image

Google vervangt omstreden trackingmethode door nieuw advertentievoorstel

dinsdag 25 januari 2022, 15:35 door Redactie, 13 reacties

Google heeft vandaag een nieuw voorstel aangekondigd dat de omstreden trackingmethode FLoC vervangt en gerichte advertenties op basis van het browsegedrag mogelijk moet maken. Bij Topics, zoals de nieuwe technologie wordt genoemd, bepaalt de browser op basis van het browsegedrag van de gebruiker welke onderwerpen hij interessant vindt en stemt daar advertenties op af.

Wanneer gebruikers een website bezoeken die Topics ondersteunt zal de technologie drie onderwerpen kiezen waar de gebruiker interesse in heeft en die met de website en diens advertentiepartners delen. Vervolgens kunnen websites en adverteerders op basis van deze onderwerpen advertenties tonen. Topics worden voor een periode van drie weken bewaard. Gebruikers kunnen de door de browser gekozen onderwerpen zien en die verwijderen. De feature zal standaard in Chrome worden ingeschakeld, maar het is mogelijk om die uit te schakelen.

Google stelt dat de browser lokaal een keuze van interessante onderwerpen bepaalt en hierbij geen verbinding met externe servers maakt. Gekozen onderwerpen zullen geen gevoelige onderwerpen bevatten zoals geslacht of ras. Voor het kiezen van de onderwerpen worden hostnames aan topics gekoppeld. Oorspronkelijk zal Chrome 350 verschillende onderwerpen bevatten. Het plan is om uiteindelijk een lijst van een externe partij te gebruiken met feedback en ideeën van de industrie.

Trackingcookies

Google wil eind volgend jaar trackingcookies uitfaseren. Trackingcookies spelen een belangrijke rol bij het volgen van gebruikers op internet en tonen van gerichte advertenties. Vanwege privacyzorgen worden dergelijke cookies door meerdere browsers inmiddels geblokkeerd. Om gebruikers zonder het gebruik van third-party cookies toch gerichte advertenties te kunnen blijven tonen bedacht Google de Privacy Sandbox, een verzameling van technologieën, waaronder het veel bekritiseerde Federated Learning of Cohorts (FLoC).

Bij FLoC zouden Chrome-gebruikers op basis van hun browsegedrag in zogeheten cohorten worden geplaatst. Chrome keek hiebij naar alle websites die de gebruiker bezoekt en deelde de gebruiker op basis hiervan in een cohort. Deze cohorten waren van een uniek id voorzien. Vervolgens zouden adverteerders op basis van het cohort-id gerichte advertenties kunnen tonen. Verschillende burgerrechtenbewegingen en privacyexperts hadden felle kritiek op de trackingmethode. Vorig jaar juli besloot Google om met FLoC te stoppen en zocht het naar een andere advertentiemethode.

Image

Reacties (13)
25-01-2022, 15:39 door Anoniem
Bij Topics, zoals de nieuwe technologie wordt genoemd, bepaalt de browser op basis van het browsegedrag van de gebruiker welke onderwerpen hij interessant vindt en stemt daar advertenties op af.
Ad Block.
25-01-2022, 15:54 door buttonius - Bijgewerkt: 25-01-2022, 16:25
Ik wil helemaal nooit advertenties zien die gebaseerd zijn op mijn browsergedrag, seksuele voorkeur, leeftijd, geslacht, woonplaats, operating system, inkomen, tijdzone, IP-nummer, Covid-19 vaccinatie status, enz. De kans dat je daarmee in een informatie-bubbel terecht komt is groot en dat vind ik ongezond. Ik wil juist graag zien wat er verder nog "in deze wereld te koop is".

De enige (voor mij) acceptabele manier om advertenties te tonen die toegesneden zijn op de interesse van de gebruiker is die advertentie selectie te baseren op het onderwerp van de site waarop ze worden getoond. (En niet welke sites ik in die 50+ andere tabs van mijn web browser open heb staan.)
25-01-2022, 16:25 door Anoniem
Ik wil juist graag zien wat er verder nog "in deze wereld te koop is".

Precies dat dus. Ik ook! Tegelijk heb ik soms ook wat leuks, want hier moet de kachel ook branden! Maar hoe bereik je dan weer de mensen die dat wel geinig vinden of zelfs willen kopen? Terwijl ik het altijd helaas iets duurder moet verkopen dan het mij gekost heeft, want anders zit ik zelf nòg in de kou.

Met al dat proppen en stampen, en tot op het bot proberen te bespelen met reclame is dat bepaald niet gemakkelijker geworden, tegenwoordig. Want wie je wilt bereiken zijn enkel mensen die "heee geinig, daar heb ik wel wat voor over" zouden kunnen denken.

Met wat al die kunstmatige intelligentie kinderen doen met hun kunstjes heb ik veel last van mensen die dan bij voorbaat al denken dat het fake is wat ik aan te bieden heb. Dat ik ze waarschijnlijk ook alleen maar in de maling wil nemen. Dat blijft bij zaken doen altijd wel een beetje waar, want je probeert dan toch altijd een beetje voor jezelf eraan over te houden. Wat dan weer niet erg is, als je iets hebt wat voor de koper meer waarde heeft dan dat je ervoor vraagt. Je kunt tegenwoordig echter beter weer een kraampje op de weekmarkt huren, dan dat je gebruik maakt van internet reclame. Wat daar wordt niet enkel vies met de klootjes van de consument gespeeld, maar ook met die van de adverteerders. Lekker betalen en dan sturen wij wel heel veel traffic. Waarvan we nu al weten dat die toch niks kopen. Pas als je nòg meer betaalt, dan sturen we af en toe eentje die wel koopt. Zodat je nòg meer gaat betalen.

Waarom heb ik dan eigenlijk nog een kachel in huis als je beter weer buiten op de markt gaat staan om nog wat te verkopen?
25-01-2022, 18:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Bij Topics, zoals de nieuwe technologie wordt genoemd, bepaalt de browser op basis van het browsegedrag van de gebruiker welke onderwerpen hij interessant vindt en stemt daar advertenties op af.
Ad Block.

Google block
25-01-2022, 19:14 door Anoniem
Conclusie: Dus geen chrome (meer) gebruiken.
25-01-2022, 21:05 door Anoniem
Misschien met Firefox kan je met plug-ins een hoop extra blokkeren.
25-01-2022, 21:08 door Anoniem
Dat FLoC ging falen zag ieder in de privacy leer wel we noemde het ook wel Google FLoP
Het idee wat Google nu presenteert is zo oud als digitale Rome. Ieder in machine learning heeft wel eens een film recommender of dergelijke gemaakt dit werkt redelijk hetzelfde en uit ervaring soms werkt het angstaanjagend goed en andere momenten is het spectaculair dom algoritme. Al neigt het vaker naar eerste.

Het idee dat ze dit echter als opt-out denken te kunnen doorvoeren zegt genoeg over hoe blind ze daar zijn voor wetgeving.
Hopelijk zegt de EU straks dat dit Opt-in moet worden op basis van GDPR.

En het kan zo simpel zijn. Vraag aan bezoekers of ze advertenties willen zien van het type product of nieuws dat ze bekijken middels kleine mouse over of dropdow bij tekst ik wil meer aanbiedingen.
"Hoi bezoeker leuk dat je interesse toont in onze schoenen. Wil je vaker schoen aanbiedingen ontvangen selecteer dan ja en we delen deze informatie met onze partners. Wil je niet dat we iets delen geen zorgen je hoeft helemaal niks te doen."

Privacy concious mensen tevreden worden niet getracked
Mensen met interessse in nieuwtjes en aanbiedingen tevreden want ze ontvangen enkel nog dingen die ze willen.
Adverteerders tevreden want conversie is hoger door legitieme interesse in producten en diensten.

Hoe vaak shop je wel niet en koop je iets om vervolgens nog geen dag later een aanbieding te krijgen van iets wat je al gekocht hebt. Althans dat is waar ik meeste mensen hoor over klagen ik hebzelf al ruim 15 jaar geen advertentie meer gezien op eigen beheerde infra.
26-01-2022, 08:23 door Anoniem
Door buttonius:De enige (voor mij) acceptabele manier om advertenties te tonen die toegesneden zijn op de interesse van de gebruiker is die advertentie selectie te baseren op het onderwerp van de site waarop ze worden getoond. (En niet welke sites ik in die 50+ andere tabs van mijn web browser open heb staan.)
Vooral dit. Dit is naar mijn mening de enige manier om op een privacy respecterende manier advertenties te tonen die de lezer interessant vindt (aangenomen dat de lezer de pagina die gelezen wordt interessant vindt :-) ).
26-01-2022, 09:11 door Anoniem
Google block
De enigste die echt werkt, en misschien ook goed voor een beschaafde toekomst voor onze kinderen en ook nog
milieu bewust wat wil je nog meer ?
26-01-2022, 10:39 door Anoniem
Door buttonius: De enige (voor mij) acceptabele manier om advertenties te tonen die toegesneden zijn op de interesse van de gebruiker is die advertentie selectie te baseren op het onderwerp van de site waarop ze worden getoond. (En niet welke sites ik in die 50+ andere tabs van mijn web browser open heb staan.)
Roerend mee eens, maar voor mij zijn er aanvullende criteria: ik wil geen animaties (ik kan al heel snel teksten niet meer lezen als er naast de tekst van alles beweegt), geen hoog CPU- en energieverbruik, en risico op malware in advertenties zie ik ook niet zitten.
26-01-2022, 13:00 door Anoniem
Volgens kritiek van Peter Snyder van Brave, Inc. zijn voorheen Google FLoC en het nieuwe Topics in de kern hetzelfde.

Brave hekelt nieuwe gerichte advertentiemethode van Google
woensdag 26 januari 2022, 12:44 door Redactie

https://www.security.nl/posting/740240/Brave+hekelt+nieuwe+gerichte+advertentiemethode+van+Google
26-01-2022, 13:55 door Anoniem
pi-hole, ad blockers, goede browser. Dat scheelt al enorm.

Google wordt altijd nog gezien als een zoekmachine. Wat ze natuurlijk ook nog zijn maar in de afgelopen jaren staan advertenties op een hogere plek en data vergaren van personen dan wat uiteindelijk Google is een "zoekmachine". Nadeel is bijna zonder kan je niet meer. Wat ook wel zorgelijk is. data is (goud)geld

Anders maar eens naar Bing kijken ;-)
26-01-2022, 14:58 door Anoniem
Door buttonius: Ik wil helemaal nooit advertenties zien die gebaseerd zijn op mijn browsergedrag, seksuele voorkeur, leeftijd, geslacht, woonplaats, operating system, inkomen, tijdzone, IP-nummer, Covid-19 vaccinatie status, enz. De kans dat je daarmee in een informatie-bubbel terecht komt is groot en dat vind ik ongezond. Ik wil juist graag zien wat er verder nog "in deze wereld te koop is".

De enige (voor mij) acceptabele manier om advertenties te tonen die toegesneden zijn op de interesse van de gebruiker is die advertentie selectie te baseren op het onderwerp van de site waarop ze worden getoond. (En niet welke sites ik in die 50+ andere tabs van mijn web browser open heb staan.)

STER heeft een onderzoek gedaan sinds introductie van AVG/GDPR door weer contextueel te gaan adverteren. Wat blijkt, de winst/omzet is hoger en het adverteren gebaseerd op tracking bleek dus vrij waardeloos te zijn. Ruim 90% van de bezoekers van NPO websites gaf ook aan niet getracked te willen worden, het publiek heeft dus gesproken.

Volgens mij schijt Google hem nogal dat dit algemeen bekend wordt, want dan valt hun meerwaarde compleet weg. Echt niet voor niets dat Google met FLoC, Topic en andere alternatieven komt. Zodat Google een dikke vette vinger in de bubbel houdt.

https://www.emerce.nl/nieuws/ster-na-onderzoek-advertentiecookies-blijken-waardeloos

Wordt hoog tijd dat dit bij de grotere spelers door gaat dringen. Prima als bedrijf je ziel verkopen, maar het wordt echt hoog tijd dat we stoppen met het verkopen van de zielen van burgers.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.