image

Europese Commissie bindt strijd aan met spam

donderdag 29 januari 2004, 09:50 door Redactie, 1 reacties

Dat blijkt uit een aankondiging van de Europese commissie van woensdag. Volgens de commissie bestaat inmiddels meer dan de helft van het e-mailverkeer uit spam. In 2001 bedroeg dat percentage nog 7%. De commissie noemt de explosieve groei verontrustend. De commissie vindt dat spam voor individuen een ‘schending van hun privacy’ is, en voor het bedrijfsleven vooral hoge kosten met zich meebrengt. Bovendien ondermijnt spam het vertrouwen in de informatiemaatschappij.
De commissie stelt een pakket maatregelen voor om het probleem van spam te bestrijden. Vorig jaar werd al besloten dat ongevraagde e-mailreclame in de Unie verboden is. Bedrijven mogen alleen digitale reclame versturen aan consumenten die daarvoor hun toestemming geven, het zogenaamde opt-in systeem. De commissie benadrukt dat de lidstaten deze Europese afspraken snel in nationale wetgeving moeten omzetten. Daarnaast moeten de lidstaten zorgen voor handhaving van het spamverbod. Het stoort de commissie dat alle lidstaten daar andere oplossingen voor kiezen. Volgens de commissie is een systeem van zelfregulering, aangevuld met toezicht door een onafhankelijke toezichthouder die flinke boetes of straffen kan opleggen, de beste aanpak. Minister Brinkhorst van Economische Zaken verzekerde afgelopen maandag in antwoord op kamervragen nog dat de OPTA in Nederland het spamverbod streng zal gaan handhaven.
Daarnaast wil de commissie het spamprobleem ook internationaal gaan aanpakken. Tussen de EU-lidstaten moet een mechanisme komen om klachten over spam uit een andere lidstaat snel te kunnen behandelen. De commissie gaat het probleem begin februari ook aanhangig maken in de OESO. Ruim 80% van de spam in Europa komt uit landen daarbuiten, vooral uit de VS. De commissie wil derde landen bewegen om ook een spamverbod in te voeren en afspraken te maken over handhaving.
De commissie wil verder nauw samenwerken met het bedrijfsleven om filtertechnologieën te ontwikkelen, die spam kunnen tegenhouden. De commissie erkent dat maatregelen tegen spam geld kosten. ‘Maar dat is de prijs voor het voortbestaan van e-mail en e-commerce als efficiënte communicatietechniek,’ aldus de commissie.

Reacties (1)
04-02-2004, 15:03 door Anoniem
zou tijd worden zalk ma zeggen
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.