image

NOCNSF adviseert olympiërs om eigen telefoon niet naar Beijing mee te nemen

dinsdag 11 januari 2022, 10:05 door Redactie, 19 reacties

Sportkoepel NOCNSF adviseert olympiërs om hun eigen telefoon en laptop niet naar Beijing mee te nemen uit angst voor Chinese surveillance. De staf van NOCNSF krijgt schone apparatuur mee, zo meldt de Volkskrant. De sportkoepel werd twee maanden geleden door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) en inlichtingendienst AIVD ingelicht over de situatie in China.

"Dat is gebruikelijk. Daarbij zoomen we heel sterk in op de veiligheidssituatie in een land, op de politieke context maar ook op cybersecurity", zegt Maurits Hendriks, technisch directeur van NOCNSF. Hij erkent dat de sportkoepel verschillende maatregelen neemt, maar wil vanwege de veiligheid van de sporters niet vertellen welke dat zijn.

Zorgen over spionage en surveillance tijdens de Olympische Spelen zijn niet nieuw. Al in 2008 stelden Amerikaanse inlichtingendiensten dat laptops en mobiele telefoons van westerse bezoekers van de Olympische Spelen het doelwit van Chinese cyberspionage zouden kunnen worden. Een voormalig NSA-functionaris adviseerde in 2015 om geen software-updates in China te installeren.

Reacties (19)
11-01-2022, 10:13 door Anoniem
De NOCNSF? En waarom alleen naar Beijng? En waarom heet het niet Peking? En waarom niet Whatsapp en Facebook deactiveren?

Ach, het zijn en blijven idioten.
11-01-2022, 10:56 door Anoniem
Alsof cybersecurity pas begint als je de grens van China over stapt. Wat een onzin.

Deze dreiging is nu net zo aanwezig als in China. Of voeren de Chinezen alleen cyberaanvallen uit waarbij ze fysiek toegang krijgen tot de apparatuur? 99,9% van de apparatuur is al in China gemaakt.
11-01-2022, 11:21 door Briolet
En hoe zit het met de wherabout apps die atleten tegenwoordig allemaal op hun telefoon moeten hebben staan voor de dopingautoriteit. Zijn ze dan ook vrijgesteld van gebruik tijdens hun verblijf in China.

En waarom heet het niet Peking?

Snap ik ook niet. Bij plaatsen als Parijs, Berlijn, Brussel, gebruiken ze wel steeds de Nederlandse naam en ook niet de originele naam an het land zelf.
11-01-2022, 11:26 door Anoniem
Waarom waarschuwen Beijing in Amerika controleren ze ook smartphones en laptops bij binnenkomst? Wat is het verschil? Gewoon weer een sensatie anti China beleid want het is hun angst?
11-01-2022, 11:38 door Anoniem
Door Briolet: En hoe zit het met de wherabout apps die atleten tegenwoordig allemaal op hun telefoon moeten hebben staan voor de dopingautoriteit. Zijn ze dan ook vrijgesteld van gebruik tijdens hun verblijf in China.

Die kun je toch prima op een wegwerp telefoon zetten ? Het doel zal vooral zijn om niet al die andere accounts mee te dragen.
Ik denk dat de doelgroep die moet oppassen ook meer de officials en bezoekende big shots zijn dan de atleten.


En waarom heet het niet Peking?

Snap ik ook niet. Bij plaatsen als Parijs, Berlijn, Brussel, gebruiken ze wel steeds de Nederlandse naam en ook niet de originele naam an het land zelf.

Peking is ook niet "Nederlandse" naam. Het is een oudere/andere romanisatie van de Chinese hoofdstad uit de 17e of 18e eeuw,gemaakt door Franse missionarissen, en niet de "Nederlanders naam"

Met het adapteren van een nieuw transscriptie systeem (Pinyin) voor Chinees kwam een nieuwe variant voor de naam van de hoofdstad.

https://en.wikipedia.org/wiki/Names_of_Beijing

Humor voor engelstaligen : de afkorting is BJ .
11-01-2022, 12:02 door Anoniem
Door Anoniem: En waarom heet het niet Peking?
Omdat door taalhervormingen in de jaren 50 al, de "KI" en "CHI" werden vervangen door "JI" en de Chinese overheid in de jaren 70 van de vorige eeuw gewoon weigerde de oude vertaling door te voeren in persberichten die afkomstig waren van de grote persbureau's.

De officiele naam van de hoofdstad van het land is BEIJING en niet PEKING.
11-01-2022, 12:16 door Anoniem
Zo gek niet hoor - veel (overheids en commerciele) organisaties hebben al jaren beleid op dit vlak.
Specifiek voor de Olympische Spelen is het nu extra een item omdat China deze keer de deelnemers juist wel toegang tot diensten als WhatsApp toestaat (en tegelijkertijd nog wel VPN diensten blokkeert).

En natuurlijk is dit wel anders dan buiten China - dan kan men niet zo maar al het netwerkverkeer bekijken. In China allicht wel.
Het is ook heel wat anders dan de steekproeven die de US aan de grens doet. Dit gaat over continue monitoring.

Los daarvan is het een vraag waarom dit soort maatregelen niet ook/eerder bij evenementen in, zeg, Rusland, zijn toegepast.

En ja, die vraag kan ook bij westerse landen worden gesteld. Maar daar kan men in elk geval VPN gebruiken. Iets dat China onmogelijk maakt.
11-01-2022, 13:10 door Anoniem
Door Anoniem: Zo gek niet hoor - veel (overheids en commerciele) organisaties hebben al jaren beleid op dit vlak.
Specifiek voor de Olympische Spelen is het nu extra een item omdat China deze keer de deelnemers juist wel toegang tot diensten als WhatsApp toestaat (en tegelijkertijd nog wel VPN diensten blokkeert).

En natuurlijk is dit wel anders dan buiten China - dan kan men niet zo maar al het netwerkverkeer bekijken. In China allicht wel.
Het is ook heel wat anders dan de steekproeven die de US aan de grens doet. Dit gaat over continue monitoring.

Los daarvan is het een vraag waarom dit soort maatregelen niet ook/eerder bij evenementen in, zeg, Rusland, zijn toegepast.

En ja, die vraag kan ook bij westerse landen worden gesteld. Maar daar kan men in elk geval VPN gebruiken. Iets dat China onmogelijk maakt.

Iets zegt mij dat Rusland een leermomentje is geweest ;)
11-01-2022, 13:40 door Anoniem
Overal wordt je als buitenlander afgeluisterd het maakt niet uit waar je naar toe gaat. Op de luchthaven in Kiev liet ik een local een simkaartje kopen om te voorkomen dat ik als buitenlander zou worden afgeluisterd, wat standaard gebeurd op het moment dat je daar je westerse telefoon aanzet en contact maakt met een provider. Nu stond ik in ieder geval niet geregistreerd als buitenlander hetgeen me helaas in Cairo niet lukte omdat men daar erg bang is om betrapt te worden en je daar alleen met een ID registratie een simkaartje kunt aanschaffen. Dat betekend dus ook meteen dat je heel voorzichtig moet zijn naar welke sites je surft, wat je e-mailt of appt en met via je wat bespreekt online of via de telefoon. Vertrouwen op encryptie is naief want de geheime diensten zitten als een mitm tussen je telefoon en de provider in dus lezen alles gewoon mee. En voor degene die nog denken dat er mensenhanden aan te pas komen, die moet ik teleurstellen want al dat soort werk is volledig geautomatiseerd. Wat opvalt bij veel landen is dat hoe armer ze lijken hoe meer geld ze in monitoring systemen hebben geinvesteeerd. Kazachstan is daar een goed voorbeeld van. Niet zo gek dat het volk daar aan het muiten is geslagen want duimschroeven aandraaien gaat goed totdat het slachtoffer genoeg heeft en dan breekt de p... uit.
Maar als reiziger moet je sowieso nooit je dagelijkse telefoon meenemen maar eentje die doet wat je ermee wil doen maar die geen enkele informatie bevat. Deze moet je dan ook weggooien of heel goed wipen bij terug komst of alleen gebruiken wanneer je gaat reizen. Tenslotte weet je nooit welke data als illegaal of ongewenst wordt gezien dus kun je beter geen data bij je hebben, behalve je digitale boarding pass en of een eventuele visa.
11-01-2022, 13:51 door Anoniem
Maar hoe lang duurt het tot de sporters op de beschikbaar gestelde telefoon inloggen met hun google/apple account
en al die persoonlijke gegevens naar binnen trekken? Niet lang neem ik aan, want ze voelen zich natuurlijk meteen
hardstikke ontheemd zonder al hun vertrouwde apps en contacten.
Dan blijft alleen het facet over van "men installeert daar ter plekke malware op het apparaat", en dan moet je nog maar
hopen dat die via het account niet alsnog op de eigen telefoon komt
11-01-2022, 14:13 door Bitje-scheef
De NOCNSF? En waarom alleen naar Beijng? En waarom heet het niet Peking? En waarom niet Whatsapp en Facebook deactiveren?

Ach, het zijn en blijven idioten.

Omdat 2 landen behoorlijk boven de rest uitsteken met spionage, dat heeft met aansturing van de politieke partijen te maken.

CCP en UA

https://www.bnr.nl/nieuws/sport/10112556/grote-spionageoperatie-in-sochi

Dan moet je als NOCNSF een goed advies afgeven. Waarom zou dit dan geen goed advies zijn ?

.
11-01-2022, 15:24 door Anoniem
Door Bitje-scheef: [
Omdat 2 landen behoorlijk boven de rest uitsteken met spionage, dat heeft met aansturing van de politieke partijen te maken.

CCP en UA

Nou nee, het gebeurt in alle landen maar als het bij "bevriende landen" gebeurt dan maalt men er niet om.
Als de USA met al je zaken kan meekijken dan is dat niet erg, maar als het China is dan is het ineens een probleem.
(terwijl dat realistisch gezien voor veel mensen natuurlijk net andersom is)
11-01-2022, 16:10 door spatieman
Door Anoniem: Waarom waarschuwen Beijing in Amerika controleren ze ook smartphones en laptops bij binnenkomst? Wat is het verschil? Gewoon weer een sensatie anti China beleid want het is hun angst?

er is een groot verschil tussen controleren en geheel leeg trekken om te zien of er wat te jatten valt.....
11-01-2022, 16:14 door Anoniem
Door Anoniem: Alsof cybersecurity pas begint als je de grens van China over stapt. Wat een onzin.

Deze dreiging is nu net zo aanwezig als in China. Of voeren de Chinezen alleen cyberaanvallen uit waarbij ze fysiek toegang krijgen tot de apparatuur? 99,9% van de apparatuur is al in China gemaakt.

Dat is waar, maar vanuit China heb je veel meer aanvalsvectoren. Dat is wel een verhoogd risico. Alleen is enkel 'schone apparatuur' nauwelijks een oplossing als je geen aanvullende maatregelen neemt. Als zo'n staflid even inlogt op zijn mail of ander computersysteem, hebben de Chinezen (als ze willen) gelijk de credentials en zijn ze alsnog binnen.

Je kan in die periode je telefoon en laptop gebruiken om te bellen en nieuwsberichten te lezen, maar veel meer ook niet. Zodra je al mail gaat sturen (met de standaard software), ben je al kwetsbaar.
11-01-2022, 17:39 door Anoniem
Prima advies, snap de kritiek niet. Zouden ze inderdaad bij meet landen moeten doen.
11-01-2022, 18:49 door Anoniem
Door Anoniem: De NOCNSF? En waarom alleen naar Beijng? En waarom heet het niet Peking? En waarom niet Whatsapp en Facebook deactiveren?

Ach, het zijn en blijven idioten.

Omdat Amerikaanse surveillance veel beter is, Chinees is gotendeels namaak. ;-)
11-01-2022, 21:56 door Anoniem
Gewoon helemaal niet naar China gaan. Middelvinger opsteken. Toedeledokie.
Maar er zullen ook hier wel grote financiële belangen in de weg staan.
12-01-2022, 15:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En waarom heet het niet Peking?
Omdat door taalhervormingen in de jaren 50 al, de "KI" en "CHI" werden vervangen door "JI" en de Chinese overheid in de jaren 70 van de vorige eeuw gewoon weigerde de oude vertaling door te voeren in persberichten die afkomstig waren van de grote persbureau's.

De officiele naam van de hoofdstad van het land is BEIJING en niet PEKING.
Dan moeten we in't vervolg maar alle steden, die we op Nederlandse manier benoemen, noemen met hun eigen uitspraak.

Voor Londen (London) en Parijs (Paris) valt dat nog wel mee, maar hoe denk je dan te bereiken dat de hoofdstad van Denemarken correct gespeld en uitgesproken wordt? Kopenhage wordt dan København, ongeveer uit te spreken als Kjeubenhown, maar dan diep uit de keel! Krijgt geen Nederlander voor elkaar...

En verbied die Duitsers dan ook maar om Arnheim en Nimwegen te zeggen.

Als een bepaalde stad een andere naam heeft in een andere taal, kun je echt niet verplichten dat de mensen in dat land ineens de naam gaan uitspreken zoals voorgeschreven wordt.

Trouwens: al die restaurants in Nederland die Peking heten? Ook maar allemaal veranderen?
01-02-2022, 13:21 door Anoniem
FBI adviseert olympiërs om eigen telefoon niet naar Beijing mee te nemen
dinsdag 1 februari 2022, 12:24 door Redactie

https://www.security.nl/posting/741081/
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.