image

Knab hoeft slachtoffer WhatsAppfraude geen 2600 euro te vergoeden

maandag 29 maart 2021, 15:23 door Redactie, 15 reacties

Knab hoeft een klant die slachtoffer van WhatsAppfraude werd niet te vergoeden, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld. De vrouw werd op 18 mei vorig jaar via WhatsApp benaderd door iemand die zich voordeed als haar dochter. De oplichter stelt dat zij een nieuw telefoonnummer heeft omdat haar telefoon in de wasmachine was beland.

Na verder contact via WhatsApp vraagt de oplichter aan de vrouw om in totaal drie rekeningen ter waarde van 2600 euro te betalen. De vrouw doet dit om 20:40 uur die dag. Ze komt er snel achter dat het hier om oplichting gaat en doet om 20:57 uur meerdere pogingen om Knab te bereiken, maar zonder succes. Om 21:09 uur doet de vrouw een telefonische melding bij de helpdesk van de bank. De helpdeskmedewerker adviseert de vrouw om zelf de bank te bellen waarnaar het geld toe is overgemaakt. Ze doet dit en om 21:14 uur wordt de begunstigde bankrekening geblokkeerd. Op dat moment is het geld al verdwenen.

De vrouw dient vervolgens een klacht in bij de bank en eist dat die de 2600 euro vergoedt. Ze stelt dat de bank niet heeft gehandeld volgens het juiste protocol bij 'social engineering'. Ook is de vrouw van mening dat de bank te laat actie heeft ondernomen na de melding, waardoor het overgemaakte bedrag niet kon worden veiliggesteld. Als laatste vindt ze dat de bank haar onvoldoende heeft begeleid doordat ze zelf de begunstigde bank moest bellen.

De bank en de vrouw komen er niet uit, waardoor de zaak wordt voorgelegd aan het Kifid. Het klachteninstituut stelt dat de vrouw zelf het geld heeft overgemaakt. Ook heeft de bank volgens het Kifid adequaat gehandeld. Door zelf contact met de begunstigde bank op te nemen was de kans groter dat het overgemaakte geld kon worden veiliggesteld. De vrouw wist de begunstigde bank een aantal minuten nadat zij de Knab-medewerker had gesproken te bereiken en om 21:14 uur was de bankrekening geblokkeerd.

"Het is begrijpelijk dat de consument het als frustrerend heeft ervaren dat zij niet direct een medewerker van de bank kon spreken op het moment dat zij melding wilde doen van de WhatsAppfraude. De bank heeft hierover verklaard dat haar helpdeskmedewerkers op dat moment vanwege de Covid19-maatregelen thuis werkten, waardoor het extra druk was bij de klantenservice", aldus het Kifid, dat de verklaring voor de langere wachttijd begrijpelijk vindt. Dat de vrouw niet direct een medewerker kon spreken kan Knab daarom niet verweten worden. De vordering van de vrouw wordt dan ook door het Kifid afgewezen (pdf).

Reacties (15)
29-03-2021, 16:33 door Anoniem
Ik hoop dat banken zorgen als geld op een rekening komt van een groot bedrag, boven de 1000 euro, dat daarvan wel 250 euro wel gelijk gepind kan worden en de rest pas na een dag. Of iets van dat de ontvanger/verstuurde de bank moet bellen dat de ontvanger dit bedrag gaat krijgen en het wilt opnemen. Dat dit dan vrij gegeven wordt.
Ik kan niet zo snel iets bedenken waarom je het nu nog nodig is. Vroeger kan ik het wel nog begrijpen, toen nog duren dingen gekocht wordt met papier geld, maar vandaag de dag niet meer. Maar dan weet je ook al van te voren dat je het gaat kopen lijk mij.
Hoop dat er in de toekomst iets op verzinnen.
29-03-2021, 17:24 door Briolet
Het begint hier zo langzamerhand een claimcultuur te worden. Zelf geen verantwoordelijk nemen voor gemaakte fouten, maar op anderen proberen af te schuiven.
29-03-2021, 17:40 door Anoniem
Uit nieuwsgierigheid. Je hebt toch een geldig ID bewijs nodig om een bankrekening te kunnen openen?
29-03-2021, 19:19 door Anoniem
Ik ben het over de hele linie eens met Briolet. Het oplossen van problemen zou de basis moeten zijn, niet de claim. Je ziet dat wat mij betreft tegenwoordig te weinig; eerst schuldige zoeken, dan een keer kijken hoe (/of) we het ook op moeten lossen.
29-03-2021, 19:50 door Anoniem
De vrouw werd op 18 mei vorig jaar via WhatsApp benaderd door iemand die zich voordeed als haar dochter. De oplichter stelt dat zij een nieuw telefoonnummer heeft omdat haar telefoon in de wasmachine was beland.

Na verder contact via WhatsApp vraagt de oplichter aan de vrouw om in totaal drie rekeningen ter waarde van 2600 euro te betalen.
Na verder contact, dus niet meteen. Een truc die oplichters toepassen is om eerst iemands vertrouwen te winnen met alledaagse dingen en pas als het slachtoffer is gaan geloven dat het allemaal vertrouwd is komen de geldvragen.

Als je zo'n bericht leest vraag je je af hoe iemand zo stom kan zijn om erin te trappen, maar als de crimineel dit goed speelt zal menigeen niet eens beseffen dat ze via het nieuwe nummer nog geen stemcontact hebben gehad, en de nummerverandering niet met de geldvraag in verband brengen. En dan trap je er zelf misschien wel heel wat makkelijker in dan je zou denken als je zo'n bericht leest.

Hoe wapen je je ertegen? Door mensen niet te helpen met grote bedragen zonder dat er liefst persoonlijk en op zijn minst stemcontact is geweest. Als iemand een whatsapp-bericht kan sturen kan die ook opbellen en zijn of haar stem laten horen. Maak daar een principe van waar je domweg niet van afwijkt en je kan vermoedelijk al een hoop ellende voorkomen.
29-03-2021, 20:13 door Anoniem
Door Anoniem: Ik hoop dat banken zorgen als geld op een rekening komt van een groot bedrag, boven de 1000 euro, dat daarvan wel 250 euro wel gelijk gepind kan worden en de rest pas na een dag. Of iets van dat de ontvanger/verstuurde de bank moet bellen dat de ontvanger dit bedrag gaat krijgen en het wilt opnemen. Dat dit dan vrij gegeven wordt.
Ik kan niet zo snel iets bedenken waarom je het nu nog nodig is. Vroeger kan ik het wel nog begrijpen, toen nog duren dingen gekocht wordt met papier geld, maar vandaag de dag niet meer. Maar dan weet je ook al van te voren dat je het gaat kopen lijk mij.
Hoop dat er in de toekomst iets op verzinnen.

Wel dit, en vervolgens hier gaan zeuren dat banken controleren wat je doet...

Dit heeft de betreffende mevrouw toch echt helemaal zelf gedaan.

Door Anoniem: Uit nieuwsgierigheid. Je hebt toch een geldig ID bewijs nodig om een bankrekening te kunnen openen?

Katvangers...
29-03-2021, 21:33 door Anoniem
Ik vraag me hardop af of dit door een bank niet eenvoudig te spotten is omdat er eigenaardigheden zitten aan de de transactie;
-Er is nog nooit eerder geld overgemaakt naar deze tegenrekening.
-De bedragen zijn afwijkend (hoger?) ten opzichte van normaal.
-Het aantal transacties zijn meer?
-De tijdstippen zijn ongebruikelijk?
-De naam van de tegenrekeninghouder (katvang) komt niet overeen met de naam van de persoon (dochterlief) die het geld moet krijgen.

De bank stelt 10 punten in per verdacht item en bij 30 punten krijg je als klant een extra waarschuwingsscherm die nog even extra vraagt of je dit echt wilt omdat de manier van handelen meer dan gemiddeld aantal kenmerken van fraude heeft.

Zo kan je je klanten toch prima beschermen tegen zichzelf.
30-03-2021, 07:02 door Anoniem
Door Anoniem: De bank stelt 10 punten in per verdacht item en bij 30 punten krijg je als klant een extra waarschuwingsscherm die nog even extra vraagt of je dit echt wilt omdat de manier van handelen meer dan gemiddeld aantal kenmerken van fraude heeft.

Zo kan je je klanten toch prima beschermen tegen zichzelf.

En hoe vaak zullen mensen dan door zo'n popup scherm heen klikken?
Ze willen zelf iets uitvoeren, en "het systeem" is dan lastig.
Er zijn tegenwoordig op te veel plekken (nutteloze) popup schermen die je "waarschuwen".
De zwakste plek in de beveiliging: de mens.

Geen grote bedragen overmnaken zonder die persoon in de ogen gekeken te hebben.
En 2600 euro vind ik een groot bedrag. Ook al zou het mijn dochter zijn die daar om vraagt.
30-03-2021, 08:07 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vraag me hardop af of dit door een bank niet eenvoudig te spotten is omdat er eigenaardigheden zitten aan de de transactie;
-Er is nog nooit eerder geld overgemaakt naar deze tegenrekening.
-De bedragen zijn afwijkend (hoger?) ten opzichte van normaal.
-Het aantal transacties zijn meer?
-De tijdstippen zijn ongebruikelijk?
-De naam van de tegenrekeninghouder (katvang) komt niet overeen met de naam van de persoon (dochterlief) die het geld moet krijgen.

De bank stelt 10 punten in per verdacht item en bij 30 punten krijg je als klant een extra waarschuwingsscherm die nog even extra vraagt of je dit echt wilt omdat de manier van handelen meer dan gemiddeld aantal kenmerken van fraude heeft.

Zo kan je je klanten toch prima beschermen tegen zichzelf.

Was KNAB niet de bank die nog geen controle rekeningnummer/tenaamstelling had(heeft) ingevoerd?
30-03-2021, 12:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik vraag me hardop af of dit door een bank niet eenvoudig te spotten is omdat er eigenaardigheden zitten aan de de transactie;
-Er is nog nooit eerder geld overgemaakt naar deze tegenrekening.
-De bedragen zijn afwijkend (hoger?) ten opzichte van normaal.
-Het aantal transacties zijn meer?
-De tijdstippen zijn ongebruikelijk?
-De naam van de tegenrekeninghouder (katvang) komt niet overeen met de naam van de persoon (dochterlief) die het geld moet krijgen.

De bank stelt 10 punten in per verdacht item en bij 30 punten krijg je als klant een extra waarschuwingsscherm die nog even extra vraagt of je dit echt wilt omdat de manier van handelen meer dan gemiddeld aantal kenmerken van fraude heeft.

Zo kan je je klanten toch prima beschermen tegen zichzelf.

Was KNAB niet de bank die nog geen controle rekeningnummer/tenaamstelling had(heeft) ingevoerd?

Dat was BUNQ, KNAB heeft dit al tijden.
30-03-2021, 13:41 door Anoniem
Omdat dan naam-rekeningnummer niet overeenkomt valt KNAB wel degelijk iets te verwijten.
30-03-2021, 14:40 door Anoniem
Door Anoniem: Omdat dan naam-rekeningnummer niet overeenkomt valt KNAB wel degelijk iets te verwijten.
Als naam niet met rekeningnummer overeenkomt dan komt er natuurlijk een waarschuwing.
Maar die kun je wegklikken. Dat heeft "de vrouw" ongetwijfeld gedaan. Gewoon een van de vele rode vlaggen die ze
niet gezien heeft in de waan dat ze haar dochter aan het helpen was.
Kijk als ze normaal kon nadenken was dit allemaal niet gebeurd. Dan had ze bij het bericht "ik heb een ander nummer"
meteen even met haar gebeld (of haar laten bellen) en was die hele oplichting niet doorgegaan.
30-03-2021, 15:25 door Anoniem
En hoe vaak zullen mensen dan door zo'n popup scherm heen klikken?
Ze willen zelf iets uitvoeren, en "het systeem" is dan lastig.
Er zijn tegenwoordig op te veel plekken (nutteloze) popup schermen die je "waarschuwen".
De zwakste plek in de beveiliging: de mens.
Ze zouden het optioneel kunnen maken, wil je beschermd worden staat het aan. Wil je het zelf doen staat het uit, maar dan heeft de klant wel expliciet gekozen voor de minder veilige optie.

Beter is natuurlijk dat mensen dit niet meer doen, maar dat is denk ik een mooie droom.
30-03-2021, 16:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Omdat dan naam-rekeningnummer niet overeenkomt valt KNAB wel degelijk iets te verwijten.
Als naam niet met rekeningnummer overeenkomt dan komt er natuurlijk een waarschuwing.
Maar die kun je wegklikken. Dat heeft "de vrouw" ongetwijfeld gedaan. Gewoon een van de vele rode vlaggen die ze
niet gezien heeft in de waan dat ze haar dochter aan het helpen was.
Kijk als ze normaal kon nadenken was dit allemaal niet gebeurd. Dan had ze bij het bericht "ik heb een ander nummer"
meteen even met haar gebeld (of haar laten bellen) en was die hele oplichting niet doorgegaan.

Ik heb in 't verleden bij mijn bank ook wel eens gehad dat rekening en tenaamstelling niet overeenkwam en kon dan niet verder met overmaken totdat ik de begunstigde gebeld had om erachter te komen wat de tenaamstelling was. Dus wegklikken was in deze geen mogelijkheid.
30-03-2021, 20:24 door Anoniem
Door Anoniem: Uit nieuwsgierigheid. Je hebt toch een geldig ID bewijs nodig om een bankrekening te kunnen openen?

Lijkt me dat ze hiervoor 'verstandelijk beperkte' jongeren gebruiken.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.