image

KHN publiceert formulier voor registratie van contactgegevens in horeca

dinsdag 11 augustus 2020, 15:25 door Redactie, 6 reacties

Koninklijke Horeca Nederland (KHN), de grootste brancheorganisatie in Nederland voor de horeca, heeft een formulier gepubliceerd waarmee horecagelegenheden de naam en contactgegevens van gasten kunnen registreren. Cafés, restaurants en andere gelegenheden zijn sinds gisteren verplicht om gasten om hun naam en contactgegevens te vragen. De informatie kan worden gebruikt voor bron- en contactonderzoek. Gasten mogen zelf beslissen of ze de gegevens verstrekken. De registratie is op vrijwillige basis.

Persbureau ANP meldt dat horecagelegenheden gasten mogen weigeren die hun gegevens niet afstaan. "Klanten zijn overigens niet verplicht om hun contactgegevens af te staan. Wel kan de horecaondernemer mensen weigeren die niet mee willen werken." Koninklijke Horeca Nederland maakt echter nogmaals duidelijk dat dit niet het geval is. "Als gasten geen naam of contactgegevens willen achterlaten, dan mogen zij niet worden geweigerd."

Wanneer gasten hun gegevens wel verstrekken moeten die na veertien dagen worden vernietigd. Vanwege de nieuwe regels in de horeca heeft Koninklijke Horeca Nederland een aangepast protocol Horeca gemaakt, waarin ook het registratieformulier staat vermeld, alsmede regels waar gasten en horecaondernemers zich aan moeten houden (pdf).

Image

Reacties (6)
11-08-2020, 16:03 door Erik van Straten
Ik begrijp niet waarom er zowel een naam, telefoonnummer als e-mailadres gevraagd wordt; één manier om contact op te nemen lijkt mij voldoende.

Wenselijk is een betrouwbare partij die 14 dagen geldige e-mail aliases uitgeeft. De vanaf vandaag geldige e-mail alias vul je in. Mocht later blijken dat een besmettelijk persoon in jouw buurt geweest is, dan wordt een e-mail naar die alias door de betrouwbare partij doorgestuurd naar jouw gebruikelijke e-mailadres. De schade bij eventueel misbruik na het in verkeerde handen vallen van dergelijke tijdelijke aliases is daarmee te overzien.
11-08-2020, 17:42 door Anoniem
Door Erik van Straten: Ik begrijp niet waarom er zowel een naam, telefoonnummer als e-mailadres gevraagd wordt; één manier om contact op te nemen lijkt mij voldoende.
Er staat nergens dat het allemaal verplichte zijn. Ze vragen, of je antwoord geeft mag je blijkbaar zelf bepalen :)
11-08-2020, 18:20 door Anoniem
Hoe wordt gecontroleerd wat al die horecatentjes met die gegevens doen en wanneer en hoe ze vernietigd worden?
11-08-2020, 18:20 door Anoniem
Door Erik van Straten: Wenselijk is een betrouwbare partij die 14 dagen geldige e-mail aliases uitgeeft. De vanaf vandaag geldige e-mail alias vul je in. Mocht later blijken dat een besmettelijk persoon in jouw buurt geweest is, dan wordt een e-mail naar die alias door de betrouwbare partij doorgestuurd naar jouw gebruikelijke e-mailadres. De schade bij eventueel misbruik na het in verkeerde handen vallen van dergelijke tijdelijke aliases is daarmee te overzien.

Zelf even naar https://jetable.org gaan (betrouwbare partij) en dat mailadres invullen.
12-08-2020, 07:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Zelf even naar https://jetable.org gaan (betrouwbare partij) en dat mailadres invullen.
Leuke dienst, heeft iemand een idee hoe je dit zelf kan toevoegen aan een postfix gebaseerde mailserver?
12-08-2020, 15:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Zelf even naar https://jetable.org gaan (betrouwbare partij) en dat mailadres invullen.
Leuke dienst, heeft iemand een idee hoe je dit zelf kan toevoegen aan een postfix gebaseerde mailserver?

Een goede bron voor implementatie kun je vinden via onderstaande link. Je moet uiteraard het wel iets bijwerken voor je specifieke infrastructuur en software.
hxxps://blog.andreev.it/?p=6425


Ik adviseer echter enkel plus adressing te gebruiken en geen disposables voor de situatie.
De reden ervoor is zodra je reclame ontvangt met waarin de mailheader gerefereert wordt naar een specifiek adres wat je maar aan 1 partij hebt gegeven weet je ook meteen waar het datalek vandaan komt en kan je zeer makelijk verdere maatregelen nemen.

Ik maak nu zelf plusadressing aan gebaseerd op de postcode in combinatie van huisnummer en datum van bezoek van het restaurant. of andere zaak met betrekking tot Sars-CoV-2. Niet alleen maakt dit administratie zeer makkelijk maar bij veelvuldig bezoek aan de zelfde partij kan je ook makkelijk logboek bijhouden. Telefoonnummers weiger ik te geven aan enige partij zoals een restaurant die begrijpelijk weinig verstand heeft van informatiebeveiliging,
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.