image

Politie laat slachtoffers helpdeskfraude online aangifte doen

dinsdag 4 februari 2020, 10:39 door Redactie, 5 reacties

Slachtoffers van helpdeskfraude kunnen voortaan ook online aangifte doen en binnenkort zal dit ook voor ransomware mogelijk worden. Dat heeft de politie vandaag bekendgemaakt. Bij helpdeskfraude doen oplichters zich vaak voor als medewerkers van Microsoft of andere techbedrijven.

De oplichters bellen mensen op of maken gebruik van advertenties, malafide websites en pop-ups die stellen dat er problemen met de computer zijn. De oplichters proberen het slachtoffer vervolgens software te laten installeren waarmee het systeem op afstand kan worden overgenomen. Het doel is om slachtoffers te laten betalen voor het verhelpen van niet bestaande problemen. Ook komt het voor dat de oplichters geld van de bankrekening stelen.

Vorig jaar werden Nederlandse internetgebruikers via helpdeskfraude voor 3 miljoen euro opgelicht. Een halvering ten opzichte van 2017, toen het nog om 6 miljoen euro ging. Spraken de oplichters in het verleden alleen Engels, inmiddels zijn er ook Nederlandstalige helpdeskfraudeurs gesignaleerd. "Om daders te pakken, hun werkwijze te verstoren of preventiecampagnes op te zetten, is het belangrijk dat de politie zoveel mogelijk actuele informatie binnenkrijgt. Bij helpdeskfraude ziet de politie bijvoorbeeld steeds vaker dat er nu ook Nederlandstalige mensen bellen, niet meer alleen Engelstalige. Achter dit soort veranderingen in de werkwijze van cybercriminelen komt de politie alleen als er genoeg aangiftes binnenkomen", zo laat de politie weten.

In 2017 ontving de politie negentienhonderd meldingen en aangiftes van helpdeskfraude. Een jaar later in 2018 was dat gedaald naar zestienhonderd meldingen en aangiftes. Vorig jaar bleef het aantal binnengekomen aangiftes en meldingen op hetzelfde niveau. Om het doen van aangiftes eenvoudiger te maken heeft de politie nu besloten dat helpdeskfraude online kan worden gemeld. Ransomware wordt het volgende cybercrimedelict dat online kan worden gemeld. Dit moet niet alleen helpen bij het opsporen van daders, maar ook om meer te kunnen doen aan verstoren en preventie.

Reacties (5)
04-02-2020, 11:09 door Anoniem
Ben benieuwd of de politie medewerkers zelf in de gaten hebben of ze gebeld worden door de nep helpdesks.
04-02-2020, 15:46 door Anoniem
Leuk idee, maar nu kunnen ze al andere aangiften van cybercriminaliteit niet aan, helaas al meermalig ervaring mee. Dit zal dus eindigen bij het doen van aangifte, 6 maanden wachten en dan een folder over prioriteitstelling ontvangen, met daarbij een brief dat ze het te druk hebben, kortom zonde van de tijd om aangifte te doen
04-02-2020, 20:29 door Anoniem
Door Anoniem: Leuk idee, maar nu kunnen ze al andere aangiften van cybercriminaliteit niet aan, helaas al meermalig ervaring mee. Dit zal dus eindigen bij het doen van aangifte, 6 maanden wachten en dan een folder over prioriteitstelling ontvangen, met daarbij een brief dat ze het te druk hebben, kortom zonde van de tijd om aangifte te doen

Aangifte heeft wel degelijk effect. De aangifte wordt opgeslagen in een database, de gegevens kunnen later gebruikt worden om zaken aan elkaar te linken. Als niemand aangifte doet: dan kan niemand opgepakt worden; kan niemand leren van eerder gemaakte fouten; werk je de dief in handen; verduister je een misdaad; is er geen goed beeld van de schaal van de fraude.
05-02-2020, 09:23 door spatieman
telefoon gaat over op 0900-tuig.
Indisch accent: Hello, this is steve jobs, we have noticed a pwoblem wiet your combuter, we caan assist you for fixing it.
05-02-2020, 10:15 door Anoniem
Wel handig, de gecompromitteerde desktop kan dan gelijk een afschrift naar de daders sturen
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.