image

Brussel wil coronareispas zonder impactanalyse verlengen tot 30 juni 2023

donderdag 17 maart 2022, 16:11 door Redactie, 22 reacties

De Europese Commissie wil de verordening die het gebruik van de coronareispas mogelijk maakt verlengen tot 30 juni 2023, maar heeft nagelaten een impactanalyse te maken zoals het had moeten doen, zo stellen de Europese privacytoezichthouder EDPS en het Europees Comité voor gegevensbescherming (EDPB).

Oorspronkelijk zou de verordening die het gebruik van het Digitaal Covid Certificaat (DCC) mogelijk maakt op 30 juni van dit jaar aflopen. Via het certificaat kunnen Europese burgers aangeven dat ze zijn getest, gevaccineerd of genezen van corona. Volgens de Europese Commissie kunnen lidstaten ook na 30 juni het nodig vinden om de coronareispas te verplichten.

De EDPS en EDPB hebben een gezamenlijke opinie over het voorstel van de Europese Commissie gepubliceerd. Daarin stellen ze dat bij een eventuele verlenging moet worden gekeken naar de principes van effectiviteit, noodzakelijkheid en proportionaliteit. Zo betreuren de EDPS en EDPB het dat de Europese Commissie geen impactanalyse heeft uitgevoerd, ook al had het dit wel moeten doen.

De Europese Commissie moet het Europees Parlement en de Europese Raad van een rapport voorzien over de impact van de verordening op het vrije verkeer van personen, fundamentele rechten en non-discriminatie. De privacyinstanties roepen de Europese Commissie op om het rapport als bijlage aan het huidige voorstel toe te voegen.

"Deze voorstellen zijn met name van belang vanwege hun grote impact op de bescherming van individuele rechten en vrijheden. Elke beperking van het vrije verkeer van personen binnen de EU om de verspreiding van corona te beperken, waaronder de verplichting om een coronareispas te tonen, moet zo snel als de epidemiologische situatie het toestaat worden opgeheven", zegt EDPB-voorzitter Andrea Jelinek.

"We moeten continu blijven kijken welke middelen effectief, noodzakelijk en proportioneel blijven in het gevecht tegen de coronapandemie", zegt EDPS-voorztter Wojciech Wiewiorowski. Hij merkt op dat databeschermingsprincipes continu moeten worden toegepast en geïntegreerd, met het oog op de evolutie van de epidemiologische situatie en de impact op fundamentele rechten. Het Nederlandse kabinet sprak zich eerder nog positief uit over de verlenging.

Image

Reacties (22)
17-03-2022, 16:28 door Anoniem
EU beangstigt mij
17-03-2022, 18:58 door Anoniem
Welkom in de EUSSR!
Maar braaf in de EU blijven hoor. UK had tenminste de ballen om er een einde aan te maken. Tot op heden met alleen maar voordelen voor hen.
17-03-2022, 20:32 door Anoniem
Door Anoniem: Welkom in de EUSSR!
Maar braaf in de EU blijven hoor. UK had tenminste de ballen om er een einde aan te maken. Tot op heden met alleen maar voordelen voor hen.

Het si idd een gigantisch succes voor de UK gebleken. Onder meer de grootste econmische groei ooit. Bijna verdubbeling van de buitenlandse handel en klinkende vrijkandelsacoorden. Je weet wel al die dingen waarvsan de EU vindt dat zij daarvoor onmisbaar is.
Het is dat de MSM gekocht zijn door de EU likkende overheid anders las je dagelijks de UK successtories en daaron: Nexit nu!
17-03-2022, 20:42 door Anoniem
Leve het Vierde Rijk.
17-03-2022, 21:36 door Anoniem
Daarom: NEXIT!
18-03-2022, 03:24 door Anoniem
Allemachtig, wat maakt dit voor reacties los? Ik dacht eerst dat het sarcastisch bedoeld was...

Onze eigen regering wil dat het DCC blijft bestaan. De europese commissie, die helemaal geen mandaat heeft als het aankomt op volksgezondheid, geeft daar gehoor aan door een voorstel te doen deze te verlengen. Twee europese toezichthouders vinden dat dat niet zomaar kan, eerst moet de impact op de burgerlijke vrijheden meegewogen worden in de besluitvorming en je raadt het al, ze vinden verlenging een slecht idee.

Je zóu dus ook kunnen zeggen dat het de EU is die onze eigen regering ter verantwoording roept en juist af wil van het DCC.

En dan is de EU een nieuwe variant van de Sovjet Unie? En dan is de oplossing een Nexit? Want?

@Brexit-fans, lees alsjeblieft eens britse kranten... het gaat daar bepaald niet goed met de economie (alleen al de tienduizenden varkens die niet geslacht kunnen worden door een gebrek aan personeel, maar er zijn nog wel meer voorbeelden), de handelsakkoorden zijn vooral slecht voor de binnenlandse arbeidsvoorwaarden, en een kelderende internationale invloed. Johnson ontvangt de premiers van NL en Canada, Poetin de premier/president van DEU en FRA. Voor een atoommacht met VN zetel zit je dan behoorlijk in de verkeerde boot.
18-03-2022, 08:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Welkom in de EUSSR!
Maar braaf in de EU blijven hoor. UK had tenminste de ballen om er een einde aan te maken. Tot op heden met alleen maar voordelen voor hen.

Het si idd een gigantisch succes voor de UK gebleken. Onder meer de grootste econmische groei ooit. Bijna verdubbeling van de buitenlandse handel en klinkende vrijkandelsacoorden. Je weet wel al die dingen waarvsan de EU vindt dat zij daarvoor onmisbaar is.
Het is dat de MSM gekocht zijn door de EU likkende overheid anders las je dagelijks de UK successtories en daaron: Nexit nu!
Kan je dit succesverhaal ook onderbouwen met betrouwbare bronnen? Van mijn vriendenkring in de UK hoor ik namelijk beduidend minder enthousiasme over de Brexit.
18-03-2022, 08:58 door Anoniem
Evil government.
18-03-2022, 10:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Welkom in de EUSSR!
Maar braaf in de EU blijven hoor. UK had tenminste de ballen om er een einde aan te maken. Tot op heden met alleen maar voordelen voor hen.

Het si idd een gigantisch succes voor de UK gebleken. Onder meer de grootste econmische groei ooit. Bijna verdubbeling van de buitenlandse handel en klinkende vrijkandelsacoorden. Je weet wel al die dingen waarvsan de EU vindt dat zij daarvoor onmisbaar is.
Het is dat de MSM gekocht zijn door de EU likkende overheid anders las je dagelijks de UK successtories en daaron: Nexit nu!

Heb jij contacten in de UK, of luister je naar de promo filmpjes van Vriend Boris en co? Ik hoor nl. dat ze allerlei zaken aanpassen, omdat het niet zo'n succes is. Ontheffing voor inhuren van buitenlands zorgpersoneel, want de NHS kan het anders toch niet aan. Idem voor truckers, want anders valt het transport plat. Klachten van hulpverleners voor de Oekraïne, dat het uitvoeren van hulpgoederen door de enorme papierwinkel vertraagt. Klachten van kleine ondernemers die voorheen makkelijk hun spullen konden versturen naar het vasteland, maar door de nieuwe regels bijna hun hele handel zien vastlopen. Want ja, ze zijn niet meer gebonden aan de regels van de EU en moeten bij iedere zending weer bewijzen, dat deze aan de gezondheids- en/of veiligheidsregels voldoen.
18-03-2022, 10:50 door Anoniem
Juni 2023 stond al op de EU agenda van 2018 voor de gezondheidspas, dus dit verloopt allemaal volgens plan. Medio juni 2023 hebben we allen een digitaal paspoort op de telefoon staan en moeten we ons overal voor legitimeren. Het ' vrije' internet bestaat dan niet meer en geld mag je alleen via deze pas opnemen en uitgeven. Net als reizen overigens, alleen dat mag alleen als je nog een paar boosters laten injecteren.
Er staan ons hele duistere zaken te wachten die onze vrijheden, voor zover we die nog hadden, nog verder zullen inperken. En daarvoor zullen ze de standaard excuses gebruiken zoals bestrijding criminaliteit, terrorisme etc. etc..
Ik ben alleen een beetje bang dat we te laat zijn om hier nog op in te kunnen grijpen en dat we overgeleverd zijn aan de communistische terreur van Brussel.
18-03-2022, 12:53 door Anoniem
Door Anoniem: Juni 2023 stond al op de EU agenda van 2018 voor de gezondheidspas, dus dit verloopt allemaal volgens plan. [Nog meer doemdenken]
Daar heb je vast (g)een betrouwbare bron voor! Kun je de link even hier publiceren?
18-03-2022, 13:24 door Anoniem
Door Anoniem: ...Ik ben alleen een beetje bang dat we te laat zijn om hier nog op in te kunnen grijpen en dat we overgeleverd zijn aan de communistische terreur van Brussel.
Nou, als je verwacht dat 'de EU' in twee jaar tijd 1% van de bevolking executeert, dan mag je van mij wel 'een beetje bang' zijn. Zelf verwacht ik niet dat er Stalinistische zuiveringen gaan plaats vinden. Tenzij FvD en co aan de macht komen, natuurlijk. Die tribunalen waar zij zo dol op zijn, zijn immers een directe kopie van die van die goeie ouwe tijd van Stalin (USSR) en de Culturele Revolutie (China).
18-03-2022, 13:31 door Anoniem
Ja, want de EU laat miljoenen mensen sterven door een hongersnood te veroorzaken vanwegen ideologische overtuiging (dekoelisatie)...
Wikipedia: Een combinatie van dekoelakisatie, collectivisatie en andere repressieve beleid leidde tot massale hongersnood in vele delen van de Sovjet-Unie en de dood van ten minste 14,5 miljoen boeren tussen 1930 en 1937, inclusief de 5 miljoen die zijn overleden in de Oekraïne tijdens de Holodomor.
18-03-2022, 14:07 door Anoniem
En maar door en door en door willen rommelen met dit plan.
Straks ben je geen baas meer over je eigen lijf en leden.
Als we dat niet wensen, moeten we dat hen wel goed duidelijk willen maken.

Testen, OK. Qurantaine, OK. 24 uur klachtenvrij dan weer oude vrijheden terug als voor de corona-crisis of de twee rode streepjes. Maar dat willen de EU-onverkozenen niet voor ons. Vrij reizen zonder belemmeringen.

Ze willen macht en mondjesmaat vrijheid terug voor brave opvolgende burgertjes.
Als ze onverkozenen zijn, hoef je ze ook niet als met gezag over jou houdend te erkennen.
Net als bij Eurovisie, je kan het uitschakelen, toch?
18-03-2022, 16:35 door Anoniem
Wappies kunnen weer los gaan hier,
Door Anoniem:
Door Anoniem: Juni 2023 stond al op de EU agenda van 2018 voor de gezondheidspas, dus dit verloopt allemaal volgens plan. [Nog meer doemdenken]
Daar heb je vast (g)een betrouwbare bron voor! Kun je de link even hier publiceren?

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H1228(01)&from=NL

Voor alle doemdenkers, voor covid waren er al plannen voor een betere EU vaccinatiegraad en hoe dat te bereiken, voor infectie ziekten algemeen.
18-03-2022, 18:03 door Anoniem
Door Anoniem: Wappies kunnen weer los gaan hier,
Door Anoniem:
Door Anoniem: Juni 2023 stond al op de EU agenda van 2018 voor de gezondheidspas, dus dit verloopt allemaal volgens plan. [Nog meer doemdenken]
Daar heb je vast (g)een betrouwbare bron voor! Kun je de link even hier publiceren?

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H1228(01)&from=NL

Voor alle doemdenkers, voor covid waren er al plannen voor een betere EU vaccinatiegraad en hoe dat te bereiken, voor infectie ziekten algemeen.

Stigmatiseren en polariseren (heel typisch van je). De feiten liegen niet (bijv. censuur). EU neigt naar oppressie. If it quacks like a duck.
18-03-2022, 18:08 door Anoniem
Ja, ga maar lekker doorhakken op de wappies. Doorgaan met je steun voor degenen, die het steeds toch zo goed met al hun burgers voorhadden en -hebben. Je ziet het beter worden toch? Goede wijn behoeft geen krans en afbraak van economie en vrijheden ook niet. Maar ga zo door, je regering en je overheid zullen blij met je zijn en ook menig NGO. EU is niet bedoeld om het allemaal even goed te krijgen binnen de EU, maar ons allemaal te brengen naar het laagste niveau. De waarheid mag niet meer gezegd worden, maar als is de leugen nog zo snel...
19-03-2022, 10:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Juni 2023 stond al op de EU agenda van 2018 voor de gezondheidspas, dus dit verloopt allemaal volgens plan. [Nog meer doemdenken]
Daar heb je vast (g)een betrouwbare bron voor! Kun je de link even hier publiceren?

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H1228(01)&from=NL
Sorry, maar ik kan met de beste wil nergens een aanwijzing vinden over een geplande gezondheidspas...

Het document gaat over de aanbeveling tot betere samenwerking v.w.b. vaccinatie en voorlichting, onderlinge uitwisseling van informatie, gezamenlijke inkoop van vaccins en betere voorlichting op een voor leken begrijpbare manier.
19-03-2022, 13:24 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ
Door Anoniem: Allemachtig, wat maakt dit voor reacties los? Ik dacht eerst dat het sarcastisch bedoeld was...

Onze eigen regering wil dat het DCC blijft bestaan. De europese commissie, die helemaal geen mandaat heeft als het aankomt op volksgezondheid, geeft daar gehoor aan door een voorstel te doen deze te verlengen. Twee europese toezichthouders vinden dat dat niet zomaar kan, eerst moet de impact op de burgerlijke vrijheden meegewogen worden in de besluitvorming en je raadt het al, ze vinden verlenging een slecht idee.

Je zóu dus ook kunnen zeggen dat het de EU is die onze eigen regering ter verantwoording roept en juist af wil van het DCC.

En dan is de EU een nieuwe variant van de Sovjet Unie? En dan is de oplossing een Nexit? Want?

@Brexit-fans, lees alsjeblieft eens britse kranten... het gaat daar bepaald niet goed met de economie (alleen al de tienduizenden varkens die niet geslacht kunnen worden door een gebrek aan personeel, maar er zijn nog wel meer voorbeelden), de handelsakkoorden zijn vooral slecht voor de binnenlandse arbeidsvoorwaarden, en een kelderende internationale invloed. Johnson ontvangt de premiers van NL en Canada, Poetin de premier/president van DEU en FRA. Voor een atoommacht met VN zetel zit je dan behoorlijk in de verkeerde boot.

Inderdaad is het op zich goed dat twee toezichthouders hier aan de bel trekken en op het belang van respect voor grondrechten wijzen. Het verontrustende is alleen dat er überhaupt regeringen (incl. ongekozen EU-gremia) zijn die met zo'n nodeloos verlengde reispas het recht op vrij reizen binnen de EU zonder medische noodzaak nog minstens(!) een extra jaar lang willen uitschakelen. Wat beweegt die machthebbers om dat te willen?

Ik meen ergens gehoord te hebben dat unanimiteit van de lidstaten noodzakelijk is voor een dergelijke verlenging. Hopelijk is er ten minste één lidstaat die er nee tegen zegt (Denemarken? Zweden?)

Of gaan die bezwijken voor politieke druk van bijv. Duitsland en dan toch instemmen met vrijheidsontnemende maatregelen als "voorzorgsmaatregel"?

Hoe zit het met het respecteren van de rechten van mensen die in andere EU-landen hun familie willen zien, maar niet hun persoonsgegevens willen laten verwerken voor zo'n digitaal corona-certificaat (DCC)? Wat is dan belangrijker: het recht op eerbiediging van het familieleven, zoals vastgelegd in internationale verdragen (bijv. artikel 8 van het EVRM), of een "gevoel" van regeringen dat het goed is om voorzorgshalve de rechten van mensen te blijven beperken, ook al is dat medisch niet noodzakelijk, en is zo'n noodzaak al helemaal niet aangetoond?

M.J.
21-03-2022, 03:00 door Anoniem
Voor de liefhebbers:
Tot 8 april 2022 is het geven van feedback mogelijk bij de Europese Commissie (daarvoor moet je wel een account aanmaken of inloggen met een account op social media):

https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13375-Verlenging-van-de-verordening-inzake-het-digitaal-EU-covidcertificaat_nl
21-03-2022, 21:01 door Anoniem
We moeten de EUSSR zo snel mogelijk afschaffen.
28-03-2022, 23:19 door Anoniem
Men wil welllicht deze oplossing nog niet weggooien - voor het geval het nodig blijkt in het najaar. Wil dat zeggen dat het gebruikt gaat worden - wellicht niet. Iets uitschakelen en terug invoeren kost veel meer - dan eventjes in de koelkast houden en dan wat later afvoeren. Ik interpreteer dit als een daad van degelijk bestuur (het is dan een van de weinige daden van goed bestuur - want in heel de EU loopt het coronabeleid mis - wegens veel te soft - en te weinig bestraffing voor niet naleving van dat weinige wat gevraagd wordt - Het gevolg: in bananenland Belgica - > 30.000 doden!).
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.