image

Artsen bezorgd over wet die politie dna laat gebruiken zonder toestemming patiënt

dinsdag 26 oktober 2021, 11:13 door Redactie, 24 reacties

Artsen maken zich zorgen over een wetsvoorstel dat politie en justitie toestaat om zonder toestemming van een patiënt zijn dna te gebruiken. De Wet Zeggenschap Lichaamsmateriaal stelt voorwaarden waaronder het mogelijk is om lichaamsmateriaal in te zetten voor bijvoorbeeld wetenschappelijk onderzoek of de ontwikkeling van medicijnen. Voorbeelden van lichaamsmateriaal zijn bind- en spierweefsel, bloed en speeksel.

De wet heeft als uitgangspunt dat een donor, of diens nabestaande, vrijwillig en actief toestemming moet geven voor het nader gebruik van het lichaamsmateriaal. Daarnaast moet de wet ervoor zorgen dat beheerders van lichaamsmateriaal, zoals ziekenhuizen, klinieken en laboratoria, donoren of beslissingsbevoegden van adequate informatie voorzien en correct omgaan met het lichaamsmateriaal.

Artsenfederatie KNMG maakt zich echter zorgen over het wetsvoorstel. Dat biedt namelijk de mogelijkheid voor justitie en politie om in specifieke gevallen zonder toestemming van de patiënt lichaamsmateriaal te mogen gebruiken. Het wetsvoorstel heeft als hoofdregels dat patiënten toestemming moeten geven voor het gebruik van bewaard lichaamsmateriaal. Voor de opsporing en vervolging van strafbare feiten is een uitzondering opgenomen.

Hierdoor mag het Openbaar Ministerie onder bepaalde voorwaarden zonder toestemming van een patiënt reeds afgenomen lichaamsmateriaal in beslag nemen. Volgens de KNMG heeft dit gevolgen voor de bescherming van het lichaamsmateriaal van iedere patiënt. "Wij vinden het belangrijk dat patiënten zich veilig voelen in de zorg en dat er goed wetenschappelijk onderzoek kan worden gedaan. Daarom willen wij voorkomen dat patiënten straks de zorg niet meer vertrouwen en minder bereid zijn om lichaamsmateriaal af te staan en te laten bewaren."

De zorg van de artsen wordt gedeeld door Vincent Böhre, directeur van Privacy First. Hij laat tegenover BNR weten dat het gevaar bestaat dat de wet tot een centrale dna-database zal leiden. De artsenfederatie heeft demissionair minister De Jonge van Volksgezondheid gevraagd om de uitzondering uit het wetsvoorstel te halen. Wanneer de Tweede Kamer het wetsvoorstel behandelt is nog niet bekend.

Reacties (24)
26-10-2021, 11:26 door [Account Verwijderd]
Hier in Nederland moeten we altijd maar aannemen dat iets niet gebeurt of niet meer gebeurt.
Wie heeft er niet eens al bloed laten afnemen voor onderzoek.
Daar moeten we ook maar van aannemen dat er verder niks mee gebeurt.
We nemen het maar aan met ze alle dat daar verder niks mee gebeurt.
Ik zelf ben daar niet zo van overtuigd. Ik geloof hier niks meer.

Met die corona testen bleken ze ook massaal DNA materiaal op te slaan.
Nee, dat was ook niet de bedoeling.
Maar het gebeurde wel. Wat is daar allemaal mee gebeurt?
26-10-2021, 11:26 door Anoniem
Als politie en justitie toegang tot DNA willen dan is dat toch niet voor wetenschappelijk onderzoek of ontwikkeling van medicijnen? Wat heeft die wet er dan mee te maken?
NATUURLIJK moet de eigenaar of nabestaanden toestemming geven voor gebruik voor onderzoek en ontwikkeling.
Maar als het gaat om opsporing van criminelen dan niet, natuurlijk.
26-10-2021, 11:42 door Anoniem
Door BertG.: Hier in Nederland moeten we altijd maar aannemen dat iets niet gebeurt of niet meer gebeurt.
Wie heeft er niet eens al bloed laten afnemen voor onderzoek.
Daar moeten we ook maar van aannemen dat er verder niks mee gebeurt.
We nemen het maar aan met ze alle dat daar verder niks mee gebeurt.
Ik zelf ben daar niet zo van overtuigd. Ik geloof hier niks meer.

Met die corona testen bleken ze ook massaal DNA materiaal op te slaan.
Nee, dat was ook niet de bedoeling.
Maar het gebeurde wel. Wat is daar allemaal mee gebeurt?

Wat een onzin er is helemaal geen massaal DNA materiaal opgeslagen, zeker een Russische trol?
26-10-2021, 11:46 door Anoniem
Weer eens een voorbeeld, waarom we een wet aan de grondwet moeten kunnen toetsen. Helaas legt de regering nog steeds de opmerkingen/adviezen vanuit de EU hierover naast zich neer. Voor de advocaten onder de lezers: nee, niet alles wat in de grondwet staat zal afgedekt kunnen worden met internationale verdragen, waaraan wel getoetst kan worden en nee, de Eerste Kamer is wel formeel de partij die toezicht moet houden, maar door de manier waarop de partijen werken, wordt die redelijk uitgeschakeld. Niet voor niets zetten de landelijke partijen altijd flink in bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten.
26-10-2021, 11:59 door Bitje-scheef
Gewoon netjes regelen dan is er niets aan de hand. Er kan trouwens nu al DNA worden opgevraagd, echter dan moet er netjes een zwaar wegend verzoek ingediend worden door het OM bij een rechter-commissaris. DNS-Fishing is echter verboden.
DNA wat wordt afgenomen door medische instellingen valt onder het medisch beroepsgeheim.

Deel van deze wet is dus al reeds via een andere wet actief. Maar er zijn nog wel wat "open eindjes" icm commerciële partijen.
De wet wordt nu verlegd naar toestemming van de DNA eigenaar (patiënt).
26-10-2021, 12:06 door Anoniem
De Jonge vind dat dna maar wat mooi. Kan hij het weer aan zijn QR obsessie toevoegen.
26-10-2021, 12:06 door Anoniem
De zoveelste poging van de al decennia regerende partijen om via omwegen alsnog bij dna-materiaal te komen.
Rupsje-nooit-genoeg moet en zal een dna-database aanleggen. Ooit.

En het zijn dit soort achterdeurtjes in wetten, waarom politici het vertrouwen van burgers verspelen.
26-10-2021, 12:41 door Anoniem
Hoe lang moeten wij wachten totdat we helemaal niets meer te zeggen hebben?
Als dit zo doorgaat dan is de langverwachte dictatuur (overgoten met een democratisch sausje) niet ver weg meer, zo vrees ik.
26-10-2021, 13:11 door Anoniem
Door BertG.:
Wie heeft er niet eens al bloed laten afnemen voor onderzoek.
Op dergelijke formulieren die de huis/arts voor je inkleurt staat geregeld onderaan een vakje waar aan gegeven kan worden dat het residu NIET voor verdere wetenschappelijke doeleinden gebruikt mag worden, meer niet.
Bij het prikken bij het ziekenhuis krijg je dat hele formulier veelal niet eens te zien, en moet je er maar op bedacht zijn dit direct verbaal aan te geven.

Verder ik het debiel dat bij diverse laboratoria de bloed prik locaties enkel m.b.v het verwerpelijke google maps te raadplegen zijn.
26-10-2021, 13:39 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 26-10-2021, 13:46
@ Vandaag, 13:11 door Anoniem,

Ik bedoel maar. Ik heb zo'n formulier nooit ergens in hoeven leveren of zelf inkleuren.
Ik krijg alleen te horen wanneer ik langs moet komen nadat dat al ingevuld is.
Dat doet de arts voor je. En die vraagt jou verder niks hierover.
Ik wist het niet omdat je het zelf niet invult en het ook nooit aan mij gevraagd is.
En wat je niet weet daar kan je ook niet op bedacht zijn.
Dan kan je wel aan de gang blijven met vragen stellen waarvan je iets vermoed.
Je neemt het altijd maar aan dat het wel in orde zal zijn.

Hoe wist jij dit trouwens.
Werk jij ergens in die hoek waarom je dit weet.
Ik heb het ook nooit van andere gehoord dat je dat kon aanvinken of niet.
Als het 1x verkeerd is ingevuld dan ben je nu al te laat om dat aan te geven.
Want dan hebben ze het al.
26-10-2021, 15:21 door Anoniem
[Wat een onzin er is helemaal geen massaal DNA materiaal opgeslagen, zeker een Russische trol?
In het nabije verleden sloeg het RIVM zonder daarover duidelijkheid te geven naar de ouders toe massaal bloedmonsters op die afkomstig waren van de hielprik. Wat daarmee is gebeurd is verre van duidelijk.
26-10-2021, 16:02 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 26-10-2021, 16:03
Door Anoniem:
[Wat een onzin er is helemaal geen massaal DNA materiaal opgeslagen, zeker een Russische trol?
In het nabije verleden sloeg het RIVM zonder daarover duidelijkheid te geven naar de ouders toe massaal bloedmonsters op die afkomstig waren van de hielprik. Wat daarmee is gebeurd is verre van duidelijk.

Het vertrouwen in de overheid en in hoever ze te vertrouwen zijn ligt bij sommige reageerders extreem hoog.
Ik kom dat vaker tegen hier. Zal ook aan de leeftijd liggen.
Ik denk dat het te maken heeft met het linkse onderwijs waar vele jaren aan onderhevig zijn geweest, zonder het zelf te beseffen.
Dus het zelfstandig nadenken ergens over is er dan wel uit gefilterd.
Neem het nou maar gewoon zo aan dat wij betrouwbaar zijn is ze geleerd.
26-10-2021, 16:25 door Reinder
Door Anoniem: Als politie en justitie toegang tot DNA willen dan is dat toch niet voor wetenschappelijk onderzoek of ontwikkeling van medicijnen? Wat heeft die wet er dan mee te maken?
NATUURLIJK moet de eigenaar of nabestaanden toestemming geven voor gebruik voor onderzoek en ontwikkeling.
Maar als het gaat om opsporing van criminelen dan niet, natuurlijk.

Ik denk dat het je niet duidelijk is wat de impact van de nieuwe wet is. Op dit moment is het zo dat materiaal dat is afgenomen met een medisch doel, zeg een bloedonderzoek, niet door justitie gebruikt mag worden. Met andere woorden, justitie mag niet met het DNA van een inbreker in de ene hand alle ziekenhuizen en labaratoria aflopen om dat te vergelijken met het DNA in alle monsters die daar liggen opgeslagen. De wet staat dit, om heel goede redenen, niet toe.
Met deze nieuwe wet worden twee dingen anders. Ten eerste de procedure omtrent het gebruik van dat materiaal voor onderzoek en ontwikkeling, en belangrijker dat justitie nu wel al die plekken af mag lopen om te grasduinen in dat opgeslagen materiaal, ook in materiaal dat in het verleden is afgenomen toen de wet nog anders was.
26-10-2021, 18:17 door Anoniem
Door BertG.:
Door Anoniem:
[Wat een onzin er is helemaal geen massaal DNA materiaal opgeslagen, zeker een Russische trol?
In het nabije verleden sloeg het RIVM zonder daarover duidelijkheid te geven naar de ouders toe massaal bloedmonsters op die afkomstig waren van de hielprik. Wat daarmee is gebeurd is verre van duidelijk.

Het vertrouwen in de overheid en in hoever ze te vertrouwen zijn ligt bij sommige reageerders extreem hoog.
Ik kom dat vaker tegen hier. Zal ook aan de leeftijd liggen.
Ik denk dat het te maken heeft met het linkse onderwijs waar vele jaren aan onderhevig zijn geweest, zonder het zelf te beseffen.
Dus het zelfstandig nadenken ergens over is er dan wel uit gefilterd.
Neem het nou maar gewoon zo aan dat wij betrouwbaar zijn is ze geleerd.

Iets te kort door de bocht, en polariserend.
Maar goed, ik bijt wel:

Laat het nu net CDA en VVD zijn die dit soort inbreuken keer op keer op keer proberen te realiseren.
Als nadenkend persoon, met een gezonde argwaar (en van linkse pluimage) vind ik dat wel weer opvallend.
Deze grote "midden" partijen (die zwaar naar rechts leunen) krijgen daar maar geen genoeg van. Lukt het de eerste keer niet, dan via een omweg opnieuw proberen, en opnieuw, en opnieuw. Maar die gewenste dataverzamelingen die gaat er komen.

Mijn vertrouwen in Rutte en consorten staat ondertussen al weer jaren op een all-time-low.
26-10-2021, 18:32 door Anoniem
Ter herinnering: er is meer te doen over de plannen omtrent de Wet zeggenschap lichaamsmateriaal

Instituut wil nationaal platform met medische data van alle Nederlanders
dinsdag 16 maart 2021, 12:20 door Redactie

https://www.security.nl/posting/694863/Instituut+wil+nationaal+platform+met+medische+data+van+alle+Nederlanders

Voorstel 'Wet zeggenschap lichaamsmateriaal', eind mei bij Tweede Kamer ingediend:

[...] een stukje weefsel dat in een ziekenhuis is afgenomen voor wetenschappelijk onderzoek, kan in beslag worden genomen door justitie om dna-materiaal te vergelijken met dna-sporen van een verdachte. De medisch-wetenschappelijke praktijk en de opsporing zijn zo op een zorgwekkende wijze verbonden.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/23/toegang-justitie-tot-weefsel-uit-onderzoek-ondermijnt-vertrouwen-a4048518

Houd de medisch-wetenschappelijke praktijk en de opsporing van verdachten gescheiden, betoogt Nina de Groot, arts en promovenda bio-ethiek (Vrije Universiteit, Amsterdam).
26-10-2021, 20:07 door Anoniem
We leven in een Narcostaat.

Is het niet belangrijker om daar op te focussen, i.p.v. een bedlegerige patient.
27-10-2021, 06:59 door Anoniem
Door Anoniem: We leven in een Narcostaat.

Is het niet belangrijker om daar op te focussen, i.p.v. een bedlegerige patient.

De BV Nederland = Narcostaat ?
Olv Balkenende I t/m IV en Rutte I t/m IV ?
27-10-2021, 07:20 door Anoniem
Laat het nu net CDA en VVD zijn die dit soort inbreuken keer op keer op keer proberen te realiseren.
Als nadenkend persoon, met een gezonde argwaar (en van linkse pluimage) vind ik dat wel weer opvallend.
Deze grote "midden" partijen (die zwaar naar rechts leunen) krijgen daar maar geen genoeg van.
Je loopt achter de feiten aan. De VVD is inmiddels centrum-links qua gedachtengoed. Dat is deel van de maatschappelijke ellende die ze veroorzaken.
Met 'vrijheid' of democratie heeft die partij in elk geval niks meer te maken.
27-10-2021, 08:17 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 27-10-2021, 08:19
Door Anoniem: We leven in een Narcostaat.

Is het niet belangrijker om daar op te focussen, i.p.v. een bedlegerige patient.

Met de drugs handel hebben ze hier eeuwenlang hun geld verdiend.
Daar is Nederland mee groot geworden.
Ver voordat er hier ooit 1 dealer rond liep of er ooit van gehoord had.
Ze hadden er zelfs een eigen bedrijfsnaam voor, Nederlandse Handel Maatschappij.
En dat ging echt niet alleen om wat specerij en kleding stoffen maar vooral om opium.
27-10-2021, 10:44 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 27-10-2021, 10:49
Ze hebben hier zelfs een eigen cocaïne fabriek gehad.

De Nederlandsche Cocaïnefabriek (NCF) was een in Amsterdam gevestigde fabriek die aanvankelijk in de 20e eeuw op grote schaal cocaïne produceerde voor medicinale doeleinden uit in Nederlands-Indië geteelde cocaplanten. Later produceerde de fabriek onder andere novocaïne, morfine, heroïne en efedrine.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandsche_Coca%C3%AFnefabriek

Nog voor dat iemand ooit op het woord narco staat was gekomen, waren wij hier al een narco staat.
27-10-2021, 10:49 door Anoniem
Door Reinder:
Door Anoniem: Als politie en justitie toegang tot DNA willen dan is dat toch niet voor wetenschappelijk onderzoek of ontwikkeling van medicijnen? Wat heeft die wet er dan mee te maken?
NATUURLIJK moet de eigenaar of nabestaanden toestemming geven voor gebruik voor onderzoek en ontwikkeling.
Maar als het gaat om opsporing van criminelen dan niet, natuurlijk.

Ik denk dat het je niet duidelijk is wat de impact van de nieuwe wet is. Op dit moment is het zo dat materiaal dat is afgenomen met een medisch doel, zeg een bloedonderzoek, niet door justitie gebruikt mag worden. Met andere woorden, justitie mag niet met het DNA van een inbreker in de ene hand alle ziekenhuizen en labaratoria aflopen om dat te vergelijken met het DNA in alle monsters die daar liggen opgeslagen. De wet staat dit, om heel goede redenen, niet toe.
Met deze nieuwe wet worden twee dingen anders. Ten eerste de procedure omtrent het gebruik van dat materiaal voor onderzoek en ontwikkeling, en belangrijker dat justitie nu wel al die plekken af mag lopen om te grasduinen in dat opgeslagen materiaal, ook in materiaal dat in het verleden is afgenomen toen de wet nog anders was.

In tegenstelling tot veel mensen hier ben ik er NIET tegen om het juridisch systeem en zelfs de principes waarop
dit gebaseerd is aan te passen aan de eisen van de tijd.
Met steeds maar herhalen "op dit moment is het nog zo en dat moet zo blijven want zo was het altijd al" kom je
er op den duur niet meer. Het systeem is gemaakt met bepaalde overwegingen en met bepaalde dreigingen in
beeld, en tegenwoordig is het beeld heel anders. We strijden niet tegen een repressief regime, maar tegen
criminaliteit.
27-10-2021, 11:20 door [Account Verwijderd]
Door BertG.:
Door Anoniem:
[Wat een onzin er is helemaal geen massaal DNA materiaal opgeslagen, zeker een Russische trol?
In het nabije verleden sloeg het RIVM zonder daarover duidelijkheid te geven naar de ouders toe massaal bloedmonsters op die afkomstig waren van de hielprik. Wat daarmee is gebeurd is verre van duidelijk.

Het vertrouwen in de overheid en in hoever ze te vertrouwen zijn ligt bij sommige reageerders extreem hoog.
Ik kom dat vaker tegen hier. Zal ook aan de leeftijd liggen.
Ik denk dat het te maken heeft met het linkse onderwijs waar vele jaren aan onderhevig zijn geweest, zonder het zelf te beseffen.
Dus het zelfstandig nadenken ergens over is er dan wel uit gefilterd.
Neem het nou maar gewoon zo aan dat wij betrouwbaar zijn is ze geleerd.

Wat een rare hersenkronkel is dit toch.

Het raakt aan geschiedenisverlating, want het ontgaat je volkomen dat de kritiek op overheden mondiale aandacht kreeg/begon met de gewelddadige, tegen het rechtse establishment gerichte Parijse studentenopstand in 1968 (1) waarvan velen een uiterst linkse signatuur hadden.

Links dus, en niet rechts dacht zelfstandig na om het in jouw versimpelde zegswijze te verwoorden.

Ergens schrijf je dat jij de zestig gepasseerd bent....
Wel, dan heb jij het jaar 1968 nu niet zozeer bewust meegemaakt, want je was te jong daarvoor, maar je hebt ongetwijfeld in later jaren geschiedenisonderwijs genoten waar in gespreksgroepen werd gediscussieerd over die belangrijke omslag in het mondiale denken over de verhouding tussen volk en staat, die de jaren daarna ontstond.
In Nederland ontstond in die die tijd de PPR (De Politieke Partij Radicalen) die een omwenteling naar een overheersend links-politiek denken - wel op christelijke grondslag - voorstond als reactie op de vorming van het rechtse blok CDA, bestaande uit KVP, CHU en ARP.


(1) https://nl.wikipedia.org/wiki/Parijse_studentenrevolte
27-10-2021, 11:38 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 27-10-2021, 11:40
Nog niet de 60 gepasseerd, maar minder dan 1,5 jaar en dan begin ik daar mee.
En ik heb nog op een RK lagere school gezeten waar ze niet mee gingen met al die gekkigheid waar ze toen mee bezig waren.
Ook op het latere onderwijs werd je geen meningen in je mond gelegd en anders lag je er uit.
Dus al die onzin is aan mij voorbij gegaan gelukkig.

Vandaag de dag bestaat het onderwijs nergens anders meer uit dan mensen verdelen in groepjes en weg zetten als links of rechts.
Er wordt voor je bepaald wat je wel en niet moet vinden.
Je merkt het aan alles wanneer je met schoolgaande kinderen het ergens over hebt.
Kritisch denken over de staat is uit den boze en wordt je niet in dank afgenomen door je leerkrachten.
Mensen van de PVV worden zelfs systematisch uitgesloten om daar in te kunnen werken.
Dus die kunnen daar dan ook niet de schuld van krijgen.
Aan dit linkse beleid is dit hele land ten onder gegaan.
29-10-2021, 08:10 door Anoniem
Door BertG.:
[...]
Aan dit linkse beleid is dit hele land ten onder gegaan.

Sorry hoor BertG, Het laatste linkse kabinet was van 1998 tot 2002 (Kok II, PvdA). Daarna Was het uitsluitend rechts, met Balkenende I t/m VI, 2002 tot 2010 en daarna Rutte 2010 tot heden.

Dus de laatste pakweg 20 jaar is rechts aan de macht geweest en verantwoordelijk voor de problemen in ons land.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.