image

Linux servers vaker aangevallen dan Windows servers

vrijdag 20 februari 2004, 14:09 door Redactie, 48 reacties

Online servers die gebruikmaken van Linux zouden in januari vaker zijn aangevallen dan servers met Windows, aldus een onderzoek van het Engelse bedrijf mi2g. Linux server zouden vorige maand 13.654 keer succesvol zijn aangevallen, tegenover 2005 aanvallen op Windows machines. Ook zouden Linux servers gevoeliger voor aanvallen zijn. Deze stijging in het aantal aanvallen is te wijten aan een gebrek aan training en expertise tijdens het installeren dan security problemen binnen Linux, zo liet mi2g weten. BSD en Mac OS X zouden volgens het onderzoek het veiligste besturingssysteem zijn. (Zdnet)

Reacties (48)
20-02-2004, 14:27 door Anoniem
En nu zijn de pinguins stil.
20-02-2004, 14:29 door Anoniem
Door Anoniem
En nu zijn de pinguins stil.

Tsjaa.. open source, meteen een fix beschikbaar, maar waar en hoe
makkelijk te installeren, dat weet de gewone consument niet.

Dus gewoon Windows met anti-virus software en firewall gebruiken,
veel veiliger.
20-02-2004, 14:31 door Anoniem
Dat lijkt me sterk. Linux systemen zijn ver in de minderheid nog altijd en er
zijn veel slecht geconfigureerde Windows servers.

Ik wil best geloven dat Linux servers over het algemeen slechter worden
beheerd dan Windows servers maar in absolute getallen lijkt me dit niet
kunnen kloppen.
20-02-2004, 14:47 door Anoniem
Door Anoniem
Dat lijkt me sterk. Linux systemen zijn ver in de minderheid nog altijd
en er
zijn veel slecht geconfigureerde Windows servers.

Ik wil best geloven dat Linux servers over het algemeen slechter
worden
beheerd dan Windows servers maar in absolute getallen lijkt me dit
niet
kunnen kloppen.

Of het klopt wel. En is er gewoon een verkeerd beeld van Windows.
Over het algemeen zijn Windows server er makkelijk te
beveiligen. Het zijn vooral de Windows workstations, waar de kneuzen
op zitten en dus de lekken ontstaan, met dingen zoals DirectX en
allerlei applicaties, die een goede beheerder niet activeerd of
installerd
20-02-2004, 14:49 door Anoniem
2005 lijkt me eerder het jaartal wanneer de telling van de huidige
succesvolle Windows aanvallen gereed is.
20-02-2004, 14:58 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
En nu zijn de pinguins stil.

Tsjaa.. open source, meteen een fix beschikbaar, maar waar en hoe
makkelijk te installeren, dat weet de gewone consument niet.

Dus gewoon Windows met anti-virus software en firewall gebruiken,
veel veiliger.

Het gaat hier om servers niet werkstations...servers worden (bijna) niet door
consumenten onderhouden. Je geeft aan dat Linux systemen ver in de
minderheid zijn. Dit valt in dit specifieke segment wel mee..Er zijn aardig wat
Linux/Apache systemen te vinden op het net.

Schrijver van het artikel geeft wel goed aan waar de schoen wringt...

enne...Windows veel veiliger..? Het ligt uiteindelijk wel aaan de beheerder /
gebruiker van het systeem. En het up to date houden van je systeem is ook
geen garantie voor het ongeschonden blijven. Microsoft is zo nu en dan erg
langzaam met het bieden van een fix ....
20-02-2004, 15:03 door Anoniem
komt omdat die windows bakken niet online blijven
dan kun je ze ook niet hacken

wel veilig :)

altijd leuk,
die discussie windows vs linux :p
20-02-2004, 15:11 door Anoniem
Wellicht waren ze tijdens het onderzoek al gercrashed voordat ze gehackt
waren :-)
20-02-2004, 15:27 door Anoniem
:)

Ik zie verschillende voor- en tegenstanders zich weer in allerlei
bochten wringen om het gelijk aan hun kant te krijgen.

Komisch te lezen waar mensen zich druk om maken.

Net zo zinloos als over voetbal praten.
20-02-2004, 15:28 door Anoniem
Door Anoniem
En nu zijn de pinguins stil.


Oh guttegut. Probeer je nu je puntje te maken dat je Windoos
bakkie beter is dan mijn Linux server? Nou prima jongen,
jouw server is veeeeel beter en veiliger. Nu blij?
20-02-2004, 15:30 door Anoniem
Door Anoniem
En nu zijn de pinguins stil.
hhmmm.. weer zo'n kiddie die uit is op een flame war......
20-02-2004, 15:32 door Anoniem
linux=windows
20-02-2004, 15:34 door Anoniem
Zo te zien heeft het meerendeel van de reageerders het
artikel of wel niet gelezen of wel niet begrepen:

>mi2g said its study focused on "overt digital attacks" and
did not include other
>methods of intrusion such as viruses and worms.

Op basis van deze aanname kun je wel alles beweren!

Wat ook verdacht is, die Microsoft reclame naast het artikel ;-)
20-02-2004, 15:52 door Anoniem

mi2g said its study focused on "overt digital attacks" and
did not include other
methods of intrusion such as viruses and worms.

Virussen en wormen dienen door anti-virus software en een firewall
tegen te worden gehouden.
En verder moet je gewoon geen executables openen.
20-02-2004, 15:55 door Anoniem
not include other
methods of intrusion such as viruses and worms.


Virussen en wormen op een webserver. Dat ligt toch aan Apache of IIS
niet aan Unix, Linux, BSD of Windows
20-02-2004, 15:57 door Anoniem
Het zou niet verbazen als dit onderzoek betaalt is door
Microsoft.
Volgens is het makkelijker om een Windows bak te hacken dan
een linux.
Bij Windows staat veel standaard open en bij linux staat
alles standaard dicht.
20-02-2004, 16:04 door Anoniem
Door Anoniem
Het zou niet verbazen als dit onderzoek betaalt is door
Microsoft.
Volgens is het makkelijker om een Windows bak te hacken dan
een linux.
Bij Windows staat veel standaard open en bij linux staat
alles standaard dicht.

true true
20-02-2004, 16:08 door Anoniem
Door Anoniem
Bij Windows staat veel standaard open en bij linux staat
alles standaard dicht.

Uhm... niet waar wat je over linux zegt.. als je een default out-of the box
recommended installatie doet staan er best wel wat daemons te draaien en
is er geen vuurmuurtje aan.

Punt blijft dat veiligheid geen zak met OS te maken heeft maar met beheer
en up to date blijven met alles. Veel prutsers denken dat ze met linux
installeren er zijn, maar dat is niet zo. Zelfde geld bijvoorbeeld voor *BSD,
maar ja, dat installeer je niet zo snel als je er geen kaas van gegeten hebt.
20-02-2004, 16:46 door Anoniem
Door Anoniem
En nu zijn de pinguins stil.

Mocht je willen. Dat er wordt aangevallen is niet zo erg.
Windows blijft het systeem waar de aanvallen het meest
succesvol op zijn. Weinig Linux systemen vallen ten prooi
aan de aanvallers terwijl ze meer aanvallen te verduren
hebben. Dat zegt behoorlijk wat over de kwaliteit van Linux.
20-02-2004, 16:51 door Anoniem
A People Gone Bad Cheer, An Emperor Gone Mad
20-02-2004, 16:51 door Anoniem
Door Anoniem
:)

Ik zie verschillende voor- en tegenstanders zich weer in allerlei
bochten wringen om het gelijk aan hun kant te krijgen.

Komisch te lezen waar mensen zich druk om maken.

Net zo zinloos als over voetbal praten.


Wat is er nou weer mis met voetbal
20-02-2004, 17:12 door Anoniem
Linux is gewoon een zooi, hoe kan je zo'n systeem uberhaupt serieus
nemen. Het enige interessante is de prijs, maar anders zou niemand het
ook maar willen aanraken. Gewoon troep. Als je een paar euro lapt heb je
gewoon een professioneel besturingssysteem waar je alles mee kunt doen
wat je wilt en niet eerst de kernel opnieuw compileren om optie A te kunnen
gebruiken.
20-02-2004, 17:31 door Anoniem
dus wat je zegt is dat je een duur besturingssysteem wil, waar te veel opties
in zitten, waardoor het systeem mindere performance heeft, met de kans op
beveiligingslekken in stukken software(kernel) waar nooit om gevraagd
hebt?
20-02-2004, 18:19 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
20-02-2004, 18:24 door Anoniem
Door Anoniem
Linux is gewoon een zooi, hoe kan je zo'n systeem uberhaupt
serieus
nemen. Het enige interessante is de prijs, maar anders zou
niemand het
ook maar willen aanraken. Gewoon troep. Als je een paar euro
lapt heb je
gewoon een professioneel besturingssysteem waar je alles mee
kunt doen
wat je wilt en niet eerst de kernel opnieuw compileren om
optie A te kunnen
gebruiken.

Volgens mij heb je zelf zitten prutsen, handleidingen niet
goed gelezen en wil je alleen maar hapklare brokken.
Als je onder een professioneel besturingssysteem verstaat
dat je maanden moet wachten op patches voor kritieke lekken,
geen controle hebt over de hardware en het systeem met een
gui redelijk te configureren is ben je bij Windows inderdaad
aan het goede adres.
Maar voor diegenen die daadwerkelijk volledige controle
willen over hun systeem, patches keurig op tijd willen
hebben en wel wat moeite overhebben om ook nog wat over de
werking van het achterliggende systeem kennis te nemen en
niet bijna volledig van de gui laten afhangen om wat te
kunnen instellen ben je bij een professionele Linux
distributie als SuSE en Redhat veel beter aan het adres.
Ja, er zijn ook minder goede distributies die niet echt zijn
weggelegd voor de windowsgebruiker die alles hapklaar wil
hebben en met niets anders genoegen nemen, maar dat zegt
niets over de kwaliteit van de professionele distributies.
20-02-2004, 18:33 door Anoniem
Door NielsT
Zou het feit dat er "iets" meer Linux webservers zijn er iets mee te maken
hebben:

http://news.netcraft.com/archives/2004/02/01/february_2004_web_server_su
rvey.html

Die cijfers van Netcraft zijn niet erg representatief voor het hele Internet
natuurlijk.
20-02-2004, 18:46 door Anoniem
mi2g: is dat niet hetzelfde bedrijf dat in september 2003 al
onder vuur lag voor de wijze waarop het de aanvallen hadden
gemeten?

De oorzaak was overigens duidelijk: veel beheerders dachten
dat ze weinig aan updates moesten doen omdat Linux
gewoonlijk toch wel veilig is, terwijl de beheerders bij
Windows de patches geregeld opzochten om toe te passen.
20-02-2004, 18:59 door Anoniem
Ik denk eerder dat om het feit dat veel mensen die dergelijke aanvallen uitvoeren zich in een linux of ander unix georienteerd besturinssysteem bevinden en daarom alles hier van top tot teen afweten, dit besturingssysteem vaker word aangevallen. Ik ben er vrij zeker van dat het niet komt doordat het ene besturingssysteem veiliger zou zijn dan het andere.
20-02-2004, 19:41 door Anoniem
Niemand die er op ingaat dat mac osx het veiligste is!
20-02-2004, 21:35 door Anoniem
windows = single user systeem
unix = multi user systeem
20-02-2004, 23:25 door Anoniem
Door Anoniem
windows = single user systeem
unix = multi user systeem

onzin = onzin
20-02-2004, 23:26 door Anoniem
Door Anoniem
Niemand die er op ingaat dat mac osx het veiligste is!

Nee, want dat weet iedereen toch wel.
20-02-2004, 23:55 door Anoniem
Volgens mij ligt de security aan de tijd die je gewoonweg hebt. Ik bedoel
maar ik zie het ook als ik moet servers plaatsen, meestal zijn dat MS os'en.
Dat je gewoonweg maar 1 OS perfect onder de knie kunt hebben.
Ok linux is veiliger, wordt gezegd, maar in de praktijk gaat het meer om
time=money, jammer genoeg is het zo. Moet er een Linux systeem geplaatst
worden dan laat ik het over aan een collega die er dan ook voortdurend mee
bezig is, en omgekeerd.
Uiteindelijk komt MS er nog redelijk goed uit, ik kijk naar SBS2003. Ik heb
persoonlijk nog geen zo'n vlotte install en config gezien in linux. Maar zoals ik
al zei, tijd en kennis maken de veiligheid, niet het OS.
Ms is zich nu meer dan ooit bewust van security, ik zie het zelf aan de
trainingen die we krijgen en op de MS site. En volgens mij kun je elk
systeem even veilig maken, bij de een heb je gewoon meer werk nodig of
een grotere kennis.
21-02-2004, 09:37 door Anoniem
Ik heb zo'n vermoeden dat tegenwoordig elke 'new kid on the block' een
webhosting bedrijfje er naast heeft lopen met Linux, webinterface met
controle paneel installen en klaar. Als je ziet hoeveel mass defacements er
te zien zijn op http://www.zone-h.org/en/defacements .

Rick
21-02-2004, 13:49 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
21-02-2004, 14:19 door Anoniem
Leuk!!

Lekker Windows of Linux bashen!!

Beveiliging staat of valt met de beheerder/gebruiker
21-02-2004, 16:10 door Anoniem
ben ik blij dat ik Mac os X.3 heb :D
21-02-2004, 19:22 door Anoniem
Door Anoniem
ben ik blij dat ik Mac os X.3 heb :D
Hier nog 1 (=
21-02-2004, 20:02 door Anoniem
Door Anoniem
En nu zijn de pinguins stil.

Tamme pinguin

Ingrediënten:
4 tamme pinguins
zout
peper
60 gram boter
1 dl. sherry of bouillon.

Bereidingswijze:
Bestrooi de pinguins met zout en peper. Verwarm de boter in
een braadpan en bak hierin de pinguins rondom bruin. Plaats
het deksel schuin en braad het geheel gedurende 25 minuten.
Voeg zonodig een scheutje vocht toe en keer de pinguins
regelmatig. Neem de pinguins uit de pan en houd ze warm.
Voeg de sherry toe aan de pan en roer het aanbaksel los.
Serveer dit gerecht met zuurkool, compote en gekookte
aardappelen.
22-02-2004, 12:23 door Anoniem
De stilte voor de storm
22-02-2004, 15:37 door Anoniem
OpenVMS hebben ze voor het gemak niet meegenomen. Dit
Operating System is zo verschrikkelijk veilig dat het saai wordt
.
Waarschijnlijk weer een door Apple gesponsored onderzoek?
22-02-2004, 21:33 door Anoniem
Door Anoniem
Linux is gewoon een zooi, hoe kan je zo'n systeem uberhaupt
serieus nemen. Het enige interessante is de prijs, maar
anders zou niemand het ook maar willen aanraken. Gewoon
troep. Als je een paar euro lapt heb je gewoon een
professioneel besturingssysteem waar je alles mee kunt doen
wat je wilt en niet eerst de kernel opnieuw compileren om
optie A te kunnen
gebruiken.

Weer zo'n dwaas die over iets oordeelt waar ie geen verstand
van heeft.
23-02-2004, 01:19 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
En nu zijn de pinguins stil.

Wild Windows

Ingrediënten:
enige straatstenen

Bereiding:

Neem een straatsteen en gooi een ruit in.
Herhaal dit tot u pinquins ziet lopen.
Neem gezellig een borrel met ze en verzin samen een derde
besturingssysteem.
23-02-2004, 08:06 door Anoniem
Tjonge, wat zijn dit allemaal diep trieste reacties op zo'n serieuze site als
security.nl.
Stelletje kleuters met je gezeik over Linux en Windows en welke beter is. Wat
maakt het nou toch uit ?!?! Wees blij dat je kunt kiezen en hou op dat gejank
over en weer. Windowers gaan fijn patchen, Tuxers gaan fijn compilen.

(weer een zinloos commentaar op een onderwerp dat het niet waard is)
23-02-2004, 08:29 door Anoniem
Door Anoniem
Linux is gewoon een zooi, hoe kan je zo'n systeem uberhaupt serieus
nemen. Het enige interessante is de prijs, maar anders zou niemand het
ook maar willen aanraken. Gewoon troep. Als je een paar euro lapt heb je
gewoon een professioneel besturingssysteem waar je alles mee kunt doen
wat je wilt en niet eerst de kernel opnieuw compileren om optie A te kunnen
gebruiken.
Woehoeoe, jij snapt er echt helemaal NIETS van he ? Wat je niet snapt is
maar meteen volgens jouw definitie "troep" ? Wat zal jij dan veel "troep"
vinden :)
23-02-2004, 11:51 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Linux is gewoon een zooi, hoe kan je zo'n systeem uberhaupt serieus
nemen.
Woehoeoe, jij snapt er echt helemaal NIETS van he ? Wat je niet snapt is
maar meteen volgens jouw definitie "troep" ? Wat zal jij dan veel "troep"
vinden :)

Zulke mensen blijf je houden, als er niet geklikt kan worden weten ze het
over het algemeen niet meer.
23-02-2004, 13:01 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
En nu zijn de pinguins stil.

Wild Windows

Ingrediënten:
enige straatstenen

Bereiding:

Neem een straatsteen en gooi een ruit in.
Herhaal dit tot u pinquins ziet lopen.
Neem gezellig een borrel met ze en verzin samen een derde
besturingssysteem.
zeg, ga zelf een orginele grap bedenken
14-03-2004, 20:47 door Anoniem
Halloo allemaal ik ben studio48...anyway linux is een zeer speciall
besturings-systeem ..maar omdat de broncode bekend is ..zijn er altijd
hackers die tot de linux servers zullen kunnen doordringen..dus dat is wel
lastig..maar ja microsofts broncode is ook zoek geraakt dus wie weet wat
onsnog te wachten staat..anyway wat vinden jullie van de madrake linux 9.2
live cd...laat me weten !Groeten uit groningen !
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.