

Reacties (4)
22-11-2019, 20:46 door Anoniem
Ik heb een paar maanden terug een Twitter account aangemaakt. Gekozen om geen telefoonnummer op te geven. Vlak na het aanmaken (binnen een uur) van het account kreeg ik een blokkade waar ik geen andere mogelijkheid had dan mijn telefoonnummer op te geven voor verificatie. Niet gedaan natuurlijk! Ik kon niets meer terwijl ik ingelogd was op Twitter. Uitgelogd kon ik meer.

Mail gestuurd dat ik geen telefoon heb en ik unlock wilde. Vervolgens weken later een akkoord door Twitter support. Nu snap ik waarom ze een telefoonnummer moesten hebben. Ik geloof niet dat dit een onopzettelijke actie van Twitter was. Bizar traag proces ook, mijn telefoonnummer geven was veel sneller geweest...
24-11-2019, 12:38 door Briolet - Bijgewerkt: 24-11-2019, 12:39
Mail gestuurd dat ik geen telefoon heb…

Ziggo had iets vergelijkbaars. Bij de klantgegevens zaten 4 verplichte velden, waaronder een vast en mobiel nummer. Toen ik mijn gegevens een keer wilde aanpassen, liep ik vast omdat ik geen mobiel nummer wilde opgeven.

Het enige antwoord van de helpdesk was dat ik maar een vals nummer moest invullen. Zo'n advies kan natuurlijk niet en de kans is groot dat zo'n nummer al in gebruik is door een ander, die je dan met ongewenste telefoontjes opzadelt. En verder loop je het risico dat als je een echt probleem hebt en zij je moeten bellen, ze het op dat valse nummer gaan proberen.
15-07-2020, 19:29 door Anoniem
Beste mensen,

weet niet waar deze onzin vandaan komt , heb een account aangemaakt
binnen een uur kreeg ik een melding dat mijn account beperkt was en ter
verificatie een 06 nummer moest ingeven.
op het eerste nummer kreeg ik steeds een melding van niet ondersteund nummer...????!!!!
daarna een ander nummer ingevoerd een code gekregen en mijn account was weer actief.
bij veiligheid instellingen mijn nummer vervolgens verwijderd en dat werd niet geaccepteerd
en begon het hele circus weer van begin af aan.
ze houden de klerezooi maar lekker , wat een belachelijk gedoe.
19-11-2020, 14:27 door Anoniem
Ik heb al 10 jaar een Twitter account. Sinds een paar weken moet ik een telefoonnummer opgegeven (wat ik niet wens te doen want ik ben gesteld op anonimiteit) waardoor ik niet meer kan aanmelden.
Dan maar een nieuwe account aangemaakt. Dat lukte, maar na enkele dagen hetzelfde probleem!: telefoonnummer verplicht.
Is het een nieuwe policy van Twitter dat telefoonnummer verplicht is? En zo ja, waarom? En waarom geven ze hier niet méér uitleg over? Wat ik in ieder geval zou willen weten: wat doet Twitter precies met die telefoonnummers?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.