image

Miljoenenschade door WhatsAppfraude en telefoonspoofing in 2021

woensdag 29 december 2021, 13:35 door Redactie, 8 reacties

Net als vorig jaar wisten criminelen ook dit jaar miljoenen euro's van Nederlanders te stelen door middel van WhatsAppfraude en telefoonspoofing. Dat blijkt uit cijfers die de Fraudehelpdesk met Security.NL deelde. In de eerste elf maanden van dit jaar ontving de Fraudehelpdesk meer dan achtduizend meldingen van mensen over WhatsAppfraude. Een daling ten opzichte van 2020, toen het er nog bijna twaalfduizend meldingen waren.

Meer dan zeshonderd mensen maakten ook daadwerkelijk geld over naar een door de oplichter gegeven rekening. Het gaat om een bedrag van in totaal 2,1 miljoen euro, wat neerkomt op een gemiddeld schadebedrag van 3500 euro per slachtoffer. In de meeste gevallen wordt WhatsAppfraude niet door banken vergoed. Het aantal slachtoffers en schade is echter wel gedaald. In 2020 telde de Fraudehelpdesk bijna dertienhonderd slachtoffers met een totale schade van 3,8 miljoen euro. Het gemiddelde schadebedrag bedroeg toen zo'n 2900 euro.

Bij telefoonspoofing, ook wel bankhelpdeskfraude genoemd, was ook een daling zichtbaar. Bij deze vorm van fraude worden slachtoffers verleid om geld naar een "kluisrekening" over te maken. Ook komt het voor dat slachtoffers software installeren waarmee een zogenaamde bankmedewerker de computer overneemt en met gegevens van het slachtoffer geld naar andere rekeningen weet over te maken.

Ruim dertienhonderd mensen maakten meldingen van een poging tot bankhelpdeskfraude, waarvan er 166 geld naar de oplichters overmaakten. De schade bedroeg bijna 1,6 miljoen euro. Vorig jaar ging het nog om 769 meldingen over telefoonspoofing en waren er 230 daadwerkelijke slachtoffers. De schade bedroeg in 2020 nog zo'n 3,9 miljoen euro.

De werkelijke schade en het aantal slachtoffers van zowel WhatsAppfraude als telefoonspoofing liggen waarschijnlijk hoger, aangezien het hier alleen gaat om meldingen die de Fraudehelpdesk ontving. Aangiftes bij de politie zijn niet in de cijfers meegenomen.

Reacties (8)
29-12-2021, 14:23 door Anoniem
De kop blijft verkeerd. Het probleem blijft dat mensen iets als identificatie moeten en zullen beschouwen wat helemaal geen identificatie is.
Als ik ze een brief stuur en daarop zet 'van de Rabobank', dan kunnen de meesten opeens wel nadenken...
29-12-2021, 14:41 door Anoniem
Het zou de wetgever sieren als de WhatsApp fraude ingedeeld zou worden bij gekwalificeerde diefstal. De straffen zijn bij de gekwalificeerde misdrijven namelijk hoger.
29-12-2021, 16:10 door spatieman
Vooral het, "hoi hier (....) ,ik heb een nieuw nummer." blijft een instinker.
29-12-2021, 16:16 door Anoniem
De meest eenvoudige manier is whatsapp niet meer te gebruiken,
maar ja,het is een verslaving en dat weet facebook maar al te goed.

Hoe kom je van je verslaving af deze gebruikers
hebben hulp nodig.

The Matrix
29-12-2021, 16:42 door Anoniem
Door Anoniem: De meest eenvoudige manier is whatsapp niet meer te gebruiken,
maar ja,het is een verslaving en dat weet facebook maar al te goed.

Hoe kom je van je verslaving af deze gebruikers
hebben hulp nodig.

Nee, het is geen verslaving, het is een communicatiemiddel. Zodat ik b.v. bereikbaar ben voor mensen. Of dat mijn vriendin me een seintje kan geven dat ze onderweg is of een foto naar me toe stuurt van de nieuwe medicatie van haar moeder. Een verslaving is het als mensen 20 uur per dag aan het appen zijn, iets waar slechts HEEL weinig mensen aan zullen lijden en iets dat totaal niet relevant is voor dit artikel.
29-12-2021, 16:48 door Anoniem
Door spatieman: Vooral het, "hoi hier (....) ,ik heb een nieuw nummer." blijft een instinker.
Ach welnee. "ok dan bel ik je even op dat nummer, weet ik meteen of ik het goed in mijn contactenlijst gezet heb".
29-12-2021, 20:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door spatieman: Vooral het, "hoi hier (....) ,ik heb een nieuw nummer." blijft een instinker.
Ach welnee. "ok dan bel ik je even op dat nummer, weet ik meteen of ik het goed in mijn contactenlijst gezet heb".
En dan hoor je de stem van de juiste persoon, maar door een technisch gebrek is bellen toch niet mogelijk...
30-12-2021, 08:40 door spatieman
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door spatieman: Vooral het, "hoi hier (....) ,ik heb een nieuw nummer." blijft een instinker.
Ach welnee. "ok dan bel ik je even op dat nummer, weet ik meteen of ik het goed in mijn contactenlijst gezet heb".
En dan hoor je de stem van de juiste persoon, maar door een technisch gebrek is bellen toch niet mogelijk...

tja.
verwarring dan, maar alsnog moet er een belletje gaan rinkelen.
vooral als dan het betreffende kind de woonkamer komt binnen wandelen, hehe.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.