image

Belastingdienst onderzoekt track en trace-systeem voor brieven

dinsdag 9 februari 2021, 16:40 door Redactie, 13 reacties

De Belastingdienst onderzoekt de mogelijkheden om een track en trace-systeem in te voeren voor ingekomen poststukken. Daarmee moet worden voorkomen dat brieven en andere documenten die naar de fiscus worden gestuurd en daar aankomen vervolgens onvindbaar zijn of dat het lang duurt voordat bekend is wie de brief behandelt. Dat laat staatssecretaris Vijlbrief van Financiën weten op Kamervragen van de VVD.

VVD-Kamerlid Lodders wilde van de staatssecretaris weten of het klopt dat poststukken met enige regelmaat wel bij de fiscus aankomen, maar vervolgens ter plekke onvindbaar zijn. "Deze voorbeelden zijn helaas bekend. Ik ben mij bewust van de impact bij burgers, bedrijven en intermediairs wanneer een poststuk zoekraakt of vertraagd is. Ik zie de noodzaak van en ben bereid om te investeren in een breed toepasbare oplossing bij de Belastingdienst", reageert Vijlbrief.

Volgens Lodders kan een track en trace-systeem voor ingekomen poststukken bij de fiscus helpen om procedures en afhandeling te bespoedigen en doorlooptijden te verminderen. Iets waar Vijlbrief het mee eens is. "Ik acht het van groot belang dat stukken tijdig worden behandeld. In de massaliteit van de stukkenstroom bij de Belastingdienst gaat percentueel en in aantallen verreweg het meeste goed. Maar ook om het laatste deel dat niet goed gaat te verbeteren, lopen er diverse trajecten."

Zo voert de Belastingdienst gesprekken met externe partijen over een track en trace-systeem en wordt er gekeken naar het uitbreiden van bestaande functionaliteiten om stukken te volgen. Daarnaast loopt er binnen de fiscus een onderzoek naar de verdere mogelijkheden van een track en trace-systeem. In het tweede kwartaal van dit jaar worden de resultaten van het onderzoek verwacht en gedeeld, merkt de staatssecretaris op.

Reacties (13)
09-02-2021, 16:53 door Anoniem
Hebben ze niet een systeem die alle post inscant, opslaat in een database, met vervolgens een code of de ingekomen post is behandeld?

Bizar!
09-02-2021, 17:06 door Anoniem
Ook particulieren zeggen vaak, dat ze brieven niet ontvangen hebben, als dat hun beter uitkomt.
09-02-2021, 17:06 door Anoniem
In de industriële laboratoriumtechniek en grote winkelketens gebruikt men al geruime tijd stickers met streepjescodes, vaak voorzien van RFID-chips, om de exacte locatie en doorlooptijd van monsters en producten te volgen. Het is een klein kunstje om binnengekomen brieven van bij het (geautomatiseerd) openen meteen van een track-and-trace sticker te voorzien. De afdeling ICT van de Belastingdienst hoeft het wiel dus niet opnieuw uit te vinden.
09-02-2021, 17:10 door Anoniem
Goh... 35 jaar geleden hadden wij een 'postkamer'. Daar werd alles ingeschreven en kreeg een uniek nummer. Naast nummer werd datum ontvangst, datum briefhoofd, afzender en geadresseerde ingeklopt. Indien ook maar enigszins relevant, dan kreeg de afzender een bevestiging met dit nummer. Zelfs als je geen nummer terug kreeg, maar wel een datum briefhoofd had, dan was het stuk met een heel klein beetje zoeken terug te vinden (er zijn vast wel 10 'de Vries' die op 9 februari wat verstuurd hebben). Elke werknemer had een persooneelsnummer. Dat lijstje groeide als er wat overhandigd werd. Altijd traceerbaar wie er het laatst aan gezeten had. Dat werkte vlekkeloos.

En de fiscus gaat er nu over nadenken. Right!
09-02-2021, 18:09 door Anoniem
Door Anoniem: Goh... 35 jaar geleden hadden wij een 'postkamer'. Daar werd alles ingeschreven en kreeg een uniek nummer. Naast nummer werd datum ontvangst, datum briefhoofd, afzender en geadresseerde ingeklopt. Indien ook maar enigszins relevant, dan kreeg de afzender een bevestiging met dit nummer. Zelfs als je geen nummer terug kreeg, maar wel een datum briefhoofd had, dan was het stuk met een heel klein beetje zoeken terug te vinden (er zijn vast wel 10 'de Vries' die op 9 februari wat verstuurd hebben). Elke werknemer had een persooneelsnummer. Dat lijstje groeide als er wat overhandigd werd. Altijd traceerbaar wie er het laatst aan gezeten had. Dat werkte vlekkeloos.

En de fiscus gaat er nu over nadenken. Right!
Ja hoor, een postkamer krijgt evenveel post binnen als de belastingdienst!
09-02-2021, 19:34 door Anoniem
Door Anoniem: Goh... 35 jaar geleden hadden wij een 'postkamer'. Daar werd alles ingeschreven en kreeg een uniek nummer.
Dat hebben ze bij de belastingdienst natuurlijk ook wel gehad in die tijd, maar wegbezuinigd ivm "niet meer nodig" of vervangen door een systeem wat alles scanned en dan zoekmaakt.
09-02-2021, 19:51 door spatieman
ah, kunnen ze een andere vorm van fraude opzoeken en weer mensen kapot maken
09-02-2021, 22:04 door Anoniem
"Deze voorbeelden zijn helaas bekend. Ik ben mij bewust van de impact bij burgers, bedrijven en intermediairs wanneer een poststuk zoekraakt of vertraagd is. Ik zie de noodzaak van en ben bereid om te investeren in een breed toepasbare oplossing bij de Belastingdienst",

"helaas"! Shit, hadden we het nou maar niet geweten, dan hadden we geen verantwoordelijkheid hoeven te nemen.

"Ik ben mij bewust van de impact bij burgers,..."
Oh, zo'n medeleven, net als 't medeleven die ze tonen voor getraumatiseerde Groningers en ouders van de toeslagenbende..., "helaas" zijn deze -beide slachtoffers- nog steeds niet gecompenseerd..., maar Oh wat een medeleven.

en nog meer mooie woorden waarbij de daden zoek zullen blijven.

Dit kabinet zuigt
de sociale samenleving leeg
laat bij alles wat het (niet) doet
een stinkende bende achter
09-02-2021, 23:18 door Anoniem
En wij maar het volkslied zingen en te horen krijgen dat het in NL zooooo fijn leven is.
10-02-2021, 00:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goh... 35 jaar geleden hadden wij een 'postkamer'. Daar werd alles ingeschreven en kreeg een uniek nummer. Naast nummer werd datum ontvangst, datum briefhoofd, afzender en geadresseerde ingeklopt. Indien ook maar enigszins relevant, dan kreeg de afzender een bevestiging met dit nummer. Zelfs als je geen nummer terug kreeg, maar wel een datum briefhoofd had, dan was het stuk met een heel klein beetje zoeken terug te vinden (er zijn vast wel 10 'de Vries' die op 9 februari wat verstuurd hebben). Elke werknemer had een persooneelsnummer. Dat lijstje groeide als er wat overhandigd werd. Altijd traceerbaar wie er het laatst aan gezeten had. Dat werkte vlekkeloos.

En de fiscus gaat er nu over nadenken. Right!
Ja hoor, een postkamer krijgt evenveel post binnen als de belastingdienst!
Voor een bakker is het even moeilijk om één brood als tien broden te bakken. Iets meer brieven maakt het systeem "postkamer" niet moeilijker.
10-02-2021, 09:04 door Anoniem
Hier is een prima ICT oplossing voor:

Alle stukken inscannen en in een map zetten met daarboven een map eigenaar, beheerder en alertmanager en automatische bewaking met alerts als een brief ergens lang blijft hangen.

En in die virtuele mappen kon je ook emails zetten of andere stukken zodat je een soort mutatie dossier opbouwde

Die mappen zijn dan onderdeel van een virtuele procesinrichting.

Een heel goed zelf wijzend systeem en heel makkelijk aan te passen door degene die hiervoor geautoriseerd was.

Dit natuurlijk gecombineerd met autorisaties.

Je kon elk stuk precies volgen hoe lang het ergens was en in welk onderdeel van het proces zich bevond

En het systeem was aanpasbaar voor elk proces.

Wang had dit vroeger.


Echter dit is voor mij zo ontzettend lang geleden dat ik de naam vergeten ben.
10-02-2021, 12:56 door Anoniem
Al het goede wordt opnieuw uitgevonden
10-02-2021, 18:07 door Anoniem
Door Anoniem: Hier is een prima ICT oplossing voor:

Alle stukken inscannen en in een map zetten met daarboven een map eigenaar, beheerder en alertmanager en automatische bewaking met alerts als een brief ergens lang blijft hangen.

Het probleem is natuurlijk ontstaan door de invoering van zo'n systeem. Want als bij het inscannen van een document dit in de verkeerde map verdwijnt (afzender niet goed herkend ofzo) dan is het later niet meer terug te vinden.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.