image

Advertentieplatform OpenX betaalt 2 miljoen dollar wegens privacyschendingen

woensdag 29 december 2021, 11:56 door Redactie, 0 reacties

Advertentieplatform OpenX zal wegens verschillende privacyschendingen twee miljoen dollar betalen. Het bedrijf is akkoord gegaan met een gerechtelijk bevel dat het verplicht om de boete te betalen, zo meldt het Amerikaanse ministerie van Justitie.

OpenX biedt een real-time veilingplatform waar adverteerders kunnen bieden op advertentieruimte op websites en binnen apps. Via het platform verzamelde OpenX locatiegegevens en andere persoonlijke informatie van kinderen onder de 13 jaar, zonder toestemming van hun ouders, terwijl dit in de Verenigde Staten wettelijk verplicht is. De verzamelde data werd vervolgens voor gerichte advertenties gebruikt.

"OpenX verzamelde in het geheim locatiegegevens en opende de deur voor privacyschendingen op een gigantische schaal, onder andere tegen kinderen", zegt Samuel Levine van de Amerikaanse toezichthouder FTC. "Digitale advertentiepoortwachters mogen achter de schermen opereren, ze staan niet boven de wet."

"Amerikanen moeten websites en mobiele apps kunnen gebruiken met het vertrouwen dat hun privacy, en de privacy van hun kinderen, is beschermd", zegt Brian Boynton van het ministerie van Justitie. Naast de boete van twee miljoen dollar mag OpenX ook geen locatiegegevens meer verzamelen zonder uitdrukkelijke toestemming en moet eerder verzamelde data worden verwijderd. Tevens moet OpenX een programma implementeren om de privacy van verzamelde gegevens te beschermen.

Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.