De Britse overheid is een onderzoek gestart naar het plan van Google om third-party cookies in Chrome te verwijderen en te vervangen door een 'Privacy Sandbox'. Dat heeft de Britse mededingsautoriteit CMA via de eigen website aangekondigd. Volgens de Competition and Markets Authority kan Googles plan grote gevolgen voor nieuwswebsites en de digitale advertentiemarkt hebben.
In 2019 kondigde Google de 'Privacy Sandbox' aan, een oplossing waarbij gebruikers gerichte advertenties te zien krijgen, maar ook hun privacy zou worden beschermd. Volgens het techbedrijf zijn third-party cookies de voornaamste manier om internetgebruikers op het web te volgen. Vanwege de privacygevolgen hiervan zijn verschillende browsers inmiddels begonnen met het blokkeren van third-party cookies.
Iets dat volgens Google negatieve gevolgen voor adverteerders heeft en het businessmodel van websites ondermijnt. Toch stelt het bedrijf dat deze functionaliteit uiteindelijk moet worden verwijderd, maar dit op een verstandige manier moet gebeuren. Als oplossing presenteerde Google de Privacy Sandbox. Die zou ervoor moeten zorgen dat websites geld aan gerichte advertenties kunnen blijven verdienen terwijl gelijkertijd de privacy van gebruikers wordt beschermd.
Het wordt omschreven als een "veilige omgeving" die personalisatie mogelijk maakt. Informatie van gebruikers wordt anoniem samengevoegd en veel meer gebruikersgegevens blijven alleen op het toestel van de gebruiker. Tevens pleit Google voor de implementatie van een "privacybudget". Met dit privacybudget kunnen websites API's aanroepen totdat hiermee genoeg informatie is opgevraagd om een gebruiker tot een bepaalde groep te identificeren die groot genoeg is om anonimiteit te bieden. Verzoeken om meer informatie worden vervolgens door de browser geweigerd.
Concreet uitgewerkte technische details en het uiteindelijke plan van Google zijn nog niet openbaar gemaakt. Toch maakt de CMA zich zorgen dat de Privacy Sandbox de mogelijkheden van uitgevers om geld te verdienen ondermijnt, alsmede concurrentie op het gebied van digitale advertenties lastiger maakt. Hierdoor zou de marktmacht van Google verder worden versterkt. Zo klaagden verschillende uitgevers dat Google door dergelijke voorstellen misbruik van de eigen dominante positie maakt. De CMA gaat nu kijken wat de Privacy Sandbox precies inhoudt en wat hiervan de gevolgen kunnen zijn voor de digitale markten.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.
Technisch Security Specialist
De IT in de zorg professionaliseert. De beweging naar de Cloud brengt nieuwe mogelijkheden met zich mee maar ook de noodzaak om op security gebied stappen te zetten. Wil je die stap met ons zetten en werken in een dynamische, moderne IT omgeving? Solliciteer dan op deze veelzijdige functie!
Engineer IT-operations
Nationaal Cyber Security Centrum
Als engineer IT-operations werk je in DevOps-verband samen met de solution-engineers van het NCSC. Die zijn verantwoordelijk voor de implementatie, doorontwikkeling en het applicatief beheer van onze businessapplicaties. Jij vult de Ops-taken in. Jouw grootste uitdaging? Bestaande regels vertalen naar technische oplossingen.
(Senior) Solutions-engineer
Nationaal Cyber Security Centrum
Als (senior) technisch applicatie beheerder/developer ben je verantwoordelijk voor de implementatie, doorontwikkeling en het beheer van een aantal business applicaties en technische voorzieningen van het NCSC. Het gaat hierbij om applicaties en voorzieningen op het gebied van incident- en vulnerability management en malware analyse.
Wanneer je hieronder het e-mailadres van je account opgeeft wordt er een nieuwe activatielink naar je gestuurd. Deze link kun je gebruiken om een nieuw wachtwoord in te stellen.
Wanneer je het juiste e-mailadres hebt opgegeven ontvang je automatisch een nieuwe activatielink. Deze link kan je gebruiken om een nieuw wachtwoord in te stellen.
Geef je e-mailadres op en kies een alias van maximaal 30 karakters.
Je hebt je succesvol aangemeld. Voordat je je account kunt gebruiken moet deze eerst geactiveerd worden. Dit kan je zelf doen middels de activatielink die naar het opgegeven e-mailadres is verstuurd.