image

CBS: Nederlanders maken vaker online afspraak met huisarts

donderdag 27 januari 2022, 10:35 door Redactie, 11 reacties

Nederlanders maken vaker online een afspraak met hun huisarts of medische specialist. Ook zoekt een grote meerderheid via internet naar gezondheidsinformatie, zo stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In de eerste helft van vorig jaar maakte 43 procent van de bevolking van twaalf jaar of ouder online een afspraak met een huisarts of medisch specialist; een jaar eerder was dat nog 31 procent.

Verder zocht 73 procent van de onderzochte Nederlanders vorig jaar op internet naar gezondheidsinformatie. In 2020 was dat nog 72 procent. Vooral 25- tot 45-jarigen zochten in 2021 online naar informatie over gezondheid; 83 procent van de personen in deze leeftijdsgroep deed dit. 75-plussers zochten het minst vaak naar informatie op internet. Wel is er een sterke toename bij deze groep; vorig jaar zocht bijna de helft van de 75-plussers online naar gezondheidsinformatie, een jaar eerder was dat 39 procent.

Het CBS meldt dat het aandeel hoogopgeleide Nederlanders dat informatie over gezondheid zocht (85 procent) groter is dan het aandeel middelbaaropgeleiden (78 procent) en laagopgeleiden (59 procent). Het percentage hoogopgeleiden dat via internet een afspraak maakte met de huisarts of een medisch specialist (50 procent) is ook groter dan het percentage middelbaaropgeleiden (45 procent) en laagopgeleiden (34 procent).

Vier op de tien hoogopgeleiden bekeek medische gegevens van henzelf of gezinsleden online, onder middelbaaropgeleiden en laagopgeleiden was dit 35 procent en 24 procent. Hoogopgeleiden kochten (26 procent) vaker online medicijnen dan middelbaaropgeleiden (20 procent) en laagopgeleiden (10 procent). Gezondheids- of sportapps werden vaker gekocht door hoogopgeleiden dan middelbaar- of laagopgeleiden.

Image

Reacties (11)
27-01-2022, 11:10 door Anoniem
Wat heeft dit in hemelsnaam met Security te maken? Of zijn er al lekeen etc bekend...
27-01-2022, 11:36 door Anoniem
Niet zo vreemd natuurlijk.
Als ik hier probeer een afspraak te maken wordt ik eerst zeker zo'n 20 tot 25 min. in de wacht gezet voordat ik iemand aan de lijn krijg om een afspraak te maken.
Dan ga je vanzelf wel kijken of dat niet anders te regelen is.
Het moment van bellen of de dag maakt niks uit. Je komt er niet doorheen.
Als je mazzel hebt zitten er hier 2 aan de telefoon, die verder ook nog met van alles en nog wat bezig zijn behalve de telefoon opnemen.
Als je hier echt wat mankeert, kan je beter het ziekenhuis of 112 bellen dan een poging wagen om hier een arts aan de lijn te krijgen.
Of op ze minst een balie medewerker.
27-01-2022, 11:51 door Anoniem
Mij niet gezien. Bij mijn huisarts gaat dit via uwzorgonline.nl. Die delen jouw data/persoonsgegevens linea recta met Google.
27-01-2022, 13:00 door Anoniem
Reden, die niet wordt gegeven is heel simpel. Vandaag nog meegemaakt. Je moet tegenwoordig veel te lang wachten. Waardoor? Vanwege vaccinaties, vragen over Corona enz, enz. Dus vanwege Corona. En dan krijg je terwijl je wacht ook nog even te horen hoe je online jouw dingetjes kan doen. Dat is de reden.
27-01-2022, 13:37 door Anoniem
Door Anoniem: Mij niet gezien. Bij mijn huisarts gaat dit via uwzorgonline.nl. Die delen jouw data/persoonsgegevens linea recta met Google.
En als jij opbelt vult de assistent diezelfde gegevens in de artsen-variant van die software en komen die gegevens ook bij google. Of dacht jij dat als je opbelt de assistent die gegevens op papier verwerkte?
27-01-2022, 15:30 door Anoniem
Hier kon dat een tijdje, je kreeg dan de agenda van je huisarts te zien met de tijden waarop je nog een afspraak kon maken en daar kon je er dan een van kiezen. Maar dat is weer dicht gezet om mij onbekende reden, het systeem is er nog wel en je kunt daar je eigen afspraken in zien (in het verleden en de toekomst) maar nieuwe afspraken er zelf in zetten dat kan niet meer.

Ik schat in dat dit ten onder gegaan is aan misbruik en sabotage... ik vind het wel jammer want ik vind het aan de telefoon veel lastiger om een fijn tijdstip te onderhandelen.
27-01-2022, 20:45 door Anoniem
...Als ik hier probeer een afspraak te maken wordt ik eerst zeker zo'n 20 tot 25 min. in de wacht gezet voordat ik iemand aan de lijn krijg om een afspraak te maken...

Onverdraaglijk afschuwelijk !!

Gaan jullie toch lekker naar Kameroen (Centraal Afrika) waar je 25 tot 30 km. moet lopen over een zand of modderpad in de hoop een echte arts te kunnen vinden i.p.v. een hocus pocus kwakzalver die tovert met kippenpoten.

(Stelletje tot op het bot verwende westerlingen hier)
27-01-2022, 23:03 door Anoniem
Door Anoniem: Reden, die niet wordt gegeven is heel simpel. Vandaag nog meegemaakt. Je moet tegenwoordig veel te lang wachten. Waardoor? Vanwege vaccinaties, vragen over Corona enz, enz. Dus vanwege Corona. En dan krijg je terwijl je wacht ook nog even te horen hoe je online jouw dingetjes kan doen. Dat is de reden.
Ik kan me niet voorstellen dat het maken van een afspraak bij de huisarts vertraagd wordt vanwege vaccinaties.
Ik heb geprobeerd een vaccinatie te krijgen bij de huisarts maar dat kan niet. Alleen GGD.
28-01-2022, 06:33 door Anoniem
Door Anoniem:
...Als ik hier probeer een afspraak te maken wordt ik eerst zeker zo'n 20 tot 25 min. in de wacht gezet voordat ik iemand aan de lijn krijg om een afspraak te maken...

Onverdraaglijk afschuwelijk !!

Gaan jullie toch lekker naar Kameroen (Centraal Afrika) waar je 25 tot 30 km. moet lopen over een zand of modderpad in de hoop een echte arts te kunnen vinden i.p.v. een hocus pocus kwakzalver die tovert met kippenpoten.

(Stelletje tot op het bot verwende westerlingen hier)

Ze moeten daar ook eerst even bellen voordat ze een wandel tocht gaan maken van 25-30Km.
Dan weten ze of de arts of de plaatselijke hocus pocus kwakzalver tijd heeft.
Anders komen ze daar voor niks aan. Kunnen ze nog eens naar huis lopen ook.

Mijn huisarts zit hier bijna om de hoek. Minder dan 1 Km afstand.
Ik hang alleen veel langer aan de telefoon dan de tijd die ik kwijt ben om er heen te wandelen.
29-01-2022, 11:50 door Anoniem
Zou leuk zijn als het volgende onderzoek gaat over de vraag of de medische gegevens wel veilig digitaal worden geraadpleegd: [1] is de gezondheidsaanbieder veilig [2] is de patiënt veilig.
Medische persoonsgegevens zijn tenslotte een cybersecurity tijdbom. Het wachten is wanneer de bom afgaat.
31-01-2022, 02:03 door Anoniem
Door Anoniem:
...Als ik hier probeer een afspraak te maken wordt ik eerst zeker zo'n 20 tot 25 min. in de wacht gezet voordat ik iemand aan de lijn krijg om een afspraak te maken...

Onverdraaglijk afschuwelijk !!

Gaan jullie toch lekker naar Kameroen (Centraal Afrika) waar je 25 tot 30 km. moet lopen over een zand of modderpad in de hoop een echte arts te kunnen vinden i.p.v. een hocus pocus kwakzalver die tovert met kippenpoten.

(Stelletje tot op het bot verwende westerlingen hier)

Dat het erger kan wil niet zeggen dat je maar tevreden moet zijn met een kut service.

Laat je je loodgieter ook wegkomen met een lekkende leiding omdat ze in Afrika helemaal geen water hebben ?

Accepteer je slecht eten in een restaurant omdat het meer is dan ze in Zaire krijgen ?

Laat jij je slaan omdat het minder erg is dan je kop eraf hakken zoals in Congo ?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.