image

OV-NL: anoniem reizen blijft mogelijk na verdwijnen OV-chipkaart

vrijdag 12 maart 2021, 12:00 door Redactie, 26 reacties

Het blijft mogelijk om anoniem in het openbaar vervoer te reizen als de huidige OV-chipkaart straks is verdwenen, zo stelt Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging OV-NL. Deze week is er in Lelystad begonnen met een proef waarbij reizigers via hun bankpas, creditcard of betaalpas op hun smartphone kunnen in- en uitchecken. De betaling vindt automatisch plaats.

Voor wie niet met zijn bankpas of telefoon wil in- en uitchecken zal er straks een aparte OV-kaart verschijnen. "Er blijft altijd de mogelijkheid om anoniem te reizen. Er zijn mensen die niet met hun bankpasje willen of zelfs geen bankpasje hebben. Er blijft de mogelijkheid om anoniem te reizen met een chipkaart waarop saldo moet staan, net als nu", aldus Peters tegenover BNR. Eind 2023 zou het in- en uitchecken met de bankpas in heel Nederland moeten werken.

Volgens Peters hoeven reizigers zich geen zorgen over de veiligheid te maken. "Het is een bankpas, dat voldoet aan de hoogste veiligheidseisen. Daar kun je je bijna niets bij voorstellen." Treinreiziger.nl laat weten dat er nu OV-chipkaarten in omloop zijn die nog na 2023 geldig zijn. Wat daarmee zal gebeuren is op dit moment nog onduidelijk. Ook de kosten van de nieuwe "anonieme" chipkaart zijn nog onbekend.

OV-NL presenteerde vandaag een plan voor de toekomst van het openbaar vervoer in Nederland. Daarin wordt ook gewezen op de komst van het nieuwe "OV-betalen" en stelt de branchevereniging dat de OV-chipkaart naast de nieuwe betaalmethoden blijft bestaan. "Maar binnenkort kun je ook eenvoudig met je bankpas of mobiele telefoon in- of uitchecken. Meer gemak en drempelverlagend voor reizigers om het OV te pakken op ieder gewenst moment."

Reacties (26)
12-03-2021, 12:16 door Anoniem
Komt er dan een mogelijkheid om anoniem te reizen? Met het cameratoezicht, het volgen van individuële gebruikers met gepseudonimiseerde kaarten en tal van andere regels en verplichtingen is er op dit moment geen sprake van anoniem reizen, zeker als je nog meeneemt hoe makkelijk diverse zaken te correleren zijn om die anonimiteit teniet te doen.

Daarnaast is het van de zotte om het argument dat dit drempelverlagend zou zijn aan te voeren. Treinen die op tijd rijden, een fatsoenlijke service en informatievoorziening en kunnen zitten in plaats van staan, dat is drempelverlagend. Op die hele OV-chipkaart in welke hoedanigheid dan ook zit praktisch geen reiziger te wachten.
12-03-2021, 12:23 door Anoniem
Nog altijd moet je betalen voor je recht op privacy
12-03-2021, 12:45 door Anoniem
Anoniem reizen is nooit mogelijk geweest met de OV-chipkaart. Dat er naamloze OV-chipkaarten bestaan, maakt ze nog niet anoniem. Via de pintransacties is iedere OV-chipkaart naar een persoon te herleiden. En dan hebben we het nog niet eens over de honderdduizenden camera's waarmee via moment van inchecken en de beelden de eigenaren in beeld kunnen worden gebracht.
12-03-2021, 13:23 door Anoniem
Ze zouden eens een methode moeten bedenken waarbij je hele reisgeschiedenis niet bij een commercieel bedrijf terecht komt, pas dan overweeg ik weer eens om in het OV te stappen. "Anoniem" betekend hier alleen maar dat ze je naam niet weten, verdere profiling op basis van reisgedrag zit er nog steeds in.
12-03-2021, 13:29 door Anoniem
dus ALLE hotemetooten die zich met internet veiligheid in NL bezighouden gaan dus onmiddelijk aan de slag en meneer Pedro Peters even een cursus nuchterheid versus complexiteit geven?
Wat een recept van "o nee hoor, er gaat helemaal geen social credit score met toegang tot OV voertuigen en platforms komen".
Pedro Peters z'n voornemens waren ook 100% onderdeel van de tussenstappen die de dictators in China namen.
Nota bene met sprongen "voorwaarts" in de nasleep van zaken als Mexicaanse griep.
Nog los dus dat Pedro Peters z'n antenne voor externe omstandigheden en maatschappelijk krachtenveld dus stuk is mag hij zich zelf wel even vergewissen van de gelijkenissen van zijn tussen-stappen en de parallelle in routes die ze in China en Hong-Kong namen naar meer ONvrijheid en de ontwikkelingen hier in Nederland.

De taak van iedereen die zich als vooraanstaande, achteraf bestuurder bij een bestuursorgaan of ter zake doende acht op vlak van internet veiligheid en/of nuchter denken weet is wel enorm groot geworden door Pedro Peters' en zijn platform optreden.
Bij de evaluatie over hoe verder te gaan met de OV chipkaart (de gewone chipkaart was al een mislukking) zouden ALLE en niet enkel de achter de schermen eventueel voorgeschreven wijze van betalen voor OV-ritten worden meegenomen.
NOOIT is de strippenkaart meegenomen. Die is qua cyber security natuurlijk 100% onverslaanbaar.

Ik merk op dat de anoniem in Peters' uitspraak over het reizen wel een tikkeltje meer recht doet aan waar burgers / sponsoren via belasting-afdracht / betalenden voor OV-ritten recht op hebben.
Namelijk niet enkel borgen of waarborgen van hun privacy bij transacties & het reizen zelf.
Maar ook geborgd zien dat hun persoonlijke identiteit NIET gecontroleerd hoeft te worden als voorwaarde om van het OV gebruik te kunnen maken.
Tenzij iemand een recidiverende zwartrijder, sloper van OV bedrijfs-eigendommen (is van de burger) is hoeft slechts een anonieme betaal waarborg voor de reis te worden gefeliciteerd.
Maar als Pedro Peters z'n zin krijgt kan ik dus met een P-Zero apparaatje en gsm-bluetooth-nfc bracket en android on board dat vol met phishing en bluetooth exploits zit lekker door alle OV netten reizen.
Moeten andere reizigers dan 2 maanden later vernemen dat het OV gehackt is????
Wat in de overwegingen verder ontbreekt is dat er gewoon weer een strippenkaart ingevoerd kan worden.

De factor beheerskosten OV-chipkaart viel kennelijk toch te negatief uit.
Daarmee is het pleit dat OV-chipkaarten duurder zouden zijn minstens wel een prangende vraag die door de minister van Verkeer & Waterstaat achteraf moet worden rechtgezet.
In plaats daarvan denken ze als OV bedrijven dus de beheerskosten voor de tegoed-dragers over de schutting te gooien.

Dat ze meer opties willen gaan bieden is misschien klantvriendelijk voor die reizigers die vooral niet bij de beperkingen van hun dure investering van dat kicke smartphone stil willen staan.
Je zou ook nog kunnen beweren dat de OV bedrijven nu een open ritten betaal en verreken-systeem willen aanbieden.
Maar dan zal de OV branche wel eerst ook even een KISS-alternatief moeten worden opgestart.
Daaronder, de bewezen optie die strippenkaart heet.
En die bood in Parijs, Engeland en elders in combinatie met toegangspoorten en video camera's pré-digitaal OV reizen ook gewoon uitgebreide weerstand om extreem ongewenste reizigers (terroristen e.d.) te spotten bij het inchecken.
Nog wel voordat ze kunnen instappen.
Dus de hoax die ze lanceerden dat de OV chipkaart in Nederland dan toch echt wel meerwaarde zou bieden, namelijk omdat het zo goed hielp tegen crimminaliteit op de perrons en in de rijtuigen, is dus duidelijk een selectief argument.
Wat met strippenkaarten, papieren tickets met toegangspoortjes kan is minstens gelijkwaardig en mogelijk zelfs superieur (betere authenticiteit waarborgen) in effect als wat ze met OV chipkaarten ook maar kunnen ontwikkelen en echte anonimiteit borgt.
12-03-2021, 13:40 door Anoniem
Kennelijk klopt het verhaal in de krant dat eind 2022 de OV chipkaart weg is niet.
Zou ook jammer zijn van de 7.50 die in geinvesteerd heb in zo'n ding alleen maar om met de bus te kunnen als dat nodig is.
Mijn kaart is nog tot in 2024 geldig staat er op, dat vonden de mensen van treinreiziger.nl ook al raar als dat dan niet waargemaakt zou worden.
Die dingen zijn al veel te duur in aanschaf en als je hem bijna nooit gebruikt is het een aardig percentage van je reiskosten.
12-03-2021, 13:46 door Anoniem
Ik ben het bepaald oneens met de heer Peters. De definitie van anoniem conform AVG is: "gegevens die geen betrekking hebben op een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon of op persoonsgegevens die zodanig anoniem zijn gemaakt dat de betrokkene niet of niet meer identificeerbaar is. [...] Om te bepalen of een natuurlijke persoon identificeerbaar is, moet rekening worden gehouden met alle middelen waarvan redelijkerwijs valt te verwachten dat zij worden gebruikt door de verwerkingsverantwoordelijke of door een andere persoon om de natuurlijke persoon direct of indirect te identificeren, bijvoorbeeld selectietechnieken. Om uit te maken of van middelen redelijkerwijs valt te verwachten dat zij zullen worden gebruikt om de natuurlijke persoon te identificeren, moet rekening worden gehouden met alle objectieve factoren, zoals de kosten van en de tijd benodigd voor identificatie, met inachtneming van de beschikbare technologie op het tijdstip van verwerking en de technologische ontwikkelingen."

Zelfs als we voor de discussie camera's en andere middelen buiten beschouwing laten, dan nog is de anonieme OV-Chipkaart noch enig ander Nederlands ticketsysteem anoniem te noemen. Door de betaling via bank en dus het koppelen van de gegevens met de bijbehorende bankgegevens zijn de gegevens herleidbaar.

Echt anoniem is zoals in alle andere landen. Gewoonlijk kan je een ticket kopen en met bankbiljetten en munten betalen tot vrijwel welk bedrag ook. Wederom camera's en andere middelen even voor de discussie buiten beschouwing gelaten verdient in principe het betalingsconcept in die situaties het predikaat anoniem. In tegenstelling tot welk Nederlands systeem dan ook.
12-03-2021, 14:54 door Anoniem
Door Anoniem:
[...]
Echt anoniem is zoals in alle andere landen. Gewoonlijk kan je een ticket kopen en met bankbiljetten en munten betalen tot vrijwel welk bedrag ook. Wederom camera's en andere middelen even voor de discussie buiten beschouwing gelaten verdient in principe het betalingsconcept in die situaties het predikaat anoniem. In tegenstelling tot welk Nederlands systeem dan ook.
Zoals de HTM aanbiedt vind ik al redelijk. Ik kkoop aan het begin van de dag dat ik reis op mijn telefoon een dagkaart. Die is dus gekoppeld aan mij (en mijn telefoon). Maar gedurende de gehela dag hoef ik bij de HTM niet meer in- of uit te checken en kan reizen waar en wanneer ik wilt zonder dat ik gevolgd wordt, Bij een controle hoef je alleen maar je telefoon te laten zien.
Weliswaar niet geheel anoniem, maar je reisgedrag is niet te volgen (behoudens camera's)
12-03-2021, 17:32 door Anoniem
en weer moet het anders... weer meer complexiteit voor touristen (als ze nog komen na corona) en ouderen mensen... als je er eens even bij stil staat dan hebben we de afgelopen 15j flink wat veranderingen reeds geahd in het 'betalingsverkeer' van cash, naar chipper, naar chip knipts, pinpassen, nfc en contactloos met card of smartphone. nu dit erbij... kaartjes, ov chip card, wel niet eentje uit automaat, amper nog automaten en mensen aan een balie en die kortingskaarten, die worden ook alleen maar minder en minder... moeten we nu gaan inchecken en uitchecken met onze pinpas als we overstappen naar een andere vervoerder? ik proef hier geen klantvriendelijkheid meer in hoor!
12-03-2021, 18:17 door Anoniem
Echter op zo'n 'anonieme' kaart kun je geen abonnementen zetten.

Ook dit wordt dus weer één groot fiasco waarbij je nog meer privacy gaat inleveren. En weer minder mensen het OV pakken.

NS zal vast een groot voorstander hiervan zijn, die doen werkelijk alles om het leven van de klant zuur te maken. En een klantenservice hebben ze niet, je kunt ze nog niet eens gemakkelijk digitaal bereiken zonder jouw privacy op te heffen.
Bij problemen lossen ze niets op, doen niets met feedback. En dat zou dan dit nieuwe systeem moeten gaan voeren.
Kan alleen maar mis gaan.
12-03-2021, 19:14 door Anoniem
@18:17 uur, dat is wel herkenbare treffende analyse die ik ook zelf tegenkwam bij de OV balies.
Die zijn trouwens ook murw gebeukt en gecommuniceerd door interne afdelingen en worden best wel on-proffesioneel behandeld door hun eigen werkgever.
Meerdere mensen blijken die werkgever dan ook om die specifieke reden mede te hebben verlaten omdat er NIETS met feedback van klanten aan de balie wordt gedaan.

En verder via de tele-support kanalen hebben ze de kneepjes van HP met afpoeieren van klanten met klachten of inferieurder gemaakte producten/diensten ook bij OV bedrijven aardig in de vingers.
Respect voor de mensen die ik in 2019 nog sprak over dergelijke kwesties en daar werken en zich blijven inzetten voor hun klanten, maar o o o o wat is dit slecht.
Wat ben je dan ook een hele slechte afdelinghoofden als je niet opkomt voor wezenelijke gebleken herhaaldelijk optredende hiaten waar je personeel mee aan de slag wil.
Die laat men daar gewoon bungelen en zitten met de weerbarstigheden en de benadeelde klanten.
Pas als je een ingang tot de hoogste boom hebt dan kom je iets verder.
Maar prioriteit 1 daar bij minimaal 3 van de bekende OV bedrijven is stelselmatig uitstellen, afstellen en de boel vooral niet op orde willen brengen omdat het een gedoetje is.
Sterfhuis constructies noemen ze dat in verander management.
Zelf zie ik het als V&D bedrijfsvoering dat afgestompte houding van werknemers bewerkstelligde.
En we weten hoe de V&D eindigde, ondanks de medewerkers die menig klant daar fatsoenlijk en professioneel met hun ding hielp.
Laat de techniek bij de OV bedrijven nou vooral lange termijn, vakinhoudelijk / sober en cyclisch gedreven zijn, maar laat in elk geval de balies / klanten support ook echte support zijn in plaats van een aanhoor en klaag-muur.
12-03-2021, 19:49 door Anoniem
Door Anoniem: Echter op zo'n 'anonieme' kaart kun je geen abonnementen zetten.

Ook dit wordt dus weer één groot fiasco waarbij je nog meer privacy gaat inleveren. En weer minder mensen het OV pakken.

NS zal vast een groot voorstander hiervan zijn, die doen werkelijk alles om het leven van de klant zuur te maken. En een klantenservice hebben ze niet, je kunt ze nog niet eens gemakkelijk digitaal bereiken zonder jouw privacy op te heffen.
Bij problemen lossen ze niets op, doen niets met feedback. En dat zou dan dit nieuwe systeem moeten gaan voeren.
Kan alleen maar mis gaan.
Door Anoniem: Echter op zo'n 'anonieme' kaart kun je geen abonnementen zetten.

Ook dit wordt dus weer één groot fiasco waarbij je nog meer privacy gaat inleveren. En weer minder mensen het OV pakken.

NS zal vast een groot voorstander hiervan zijn, die doen werkelijk alles om het leven van de klant zuur te maken. En een klantenservice hebben ze niet, je kunt ze nog niet eens gemakkelijk digitaal bereiken zonder jouw privacy op te heffen.
Bij problemen lossen ze niets op, doen niets met feedback. En dat zou dan dit nieuwe systeem moeten gaan voeren.
Kan alleen maar mis gaan.

daarin is de NS niet uniek tegenwoordig... ze noemen het "markt denken" waarbij er steeds maar 80% geholpen wordt en de resterende 20% het maar mag uitzoeken!
12-03-2021, 22:49 door Anoniem
Hoe denkt men de flex abonnementen van de NS via de bankpas te laten lopen. 1 abonnement met twee bankpassen van dezelfde rekening bijvoorbeeld.
13-03-2021, 09:45 door Anoniem
"anoniem reizen blijft mogelijk"
Het begint al verkeerd. Privacy by design zou beter zijn: "Reizen is altijd anoniem, tenzij u opt-in meedoet aan experimenten".

Prima mogelijk, ook met een bankpas. Hooguit is aan de hand van het bedrag is dan iets afleidbaar voor betaalverwerkers. De NS hoeft niet op te slaan welk bewijs is betaald waarmee, of hooguit voor 24 uur (om te kunnen bewijzen dat een getoond bewijs ook betaald is als afgeleide betaalinformatie echt niet mogelijk is).
13-03-2021, 10:50 door Anoniem
#ikhebgeennda

Zie jij ook wel eens de handterminals, bus schermpjes en overige IT zaken in het OV crashen/kapot gaan/in boot loops zitten en hun versie gewoon uitspugen? Kan kloppen, heb ik ook last van, en al meerdere keren gemeld bij het OV en de rijksoverheid.

En daarbij klinken de volgende uitspraken sinds 2013 al hilarisch voor hackers en privacy activisten: "anoniem zijn en ov chipkaart" en "anoniem zijn en reizen met ons ov". Maarja het boeit mensen pas als het hun direct schaad.

Nobody Seems To Notice, Nobody Seems To Care.
13-03-2021, 10:52 door Anoniem
Door Anoniem: Ze zouden eens een methode moeten bedenken waarbij je hele reisgeschiedenis niet bij een commercieel bedrijf terecht komt, pas dan overweeg ik weer eens om in het OV te stappen. "Anoniem" betekend hier alleen maar dat ze je naam niet weten, verdere profiling op basis van reisgedrag zit er nog steeds in.
Ergens heb ik gelezen dat sommige landen gewoon gebruik maken van het openbaar vervoer met strippenkaarten (lol). Ook zijn er landen waar uberhaupt niet betaald word voor het OV, dat zit dan in de belasting ingebakken. Dat geld wat ze hier in een brandende put gooien.
13-03-2021, 12:12 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe denkt men de flex abonnementen van de NS via de bankpas te laten lopen. 1 abonnement met twee bankpassen van dezelfde rekening bijvoorbeeld.


ja en wat doe je met de oudere echtparen die veel meer en vaken zo een en/of rekening hebben?
13-03-2021, 12:17 door PJW9779
Door Anoniem 14:54 :
[...] kan reizen waar en wanneer ik wilt zonder dat ik gevolgd wordt, Bij een controle hoef je alleen maar je telefoon te laten zien.
Weliswaar niet geheel anoniem, maar je reisgedrag is niet te volgen (behoudens camera's)

Zolang je telefoon aan staat, of als je telefoon uit staat maar mét de accu erin, ben je prima te volgen hoor.
13-03-2021, 14:03 door Anoniem
In India gaan ze gewoon op het dak van de trein of bus zitten als ze geen kaartje willen kopen.
Maak gewoon het hele OV gratis voor iedereen, ze geven liever een miljard aan griekenland.
13-03-2021, 15:45 door Anoniem
Eeen zone-gebied en schaf al die tientallen verschillende zone gebieden af

Ov reiziger
13-03-2021, 15:55 door Anoniem
Door Anoniem: In India gaan ze gewoon op het dak van de trein of bus zitten als ze geen kaartje willen kopen.
Maak gewoon het hele OV gratis voor iedereen, ze geven liever een miljard aan griekenland.
Bij gratis ligt vaak misbruik cq onwenselijk gebruik op de loer. Mijn inziens dan ook niet zo'n goed idee.
Wel zouden de tarieven fors omlaag moeten, die zijn nu buitenproportioneel. Zo zou NS de tarieven met 90 procent moeten verlagen om op een reëel prijsniveau te komen.
Zo kost bijvoorbeeld een retourtje Groningen - Utrecht net geen 55 euro. Absurd in vergelijk wat dit met de auto kost en je met veel meer mensen in de trein zit. 5 euro zou dan een nette prijs zijn. Waarmee alle kosten gewoon gedekt kunnen worden en het voor iedereen betaalbaar is.
13-03-2021, 18:38 door spatieman
ergo, het OV wordt dadelijk NOG DUURDER dan het al is.
13-03-2021, 21:51 door johanw
Door Anoniem:
Bij gratis ligt vaak misbruik cq onwenselijk gebruik op de loer. Mijn inziens dan ook niet zo'n goed idee.
Ja, ik weet nog toen ik studeerde en men die OV kaart voor studenten invoerde. Een handige ondernemende student begon toen een OV-bezorgdienst met studenten die als concurrentievoordeel had dat ze geen vervoerskosten hadden.
14-03-2021, 12:15 door Anoniem
Door Anoniem: Eeen zone-gebied en schaf al die tientallen verschillende zone gebieden af

Ov reiziger
Niet recent gereist zeker?
Zones zijn afgeschaft met de invoering van de OV chipkaar op de bus.
Dat was voor mij heel ongunstig omdat ik in een veraf gelegen buitenwijk woon, dus altijd veel kilometers.
Maar die wijk lag wel gewoon in de zone van de stad.
Ik kon ook met de trein van het buitenwijk station naar het centraal station op 2 strippen, terwijl dat met een treinkaartje wat op km berekend wordt veel duurder was. Dat verschil is er nu niet meer want je betaalt met de OV chipkaart gewoon de trein prijzen.

Gelukkig ga ik nooit meer met de bus en zelden met de trein.
15-03-2021, 18:02 door Anoniem
In Rusland (st Petersburg) kun je gewoon bij het loket contant een kaartje kopen van A naar B. Hier staat een barcode op waarmee het poortje naar het perron opengaat. Kom je bij B gaat het poortje open, Reis je te ver, gaat het poortje niet open.
Buiten de stad staan er op de perrons geen poortjes, maar er is wel controle in de trein op geldige kaartjes. Mocht je geen geldig kaartje hebben en ruzie willen maken met de conducteur, dan heb je ook meteen een meelopende beveiliger op je dak
Een stuk simpeler maar doeltreffender dan hier.
16-03-2021, 18:33 door spatieman
aan de andere kant.
mensen die onder bewind staan en IEDERE uitgave moeten verantwoorden, kunnen geen bonnetje overleggen als ze met het ov gaan reizen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.