Om het gebruiksgemak te vergroten, de website te kunnen analyseren en om advertenties te kunnen beheren maakt Security.NL gebruik van cookies. Door gebruik te blijven maken van deze website, of door op de akkoord button te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer weten over cookies? Bekijk dan ons cookieoverzicht.
Nieuws Achtergrond Community
Inloggen | Registreren
Nieuws
image

Studenten delen luiers uit als protest tegen surveillancesoftware UvA

dinsdag 15 december 2020, 16:43 door Redactie, 24 reacties

De ASVA studentenunie, naar eigen zeggen de grootste studentenbelangenbehartiger van Amsterdam, heeft gisteren luiers uitgedeeld uit protest tegen de surveillancesoftware die de Universiteit van Amsterdam (UvA) inzet bij online tentamens. Dat heeft de ASVA via Facebook bekendgemaakt.

Volgens de studentenunie zorgt het gebruik van proctoringsoftware Proctorio ervoor dat sanitaire stops tijdens een online tentamen ervoor kunnen zorgen dat het tentamen ongeldig wordt verklaard. "Dat kan natuurlijk niet. Naast dat Proctorio (de surveillancesoftware waarvan de UvA gebruikmaakt) te streng is, is het ook een inbreuk op de privacy van studenten. We vragen de UvA daarom om openheid omtrent de besluitvorming over proctoring", aldus de oproep van ASVA.

In juni oordeelde de rechter dat de UvA bij online tentamens surveillancesoftware mag inzetten. Studentenraden hadden bezwaar gemaakt tegen het gebruik van de software, die onder andere toegang tot webcam, microfoon en browser heeft. Volgens de studentenraden had de UvA hen eerst om toestemming moeten vragen en wordt er met de software inbreuk gemaakt op de privacy van studenten.

Het toepassen van protoctoringsoftware zou dan ook in strijd met de AVG zijn. De UvA zou geen wettelijke grondslag voor de gegevensverwerking hebben en zou zich als overheidsorgaan niet kunnen beroepen op de uitzondering dat er een gerechtvaardigd belang is. De rechter was het niet met de studenten eens en oordeelde dat het gebruik van online proctoring rechtmatig is.

Volgens de universiteit is het door de surveillancesoftware mogelijk om tentamens voor grote groepen te organiseren en zo studievertraging te voorkomen. Studenten zijn wel verplicht om Google Chrome te installeren en gebruiken, aangezien Proctorio niet met andere browsers werkt.

De ASVA is een website gestart waar het kritiek uit op de surveillancesoftware en een ludiek 'Proctorpakket' aanbiedt. "Hoger onderwijsinstellingen zoals de UvA en HvA zijn massaal overgestapt op online proctoring om oogbewegingen te analyseren, de omgeving van de student te inspecteren en tentamens ongeldig verklaren wanneer er verdachte geluiden of de internet verbinding uitvalt", zo stelt de studentenunie. "Studenten hebben hun ongenoegen laten horen door middel van petities, artikelen en zelfs een rechtszaak, maar tevergeefs: zij worden niet gehoord." Via de website kunnen studenten een brief met hun ongenoegen naar het College van Bestuur sturen.

Image

Politie test nieuw systeem voor videobellen met burgers
VVD wil opheldering over datalek bij Brabants ziekenhuis Bravis
Reacties (24)
Reageer met quote
15-12-2020, 17:39 door Anoniem
Wel een goede les om studenten gelijk maar duidelijk te maken dat het recht op privacy kneedbaar en rekbaar is. Zo maken deze verse, nieuwe productieve burgers zich alvast geen illusies. U zult uw privéleven met ons en door ons gekozen partners delen, u zult observatiesoftware installeren en u zult er blij mee zijn. U bent vrij om te weigeren, dat heeft slechts zeer serieuze consequenties voor uw carrière en financieën.
Reageer met quote
15-12-2020, 18:08 door Anoniem
Maar wel een Facebook tracking pixel op eigen website. Nee ze hebben het probleem echt begrepen bij ASVA
Reageer met quote
15-12-2020, 18:20 door grizzler
Een digibete rechter die het wel een goed idee vindt spionagesoftware te verplichten waarmee je ook nog eens gedwongen wordt spionagerotzooi van Google te installeren. En dat zou dan niet in strijd met de AVG zijn? Right.
Reageer met quote
15-12-2020, 18:29 door Anoniem
Door grizzler: Een digibete rechter die het wel een goed idee vindt spionagesoftware te verplichten waarmee je ook nog eens gedwongen wordt spionagerotzooi van Google te installeren. En dat zou dan niet in strijd met de AVG zijn? Right.
Om nog maar te zwijgen van de machtsverhouding tussen student en universiteit. De onderliggende partij dient met omzichtigheid behandeld te worden. Dat is bij werkgevers en werknemers wel zo, maar hier lijkt dit geheel niet het geval te zijn.
Reageer met quote
15-12-2020, 18:58 door MathFox
Door grizzler: Een digibete rechter die het wel een goed idee vindt spionagesoftware te verplichten waarmee je ook nog eens gedwongen wordt spionagerotzooi van Google te installeren. En dat zou dan niet in strijd met de AVG zijn? Right.
Het is geen verplichting, je kunt ook gewoon wachten tot je weer op school tentamen kunt doen... :/

De keuze voor (Amerikaanse) surveillance software blijft een problematische, vanuit privacy overwegingen en omdat de student de risico's heeft te dragen van fouten in deze software en benodigde infrastructuur.
Reageer met quote
15-12-2020, 21:36 door Anoniem
Goh... Ik heb geen webcam. En geen microfoon (goh... waarom toch niet?). De browser draai ik dan wel op een andere machine. En nu?

In plaats van heel hard te drammen... Kun je ook pragmatisch met het probleem om gaan.

De gemiddelde student heeft een telefoon die meer kost dan een laptop. Een 2de laptop die alleen voor dit soort dingen aan gaat moet het probleem dan niet zijn.
Reageer met quote
15-12-2020, 22:45 door Anoniem
Was dat maar zo! Sommige tentamens krijg je maar een kans voor. Bij Tilburg universiteit is dit een groot dilemma voor studenten.

Door MathFox:
Door grizzler: Een digibete rechter die het wel een goed idee vindt spionagesoftware te verplichten waarmee je ook nog eens gedwongen wordt spionagerotzooi van Google te installeren. En dat zou dan niet in strijd met de AVG zijn? Right.
Het is geen verplichting, je kunt ook gewoon wachten tot je weer op school tentamen kunt doen... :/

De keuze voor (Amerikaanse) surveillance software blijft een problematische, vanuit privacy overwegingen en omdat de student de risico's heeft te dragen van fouten in deze software en benodigde infrastructuur.
8
Reageer met quote
15-12-2020, 23:28 door Anoniem
Als er niet zoveel studenten de boel zouden belazeren, was deze controle niet nodig. Maar ja, je moet leren en dat zijn deze studenten niet meer gewend!
Reageer met quote
16-12-2020, 00:04 door Anoniem
Door Anoniem: Maar wel een Facebook tracking pixel op eigen website. Nee ze hebben het probleem echt begrepen bij ASVA
Ahaha, link?, source?
Reageer met quote
16-12-2020, 01:08 door Anoniem
Waar is het out-of-the-box denken gebleven bij zo'n gerenommeerd wetenschappelijk instituut als het aankomt op privacy en security? De kennis en kunde zit in huis qua ICT. Het zijn geen basischoolkindjes die blij zijn met f*ck'n chromeboekjes! Met een volwassen cultuur staan personeel en studenten zij aan zij om open source de sucurityproblemen (Google, spyware en dwangcultuur) aan te pakken en daarmee het vertrouwen. Kan het niet worden gebouwd, danwel kan het open source worden gedownload en geïmplenteerd. Teneinde deze digitale aanranding gewoon stopt. Als eerste Google de deur uit!

Wat betreft de rechterlijke uitspraak: Gewoon pervers. Hier is óf (indirecte) corruptie/vals vertrouwen (mbt Google) óf wereldvreemdheid/domheid in het spel. Zegt u het maar.. Wat mij betreft beiden. Want hier is het recht van de jungle gesproken.
Reageer met quote
16-12-2020, 02:03 door Anoniem
Ik steun ze volledig. Maar dat Facebook maakt het dan weer een beetje krom.

Overigens: met het installeren van zulke spyware op je computer (al dan niet verplicht door de universiteit) schendt je dan weer de voorwaarden van bijvoorbeeld internetbankieren, waarbij de gebruiker verantwoording draagt voor de veiligheid van zijn of haar systeem. Eigenlijk zou je voor zo’n tentamen een aparte computer moeten aanschaffen (die ik ook niet in een privé-ruimte zou laten staan).
Reageer met quote
16-12-2020, 09:04 door Anoniem
Op de HBO hadden we de zogenaamde lockdown browser die oa keystrokes logde als je een online examen had.
Iedereen moest dit op locatie op zijn eigen laptop installeren.
Maar door een VM te gebruiken kon je die onzin snel omzeilen plus opruimen. De surveillanten waren gepensioneerde personen die al verbaast waren over het feit dat het examen op een laptop gemaakt kon worden. Die wisten niet eens welke applicaties we mochten gebruiken of hoe dat eruit zag. Een van mijn klasgenoten werd zelfs bijna naar huis gestuurd omdat hij Visual Studio open had staan terwijl dit toegestaan was om te gebruiken :P

Nu zal dat met deze software wat lastiger gaan omdat waarschijnlijk webcam en microfoon verplicht zijn maar er zijn vast creatieve manieren om dit soort intrusion software te omzeilen.
Reageer met quote
16-12-2020, 10:05 door Anoniem
Wat een flauwekul:
U zult uw privéleven met ons en door ons gekozen partners delen.
Ja, gedurende maximaal 3 uur. Hoe zit het met de privacy in een tentamenzaal waar precorona de studenten hun tentamen maakten? Hoe zit het met de privacy in collegezalen met die hoorcolleges waar de studenten nu zo naar snakken? Of de privacy in het openbaar vervoer waarin de studenten zich vroeger naar het tentamen spoedden?
Reageer met quote
16-12-2020, 10:59 door Anoniem
Ik zou, als student in deze tijd, er op staan dat ik werd geobserveerd tijdens het maken van mijn examen, zodat er later geen twijfel kan zijn over de integriteit van mijn diploma.
Straks krijg je de situatie dat als je over 2,3 jaar gaat solliciteren dat bij gelijke kandidaten de voorkeur valt op iemand die een jaar eerder of een jaar later is afgestudeerd, maar in ieder geval niet die kandidaat die zijn diploma haalde tijdens de coronacrisis en niet gecontroleerd wilde worden. Kom op mensen, het gaat om een examinering. Inbreuk op privacy? Zeker. Zo gaat dat voor de duur van een examen, daarna mag je de software weer verwijderen.
Wees dankbaar voor het voorrecht examen te kunnen doen in deze tijd. Genoeg jongeren hebben hun dromen zien verdampen. Praktijkstages, solliciteren, bedrijfje starten.

Is iemand hier OSCP? Examen van 24 uur, webcam staat continue aan, screenmirroring software. Zonder dat was die titel waardeloos!
Reageer met quote
16-12-2020, 11:20 door Reinder
Door Anoniem: Maar wel een Facebook tracking pixel op eigen website. Nee ze hebben het probleem echt begrepen bij ASVA

Als je hjet verschil niet ziet tussen de impact van een social-media tracker en het ongeldig verklaren van een examen met alle reeele, praktische en financiele gevolgen van dien als je naar het toilet moet, of als je wifi even uitvalt, of als er huisgenoten in beeld verschijnen, dan heb je zelf hun probleem niet echt begrepen.
Reageer met quote
16-12-2020, 12:04 door MathFox
Door Anoniem: Als er niet zoveel studenten de boel zouden belazeren, was deze controle niet nodig. Maar ja, je moet leren en dat zijn deze studenten niet meer gewend!
Kun je ons een link naar brongegevens leveren waaruit wij deze conclusie kunnen trekken?
Reageer met quote
16-12-2020, 13:01 door Anoniem
Even los van de monitoring-praktijken slaan die luiers natuurlijk nergens op. Tijdens tentamens waar je fysiek aanwezig bent, zorgen toiletbezoekjes er ook voor dat je tentamen ongeldig is wordt verklaard, of op z'n beste geldig tot het moment dat je de ruimte verliet.
Reageer met quote
16-12-2020, 15:03 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een flauwekul:
U zult uw privéleven met ons en door ons gekozen partners delen.
Ja, gedurende maximaal 3 uur. Hoe zit het met de privacy in een tentamenzaal waar precorona de studenten hun tentamen maakten? Hoe zit het met de privacy in collegezalen met die hoorcolleges waar de studenten nu zo naar snakken? Of de privacy in het openbaar vervoer waarin de studenten zich vroeger naar het tentamen spoedden?

Die collegezaal is inderdaad identiek aan die ene kamer waar studenten in wonen, leven, slapen en liefhebben, en waar in sommige gevallen nauwkeurig wordt bekeken wat er aan de wanden hangt. Dat is inderdaad geenszins een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer, de enige persoonlijke levenssfeer die de gemiddelde student heeft, te meer omdat daar niet alleen een observant zit maar beelden ook voor onbekende periode en met onbekende toegang digitaal opgeslagen worden. Dat is inderdaad volkomen gelijk aan een (semi-)publieke ruimte inwandelen. Dom dat we dat niet verzonnen hadden.
Reageer met quote
16-12-2020, 15:06 door Anoniem
Door Anoniem: Als er niet zoveel studenten de boel zouden belazeren, was deze controle niet nodig. Maar ja, je moet leren en dat zijn deze studenten niet meer gewend!

Victim-blaming en de overgrote groep onschuldigen in één beweging tussen de paar daders schuiven. Erg chique. Met dergelijke redenaties kan je ook iedere supermarktbezoeker visiteren. Als er niet zoveel stelend boeventuig was hoefden we onze vingers immers niet bij u naar binnen te duwen. Wilt u even bukken?
Reageer met quote
16-12-2020, 15:07 door Anoniem
Door Anoniem: Even los van de monitoring-praktijken slaan die luiers natuurlijk nergens op. Tijdens tentamens waar je fysiek aanwezig bent, zorgen toiletbezoekjes er ook voor dat je tentamen ongeldig is wordt verklaard, of op z'n beste geldig tot het moment dat je de ruimte verliet.

Tentamens die slechts kennis testen die je even snel op de WC kunt opzoeken zijn het HBO onwaardig.
Reageer met quote
16-12-2020, 20:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Even los van de monitoring-praktijken slaan die luiers natuurlijk nergens op. Tijdens tentamens waar je fysiek aanwezig bent, zorgen toiletbezoekjes er ook voor dat je tentamen ongeldig is wordt verklaard, of op z'n beste geldig tot het moment dat je de ruimte verliet.

Tentamens die slechts kennis testen die je even snel op de WC kunt opzoeken zijn het HBO onwaardig.

HBO stelt anders niks voor tegenwoordig. Diploma's worden vrijwel gratis weggegeven.
Reageer met quote
17-12-2020, 14:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Even los van de monitoring-praktijken slaan die luiers natuurlijk nergens op. Tijdens tentamens waar je fysiek aanwezig bent, zorgen toiletbezoekjes er ook voor dat je tentamen ongeldig is wordt verklaard, of op z'n beste geldig tot het moment dat je de ruimte verliet.

Tentamens die slechts kennis testen die je even snel op de WC kunt opzoeken zijn het HBO onwaardig.

Dat hangt nogal van het tentamen af. Wanneer het "uit het hoofd leren" betreft ok, maar juist op WO/HBO zou het zo moeten zijn (zo was het in ieder geval wel) dat het aankomt op het toepassen van die kennis. en niet uit het opdreunen van rijtjes. Vaak genoeg eeb tentamen gehad waarbij het boek erbij gehouden mocht worden. Ik moet zeggen, dit waren niet de geakkelijkste tentamens.
Reageer met quote
17-12-2020, 16:05 door Anoniem
Door MathFox:
Door Anoniem: Als er niet zoveel studenten de boel zouden belazeren, was deze controle niet nodig. Maar ja, je moet leren en dat zijn deze studenten niet meer gewend!
Kun je ons een link naar brongegevens leveren waaruit wij deze conclusie kunnen trekken?
Veelvuldig in het nieuws geweest!
Reageer met quote
17-12-2020, 20:31 door Anoniem
Door Anoniem: Maar wel een Facebook tracking pixel op eigen website. Nee ze hebben het probleem echt begrepen bij ASVA

Het kan nog erger.

Even teruglezen van de redactie schreef: "Dat heeft de ASVA via Facebook bekendgemaakt." Het is goed gesteld met het maatschappelijk engagement en het digitale benul van de nieuwe generatie van Amsterdamse studentenleiders.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.

Je reactie is verstuurd en wordt zo spoedig mogelijk gemodereerd.

Verder
captcha
Nieuwe code
Preview Reageren
Zoeken
search

Smartengeld bij misbruik persoonsgegevens moet de regel zijn:

6 reacties
Aantal stemmen: 540
Image
Vacature
Vacature

Junior specialist OSINT

Ben jij enthousiast en leergierig en wil je het cybercrimeteam Oost Nederland verder helpen in de aanpak van digitale criminaliteit? We zijn op zoek naar een junior specialist Open Source Intelligence (OSINT). Weet jij de digitale wereld van buiten naar binnen te halen? Dan is deze functie iets voor jou!

Lees meer
De verkiezingsprogramma's doorgelicht: Deel 4 digitalisering
20-02-2021 door Redactie

Een digitaal paspoort, recht op een betaalbare en snelle internetverbinding, 'digitale inburgering' of digitaal stemmen, het ...

8 reacties
Lees meer
Certified Secure LIVE Online training
Mag ik mijn oude werklaptop geformatteerd inleveren bij einde dienstverband?
17-02-2021 door Arnoud Engelfriet

Juridische vraag: Helaas helaas houdt het bij mijn huidige werkgever op en moet ik eerdaags mijn laptop inleveren. Nu ...

66 reacties
Lees meer
Security.NL Twitter
04-11-2016 door Redactie

Altijd meteen op de hoogte van het laatste security nieuws? Volg ons nu ook op Twitter!

Lees meer
Nieuwe Huisregels en Privacy Policy

Op 5 december 2017 hebben we een nieuwe versie van onze huisregels en privacy policy ingevoerd. Om verder te kunnen gaan dien je eenmalig akkoord te gaan met de nieuwe huisregels van Security.NL.

Op 24 mei 2018 hebben we, in het kader van de AVG, onze privacy policy bijgewerkt. Om verder te kunnen gaan dien je eenmalig akkoord te gaan met de bijgewerkte privacy policy. Heb je vragen neem dan contact op met info@security.nl.

Verzenden
Privacy Policy

Op 24 mei 2018 hebben we, in het kader van de AVG, onze privacy policy bijgewerkt. Om verder te kunnen gaan dien je eenmalig akkoord te gaan met de bijgewerkte privacy policy. Heb je vragen neem dan contact op met info@security.nl.

Verzenden
Inloggen

Bedankt! Je kunt nu inloggen op je account.

Wachtwoord vergeten?
Nieuwe code captcha
Inloggen

Wachtwoord Vergeten

Wanneer je hieronder het e-mailadres van je account opgeeft wordt er een nieuwe activatielink naar je gestuurd. Deze link kun je gebruiken om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Nieuwe code captcha
Stuur link

Password Reset

Wanneer je het juiste e-mailadres hebt opgegeven ontvang je automatisch een nieuwe activatielink. Deze link kan je gebruiken om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Sluiten
Registreren bij Security.NL

Geef je e-mailadres op en kies een alias van maximaal 30 karakters.

Nieuwe code captcha
Verzenden

Registreren

Je hebt je succesvol aangemeld. Voordat je je account kunt gebruiken moet deze eerst geactiveerd worden. Dit kan je zelf doen middels de activatielink die naar het opgegeven e-mailadres is verstuurd.

Sluiten
Over Security.NL
Huisregels
Privacy Policy
Adverteren
© 2001-2021 Security.nl - The Security Council
RSS Twitter