image

Consumentenbond: softwareproblemen steeds vaker oorzaak autopech

vrijdag 29 oktober 2021, 08:54 door Redactie, 47 reacties

Autopech wordt steeds vaker veroorzaakt door softwareproblemen, ook bij relatief jonge auto's, zo stelt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Voor het onderzoek werden ruim zevenduizend autobezitters ondervraagd of en hoe vaak zij het afgelopen jaar met pech naar de garage moesten.

Tachtig procent van hen gaf aan geen problemen met hun auto te hebben gehad. Een verbetering ten opzichte van eerdere enquêtes, toen het nog om 74 procent van de ondervraagden ging. Problemen met software of elektronica zijn de voornaamste reden voor pech. "Een nieuwe trend is de opkomende softwareproblematiek. Vooral bij elektrische auto's wordt vaak een bug in de software gemeld. Dan moet je in de meeste gevallen ouderwets terug naar de dealer voor een software-update", aldus de Consumentenbond.

"Alleen bij Tesla kan een update op afstand worden uitgevoerd", zo laat de bond verder weten. Uit de enquête blijkt dat Tesla-rijders relatief veel problemen melden, vooral met het informatiesysteem van de Tesla Model S waarbij de computer vastloopt. Ook bij andere merken zijn er softwareproblemen, zoals de Renault Captur. Het gaat dan om uitvallende navigatie, spontaan resettende dagtellers en niet functionerende verbruiksindicatoren. Deze zouden inmiddels door een update moeten zijn verholpen. Softwareproblemen zorgen er ook voor dat de Subaru Forester een lagere betrouwbaarheidsscore krijgt.

Reacties (47)
29-10-2021, 09:11 door _R0N_
Daar zal ik geen last van hebben :)
29-10-2021, 09:24 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 29-10-2021, 09:24
Daar sta je dan aan de kant van de weg, met je gereedschap kist achter in je auto als handige Harry
Die jaren ze geld verdiend heeft als een eerste klas automonteur.

Kan je nog een bougie er uit halen zelf?
Of moet je dan eerst een code intikken omdat anders je auto in de war wordt.
Zitten er eigenlijk nog wel een bougies in?
29-10-2021, 09:49 door Anoniem
Door BertG.: Daar sta je dan aan de kant van de weg, met je gereedschap kist achter in je auto als handige Harry
Die jaren ze geld verdiend heeft als een eerste klas automonteur.

Kan je nog een bougie er uit halen zelf?
Of moet je dan eerst een code intikken omdat anders je auto in de war wordt.
Zitten er eigenlijk nog wel een bougies in?
Voordeel van al die online tech in nieuwe auto's is dat de staatscontroleurs exact weten waar je bent en direct hulp sturen, toch?
29-10-2021, 09:52 door Anoniem
Het grote voordeel is natuurlijk wel dat er weer hopen mensen bergen geld aan dat gepruts verdienen...
29-10-2021, 09:56 door Anoniem
Door _R0N_: Daar zal ik geen last van hebben :)

Het ging ook niet om jou in dit artikel.
29-10-2021, 10:34 door Anoniem
Nouja je kunt je natuurlijk afvragen wat je beter kunt hebben, een of andere software fout die met een update kan worden verholpen, of een constructiefout in de motor die leidt tot problemen met de kleppen of zuigers en die een totale motor revisie nodig maakt. Waar je dan uit coulance maar 3000 euro voor hoeft te betalen.
29-10-2021, 11:05 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door BertG.: Daar sta je dan aan de kant van de weg, met je gereedschap kist achter in je auto als handige Harry
Die jaren ze geld verdiend heeft als een eerste klas automonteur.

Kan je nog een bougie er uit halen zelf?
Of moet je dan eerst een code intikken omdat anders je auto in de war wordt.
Zitten er eigenlijk nog wel een bougies in?
Voordeel van al die online tech in nieuwe auto's is dat de staatscontroleurs exact weten waar je bent en direct hulp sturen, toch?

Mijn pa repareerde altijd ze auto zelf, die hoefde niet op hulp te wachten. Van niemand.
Ook altijd voor andere. Gewoon voor de deur. Maakten niet uit wat er aan mankeerde.
Inmiddels kan ie nauwelijks nog een lampje vervangen zonder de halve auto te moeten demonteren.
29-10-2021, 11:33 door Anoniem
Door BertG.:
Mijn pa repareerde altijd ze auto zelf, die hoefde niet op hulp te wachten. Van niemand.
Daar stond wel tegenover dat hij regelmatig de auto moest repareren. Iedere 2500 km met de vetspuit rond ("doorsmeren"), regelmatig klooien aan de carburateur, gezeik met de spanningsregelaar oplossen, natuurlijk iedere 10000 km nieuwe olie erin en iedere 20000 km nieuwe bougies.
En niet te vergeten na 2 jaar een nieuwe accu, na 3-4 jaar al bedenkelijk naar de roestvorming aan de onderkanten van de deuren en spatborden kijken en maar weer eens gaan overwegen om een nieuwe te gaan kopen en als dat niet ging gebeuren dan toch in ieder geval een nieuwe uitlaat eronder.

Nu rij je gewoon in een 15 jaar oude auto zonder enige roest van beurt naar beurt (1 jaar of 30000 km) zonder er in de tussentijd maar naar om te hoeven kijken.
Het is echt veel beter nu dan in de tijd van je pa.
29-10-2021, 11:55 door Anoniem
Door Anoniem: Nouja je kunt je natuurlijk afvragen wat je beter kunt hebben, een of andere software fout die met een update kan worden verholpen, of een constructiefout in de motor die leidt tot problemen met de kleppen of zuigers en die een totale motor revisie nodig maakt. Waar je dan uit coulance maar 3000 euro voor hoeft te betalen.

De IT van een auto kan ik nog wel hacken, uitlezen en patchen. :-)
De hardware van een auto: niet zo goed.
29-10-2021, 11:57 door Anoniem
wie of wat is "ze"?
29-10-2021, 13:08 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 29-10-2021, 13:15
@ Vandaag, 11:33 door Anoniem,

Dat is toch niet wat ik mij heen zie en regelmatig hoor. Zelf heb ik geen auto.
Ik kan niemand die ze auto eens in de 30.000 Km alleen een grote beurt geeft en er 15 jaar zonder problemen mee rond rijd.
En dan bedoel ik niet de banden of een uitlaat. En een 12V. accu gaat niet langer mee dan vroeger.
Een auto bestaat nog steeds uit het grootste gedeelte uit een mechanisch geheel met veel bewegende onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn.
Al die elektronica regelt vooral de correct werking zo als inspuiting en de verhouding brandstof / lucht maar blijft ook kwetsbaar.
Met een heel klein probleempje gaan alle alarmen al en beginnen er allerlei lampjes op je dashbord te knipperen.
Zelfs als je lamba sonde alleen een beetje stoffig is.
Buiten dat je voor alles naar een garage zal moeten wat je weer klauwen met geld kost.

Als ik een rijbewijs zou hebben voor een auto dan kocht ik er 1 met een ouderwetse carburateur, zonder elektronica.
Zelf je scootertje rijd al niet goed als de CPI niet ok is. Ook die gaan wel eens stuk. niet vaak.
En ook die heb je met inspuiting i.p.v. carburateur. Iets waar ik dus zelf al niks meer aan kan repareren.

Iets wat hier ook al staat vermeld.
" Het grote voordeel is natuurlijk wel dat er weer hopen mensen bergen geld aan dat gepruts verdienen..."
29-10-2021, 14:31 door Anoniem
Vroeger gaf ik mijn paard gewoon hooi en wat ik aan groente en fruit over had. Dan was ie weer tevreden en reed hij me overal naar toe waar ik maar heen wilde.
29-10-2021, 14:32 door Anoniem
Door BertG.: @ Vandaag, 11:33 door Anoniem,

Dat is toch niet wat ik mij heen zie en regelmatig hoor. Zelf heb ik geen auto.
Ik kan niemand die ze auto eens in de 30.000 Km alleen een grote beurt geeft en er 15 jaar zonder problemen mee rond rijd.
En dan bedoel ik niet de banden of een uitlaat. En een 12V. accu gaat niet langer mee dan vroeger.
Een auto bestaat nog steeds uit het grootste gedeelte uit een mechanisch geheel met veel bewegende onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn.
Al die elektronica regelt vooral de correct werking zo als inspuiting en de verhouding brandstof / lucht maar blijft ook kwetsbaar.
Met een heel klein probleempje gaan alle alarmen al en beginnen er allerlei lampjes op je dashbord te knipperen.
Zelfs als je lamba sonde alleen een beetje stoffig is.
Buiten dat je voor alles naar een garage zal moeten wat je weer klauwen met geld kost.

Als ik een rijbewijs zou hebben voor een auto dan kocht ik er 1 met een ouderwetse carburateur, zonder elektronica.
Zelf je scootertje rijd al niet goed als de CPI niet ok is. Ook die gaan wel eens stuk. niet vaak.
En ook die heb je met inspuiting i.p.v. carburateur. Iets waar ik dus zelf al niks meer aan kan repareren.

Iets wat hier ook al staat vermeld.
" Het grote voordeel is natuurlijk wel dat er weer hopen mensen bergen geld aan dat gepruts verdienen..."

Zolang je maar een pre 2014 hybride auto koopt zit je nog wel goed. Alleen er wordt nu zo getreiterd met fictief hoge brandstof kosten waarmee ze de mensen uit hun bolide willen pesten en electrisch gaan rijden zodat ze ook weer te monitoren en te controleren zijn. Ik las vanochtend een bericht dat het gehele energienetwerk in Zaanstad op omvallen staat omdat deze de enorme vraag naar stroom nauwelijks meer aankan. Dat zie je in heel Nederland wel terug.
Die electrische auto's zullen straks ook maar een aantal uren per week mogen worden gebruikt want die millieu dwaalichtjes denken nog steeds dat dit met wind en zon wel op te lossen valt. De boel stort nu al in en dan rijdt 85% nog fossiel en heeft 75% nog gas. Let maar op, er gaat een credit systeem komen waar je credits moet kopen om je electrische auto te mogen gebruiken. Fossiele brandstoffen worden uiteraard verboten want dat is de natte droom van ons vette Franske.

Blijf maar gewoon fietsen want dat valt nog niet te belasten.
29-10-2021, 14:40 door Anoniem
Door BertG.: @ Vandaag, 11:33 door Anoniem,

Dat is toch niet wat ik mij heen zie en regelmatig hoor. Zelf heb ik geen auto.
Ik kan niemand die ze auto eens in de 30.000 Km alleen een grote beurt geeft en er 15 jaar zonder problemen mee rond rijd.
En dan bedoel ik niet de banden of een uitlaat. En een 12V. accu gaat niet langer mee dan vroeger.
Een auto bestaat nog steeds uit het grootste gedeelte uit een mechanisch geheel met veel bewegende onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn.

Nou ze zijn er wel degelijk en ik ben er zelf ook één van. Heb een Fiat panda uit 2007 en ieder jaar keurig een beurtje met de APK gedaan en tot op heden geen gesodemieter. Ja een uitlaatje die lekte maar verder geen grote reparaties gehad omdat zaken kapot zijn gegaan gelukkig.

Zelf heb ik geen verstand van de auto en zal dan ook niet veel verder komen dan een lampje of bandje wisselen, daarin tegen is de nieuwe auto van mijn vrouw al 3x terug naar de garage gegaan voor een software update omdat er van alles en nog wat mee kapte..
29-10-2021, 14:58 door Anoniem
Door BertG.: @ Vandaag, 11:33 door Anoniem,

Dat is toch niet wat ik mij heen zie en regelmatig hoor. Zelf heb ik geen auto.
Ik kan niemand die ze auto eens in de 30.000 Km alleen een grote beurt geeft en er 15 jaar zonder problemen mee rond rijd.
Ok dan ken je nu mij. Ik rijd al 17 jaar in dezelfde auto, deze gaat alleen eens per jaar voor de APK en voor zover nodig (eens per 2 jaar of 30000km) voor een beurt, meestal met de APK gecombineerd, en ik heb er nog nooit wat anders aan gehad dan normale slijtage onderdelen (banden, remmen, uitlaat, accu).

En dan bedoel ik niet de banden of een uitlaat. En een 12V. accu gaat niet langer mee dan vroeger.
Wel hoor! Ik heb in die 17 jaar 2 keer een nieuwe accu gehad. Dat soort tijden haalde je "vroeger" echt niet.

Een auto bestaat nog steeds uit het grootste gedeelte uit een mechanisch geheel met veel bewegende onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn.
Al die elektronica regelt vooral de correct werking zo als inspuiting en de verhouding brandstof / lucht maar blijft ook kwetsbaar.
Met een heel klein probleempje gaan alle alarmen al en beginnen er allerlei lampjes op je dashbord te knipperen.
Zelfs als je lamba sonde alleen een beetje stoffig is.
Buiten dat je voor alles naar een garage zal moeten wat je weer klauwen met geld kost.
Ja en de wereld bestaat vooral uit leunstoeldeskundigen die zelf niet eens een auto hebben maar wel van de
verjaardagspartijtjes weten wat er allemaal fout mee kan gaan.
Dat dit maar een minderheid van de gevallen betreft dat zeggen ze er niet bij, op verjaardagen zit meestal niemand
enthousiast te vertellen dat ie al weer een jaar probleemloos en zonder kosten gereden heeft.

Als ik een rijbewijs zou hebben voor een auto dan kocht ik er 1 met een ouderwetse carburateur, zonder elektronica.
Die zijn niet meer te koop, tenzij als old-timer. Vanaf zo midden jaren 90 is iedere auto voorzien van electronische inspuiting.
En vanaf zo rond 2003 heeft iedere auto electronische ABS.
29-10-2021, 15:07 door Anoniem
E-auto's zijn hun gimmick-fase nog lang niet ontgroeid. Daarnaast zijn deze hyped prullaria enorm milieubelastend. Zowel in de produktie (geldt zeer zeker voor de accu's) als in het gebruik: Inefficiënt, tijdrovend en beperkte actieradius (450 km wordt als 'veel' gezien). Daarbij dus ook erg onpraktisch en zeer belastend voor het elektriciteitsnet. En je bent COMPLEET afhankelijk van de fabrikant bij de geringste problemen/storingen. Daarbovenop ben je 100% afhankelijk van haastig geschreven brakke software.

Ik weet: Deze wagens hebben immer een 'groen label'. Maar dat is slechts lobbyistenwerk geweest. Want als de argumentatie slechts "minder CO2-uitstoot" is - want daar lijkt het op -, mogen ze hun duurbetaalde huiswerk wel eens overnieuw doen door écht serieus te kijken naar de techniek in de praktijk en alle aspecten hieromtrent meenemen.
Beter is gewoon deze prutsprojecten icm straatontsierende 'laadpalen' (lijkt wel terug naar de jaren '50...) af te bouwen en focussen op de veel efficiëntere waterstoftechniek.

Het concept 'elektrische auto' in deze vorm hoort wmb in een museum thuis.
29-10-2021, 15:53 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 29-10-2021, 16:10
@ Vandaag, 14:32 door Anoniem
Zolang je maar een pre 2014 hybride auto koopt zit je nog wel goed.
Dus er zit wel degelijk verschil tussen.

@ Vandaag, 14:40 door Anoniem,
Dat bedoel is dus. Een panda uit 2007 die maar blijft werken. Zonder verdere elektronica.

@ Vandaag, 14:58 door Anoniem,
Zo een beetje iedereen in mijn familie is bezig met of verdient iets met auto's.
Dat hebben we over gehouden van al dat gesleutel van mijn pa.
Dat gaat iets verder dan wat geouwehoer op verjaardag feestjes van wat jij gewend bent.

Ik zelf ben meer bezig geweest met motoren, vandaar dat ik nooit de moeite gedaan heb om een auto rijbewijs te halen.
Al had ik er 1. Wat een verschrikking om je daar in te verplaatsen.
Ja, het is wel lekker warm binnen op je stoel. Dat dan weer wel.
Ik zou gek worden in een file. Zelf agressief waarschijnlijk.

En met de bus of trein vervoeren is niet zo een goed idee.
Niet omdat ik zo vervelend ben, in tegendeel.
Maar omdat ik mijn smoel niet kan houden om allerlei ergerlijkheden die ik mij heen waarneem.
En dat moet je vandaag de dag niet meer doen wil je levend thuis aankomen.
Ik denk niet dat ik dat verder hoef uit te leggen.
29-10-2021, 16:12 door [Account Verwijderd]
Na Facebook: Autoforum.nl is de nieuwe naam van Security.nl
29-10-2021, 16:24 door [Account Verwijderd]
Door Ard van Wiersum: Na Facebook: Autoforum.nl is de nieuwe naam van Security.nl


Als het over corona gaat, dan heb je daar minder problemen mee.
29-10-2021, 16:35 door winux4 - Bijgewerkt: 29-10-2021, 16:37
Door Ard van Wiersum: Na Facebook: Autoforum.nl is de nieuwe naam van Security.nl

Het gaat over veiligheid op deze site en met autopech op de vluchtstrook staan is echt niet zonder gevaar. Voor je het weet word je aangereden door een malloot die met iets anders bezig is dan autorijden.
29-10-2021, 16:36 door winux4
Door Anoniem: Vroeger gaf ik mijn paard gewoon hooi en wat ik aan groente en fruit over had. Dan was ie weer tevreden en reed hij me overal naar toe waar ik maar heen wilde.

Alleen die stank van die knol was niet te harden ;-)
29-10-2021, 16:39 door winux4
Er is wel een soort constante factor: de Aziatische merken scoren wederom het beste als het gaat om minste pech (onderweg)
29-10-2021, 18:09 door Briolet
vooral met het informatiesysteem van de Tesla Model S waarbij de computer vastloopt

Leuk bij een zelfrijdende auto die compleet afhankelijk is van de computer. En dan mag je hopen dat een vastlopende computer niet de gashendel vol open zet, de remmen ontkoppelt of het stuur naar links laat draaien. (-:

In elk geval hoop is dat de Tesla meerdere computers heeft en de computer die de besturing regelt niet afhankelijk is van het informatiesysteem..... Niet realistisch dat dit onafhankelijk is want de besturingscomputer heeft wel betrouwbare informatie nodig om beslissingen te kunnen nemen.
29-10-2021, 18:24 door Anoniem
Door BertG.: Zitten er eigenlijk nog wel een bougies in?
Ik denk niet dat er in een elektrische auto nog bougies te vinden zijn.
29-10-2021, 18:29 door Anoniem
Door winux4:
Door Anoniem: Vroeger gaf ik mijn paard gewoon hooi en wat ik aan groente en fruit over had. Dan was ie weer tevreden en reed hij me overal naar toe waar ik maar heen wilde.

Alleen die stank van die knol was niet te harden ;-)

Als we nu een paard en wagen door een mooi aangelegd park zien rijden, dan krijgen we als hedendaagse westerling nostalgische gevoelens, maar de smerigheid ten gevolge van de opeenhoping van paardenmest op de straten, en de daarmee gepaard gaande penetrante stank, waren in de negentiende eeuw in de grote steden inderdaad niet te harden:

By the 1890s, about 300,000 horses were working on the streets of London, and more than 150,000 in New York City. Each of these horses produced an average of 10 kg of manure a day, plus about a litre of urine. Collecting and removing thousands of tonnes of waste from stables and streets proved increasingly difficult.

The lost history of the electric car – and what it tells us about the future of transport
by Tom Standag, 3 Aug 2021 - longread: 23-29 minutes

https://www.theguardian.com/technology/2021/aug/03/lost-history-electric-car-future-transport


Er zijn veel parallellen met onze tijd. Voor elk tijdperk dat geteisterd wordt door vervuiling, ongevallen en opstoppingen, lijkt de oplossing voor de volgende generatie voor de hand te liggen -- maar dezelfde problemen blijven terugkomen.
29-10-2021, 19:40 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 29-10-2021, 19:42
De functies van computers in auto's zouden beter beperkt blijven tot via een beveiligde verbinding de informatie van diverse sensors encrypted zenden naar de fabrikant.
De passieve veiligheid van een motorvoertuig is m.i. adequaat geregeld anno 2021, waarbij de voertuigen bijna zonder uitzondering ook zijn voorzien van klimaatbeheersing (airco) en ingebouwd navigatiesysteem zodat het levensgevaarlijke geklooi met ANWB-kaarten in A2 formaat over het stuurwiel verleden tijd is.

De actieve veiligheid is voldoende ondersteund met ABS, en al decennia lang met een sperdifferentieel.

Een motormanagementsysteem mag voor mijn part ook beperkt blijven tot brandstofmengseldistributie, (injectie) een anti-pingelsensor en bijbehorende regulateur van het ontbrandingstijdstip.

Alles wat er in motorvoertuigen is bijgefantaseerd aan IT techno blitz is mijns inziens totaal onnodig en heeft het concept Auto evenredig overbodig vercompliceerd tot een pimpproduct.

Aléz, dit was mijn bijdrage aan dit autoforum ;-)

Noot: Ik heb geen kennis van elektrische tractie. Dat is een mij onbekend gebied.
30-10-2021, 09:15 door Anoniem
Eerder hoorde ik vaak grappen als Windows in auto's aanwezig zou zijn dat je dan last zou krijgen van BSOD en dat echt niet zou willen terwijl je aan het rijden bent.

Zo te zien gaat het nu met andere software niet veel beter :-)
30-10-2021, 09:56 door Anoniem
Een belangrijke fout die mensen maken bij het lezen (en opstellen) van dit soort artikelen is ook dat men de conclusie
omgekeerd leest. Als er staat "Autopech wordt steeds vaker veroorzaakt door softwareproblemen" dan heeft men de
neiging om te concluderen "Er is steeds meer autopech en dat komt allemaal door software". Maar dat is helemaal
niet wat er staat, de totale hoeveelheid pech kan best (en is!) veel lager zijn geworden, maar van wat er dan nog
overblijft is een steeds groter aandeel veroorzaakt door software. Dat betekent dat de mechanische delen veel beter
zijn geworden en minder problemen geven, en nu gaan de softwareproblemen het leeuwendeel uitmaken van de
pech die nog overblijft.

Het is net zo iets als "op de intensive care liggen vooral niet-gevaccineerde mensen" wat men dan probeert neer te
zetten als "laat u vooral vaccineren anders wordt u ziek en komt u waarschijnlijk op de intensive care". Maar dat blijkt
daar helemaal niet uit. Het gaat alleen over het deel van de mensen wat al ernstig ziek geworden is, een heel klein
percentage van de mensen die ziek worden en en nog kleiner percentage van de totale bevolking.

Op diezelfde manier gaan die "Autopech wordt steeds vaker veroorzaakt door softwareproblemen" cijfers alleen over
de auto's die al pech gekregen hebben, niet over het totaal aan vrolijk rond rijdende auto's zonder softwareproblemen.
30-10-2021, 11:35 door Anoniem
Bij de consumentenbond is het altijd of je een ITO een ruimteraket laat uitleggen, ze snappen zelf niet waar ze mee bezig zijn.
Zoals platenspelers testen met transport beveiliging aan, of MP3 GSM's testen en dan de enige die MP3 ondersteunt afkeuren omdat er geen nederlandse handleiding bij zit omdat je hem uit duitsland gehaald hebt.

en bedoelen ze nu firmware updates van de motor management systeem, van de boordcomputer of van het entertainment systeem?
soms zijn het 3 verschillende systemen, soms is het 1 groot brak systeem. maar voor veel auto's verschillend.

dus als je een n00b vraagt 'heb je software problemen?' kan die als toyota rijder zeggen 'ja', als hun navigatie 5 jaar achter loopt en hun nieuwbouwwijk niet kent.
is wel een verschil met een Tesla rijder die 'een software probleem' heeft en elke dat 2 uur bezig is om zijn auto in te komen.
30-10-2021, 12:57 door [Account Verwijderd]
@ Ard, maar dit juist toch makkelijk.
Je hoeft nou maar 1 site vast te zetten om er 3 te bezoeken.
Ten eerste, het security forum, daarbij ook nog een auto forum en als laatste, je meest geliefde forum gedeelte hier, het corona forum.
30-10-2021, 15:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door BertG.: @ Vandaag, 11:33 door Anoniem,

Dat is toch niet wat ik mij heen zie en regelmatig hoor. Zelf heb ik geen auto.
Ik kan niemand die ze auto eens in de 30.000 Km alleen een grote beurt geeft en er 15 jaar zonder problemen mee rond rijd.
En dan bedoel ik niet de banden of een uitlaat. En een 12V. accu gaat niet langer mee dan vroeger.
Een auto bestaat nog steeds uit het grootste gedeelte uit een mechanisch geheel met veel bewegende onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn.

Nou ze zijn er wel degelijk en ik ben er zelf ook één van. Heb een Fiat panda uit 2007 en ieder jaar keurig een beurtje met de APK gedaan en tot op heden geen gesodemieter. Ja een uitlaatje die lekte maar verder geen grote reparaties gehad omdat zaken kapot zijn gegaan gelukkig.

Zelf heb ik geen verstand van de auto en zal dan ook niet veel verder komen dan een lampje of bandje wisselen, daarin tegen is de nieuwe auto van mijn vrouw al 3x terug naar de garage gegaan voor een software update omdat er van alles en nog wat mee kapte..
Een fiat panda vergelijken met een ???
De panda is een product van tientallen jaren verbeteringen en die van je vrouw ?
Een hybride , een electrische ? Die moeten nog een tijdje evolutie meemaken om
net zo betrouwbaar te worden. Maar gezien de korte ontwikkeling van de nieuwe systemen, zijn ze toch al aardig betrouwbaar.
Overigens zijn er ook zat Fiat Panda's die allerlei ellende hebben gehad.
30-10-2021, 16:54 door [Account Verwijderd]
@ Vandaag, 15:05 door Anoniem.
Bij sommige reacties denk ik wel eens, waarom er zo serieus op in gaan.
Natuurlijk is een Panda een klein kut autootje. Maar als ie rijd , rijd ie.
Zeker als deze uit 2007 komt. Mooi toch. Denk ik dan dan.
Er zijn ook Jaguars die vaak pech hebben. Daar hoor ik dan weer niemand over.
Mijn scootertje komt uit 2005, starten en rijden. Zolang je daar E5 benzine in gooit is er niks aan de hand.
Nauwelijks iets aan onderhouden. Ziet er verder nog goed uit voor ze leeftijd. Altijd binnen gestaan.
En dan komt ie nog uit China ook.
30-10-2021, 20:46 door Anoniem
Door Anoniem: E-auto's zijn hun gimmick-fase nog lang niet ontgroeid. Daarnaast zijn deze hyped prullaria enorm milieubelastend. Zowel in de produktie (geldt zeer zeker voor de accu's) als in het gebruik: Inefficiënt, tijdrovend en beperkte actieradius (450 km wordt als 'veel' gezien). Daarbij dus ook erg onpraktisch en zeer belastend voor het elektriciteitsnet. En je bent COMPLEET afhankelijk van de fabrikant bij de geringste problemen/storingen. Daarbovenop ben je 100% afhankelijk van haastig geschreven brakke software.

Ik weet: Deze wagens hebben immer een 'groen label'. Maar dat is slechts lobbyistenwerk geweest. Want als de argumentatie slechts "minder CO2-uitstoot" is - want daar lijkt het op -, mogen ze hun duurbetaalde huiswerk wel eens overnieuw doen door écht serieus te kijken naar de techniek in de praktijk en alle aspecten hieromtrent meenemen.
Beter is gewoon deze prutsprojecten icm straatontsierende 'laadpalen' (lijkt wel terug naar de jaren '50...) af te bouwen en focussen op de veel efficiëntere waterstoftechniek.

Het concept 'elektrische auto' in deze vorm hoort wmb in een museum thuis.
Ik zie ook veel meer heil in de veel efficiëntere waterstoftechniek. Alleen de productie van waterstof is nogal moeizaam. Dat geldt ook voor opslag van de gewonnen waterstof, maar daar is iets aan te doen. Als ze die waterstof eens handig chemisch gingen binden met koolstof, dan kan je een energierijk product krijgen dat vloeibaar is bij kamertemperatuur. Dan heb je in je auto niet van zulke hogedruktanks nodig en dan kan je uit de voeten met een lichte metalen tank. Met zo'n auto is een actieradius van 1000km niet eens zo'n bijzondere prestatie.
31-10-2021, 11:23 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 31-10-2021, 11:48
Door Anoniem:
Door Anoniem: E-auto's zijn hun gimmick-fase nog lang niet ontgroeid. Daarnaast zijn deze hyped prullaria enorm milieubelastend. Zowel in de produktie (geldt zeer zeker voor de accu's) als in het gebruik: Inefficiënt, tijdrovend en beperkte actieradius (450 km wordt als 'veel' gezien). Daarbij dus ook erg onpraktisch en zeer belastend voor het elektriciteitsnet. En je bent COMPLEET afhankelijk van de fabrikant bij de geringste problemen/storingen. Daarbovenop ben je 100% afhankelijk van haastig geschreven brakke software.

Ik weet: Deze wagens hebben immer een 'groen label'. Maar dat is slechts lobbyistenwerk geweest. Want als de argumentatie slechts "minder CO2-uitstoot" is - want daar lijkt het op -, mogen ze hun duurbetaalde huiswerk wel eens overnieuw doen door écht serieus te kijken naar de techniek in de praktijk en alle aspecten hieromtrent meenemen.
Beter is gewoon deze prutsprojecten icm straatontsierende 'laadpalen' (lijkt wel terug naar de jaren '50...) af te bouwen en focussen op de veel efficiëntere waterstoftechniek.

Het concept 'elektrische auto' in deze vorm hoort wmb in een museum thuis.
Ik zie ook veel meer heil in de veel efficiëntere waterstoftechniek. Alleen de productie van waterstof is nogal moeizaam. Dat geldt ook voor opslag van de gewonnen waterstof, maar daar is iets aan te doen. Als ze die waterstof eens handig chemisch gingen binden met koolstof, dan kan je een energierijk product krijgen dat vloeibaar is bij kamertemperatuur. Dan heb je in je auto niet van zulke hogedruktanks nodig en dan kan je uit de voeten met een lichte metalen tank. Met zo'n auto is een actieradius van 1000km niet eens zo'n bijzondere prestatie.

off topic

Water.

Chemisch binden kan niet. Bewijs: de formule CHO2 bestaat ook niet. CHO3 wel maar dat is een stof die onttrokken wordt aan koolzuur (CO) in het lichaam.
Of je moet een raffinaderij in het klein in de auto bouwen, een soort van Madurodam Pernis :-) en dan ligt het meest voor de hand: Benzine :-)
Blijft over water. En hoeveel stroom is nodig om de elektrolyse van H2O plaats te laten vinden? Daar heb je in een voertuig overigens ook een accu voor nodig.

Van de andere kant zie ik niet zo'n heil in het massaal rondrijden van allemaal auto's met een in potentie: ontploffingsmotor (knalgas) Maar goed: Techniek? Je weet maar nooit. Nu is er alwéér een raketje naar Saturnus onderweg. (of was dat al zo?) Gugnot had ook nooit durven dromen dat zijn stoom-o-biel (*) ooit in een Tesla zou evolueren.

(Subscript in Unicode lukt hier niet; krijg ik niet gepost. vandaar de rare notatie van de formules.)

(*) https://sites.google.com/site/nemogioemo777/_/rsrc/1339846900008/pirveli-avtomobili-msoplioshi/pirveliavtomobilimsoplioshidamisimokleistoria/Le%20Fardier%20de%20Cugnot.jpg

end off topic
31-10-2021, 12:18 door [Account Verwijderd]
... informatiesysteem van de Tesla Model S waarbij de computer vastloopt...

Ooit heette dat een vastgelopen motor. Nu een vastgelopen computer.
"Het is ook altijd iets met 'me' auto! ^@*!*~ Bah!"
31-10-2021, 14:30 door Briolet - Bijgewerkt: 31-10-2021, 14:36
Met mijn chemische achtergrond, moet ik toch even reageren op deze off topic reacties.

Door Anoniem: …Ik zie ook veel meer heil in de veel efficiëntere waterstoftechniek. Alleen de productie van waterstof is nogal moeizaam. Dat geldt ook voor opslag van de gewonnen waterstof, maar daar is iets aan te doen. Als ze die waterstof eens handig chemisch gingen binden met koolstof, …

Waterstaf binden aan koolstof gebeurd al heel lang op industriële schaal. Of beter aan koolmonoxide. Dat noemen ze synthesegas en daarmee kun je ook benzine maken.

Waterstof kun je ook in de vorm van hydride aan een metaal binden. (NaH, of AlH3 ) Daar is in de jaren '80 al onderzoek naar gedaan als opslagmedium van waterstof in auto's.

Tegenwoordig kijkt men vooral naar ammoniak als opslag van waterstof. In die vorm is het simpel op te slaan en te transporteren.

https://vnci.nl/chemie-magazine/actueel/artikel?newsitemid=6025248768&title=groene-ammoniak-heeft-potentie-als-drager-van-waterstof

In ekl geval is het ook mijn mening dat accusystemen inefficiënt zijn een ook niet milieuvriendelijk door de winning van lithium. Waterstof is op lange termijn een beter medium.
31-10-2021, 17:53 door Anoniem
Hahaha, de auto is en blijft een MELKKOE, kost klauwen met geld aan belasting en is niets beter geworden dan auto's van vroeger. Rond 1900 waren er ook al hybride en elektrische auto's, maar velen geilen op de elektronica, kost niets maar moet heel duur betaald worden maar dan zie je ook wanneer je weer voor een servicebeurt moet, pure geldklopperij.
31-10-2021, 23:52 door Anoniem
Ik moet in mijn Porsche nog steeds elke 2 jaar 2 nieuwe accus.. totdat ik er lithium accus inzette. Vindt de dynamo minder leuk maar die is ook vloeistof gekoeld dus kan wat lijden.
31-10-2021, 23:52 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 01-11-2021, 00:06
Door Briolet: Met mijn chemische achtergrond, moet ik toch even reageren op deze off topic reacties.

Door Anoniem: …Ik zie ook veel meer heil in de veel efficiëntere waterstoftechniek. Alleen de productie van waterstof is nogal moeizaam. Dat geldt ook voor opslag van de gewonnen waterstof, maar daar is iets aan te doen. Als ze die waterstof eens handig chemisch gingen binden met koolstof, …

Waterstaf binden aan koolstof gebeurd al heel lang op industriële schaal. Of beter aan koolmonoxide. Dat noemen ze synthesegas en daarmee kun je ook benzine maken.

Waterstof kun je ook in de vorm van hydride aan een metaal binden. (NaH, of AlH3 ) Daar is in de jaren '80 al onderzoek naar gedaan als opslagmedium van waterstof in auto's.

Tegenwoordig kijkt men vooral naar ammoniak als opslag van waterstof. In die vorm is het simpel op te slaan en te transporteren.

https://vnci.nl/chemie-magazine/actueel/artikel?newsitemid=6025248768&title=groene-ammoniak-heeft-potentie-als-drager-van-waterstof

In ekl geval is het ook mijn mening dat accusystemen inefficiënt zijn een ook niet milieuvriendelijk door de winning van lithium. Waterstof is op lange termijn een beter medium.

Dat is allemaal heel verhelderend. Ik wist niet dat ammoniak als drager van het beoogde element waterstof als brandstof gebruikt kan worden. Toch blijf ik het maar griezelig vinden: Een tank waterstof in een vervoermiddel. Iedereen weet dat als zo'n ding gaat lekken bij een hevige aanrijding er direct explosief gas ontstaat omdat de waterstof zich dan ongecontroleerd bindt aan de zuurstof uit de omgevingslucht (knalgas)

Nu we toch off topic zijn - mijn schuld - dan.... nog meer off topic ;-) m.b.t. tractie:
De controverse rond de persoon, en zijn ‚brandstoflooze motor’: J.Wardenier (1934)
http://www.johanneswardenier.nl/444363254
De man verdween, naar het schijnt onder dubieuze omstandigheden, voor een tijdje in een krankzinnigengesticht na zijn bekendmaking van zijn uitvinding, en werd na WOII doodgezwegen door Philips toen zij werk maakte van de ontwikkeling van de Stirlingmotor.
01-11-2021, 08:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Blijf maar gewoon fietsen want dat valt nog niet te belasten.

Goh, denk je dat echt? Rond de 2e wereldoorlog had je al een belastingplaatje voor de fiets, denk je echt dat ze dat niet opnieuw in gaan voeren, wanneer de auto als melkkoe verdwijnt?
01-11-2021, 09:18 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 01-11-2021, 09:19
Van die consumentenelektronicaproblemen heb ik geen last met mijn geïmporteerde Humvee 6.5L Turbo Diesel Engine van $6,000. Brandstof verbruik is natuurlijk aan de hoge kant maar robuust! Betrouwbaar!
01-11-2021, 09:46 door [Account Verwijderd]
@ Gisteren, 23:52 door Anoniem, zitten er in een Porsche 2 accu's i.p.v. 1?

@Vandaag, 08:47 door Anoniem, op scooters zitten ook geen wegenbelasting.
01-11-2021, 10:38 door Anoniem
Door Briolet: Met mijn chemische achtergrond, moet ik toch even reageren op deze off topic reacties.

Door Anoniem: …Ik zie ook veel meer heil in de veel efficiëntere waterstoftechniek. Alleen de productie van waterstof is nogal moeizaam. Dat geldt ook voor opslag van de gewonnen waterstof, maar daar is iets aan te doen. Als ze die waterstof eens handig chemisch gingen binden met koolstof, …

Waterstaf binden aan koolstof gebeurd al heel lang op industriële schaal. Of beter aan koolmonoxide. Dat noemen ze synthesegas en daarmee kun je ook benzine maken.

Als we die waterstof nou eens aan zuurstof binden? Dan krijg je het relatief ongevaarlijke dihydrogenmonoxide,
wat je simpel in een tank kunt vervoeren zonder grote risico's voor de omgeving (je moet alleen oppassen met heel
grote hoeveelheden van dit goedje omdat het de opname van zuurstof door de longen kan belemmeren).

Er zijn wel vaker mensen geweest die met dat idee kwamen maar het schijnt dat de grote olie maatschappijen dit
idee onder de pet houden omdat ze dan niet meer zouden kunnen verdienen. Zoek het eens uit...
01-11-2021, 11:09 door Bitje-scheef
Auto 3 jaar oud - 1x gelazer gehad met de mcu unit. Auto start niet, doet niets.

ANWB erbij. E.a. gemeten, alles lijkt in orde. MCU unit hangt. Accu losgekoppeld, met een 12v lampje de MCU unit spanningsloos gemaakt (reststroom).

Alles weer aangekoppeld. Starten weer en rijden als een tierelier. Tot de dag van vandaag (2 jaar verder).
Volgens de ANWB monteur doet hij dit 2-3x per dag. Geen merk uitgezonderd.
01-11-2021, 12:11 door Anoniem
Door BertG.: @ Gisteren, 23:52 door Anoniem, zitten er in een Porsche 2 accu's i.p.v. 1?

@Vandaag, 08:47 door Anoniem, op scooters zitten ook geen wegenbelasting.

Ja, Cayenne heeft er 1 onder bestuurdersstoel en 1 in de kofferbak onder de subwoofer in de reservewielkast. Beide 900-950 ampere met 110/120Ah mag ook wel want de startmotor is al 2kW
01-11-2021, 16:02 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Auto 3 jaar oud - 1x gelazer gehad met de mcu unit. Auto start niet, doet niets.

ANWB erbij. E.a. gemeten, alles lijkt in orde. MCU unit hangt. Accu losgekoppeld, met een 12v lampje de MCU unit spanningsloos gemaakt (reststroom).

Alles weer aangekoppeld. Starten weer en rijden als een tierelier. Tot de dag van vandaag (2 jaar verder).
Volgens de ANWB monteur doet hij dit 2-3x per dag. Geen merk uitgezonderd.

Nooit bij de hand gehad, alleen het omgekeerde: door de op den duur slecht geworden accu zakt de spanning tijdens het starten zo ver in dat alles in storing springt en als de motor toch nog start dan kun je niet rijden omdat alle lampjes branden.
Maar dat is dan in mijn geval op te lossen door hem een minuutje te laten draaien zodat de accu weer wat puf krijgt, dan uit en meteen weer starten en naar de garage rijden voor een nieuwe accu.
Dit soort dingen moet je uiteraard zelf diagnotiseren en niet naar de garage rijden met "hij doet raar" want dan heb je natuurliijk kans dat ze eerst de computer verwisselen voor ze in de gaten hebben dat het de accu is...
01-11-2021, 16:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet: Met mijn chemische achtergrond, moet ik toch even reageren op deze off topic reacties.

Door Anoniem: …Ik zie ook veel meer heil in de veel efficiëntere waterstoftechniek. Alleen de productie van waterstof is nogal moeizaam. Dat geldt ook voor opslag van de gewonnen waterstof, maar daar is iets aan te doen. Als ze die waterstof eens handig chemisch gingen binden met koolstof, …

Waterstaf binden aan koolstof gebeurd al heel lang op industriële schaal. Of beter aan koolmonoxide. Dat noemen ze synthesegas en daarmee kun je ook benzine maken.

Als we die waterstof nou eens aan zuurstof binden? Dan krijg je het relatief ongevaarlijke dihydrogenmonoxide,
wat je simpel in een tank kunt vervoeren zonder grote risico's voor de omgeving (je moet alleen oppassen met heel
grote hoeveelheden van dit goedje omdat het de opname van zuurstof door de longen kan belemmeren).

Er zijn wel vaker mensen geweest die met dat idee kwamen maar het schijnt dat de grote olie maatschappijen dit
idee onder de pet houden omdat ze dan niet meer zouden kunnen verdienen. Zoek het eens uit...

Levensgevaarlijke stof. Geurloos, smaakloos, kleurloos. als je dat spul in je longen krijgt is het meestal snel over. Paar minuten en klaar. Om nog maar te zwijgen over langdurige bloodstelling aan de huid.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.