Privacy - Wat niemand over je mag weten

Zijn er meerdere mensen opgelicht door afterpay met spookfacturen (laatste waarschuwing)?

29-03-2020, 00:08 door Anoniem, 32 reacties
Het lijkt erop dat afterpay klanten (corrupte webshops) masaal bestellingen op hun eigen webshops plaatsen met random gegevens. Hoe kunnen wij dit stoppen?

Volgens Afterpay moet je eerst een aangifte doen, zodat hun fraude afdeling je verder kunnen helpen. Maar de webshops verstrekken geen informatie over de fraudeur, omdat zij de bestelling waarschijnlijk zelf hebben geplaatst. Naast mij is er een kennis hier de dupe van geworden.

Hebben er meer mensen hier last van? Of zit afterpay hier zelf achter?
Reacties (32)
29-03-2020, 11:03 door Erik van Straten
Je kunt proberen dit te melden op de consumentensite van de ACM: https://www.consuwijzer.nl/over-acm-consuwijzer, naast aangifte doen.

De kans dat de politie en/of ACM specifiek iets met jouw jouw aangifte doet is waarschijnlijk klein, maar als genoeg mensen aangifte doen zal dat voor de ACM en/of politie een reden zijn om een onderzoek te starten en mogelijk tot vervolging over te gaan.

Nb. het is niet mijn bedoeling om deze draad te stoppen. Als mensen hetzelfde hebben meegemaakt als de TS is het voor slachtoffers vaak heel zinvol om ervaringen uit te wisselen. Niet zelden leidt dat tot een beter beeld van de dader(s) en helpt die informatie voorkomen dat er veel slachtoffers bijkomen.
29-03-2020, 12:27 door MathFox
Zodra je een factuur krijgt van een bedrijf voor iets dat je niet besteld hebt; een vriendelijk briefje sturen met de mededeling dat jij niet de besteller bent van de zaken op factuur #nummer# en of ze de rekening naar het juiste adres willen sturen. Zo'n rekening nooit betalen; geld terugkrijgen is lastig, als het je al lukt.

Mocht het bedrijf gaan dreigen met deurwaarders en de rechter; je poot stijf houden dat jij niet besteld hebt werkt.

P.S. Als de spullen bij jou bezorgd zijn sta je een stuk zwakker.
29-03-2020, 14:24 door Anoniem
Niets nieuws :) na een deskresearch van 2 minuten ben ik erachter gekomen dat AfterPay dit al jaren doet. Het systeem is zo lek als een mandje en fraude gevoelig. Je kunt dus een random slachtoffer googlen en zijn naam, adres, geboortedatum misbruiken, je eigen adres als verzendadres invoeren en de slachtoffer krijgt deurwaarders voor zijn deur. Dat zulke bedrijven gewoon bestaan anno 2020.

Bronnen:
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/fraude-bij-afterpay

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/afterpay/klachten/rechtzaak-door-nalatigheid-en-slechte-beveiliging-afterpay%21/details?complaintId=05656fb3-7619-4660-9d9c-21aef0f19e9c

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/afterpay/klachten/niks-besteld-%2C-toch-een-rekening-van-iets-wat-wij-ook-niet-ontvangen-hebben./details?complaintId=46b1f070-3240-4824-a392-6b23d4fe6613

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/afterpay/klachten/afpersing-via-incasso-bij-onterechte-facturatie/details?complaintId=d1ce2bda-9a51-4bd0-92bf-88ec57078ae8


Wees gewaarschuwd als je AfterPay wil gebruiken: je moet hun app downloaden om de status van je betaling te achterhalen en zo snel mogelijk te betalen. Mensen ontvangen niet altijd de factuur e-mails (, maar het kan ook zijn dat deze mails als spam worden gemarkeerd of niet door je spamfilter heen komen). Het komt voor dat hun app een storing heeft etc.. Daarna lopen de kosten heel snel op van tientallen euro's naar honderden euro's. Om het kort te houden: het lijkt mij een verschrikkelijk systeem waar slachtoffers nachtmerries van krijgen.
29-03-2020, 14:58 door Anoniem
Afterpay moet zelf maar aangifte gaan doen. Je bent gek als je jouw (complete/correcte) persoonsgegevens hiermee aan hun gaat verstrekken. Hebben ze helemaal niets mee te maken en is niet toegestaan volgens de AVG.
29-03-2020, 19:20 door Anoniem
Door MathFox: Zodra je een factuur krijgt van een bedrijf voor iets dat je niet besteld hebt; een vriendelijk briefje sturen met de mededeling dat jij niet de besteller bent van de zaken op factuur #nummer# en of ze de rekening naar het juiste adres willen sturen. Zo'n rekening nooit betalen; geld terugkrijgen is lastig, als het je al lukt.

Mocht het bedrijf gaan dreigen met deurwaarders en de rechter; je poot stijf houden dat jij niet besteld hebt werkt.

P.S. Als de spullen bij jou bezorgd zijn sta je een stuk zwakker.

Dreigen met deurwaarders is een ding, maar als de factuur daadwerkelijk is overgedragen aan een echte deurwaarder, *direct betalen* en daarna gaan klagen.

ik heb 2 jaar voor een deurwaarder gewerkt, die maken van een factuur van een tientje binnen een paar weken een factuur van een paar honderd euro. En dan kun je nog zoveel poten stijfhouden, deurwaarderskosten die gemaakt worden, worden betaald.
Ga in zo'n geval telefonisch in overleg met de deurwaarder, vraag om een dossiernummer, en laat alle afspraken per mail bevestigen, snap de afspraken, en houd je dan vooral aan die afspraken.
niet betalen aan degene die je factuur aan de deurwaarder gaf, want dan cashed die 2 keer, en heb je nog steeds een vordering van de deurwaarder.
Zorg ervoor dat jouw boosheid/rechtvaardigheidsgevoel/koppigheid je geen honderden euro's kost.
Daklozen kunnen je vertellen dat dat meestal begint met het niet meer lezen van post, of het vinden dat je ergens gelijk in hebt.
30-03-2020, 10:53 door MathFox
Door Anoniem:
Dreigen met deurwaarders is een ding, maar als de factuur daadwerkelijk is overgedragen aan een echte deurwaarder, *direct betalen* en daarna gaan klagen.
Mijn advies blijft: Ook als de zaak bij een deurwaarder terecht komt, niet betalen en laat de zaak gewoon bij de rechter voorkomen. Betaal pas als je bij de rechter je zegje hebt kunnen doen en de rechter zegt dat je moet betalen. Wel vriendelijk brieven blijven sturen dat jij niet besteld hebt en je dus niet geroepen voelt de rekening te betalen.

(Ik kan gaan citeren van uitspraken.rechtspraak.nl, maar dat gaat voor deze site te ver.)
30-03-2020, 12:00 door Anoniem
Door MathFox:
Door Anoniem:
Dreigen met deurwaarders is een ding, maar als de factuur daadwerkelijk is overgedragen aan een echte deurwaarder, *direct betalen* en daarna gaan klagen.
Mijn advies blijft: Ook als de zaak bij een deurwaarder terecht komt, niet betalen en laat de zaak gewoon bij de rechter voorkomen. Betaal pas als je bij de rechter je zegje hebt kunnen doen en de rechter zegt dat je moet betalen. Wel vriendelijk brieven blijven sturen dat jij niet besteld hebt en je dus niet geroepen voelt de rekening te betalen.

(Ik kan gaan citeren van uitspraken.rechtspraak.nl, maar dat gaat voor deze site te ver.)

Persoonlijk zou ik het wel op prijs stellen als mensen hun mening met wat solide referenties onderbouwden.
Op alle vlakken.
Ik denk dat je gelijk hebt , maar uiteindelijk is het site met anoniemen en pseudoniemen, veel stellige meningen en fors aantal daarvan gewoon nonsens - voor een aantal terreinen weet ik dat zeker, en alle reden om skeptisch te zijn op andere terreinen waar mijn eigen kennis wat beperkter is.

Wat je misschien (nog) meer moet benadrukken is dat helemaal niet reageren , of denken dat je pas ter zitting met je verweer 'ik wassut niet hun heb geen logs' moet komen wel een slecht idee is.
Dus inderdaad bestrijden dat de bestelling door jou gedaan is en dat je van de eiser bewijs verlengt voor de stelling dat er besteld en geleverd zou zijn aan jou.
Bewaar die correspondentie - als het inerdaad naar de kantonrechter gaat staat dat beter.
(het is _gebruikelijk_ dat de kantonrechter de proceskosten toewijst aan de verliezer. Maar de kantonrechter kan ook besluiten dat beide procespartijen hun deel moeten betalen. Ik heb wel eens horen zeggen dat mensen die bewust het op een zaak aan laten komen om de eiser te jennen weliswaar het gelijk krijgen wat ze uiteindelijk hadden , maar niet de proceskosten toegewezen kregen )
30-03-2020, 12:34 door Nova
Heb ook wel eens soortgelijks meegemaakt met onze webshop, maar dan waren het mensen die bestelden, een supermarkt als ophaalpunt gebruikten en bevriend zijn met dat ophaalpunt....
En je zit er hoe dan ook tussen, want mensen die de factuur krijgen thuisgestuurd gaan dan bellen met je dat ze niks gekocht hebben, vaak zijn het ouderen die daar voor misbruikt worden, althans dat is mijn ervaring...

Wat nu ook speelt is mensen die online kopen, bezorgen op een ophaalpunt, iemand bij het ophaalpunt kennen, die haalt het pakketje leeg en meldt dan via de app dat het pakketje retour gaat, dus degene die besteld heeft komt nooit in beeld....

Aangifte doen als je zoiets meemaakt! AfterPay aangifte laten doen!
30-03-2020, 12:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door MathFox: Zodra je een factuur krijgt van een bedrijf voor iets dat je niet besteld hebt; een vriendelijk briefje sturen met de mededeling dat jij niet de besteller bent van de zaken op factuur #nummer# en of ze de rekening naar het juiste adres willen sturen. Zo'n rekening nooit betalen; geld terugkrijgen is lastig, als het je al lukt.

Mocht het bedrijf gaan dreigen met deurwaarders en de rechter; je poot stijf houden dat jij niet besteld hebt werkt.

P.S. Als de spullen bij jou bezorgd zijn sta je een stuk zwakker.

Dreigen met deurwaarders is een ding, maar als de factuur daadwerkelijk is overgedragen aan een echte deurwaarder, *direct betalen* en daarna gaan klagen.

ik heb 2 jaar voor een deurwaarder gewerkt, die maken van een factuur van een tientje binnen een paar weken een factuur van een paar honderd euro. En dan kun je nog zoveel poten stijfhouden, deurwaarderskosten die gemaakt worden, worden betaald.
Ga in zo'n geval telefonisch in overleg met de deurwaarder, vraag om een dossiernummer, en laat alle afspraken per mail bevestigen, snap de afspraken, en houd je dan vooral aan die afspraken.
niet betalen aan degene die je factuur aan de deurwaarder gaf, want dan cashed die 2 keer, en heb je nog steeds een vordering van de deurwaarder.
Zorg ervoor dat jouw boosheid/rechtvaardigheidsgevoel/koppigheid je geen honderden euro's kost.
Daklozen kunnen je vertellen dat dat meestal begint met het niet meer lezen van post, of het vinden dat je ergens gelijk in hebt.

Denkfout van jou! Als het bij een echte deurwaarder terecht is gekomen, dus NIET BIJ HUN INCASSOBURO, dan is er al een rechtszaak geweest die je hebt verloren. Dan kun je maar beter wel betalen inderdaad.

Als het bij hun incassoburo ligt: voer verweer, en laat het voorkomen. De bewijslast ligt bij hun, niet bij jou. Een incassoburo heeft geen rechten. Een deurwaarder wel.
30-03-2020, 13:15 door Briolet
Door MathFox:
Door Anoniem:
Dreigen met deurwaarders is een ding, maar als de factuur daadwerkelijk is overgedragen aan een echte deurwaarder, *direct betalen* en daarna gaan klagen.
Mijn advies blijft: Ook als de zaak bij een deurwaarder terecht komt, niet betalen en laat de zaak gewoon bij de rechter voorkomen.

Zou ik ook zeggen. Een bonafide deurwaarder moet snel doorhebben dat zijn incasso opdracht niet in orde is. Wij hebben zelf een keer de deurwaarder op de stoep gehad met een vordering van de belastingdienst. Dat was een onterechte vordering waarvan de belastingdienst eerder aangaf dat ze een 'foutje' gemaakt hadden en wij de factuur mochten vergeten.

Na een gesprek met de deurwaarder heeft die besloten om eerst weer met de eiser te gaan praten. Daarna nooit meer gezien.
30-03-2020, 13:26 door MathFox
Door Anoniem:
Denkfout van jou! Als het bij een echte deurwaarder terecht is gekomen, dus NIET BIJ HUN INCASSOBURO, dan is er al een rechtszaak geweest die je hebt verloren. Dan kun je maar beter wel betalen inderdaad.

Als het bij hun incassoburo ligt: voer verweer, en laat het voorkomen. De bewijslast ligt bij hun, niet bij jou. Een incassoburo heeft geen rechten. Een deurwaarder wel.

De meeste deurwaarders doen op verzoek ook het incassotraject (voor de rechtszaak). Als schuldeiser heb je een deurwaarder nodig voor het uitbrengen van de dagvaarding. In het incassotraject mag een deurwaarder niet meer dan wat een incassobureau ook mag. Pas na een gerechtelijke uitspraak mag de deurwaarder invorderingsmaatregelen treffen.

En ja; je zult incassobureau, deurwaarder en rechter moeten meedelen dat jij niet besteld hebt. Bij voorkeur schriftelijk (brief of email).
30-03-2020, 14:28 door MathFox
Voor degenen die willen weten hoe een rechter de civiele zaak tussen beide slachtoffers van dit soort oplichting afhandelt twee uitspraken:
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2019:2728
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBGEL:2017:3659
30-03-2020, 14:56 door Anoniem
Door MathFox: Voor degenen die willen weten hoe een rechter de civiele zaak tussen beide slachtoffers van dit soort oplichting afhandelt twee uitspraken:
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2019:2728
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBGEL:2017:3659

Bedankt. (ik was ook 12:00)
Voor anderen - voor degenen die 'niet reageren' adviseren - beide slachtoffers hadden wel gereageerd naar de eisers en de bestelling/levering betwist.
Zie ook dat in de tweede zaak (2017) ' gedaagde partij - procederend in persoon' . Vertegenwoordiging door een advocaat is niet verplicht in kantonzaken.
30-03-2020, 15:06 door Anoniem
Was het maar waar dat wij in een lande leefde waar je dit gerust voor rechter kunt laten komen. Helaas is dit niet zo. Het kan wel, maar daarvoor moet je flink betalen. Betaal je dit niet, is het voor jou geen rechtszaak. Niet verschijnen is verliezen en moet je uiteindelijk nog meer betalen.
Wat je sowieso nooit moet doen is direct het incassobureau betalen, laat het eerst in handen vallen van een deurwaarder.

Bedrijven als afterpay die hier van leven zouden per direct verboden moeten worden. Helaas, de meeste politici zitten niet voor jou daar in Den Haag.
30-03-2020, 19:17 door Anoniem
Het komt er kennelijk op neer dat als meneer A fraude pleegt met een bestelling bij webwinkel B en die heeft de betalingen
geregeld bij bedrijf C, jij (D) dan slachtoffer kunt worden en dan van bedrijf C ineens allerlei dingen "moet doen".
Zoals aangifte doen bij de (onwillige) politie, die daartoe vereist dat je de gegevens van A aanlevert die C je niet wil
geven (in 2015 al niet, en nu natuurlijk helemaal niet meer) en je vervoegen bij een rechter (kost ook weer tijd en geld).

En zelf heb je helemaal niet gekozen voor de bedrijfsvorm waar C mee werkt. Als C een conflict met A heeft waarom
wordt D daar dan voor door allerlei hoepels gaan springen?
30-03-2020, 19:26 door MathFox
Door Anoniem: Was het maar waar dat wij in een lande leefde [...] Helaas, de meeste politici zitten niet voor jou daar in Den Haag.
Citaat en bronvermelding gewenst.
30-03-2020, 20:23 door Anoniem
Door MathFox:
Door Anoniem: Was het maar waar dat wij in een lande leefde [...] Helaas, de meeste politici zitten niet voor jou daar in Den Haag.
Citaat en bronvermelding gewenst.
Nou de regering is er niet voor om te regelen dat je vrije toegang tot de rechtsspraak hebt.
Eigenlijk ben ik daar ook wel voor als het om eisende partijen gaat, maar het is natuurlijk van de gekke dat als iemand een
zaak tegen jou aanspant, dat JIJ dan moet gaan betalen om die zaak daadwerkelijk te gaan voeren en dat als je dat niet
wilt doen je standaard verloren hebt. Zaken als griffierecht zouden door de eisende partij moeten worden betaald en
hooguit kan in het proces de verliezer tot betaling worden veroordeeld.
30-03-2020, 20:51 door MathFox - Bijgewerkt: 30-03-2020, 20:51
Door Anoniem:
Nou de regering is er niet voor om te regelen dat je vrije toegang tot de rechtsspraak hebt.
Eigenlijk ben ik daar ook wel voor als het om eisende partijen gaat, maar het is natuurlijk van de gekke dat als iemand een zaak tegen jou aanspant, dat JIJ dan moet gaan betalen om die zaak daadwerkelijk te gaan voeren en dat als je dat niet wilt doen je standaard verloren hebt. Zaken als griffierecht zouden door de eisende partij moeten worden betaald en hooguit kan in het proces de verliezer tot betaling worden veroordeeld.
Dat gaat dan niet om een (civiele) zaak bij de kantonrechter, waar je als gedaagde zonder advocaat en zonder griffierecht te hoeven betalen je verdediging kunt voeren.
Bij de "hogere" rechtbanken betaal je wel griffierecht en heb je een advocaat nodig, maar daar kom je niet snel bij een zaak over een internetbestelling.
30-03-2020, 21:01 door MathFox
Door Anoniem: Het komt er kennelijk op neer dat als meneer A fraude pleegt met een bestelling bij webwinkel B en die heeft de betalingen
geregeld bij bedrijf C, jij (D) dan slachtoffer kunt worden en dan van bedrijf C ineens allerlei dingen "moet doen".
Zoals aangifte doen bij de (onwillige) politie, die daartoe vereist dat je de gegevens van A aanlevert die C je niet wil
geven (in 2015 al niet, en nu natuurlijk helemaal niet meer) en je vervoegen bij een rechter (kost ook weer tijd en geld).

En zelf heb je helemaal niet gekozen voor de bedrijfsvorm waar C mee werkt. Als C een conflict met A heeft waarom
wordt D daar dan voor door allerlei hoepels gaan springen?
B en C kunnen je vragen om door hoepels te springen, maar dat hoef jij niet te doen als jij er geen zin in hebt. Je zult je wel als "nette burger" moeten gedragen en dat houdt in dat je bedrijf B en/of C meldt dat hun factuur op de verkeerde naam staat en dat wanneer de zaak voor de rechter komt je de rechter dat ook vertelt. Als je liever een advocaat in de arm neemt voor de rechtszaak, dan is er een goede kans dat B of C (een groot deel van) de rekening van de advocaat betaalt.
30-03-2020, 21:24 door Anoniem
Door MathFox:
Door Anoniem:
Nou de regering is er niet voor om te regelen dat je vrije toegang tot de rechtsspraak hebt.
Eigenlijk ben ik daar ook wel voor als het om eisende partijen gaat, maar het is natuurlijk van de gekke dat als iemand een zaak tegen jou aanspant, dat JIJ dan moet gaan betalen om die zaak daadwerkelijk te gaan voeren en dat als je dat niet wilt doen je standaard verloren hebt. Zaken als griffierecht zouden door de eisende partij moeten worden betaald en hooguit kan in het proces de verliezer tot betaling worden veroordeeld.
Dat gaat dan niet om een (civiele) zaak bij de kantonrechter, waar je als gedaagde zonder advocaat en zonder griffierecht te hoeven betalen je verdediging kunt voeren.
Dat klopt niet, je moet 83 euro betalen anders wordt je zaak niet behandeld en word je standaard veroordeeld.
31-03-2020, 11:10 door Anoniem
Door Anoniem: Het komt er kennelijk op neer dat als meneer A fraude pleegt met een bestelling bij webwinkel B en die heeft de betalingen
geregeld bij bedrijf C, jij (D) dan slachtoffer kunt worden en dan van bedrijf C ineens allerlei dingen "moet doen".
Zoals aangifte doen bij de (onwillige) politie, die daartoe vereist dat je de gegevens van A aanlevert die C je niet wil
geven (in 2015 al niet, en nu natuurlijk helemaal niet meer) en je vervoegen bij een rechter (kost ook weer tijd en geld).

En zelf heb je helemaal niet gekozen voor de bedrijfsvorm waar C mee werkt. Als C een conflict met A heeft waarom
wordt D daar dan voor door allerlei hoepels gaan springen?

Dit is dus exact wat 90% gebeurd. Dan zit je als slachtoffer met gebakken peren
25-11-2020, 15:53 door Anoniem
Afterpay is gewoon één grote oplichtersbende. Ze sturen je nooit een factuur of betaling herinnering en achteraf krijg je opeens aanmaningen en betaal je administratiekosten etc. Opmerkelijk dat je alleen die aanmaningen ontvangt en eerder nooit iets. As je belt word je ook nog eens te woord gestaan alsof je een achterdeur crimineel bent. Je moet maar zelf bij houden of je betaalt hebt zeggen ze dan. Dit is gewoon pure oplichting en draaien vette winsten op het niet versturen van facturen of betalingsherrinneringen en komen achteraf met aanmaningen en dreigen met deurwaarders en hoge boetes als je niet betaalt. Ik raad bedrijven aan om nooit met deze oplichters samen te werken.
26-11-2020, 08:15 door Anoniem
Kan het dus zo zijn dat iemand een bestelling doet op mijn naam en dan via afterpay betaalt en ik de rekening
krijg voor iets dat ik niet bestelt heb?
26-11-2020, 09:48 door Anoniem
Door Anoniem: Kan het dus zo zijn dat iemand een bestelling doet op mijn naam en dan via afterpay betaalt en ik de rekening
krijg voor iets dat ik niet bestelt heb?
Wanneer iemand een account aanmaakt en daarbij de gegevens van een ander gebruikt, zal de verkoper die gegevens gebruiken voor de factuur. Omdat het vaak mogelijk is, om bij een afhaalpunt of afwijkend afleveradres te laten bezorgen, is het mogelijk om een zending te onderscheppen. Door ook een speciaal aangemaakt email adres te gebruiken, is het mogelijk om het voor afhaling nodige bewijs te regelen.

Dat gezegd hebbende, ja, dat kan met de keuze betalen via afterpay of een andere dienstverlener, die achteraf betalen faciliteert. Die zal aanmaningen eerst naar het opgegeven email adres versturen, dus die zie je net zo min als het afhaalbewijs en de bestelbevestiging.

Komt daarna het incasso traject op gang, dan zal dit uiteindelijk overgaan in gewone post op het adres van de besteller, dus jouw adres. Pas dan kun je verweer indienen. Let wel, de eiser moet bij civiele zaken bewijzen, dus de bewijslast ligt bij de verkoper. Maar je moet wel alle tegenbewijs leveren dat je hebt en je moet wel reageren op de eerste mededeling van een vordering die je daadwerkelijk krijgt.

Niets doen is geen reactie. Terugsturen van een rekening die op jouw naam staat is dat ook niet. Wel het terugsturen van een rekening die niet op naam van Anoniem staat, maar op naam van b.v. Piet Jansen, op datzelfde adres. Mits natuurlijk Piet Jansen niet op dat adres staat ingeschreven. Vermeld bij het retour afzender laten gaan van de envelop wel de vermelding dat geadresseerde op het adres niet bekend is en maak daar een foto of fotokopie van. Dit is nuttig in het geval e.e.a. voor de rechter mocht komen.
26-11-2020, 11:11 door Anoniem
Het zal waarschijnlijk gemakkelijker gebeuren dat een account wat je zelf hebt aangemaakt om iets te bestellen en te
betalen via Afterpay later wordt misbruikt door iemand anders om ook iets te bestellen en dan door jou te laten betalen,
dan dat iemand totaal uit het niets ineens een Afterpay account aanmaakt op jouw naam.

Dus het begint met gewoon nooit Afterpay te gebruiken voor je bestellingen! Betaal gewoon liefst met een creditcard
en als je die niet hebt of het kost extra en je wilt dat niet betalen dan desnoods via iDeal of met een gewone bank
overschrijving.
Als je het geld "nu even niet hebt maar wel wilt bestellen en dan maar achteraf betalen" of als je denkt "ik wil eerst
die spullen zien en dan pas mijn geld sturen" gebruik dan ZEKER geen Afterpay!!!
26-11-2020, 12:34 door Bitje-scheef
Door MathFox:
Door Anoniem:
Dreigen met deurwaarders is een ding, maar als de factuur daadwerkelijk is overgedragen aan een echte deurwaarder, *direct betalen* en daarna gaan klagen.
Mijn advies blijft: Ook als de zaak bij een deurwaarder terecht komt, niet betalen en laat de zaak gewoon bij de rechter voorkomen. Betaal pas als je bij de rechter je zegje hebt kunnen doen en de rechter zegt dat je moet betalen. Wel vriendelijk brieven blijven sturen dat jij niet besteld hebt en je dus niet geroepen voelt de rekening te betalen.

(Ik kan gaan citeren van uitspraken.rechtspraak.nl, maar dat gaat voor deze site te ver.)

Je recht krijgen is vaak toch echt wat anders en een 400 euro extra voor de rechtbank is ook niet mals.
Je kunt wel alvast bezwaar maken tegen de extra kosten die een deurwaarder oplegt.
Deze kosten zijn vaak "virtueel" en deurwaarders geven je liever geen inzicht in de kosten.
26-11-2020, 17:04 door Anoniem
Het zal waarschijnlijk gemakkelijker gebeuren dat een account wat je zelf hebt aangemaakt om iets te bestellen en te
betalen via Afterpay later wordt misbruikt door iemand anders om ook iets te bestellen en dan door jou te laten betalen,
dan dat iemand totaal uit het niets ineens een Afterpay account aanmaakt op jouw naam.
Dit is de reden dat ik al mijn accounts bij webwinkels heb opgezegd, ik bestel nog alleen maar bij webwinkels waar je
als gast kunt bestellen. Ik vind dat de webwinkelier eigen verantwoording heeft, en als iemand via een account misbruik
maakt moet de webwinkelier maar zelf voor de kosten opkomen.

Maar gebruik maken van afterparty is dus echt niet slim. Dit moet via de wet worden verboden. Als je iets niet kunt
betalen moet je het ook niet kopen of naar een kringwinkel gaan, is ook nog eens goedkoper.

Het is toch te zot hoe gemakkelijk je kunt frauderen, en iemand anders voor de schade op mag komen.
26-11-2020, 18:47 door MathFox
Door Bitje-scheef:
Door MathFox: Mijn advies blijft: Ook als de zaak bij een deurwaarder terecht komt, niet betalen en laat de zaak gewoon bij de rechter voorkomen. Betaal pas als je bij de rechter je zegje hebt kunnen doen en de rechter zegt dat je moet betalen. Wel vriendelijk brieven blijven sturen dat jij niet besteld hebt en je dus niet geroepen voelt de rekening te betalen.
Je recht krijgen is vaak toch echt wat anders en een 400 euro extra voor de rechtbank is ook niet mals.
Je kunt wel alvast bezwaar maken tegen de extra kosten die een deurwaarder oplegt.
Deze kosten zijn vaak "virtueel" en deurwaarders geven je liever geen inzicht in de kosten.
Bij de bedragen waar het bij Afterpay (en andere webshops) over gaat komt de zaak voor de kantonrechter. Daar kun je zonder advocaat langs en als gedaagde hoef je geen griffierechten te betalen. Het is aan de webwinkel om te bewijzen dat jij (als persoon) de overeenkomst gesloten hebt en daar gaat het heel vaak fout omdat het te makkelijk is om in een webformulier een valse naam op te geven. Daarnaast kun (moet) je ook zeggen dat je niets ontvangen hebt, dat is een tweede stap waarvoor webwinkel/Afterpay/deurwaarder met bewijs moet komen.

@Anoniem: kopen op afbetaling en dan niet betalen is al heel oud. 50 jaar geleden gebeurde dat al maar dan met een papieren bestelformulier.
01-12-2020, 02:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Door MathFox: Zodra je een factuur krijgt van een bedrijf voor iets dat je niet besteld hebt; een vriendelijk briefje sturen met de mededeling dat jij niet de besteller bent van de zaken op factuur #nummer# en of ze de rekening naar het juiste adres willen sturen. Zo'n rekening nooit betalen; geld terugkrijgen is lastig, als het je al lukt.

Mocht het bedrijf gaan dreigen met deurwaarders en de rechter; je poot stijf houden dat jij niet besteld hebt werkt.

P.S. Als de spullen bij jou bezorgd zijn sta je een stuk zwakker.

Dreigen met deurwaarders is een ding, maar als de factuur daadwerkelijk is overgedragen aan een echte deurwaarder, *direct betalen* en daarna gaan klagen.

ik heb 2 jaar voor een deurwaarder gewerkt, die maken van een factuur van een tientje binnen een paar weken een factuur van een paar honderd euro. En dan kun je nog zoveel poten stijfhouden, deurwaarderskosten die gemaakt worden, worden betaald.
Ga in zo'n geval telefonisch in overleg met de deurwaarder, vraag om een dossiernummer, en laat alle afspraken per mail bevestigen, snap de afspraken, en houd je dan vooral aan die afspraken.
niet betalen aan degene die je factuur aan de deurwaarder gaf, want dan cashed die 2 keer, en heb je nog steeds een vordering van de deurwaarder.
Zorg ervoor dat jouw boosheid/rechtvaardigheidsgevoel/koppigheid je geen honderden euro's kost.
Daklozen kunnen je vertellen dat dat meestal begint met het niet meer lezen van post, of het vinden dat je ergens gelijk in hebt.
En leg alle gesprekken vast op tape dmv. een voicerecorder of iets dergelijks. Het is dan zelfs na maanden nog duidelijk wat er gezegd, en afgesproken is. Een tweedehands voicerecorder van goede kwaliteit vind je vaak voor weinig op marktplaats. Ik heb de mijne erook goedkoop gevonden (olympus).
02-12-2020, 12:15 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 02-12-2020, 12:16
Denkfout van jou! Als het bij een echte deurwaarder terecht is gekomen, dus NIET BIJ HUN INCASSOBURO, dan is er al een rechtszaak geweest die je hebt verloren. Dan kun je maar beter wel betalen inderdaad.

Als het bij hun incassoburo ligt: voer verweer, en laat het voorkomen. De bewijslast ligt bij hun, niet bij jou. Een incassoburo heeft geen rechten. Een deurwaarder wel.
Als het gaat over (malafide) incassobureau's dan ligt de situatie simpeler dan als je spreekt over een deurwaarder. Wat te doen bij onterechte claims van Incassokantoren?

Incassokantoren moeten kunnen aantonen dat er een overeenkomst is. Er zijn er bij die dat alleen telefonisch doen, omdat er niets op papier staat.

Consumenten moeten vragen om alles per brief of e-mail op papier te zetten. Kijk altijd om welke rekening het gaat en vraag bij twijfel een kopie van die rekening. Elke bonafide incassokantoor zet in de incassobrief altijd om welke rekening het gaat. Betaal dus nooit zomaar een vordering dat een incassokantoor op je zegt te hebben.

Ook moeten consumenten goed moeten kijken naar de kosten die in rekening worden gebracht. Malafide incassokantoren sturen rekeningen zonder specificatie en dat mag dus niet.
02-12-2020, 13:45 door Anoniem
Door Security is Security:
Denkfout van jou! Als het bij een echte deurwaarder terecht is gekomen, dus NIET BIJ HUN INCASSOBURO, dan is er al een rechtszaak geweest die je hebt verloren. Dan kun je maar beter wel betalen inderdaad.

Als het bij hun incassoburo ligt: voer verweer, en laat het voorkomen. De bewijslast ligt bij hun, niet bij jou. Een incassoburo heeft geen rechten. Een deurwaarder wel.
Als het gaat over (malafide) incassobureau's dan ligt de situatie simpeler dan als je spreekt over een deurwaarder. Wat te doen bij onterechte claims van Incassokantoren?

Incassokantoren moeten kunnen aantonen dat er een overeenkomst is. Er zijn er bij die dat alleen telefonisch doen, omdat er niets op papier staat.

Consumenten moeten vragen om alles per brief of e-mail op papier te zetten. Kijk altijd om welke rekening het gaat en vraag bij twijfel een kopie van die rekening. Elke bonafide incassokantoor zet in de incassobrief altijd om welke rekening het gaat. Betaal dus nooit zomaar een vordering dat een incassokantoor op je zegt te hebben.

Ook moeten consumenten goed moeten kijken naar de kosten die in rekening worden gebracht. Malafide incassokantoren sturen rekeningen zonder specificatie en dat mag dus niet.

@ Security is Security,

DANK U WEL!
Dat is een hele goede tip!
Helmaal mooi zou zijn als er een registratie te vinden was van malafide incassobedrijven die middels social engineering mensen schrik aanjagen om meteen maar een bedrag te betalen zonder dat de potentiele slachtoffers eens goed uitzoeken od de rekening die zij gepresenteerd krijgen wel klopt/reëel is.
02-12-2020, 23:12 door Anoniem
Vroeger was een incassobedrijf een soort servicebedrijf waar je onbetaalde rekeningen heen kon sturen om het hen te
laten afhandelen, per geval, en met documentatie van dat geval. Wat de reden van de vordering is, wat er al gedaan is,
etc.

Maar nu heb je (ook) incassobedrijven die gewoon de hele voorraad onbetaalde rekeningen "opkopen" bij een bedrijf,
voor 1 totaal bedrag, en dan krijgen ze een stapel papier of een USB stick met een grote hoeveelheid openstaande
rekeningen zonder dat dit een per geval compleet dossier is. Daar gaan ze dan mee aan het werk: brieven sturen,
en achter het geld aangaan. Als je zou vragen waar de vordering voor is dan hebben ze daar niet de complete
documentatie van, en terug gaan vragen bij het bedrijf waar de de boel gekocht hebben kunnen ze natuurlijk niet
(die hebben de boel verkocht om er vanaf te zijn en hebben al een hoop ingeleverd doordat ze er lang niet voor krijgen
wat de vordering is)...

Nu hangt het van het incassobedrijf af wat er verder gebeurt als je vragen gaat stellen: ofwel ze gaan eens kritisch
kijken naar wat ze voor bewijzen hebben en als dat mager is trekken ze de hele boel in, ofwel (en zeker als blijkt dat
dit voor de hele gekochte voorraad vorderingen geldt) ze gaan doordrammen en intimideren om het geld toch maar
te krijgen zelfs al snappen ze zelf ook wel dat het onterecht is. De zakelijke moraal komt daar ook bij kijken natuurlijk.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.