image

Meer Nederlandse gemeenten rusten handhavers uit met bodycam

maandag 31 augustus 2020, 10:37 door Redactie, 23 reacties

Steeds meer Nederlandse gemeenten rusten hun handhavers uit met een bodycam, omdat het een preventieve werking zou hebben. Zo besloot de gemeente Leiden deze maand om alle boa's van een bodycam te voorzien. In de gemeente Smallingerland is onlangs een proef gestart. Na drie maanden kijkt de gemeente of de bodycams blijven.

Begin dit jaar besloot ook de gemeente Rotterdam alle vierhonderd handhavers in de stad met een bodycam uit te rusten. Ook boa's in Dordrecht, Nijmegen en Utrecht lopen inmiddels met bodycams rond of zullen hiervan worden voorzien. Voor de aanvang van de proef in Utrecht liet 88 procent van de handhavers weten graag een bodycam te willen gebruiken. Vorige week maakte de gemeente 's-Hertogenbosch bekend dat vanaf oktober alle handhavers een bodycam zullen krijgen. "Het zichtbaar dragen van bodycams heeft een preventieve werking; het kan ongewenst gedrag voorkomen. Zo hebben bodycams een de-escalerend effect op wangedrag tegen handhavers", aldus de gemeente Leiden.

"We geven mensen bevoegdheden en we leiden ze daar ook voor op en dan noemen we ze opsporingsambtenaar. Die mensen hebben extra rechten. Die mensen mogen dingen die normale mensen niet mogen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je iedereen zo maar klakkeloos mag filmen. Juist niet. Juist als je zulke bevoegdheden hebt moet je daar zeer zorgvuldig mee omgaan", zegt onderzoeker Sander Flight tegenover BNR. Hij merkt op dat opsporingsambtenaren in het kader van hun opsporingstaak allerlei gegevens mogen verzamelen. "Dat worden dan politiegegevens en dan geldt niet eens de AVG", aldus Flight.

De bodycams staan standaard uitgeschakeld. "Je wilt niet zomaar iedereen in beeld hebben, dus we hebben ook het juridische traject doorlopen en afgestemd met de Autoriteit Persoonsgegevens. De camera neemt ook alleen maar op als je er in spannende situaties een tik op geeft", laat de Rotterdamse wethouder Bert Wijbenga aan BNR weten. Volgens de gemeenten proberen boa's altijd te laten weten wanneer de bodycam wordt ingeschakeld.

Opgenomen beelden worden na 28 dagen verwijderd en vernietigd. Wanneer opgenomen beelden onderdeel van een klachtenprocedure of inzageverzoek zijn worden ze tot één jaar na de afhandeling hiervan bewaard. Wie gefilmd is kan binnen 21 dagen een inzageverzoek indienen bij de betreffende gemeente.

Reacties (23)
31-08-2020, 11:15 door Anoniem
Opgenomen beelden worden na 28 dagen verwijderd en vernietigd. Wanneer opgenomen beelden onderdeel van een klachtenprocedure of inzageverzoek zijn worden ze tot één jaar na de afhandeling hiervan bewaard. Wie gefilmd is kan binnen 21 dagen een inzageverzoek indienen bij de betreffende gemeente.

Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk werkt... Moet ik dan als burger aangeven, 'ik zag op maandagochtend een BOA lopen op Plein 1, ik zou graag de beelden inzien.'

'Hoi meneer Jansen hier, graag de beelden waarop ik sta ter inzage beschikbaar stellen'

Wat als toevallig op hetzelfde moment de burgemeester op plein 1 met zijn maitresse aan het ontbijten is...?
31-08-2020, 11:16 door Anoniem
Goed idee! Niet alleen heeft het een preventieve werking, maar kan er ook bewijslast vastgesteld worden via deze cameras!
31-08-2020, 12:51 door Anoniem
Door Anoniem: Goed idee! Niet alleen heeft het een preventieve werking, maar kan er ook bewijslast vastgesteld worden via deze cameras!
Alleen bewijslast tegen de burger.

Als de agent/boa fout zit zal de bodycam op dat moment defect zijn/uit staan.
31-08-2020, 13:20 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 31-08-2020, 13:20
Het werd hoog tijd!
De agressiviteit tegen handhaving maar ook onderling tussen 'burgers' op straat, of mensen die bij elkaar op bezoek gaan met een mes op zak of het de normaalste zaak van de wereld is, begint een angstwekkende, lijkt wel exponentiële bedreiging voor ook niet betrokken burgers te worden.

Ooit ging je naar buiten om te luisteren naar de vogeltjes die fluiten. Nog even en het zijn de kogels die om je oren fluiten, waarbij je ook goed moet opletten waar je loopt of je breekt je nek over een (hand)granaat.
31-08-2020, 13:48 door Anoniem
Door Piet Slagwerker: Het werd hoog tijd!
De agressiviteit tegen handhaving maar ook onderling tussen 'burgers' op straat, of mensen die bij elkaar op bezoek gaan met een mes op zak of het de normaalste zaak van de wereld is, begint een angstwekkende, lijkt wel exponentiële bedreiging voor ook niet betrokken burgers te worden.

Ooit ging je naar buiten om te luisteren naar de vogeltjes die fluiten. Nog even en het zijn de kogels die om je oren fluiten, waarbij je ook goed moet opletten waar je loopt of je breekt je nek over een (hand)granaat.
u heeft volkomen gelijk. de mens word steeds agressiever, Waarschijnlijk ook steeds meer drugs gerelateerd. Oplossing: volgens mij strenger straffen.
31-08-2020, 13:54 door Anoniem
Door Piet Slagwerker: Het werd hoog tijd!
De agressiviteit tegen handhaving maar ook onderling tussen 'burgers' op straat, of mensen die bij elkaar op bezoek gaan met een mes op zak of het de normaalste zaak van de wereld is, begint een angstwekkende, lijkt wel exponentiële bedreiging voor ook niet betrokken burgers te worden.

Ooit ging je naar buiten om te luisteren naar de vogeltjes die fluiten. Nog even en het zijn de kogels die om je oren fluiten, waarbij je ook goed moet opletten waar je loopt of je breekt je nek over een (hand)granaat.

Volledig mee eens.
Maar niet alleen dit.
Zie ook hoevaak de politie/boa's de schuld krijgen omdat ze "te hard" ingrijpen in bepaalde situaties.
Vaak zien mensen maar een gedeelte van de situatie en hebben dan hun oordeel klaar over de politie/boa's.
Ik ben van mening dat de beelden die nu opgenomen worden een duidelijker beeld kunnen geven op de situatie, waardoor duidelijk wordt waar het probleem echt ligt... ik verwacht niet zo snel bij de politie/boa's.
Als ik zie hoe mensen omgaan met politie agenten/boa's schrik ik hier meer van dan van deze bodycams.
31-08-2020, 14:27 door Anoniem
Door Piet Slagwerker: Het werd hoog tijd!
De agressiviteit tegen handhaving maar ook onderling tussen 'burgers' op straat, of mensen die bij elkaar op bezoek gaan met een mes op zak of het de normaalste zaak van de wereld is, begint een angstwekkende, lijkt wel exponentiële bedreiging voor ook niet betrokken burgers te worden.

Ooit ging je naar buiten om te luisteren naar de vogeltjes die fluiten. Nog even en het zijn de kogels die om je oren fluiten, waarbij je ook goed moet opletten waar je loopt of je breekt je nek over een (hand)granaat.

Wat een bizarre opvoeding moet jij hebben gehad. Dus jij gaat privacy van 99% van de normale mensen afpakken om 1% aan raddraaiers 'aan te pakken'... Die zetten gewoon een mondkapje op en kunnen lekker onherkenbaar doorgaan met rotzooi trappen.

Misschien moet je het probleem bij de bron aanpakken ipv bij het symptoom.
31-08-2020, 14:36 door Anoniem
Er is meestal een reden waarom die BOA's geen politieagent zijn. Een veel voorkomende reden is ongeschiktheid om wat voor reden dan ook, een BOA moet juist daarom geen verkapte politieagent worden maar gewoon een bonnenschrijver voor foutparkeerders (waarvoor ze in het leven geroepen zijn). Zorg dat deze mensen zo min mogelijk in conflict situaties kunnen komen, de meeste kunnen dat niet aan.

Ik kan wel verder ingaan op die ongeschiktheid (ja ik weet waar ik het over heb) maar psychische (in)stabiliteit is een aanzienlijke reden van afkeuring.
31-08-2020, 15:14 door Anoniem
Het blijkt dat bodycams ook de agressie en neiging tot ecaleren bij handhavers stevig inperkt. Voorwaarde hierbij is dan wel dat de bodycam dan niet selectief uitgezet kan worden. Net zoals de burger beter in beeld is, dient de handhaver dat ook te zijn. Juist de handhaver, met zijn extra privileges en bevoegdheden dient ook meer verantwoording af te leggen.

Ook de waarde van een verklaring van een handhaver kan uitgekleed of afgewaardeerd worden. Voorheen hadden we nu eenmaal niets beters. Inmiddels weten we dat ook handhavers lang niet altijd betrouwbaar verklaren, soms onbedoeld, soms bewust. Met de komst van de camera hebben we een betere manier om de situatie achteraf objectief vast te stellen. De ambtseed is niet zo heilig meer als deze ooit was en als de camera per ongeluk uitgezet zou worden op een belangrijk moment, zou veel sneller het nadeel van de twijfel moeten ontstaan.
31-08-2020, 15:42 door Anoniem
Door Piet Slagwerker: Het werd hoog tijd!
De agressiviteit tegen handhaving maar ook onderling tussen 'burgers' op straat, of mensen die bij elkaar op bezoek gaan met een mes op zak of het de normaalste zaak van de wereld is, begint een angstwekkende, lijkt wel exponentiële bedreiging voor ook niet betrokken burgers te worden.

Ooit ging je naar buiten om te luisteren naar de vogeltjes die fluiten. Nog even en het zijn de kogels die om je oren fluiten, waarbij je ook goed moet opletten waar je loopt of je breekt je nek over een (hand)granaat.

Dat klinkt als het relaas van iemand die teveel de kranten en het non-nieuws leest en te weinig daadwerkelijk buiten komt. De echte wereld is zo eng nog niet.
31-08-2020, 17:27 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Piet Slagwerker: Het werd hoog tijd!
De agressiviteit tegen handhaving maar ook onderling tussen 'burgers' op straat, of mensen die bij elkaar op bezoek gaan met een mes op zak of het de normaalste zaak van de wereld is, begint een angstwekkende, lijkt wel exponentiële bedreiging voor ook niet betrokken burgers te worden.

Ooit ging je naar buiten om te luisteren naar de vogeltjes die fluiten. Nog even en het zijn de kogels die om je oren fluiten, waarbij je ook goed moet opletten waar je loopt of je breekt je nek over een (hand)granaat.

Dat klinkt als het relaas van iemand die teveel de kranten en het non-nieuws leest en te weinig daadwerkelijk buiten komt. De echte wereld is zo eng nog niet.

Met je laatste opmerking: "nog niet" vat je uitstekend samen wat ik schrijf.

Mijn complimenten!

Maar over dat 'buiten komen', deel ik even met je mijn recentste ervaring; zéér recent en wel van een klein anderhalf uur geleden:
Onderweg voor de boodschappen, bijna van mijn fiets gereden bij de ingang van de parkeerplaats door een hork in zijn bullenbak-BMW en in de supermart ben ik getuige van een even grote hork die een cassiëre de huid vol scheldt over iets met zijn PIN pas o.i.d.

Dié echte wereld bedoel je toch? of betreft jouw echte wereld Madurodam? Efteling? Ponypark Slagharen?
Of 'Dorp aan de rivier'?...Zo'n gehucht waar je de 'gezonde' mestlucht nog ruikt met 2000 inwoners ver verwijderd van de stadse fratsen jungle waar ik woon?
31-08-2020, 17:43 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Piet Slagwerker: Het werd hoog tijd!
De agressiviteit tegen handhaving maar ook onderling tussen 'burgers' op straat, of mensen die bij elkaar op bezoek gaan met een mes op zak of het de normaalste zaak van de wereld is, begint een angstwekkende, lijkt wel exponentiële bedreiging voor ook niet betrokken burgers te worden.

Ooit ging je naar buiten om te luisteren naar de vogeltjes die fluiten. Nog even en het zijn de kogels die om je oren fluiten, waarbij je ook goed moet opletten waar je loopt of je breekt je nek over een (hand)granaat.

Wat een bizarre opvoeding moet jij hebben gehad. Dus jij gaat privacy van 99% van de normale mensen afpakken om 1% aan raddraaiers 'aan te pakken'... Die zetten gewoon een mondkapje op en kunnen lekker onherkenbaar doorgaan met rotzooi trappen.

Misschien moet je het probleem bij de bron aanpakken ipv bij het symptoom.

Ik héb opvoeding gehad i.t.t. jouw 99% 'normale' mensen die volgens jou wel beginnen te steigeren onderwijl hinnikend dat (ik) hun privacy afpak.
Praat toch gewoon voor jezelf i.p.v. stemming maken door hele volksstammen op sleeptouw te trachten nemen met jouw suggestie: Vuur! Vijanden!... Privacy Breach.

Iemand die opvoeding heeft gehad (Jij?) beschuldigt iemand niet valselijk of bestookt hem met onwaarheden...

Privacy afpakken. Bewijs? Wees dan een kerel en toon het aan.
31-08-2020, 18:32 door Anoniem
Burgers lopen ook met bodycams rond,alleen weet je dat niet
want wie zegt dat dit niet zo is,camera's zijn zo klein en geavanceerd tegenwoordig
als een spelden knop of knoop op je overhemd.
31-08-2020, 20:48 door Anoniem
Juist als je zulke bevoegdheden hebt moet je daar zeer zorgvuldig mee omgaan"
Juist... Een BOA... niet goed genoeg als eenstreper, maar moet daar wel zorgvuldig mee om kunnen gaan...

Gokje wagen: het ding staat altijd aan, behalve als de BOA zelf gaat meppen.
31-08-2020, 22:13 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 31-08-2020, 22:13
Door Anoniem: Burgers lopen ook met bodycams rond,alleen weet je dat niet
want wie zegt dat dit niet zo is,camera's zijn zo klein en geavanceerd tegenwoordig
als een spelden knop of knoop op je overhemd.

Bijna alle burgers lopen tegenwoordig met een bodycam rond, daar is geen valse knoop op je overhemd voor nodig. Iemand die daar extra euro's voor uitgeeft is een beetje ehh... kierewiet.

Die cam zit in de kontzak of ze houden hem voor hun neus. (bijna) Bij sommigen lijkt het ding wel vergroeid met hun lichaam; een ziekelijke symbiotische tweeling.

Die 'cam' zit dus achterop elke smartphone en wordt nogal eens misbruikt om een vals beeld van het functioneren van handhavers te scheppen door de beelden zo te monteren, dat een argeloze Youtuber vast in de veronderstelling komt dat handhavers wolven in schaapskleren zijn.

Oh, het zal best zo zijn dat daar ook wel 'etters' tussen zitten - absoluut! - maar het aantal 'etters' dat zichzelf onterecht burger noemt is significant groter, gezien het aantal handhavers dat noodzakelijk is om al die 'etters' te corrigeren.
31-08-2020, 22:47 door Anoniem
Door Anoniem: Burgers lopen ook met bodycams rond,alleen weet je dat niet
want wie zegt dat dit niet zo is,camera's zijn zo klein en geavanceerd tegenwoordig
als een spelden knop of knoop op je overhemd.

Wat je zegt is nog geen eens zo heel gek...
Behalve dan dat het geen kleine camera's zijn die je niet ziet.
Maar is het je niet opgevallen wanneer er iets gebeurd....
Iedereen altijd met zijn Smartphone direct begint te filmen :-)
Blijkbaar vind niemand het dan een probleem.
Maar eigenlijk is dat hetzelfde als een bodycam dragen.

Als je pech hebt sta je daarna ook nog op Dumpert :-)
31-08-2020, 23:38 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Burgers lopen ook met bodycams rond,alleen weet je dat niet
want wie zegt dat dit niet zo is,camera's zijn zo klein en geavanceerd tegenwoordig
als een spelden knop of knoop op je overhemd.
Dat maakt niets uit. Zolang dat filmen en fotograferen in ons land op de openbare weg wordt uitgevoerd, dan is dat gewoon toegestaan.

Het wordt een ander verhaal als je een duidelijk herkenbaar persoon op het internet gaat plaatsen, dan kun je te maken krijgen met het portretrecht en het aannemelijk belang van de rechthebbende die afgebeeld wordt.
01-09-2020, 11:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goed idee! Niet alleen heeft het een preventieve werking, maar kan er ook bewijslast vastgesteld worden via deze cameras!
Alleen bewijslast tegen de burger.

Als de agent/boa fout zit zal de bodycam op dat moment defect zijn/uit staan.

Dat is inderdaad het grootste knelpunt. Ik snap het punt van niet klakkeloos filmen, maar het geval is wel dat de de-escalerende werking alleen is aangetoond indien het apparaat ook gebruikt kan worden als bewijsmiddel in geval van klachten (uiteraard in de beste zin van een beredeneerde klacht conform lagen 1-3 van Grahams' Hierarchy of Disagreement) over onprofessioneel gedrag van de drager. Ik snap het (eigen)belang van de bonden helemaal om dat nu juist niet te willen, maar de ambtenaar die niets te verbergen heeft, heeft niets te vrezen (en het voelt goed om dat ook eens te kunnen gebruiken.;)). Als het een apparaat is dat de betreffende ambtelijke naar eigen inzicht aan en uit kan zetten, wordt het heel begrijpelijk als machtsmiddel ten gunste van de ambtenaar gezien, want van gebruik als bewijs bij klachten komt geen *** terecht.

Overigens, saillant detail, de heer Flight kan wel heel lief beweren dat:

Juist als je zulke bevoegdheden hebt moet je daar zeer zorgvuldig mee omgaan

Maar als dezelfde Flight in hetzelfde interview aangeeft (wat overigens klopt):

Dat worden dan politiegegevens en dan geldt niet eens (cursief door mij) de AVG

Dan is uit de klemtoon onomstotelijk duidelijk dat het zorgvuldig omgaan alleen maar lippendienst is om uiteindelijk de macht te kunnen vergroten. Dat is zo jaren '00... Waar komt dat museumstuk vandaan...?
01-09-2020, 12:05 door Anoniem
Als de agent/boa fout zit zal de bodycam op dat moment defect zijn/uit staan.

Geef eens wat praktijkvoorbeelden ?
01-09-2020, 14:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Als de agent/boa fout zit zal de bodycam op dat moment defect zijn/uit staan.

Geef eens wat praktijkvoorbeelden ?
Legio voorbeelden vanuit de verenigde staten van wangedrag van agenten waar "toevallig" de bodycam defect was/uitstond en gevallen van agenten die zelf de bodycam dachten uitgezet te hebben om hun wangedrag te verbergen.
01-09-2020, 19:20 door Anoniem
Door Anoniem: Goed idee! Niet alleen heeft het een preventieve werking, maar kan er ook bewijslast vastgesteld worden via deze cameras!

Eens, zeker in bepaalde steden.
02-09-2020, 10:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goed idee! Niet alleen heeft het een preventieve werking, maar kan er ook bewijslast vastgesteld worden via deze cameras!
Alleen bewijslast tegen de burger.

Als de agent/boa fout zit zal de bodycam op dat moment defect zijn/uit staan.

Geef je er toch even een tik op, dan gaat hij aan. Sommigen zijn zo stom dat ze dat zelf niet eens door hebben.
03-09-2020, 18:02 door Anoniem
Sorry dat ik het zeg. En ik neem het even voor de BOA's op.

Boa's worden hier wel heel erg gestigmatiseerd.

Ik heb mij er eens in verdiept wat ze moesten leren en daar is niks mee.

De vraag is of ze uberhaupt agent wilden worden. En daarnaast leveren ze wat mij betreft een bijdrage aan de stabiliteit en leefbaarheid in Nederland.

Nee! ik ben geen BOA. Nee ik ben geen agent. Nee ik werk niet voor de overheid. Maar ben wel overtuigd van Trias Politica en de uitvoerende macht dient hier mankracht en middelen te hebben.

En nee het zal niet altijd goed gaan. En ja agenten zullen wat meer ervaring hebben door de praktijk en situaties en opleiding. Maar BOA's leveren voor mij een duidelijke bijdrage aan de maatschappij.

En ja ik baalde ook wel eens maar dat is part of the deal.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.