image

Britse overheid onderzoekt 'Privacy Sandbox' Google Chrome

vrijdag 8 januari 2021, 15:52 door Redactie, 12 reacties

De Britse overheid is een onderzoek gestart naar het plan van Google om third-party cookies in Chrome te verwijderen en te vervangen door een 'Privacy Sandbox'. Dat heeft de Britse mededingsautoriteit CMA via de eigen website aangekondigd. Volgens de Competition and Markets Authority kan Googles plan grote gevolgen voor nieuwswebsites en de digitale advertentiemarkt hebben.

In 2019 kondigde Google de 'Privacy Sandbox' aan, een oplossing waarbij gebruikers gerichte advertenties te zien krijgen, maar ook hun privacy zou worden beschermd. Volgens het techbedrijf zijn third-party cookies de voornaamste manier om internetgebruikers op het web te volgen. Vanwege de privacygevolgen hiervan zijn verschillende browsers inmiddels begonnen met het blokkeren van third-party cookies.

Iets dat volgens Google negatieve gevolgen voor adverteerders heeft en het businessmodel van websites ondermijnt. Toch stelt het bedrijf dat deze functionaliteit uiteindelijk moet worden verwijderd, maar dit op een verstandige manier moet gebeuren. Als oplossing presenteerde Google de Privacy Sandbox. Die zou ervoor moeten zorgen dat websites geld aan gerichte advertenties kunnen blijven verdienen terwijl gelijkertijd de privacy van gebruikers wordt beschermd.

Het wordt omschreven als een "veilige omgeving" die personalisatie mogelijk maakt. Informatie van gebruikers wordt anoniem samengevoegd en veel meer gebruikersgegevens blijven alleen op het toestel van de gebruiker. Tevens pleit Google voor de implementatie van een "privacybudget". Met dit privacybudget kunnen websites API's aanroepen totdat hiermee genoeg informatie is opgevraagd om een gebruiker tot een bepaalde groep te identificeren die groot genoeg is om anonimiteit te bieden. Verzoeken om meer informatie worden vervolgens door de browser geweigerd.

Concreet uitgewerkte technische details en het uiteindelijke plan van Google zijn nog niet openbaar gemaakt. Toch maakt de CMA zich zorgen dat de Privacy Sandbox de mogelijkheden van uitgevers om geld te verdienen ondermijnt, alsmede concurrentie op het gebied van digitale advertenties lastiger maakt. Hierdoor zou de marktmacht van Google verder worden versterkt. Zo klaagden verschillende uitgevers dat Google door dergelijke voorstellen misbruik van de eigen dominante positie maakt. De CMA gaat nu kijken wat de Privacy Sandbox precies inhoudt en wat hiervan de gevolgen kunnen zijn voor de digitale markten.

Reacties (12)
08-01-2021, 16:45 door Anoniem
Onzin weg met die gerichte advertenties, nu ook nog van Google zelf.
08-01-2021, 18:24 door Anoniem
Als oplossing presenteerde Google de Privacy Sandbox. Die zou ervoor moeten zorgen dat websites geld aan gerichte advertenties kunnen blijven verdienen terwijl gelijkertijd de privacy van gebruikers wordt beschermd.
Het wordt omschreven als een "veilige omgeving" die personalisatie mogelijk maakt. Informatie van gebruikers wordt anoniem samengevoegd en veel meer gebruikersgegevens blijven alleen op het toestel van de gebruiker.

Als gebruiker wil ik helemaal geen advertenties zien. Gericht of ongericht.
Alleen al vanwege de irritatie, wormen, virussen en andere schade die ze aan kunnenn richten.
Ik blokkeer al ruiim 20 jaar advenrtenties. Lekker rustig op het web zo.

(Tevens een reden om chrome te vermijden)


[qyuote] Toch maakt de CMA zich zorgen dat de Privacy Sandbox de mogelijkheden van uitgevers om geld te verdienen ondermijnt, alsmede concurrentie op het gebied van digitale advertenties lastiger maakt. Hierdoor zou de marktmacht van Google verder worden versterkt. Zo klaagden verschillende uitgevers dat Google door dergelijke voorstellen misbruik van de eigen dominante positie maakt. De CMA gaat nu kijken wat de Privacy Sandbox precies inhoudt en wat hiervan de gevolgen kunnen zijn voor de digitale markten.[/quote]
Gaat het CMA ook kijken naar de wensen, behoeften en belangen van de gebruikers?
Of dient het CMA alleen de belangen van de zajkenwereld (mn. de advertentieboeren).

De digitale advertentiemarkt is al decennia een beerput. Een moeras. Tijd om die droog te leggen.
08-01-2021, 19:55 door Anoniem
Tijd voor de adverteerders om zelf een browser te maken.
En een nieuw OS. Als adventeerder wil je ook niet afhankelijk van Bill Gates zijn.
09-01-2021, 04:51 door Anoniem
Alsof Google bepaalt dat blokkeren van third parties op termijn onmogelijk wordt voor browsers? Goed dat Google met deze ‘sandbox’ en ideeën zichzelf genoeg schade zal toebrengen mbt het vertrouwen van hun (veelal digibete) gebruikers. Steeds meer mensen die spyware Chrome links laten liggen itt Goochelaar’s opgeklopte cijfertjes. Op zijn minst de digitale container in, maar beter gewoon verwijderen! Grondig.
Overigens draaien al mijn browsers in een échte sandbox.
09-01-2021, 07:50 door Anoniem
Tsja... Choogel doet dat niet omdat het zo goed is voor de gebruikers of hun concurrenten. Dus eerst ff op zoek naar het belang wat ze zelf hebben. Kijk daar: de concurrentie buiten de deur houden!

En waarom zou ik advertenties moeten zien? Zit ik helemaal niet op te wachten. Gepersonaliseerd of niet.
10-01-2021, 00:11 door Anoniem
Door Anoniem: Tijd voor de adverteerders om zelf een browser te maken.

Die heb je al.. Die heet Brave.
10-01-2021, 00:12 door Anoniem
Die zou ervoor moeten zorgen dat websites geld aan gerichte advertenties kunnen blijven verdienen terwijl gelijke tijd de privacy van gebruikers wordt beschermd.

Lezen jullie 't ook?
10-01-2021, 10:30 door Anoniem
If you're not paying, you're not the customer; you're the product being sold ;-)
10-01-2021, 11:29 door Anoniem
Door Anoniem: Tijd voor de adverteerders om zelf een browser te maken.
En een nieuw OS. Als adventeerder wil je ook niet afhankelijk van Bill Gates zijn.

Chromium, prima browser en helemaal ontdaan van alle Google meuk:

https://github.com/Eloston/ungoogled-chromium
10-01-2021, 15:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Die zou ervoor moeten zorgen dat websites geld aan gerichte advertenties kunnen blijven verdienen terwijl gelijke tijd de privacy van gebruikers wordt beschermd.

Lezen jullie 't ook?

Ja.

Hoeveel gebruikers zitten op (gerichte of ongerichte) reclame te wachten?
Is daar al eens onderzoek naar gedaan? Door de consumentenbond, EFF, oid.
10-01-2021, 20:08 door Anoniem
Door Anoniem: Tijd voor de adverteerders om zelf een browser te maken.
En een nieuw OS. Als adventeerder wil je ook niet afhankelijk van Bill Gates zijn.

Een nutteloze opmerking.

Bill Gates is niet de eigenaar van Google. Hij is al jaren "gepensioneerd".
Je bedoelt Larry Page en Sergey Brin. Groot aandeelhiouders van Alphabet Inc.
11-01-2021, 00:31 door Anoniem
Door Anoniem: Tijd voor de adverteerders om zelf een browser te maken.
En een nieuw OS. Als adventeerder wil je ook niet afhankelijk van Bill Gates zijn.
Wat heeft Bill Gates hiermee te maken?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.