image

Van Huffelen: ambtenaren leveren paspoorten op bestelling aan criminelen

maandag 11 juli 2022, 11:27 door Redactie, 11 reacties

Corrupte ambtenaren hebben op bestelling Nederlandse paspoorten aan criminelen geleverd, waarbij pasfoto’s van andere mensen werden gebruikt die op de aanvrager leken, zo laat staatssecretaris Van Huffelen van Digitalisering aan de Tweede Kamer weten. Volgens de staatssecretaris bevatten de systemen voor het uitgeven van paspoorten "structurele fouten".

"In strafrechtelijke onderzoeken is inmiddels vastgesteld dat het criminelen lukt bij diverse gemeenten valselijk opgemaakte, authentieke Nederlandse paspoorten te verkrijgen. Corrupte ambtenaren leveren in ruil voor geld paspoorten op bestelling", aldus Van Huffelen in een brief over de aanpak van identiteitsfraude. Ze noemt geen exacte cijfers, maar inmiddels zijn tientallen onrechtmatig verkregen identiteitsbewijzen ontdekt en dit aantal zal mogelijk nog verder oplopen.

De ambtenaren in kwestie maken gebruik van hun kennis van en toegang tot het aanvraag- en uitgifteproces van identiteitsdocumenten dat bij gemeenten wordt gebruikt. Het gaat bijvoorbeeld om het invoeren van valse identiteitsgegevens en het gebruiken van pasfoto’s van andere mensen die een gelijkenis hebben met degene die het paspoort gebruikt. "Met een op deze manier verkregen paspoort kan een crimineel bijvoorbeeld de grens over en buiten het bereik van politie en justitie doorgaan met criminele activiteiten", aldus de staatssecretaris.

Ze stelt dat het om een "beperkt aantal corrupte ambtenaren" gaat, maar zegt verder niet op het lopende onderzoek in te kunnen gaan. Daarnaast blijkt dat ambtenaren bij de aanvraag en uitgifte van paspoorten in sommige gevallen afwijken van de standaardprocedure die gevolgd moet worden aan de balie. "Inmiddels is op basis van de huidige informatie gebleken dat er structurele problemen in het stelsel van de verstrekking van paspoorten zitten. Dit heeft mij doen besluiten de al ingezette acties en maatregelen naar aanleiding van de eerdere signalen te versnellen en versterken en nieuwe acties in gang te zetten", zo laat Van Huffelen weten.

De staatssecretaris voegt toe dat de veiligheid en kwaliteit van het fysieke paspoort en de identiteitskaart niet in het geding zijn. Om de fouten en fraude met de uitgifte tegen te gaan zijn verschillende maatregelen aangekondigd. Het gaat om voorlichting over het naleven van werkvoorschriften en het doorvoeren van technische aanpassingen die tijdig en automatisch uitloggen mogelijk maken, om zo misbruik van andermans account te voorkomen. Verder zal er functiescheiding worden ingezet, zodat dezelfde medewerker niet de aanvraag én uitgifte doet, wordt het toezicht aangescherpt en wordt er gekeken naar het certificeren van personeel.

"Op korte termijn is winst te behalen met voorlichting en gesprekken en technische aanpassingen in het huidige systeem", laat Van Huffelen afsluitend weten. De staatssecretaris verwacht dat deze maatregelen, en die voor de middellange termijn gepland staan, de mogelijkheden tot fouten en fraude in het systeem sterk zullen reduceren.

Reacties (11)
11-07-2022, 12:11 door Anoniem
Oh, maar daar is vast wel een digi-dram oplossing voor. Toch?
11-07-2022, 12:17 door Anoniem
Word er bij het registreren van een paspoort niet gecheckt of de gebruikte foto al door iemand anders in het systeem staat?

Je zou toch op ten minste doen aan data validatie?

(Je hoeft geen gezichtsherkenning toe te passen ofzo, gewoon checken of het een exacte pixel-voor-pixel exacte kopie is, of nog geavanceerder, checken of alle pixels /bijna/ overeenkomen, zodat een foto 2x inscannen ook gevonden word)
11-07-2022, 12:35 door Anoniem
Door Anoniem: Oh, maar daar is vast wel een digi-dram oplossing voor. Toch?

Wat een onzinnige opmerking.
Dus U vindt het gerechtvaardigd dat dit kan en gebeurt?
En wil er eigenlijk niets aan doen?
11-07-2022, 13:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Oh, maar daar is vast wel een digi-dram oplossing voor. Toch?

Wat een onzinnige opmerking.
Dus U vindt het gerechtvaardigd dat dit kan en gebeurt?
En wil er eigenlijk niets aan doen?
Je begrijpt hem niet. Er komt dan een "oplossing" waarvan iedereen last heeft en de kans groot is dat jouw privacy verder aangetast wordt. Dit enkel en alleen omdat 'n klein groepje crimineel is.
Daar de complete samenleving op aanpassen vindt u dat nu echt een goed idee?
11-07-2022, 13:41 door Anoniem
criminaliteit is de oudste hefboom van de macht, quasi alle beleid wordt verantwoord, aangestuurd, bijgestuurd op basis van 2% criminele actviteit in de maatschappij
11-07-2022, 15:31 door Anoniem
Overheid start project om geprinte pasfoto voor paspoort uit te faseren

Van Huffelen laat onderzoeken of dit op korte termijn op vrijwillige basis is te realiseren, vooruitlopend op een wettelijke verplichting.

Burgers kunnen er dan zelf voor kiezen om aan de balie een gezichtsopname te laten maken", aldus de staatssecretaris, die dit najaar met meer informatie hoopt te komen.

Dan hoef jezelf niet meer naar de fotoshop,maar ik wil wel naar de fotoshop

Argument = Veiligheid

Daar sta je dan bij de balie waar je wordt ingescand als een object,
je hoeft zelf niet meer na te denken,alles wordt voor jou geregeld,wees passief,nederig
en niet meer creatief als volwassen burger,nee wees een brave digitale burger

NLNU2022
11-07-2022, 16:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Oh, maar daar is vast wel een digi-dram oplossing voor. Toch?

Wat een onzinnige opmerking.
Dus U vindt het gerechtvaardigd dat dit kan en gebeurt?
En wil er eigenlijk niets aan doen?
Je begrijpt hem niet. Er komt dan een "oplossing" waarvan iedereen last heeft en de kans groot is dat jouw privacy verder aangetast wordt. Dit enkel en alleen omdat 'n klein groepje crimineel is.
Daar de complete samenleving op aanpassen vindt u dat nu echt een goed idee?

Die digidram staat er los van

Deugmensen die tech sexy vinden zorgen wel voor de biometrie en straks mensen chippen

Zulke voorstelllen komen altijd uit de liberale hoek
11-07-2022, 16:47 door karma4
Door Anoniem: Word er bij het registreren van een paspoort niet gecheckt of de gebruikte foto al door iemand anders in het systeem staat? ......
Er wordt niet eens dubbel gecontroleerd of de persoon bij de aanvraag er wel bij hoort.
Het is gedram van privacy activisten dat een paspoort een privacy schending is.
Wat een echte privacy schending is (zie artikel) het gebrek aan controle op de juiste persoon
11-07-2022, 17:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Oh, maar daar is vast wel een digi-dram oplossing voor. Toch?

Wat een onzinnige opmerking.
Dus U vindt het gerechtvaardigd dat dit kan en gebeurt?
En wil er eigenlijk niets aan doen?
Je begrijpt hem niet. Er komt dan een "oplossing" waarvan iedereen last heeft en de kans groot is dat jouw privacy verder aangetast wordt. Dit enkel en alleen omdat 'n klein groepje crimineel is.
Daar de complete samenleving op aanpassen vindt u dat nu echt een goed idee?

Die digidram staat er los van

Deugmensen die tech sexy vinden zorgen wel voor de biometrie en straks mensen chippen

Zulke voorstelllen komen altijd uit de liberale hoek

Bent U zo een angstig persoon w.b.t. dit onderwerp en eventuele oplossing.?
Ik vind het veel beangstigender wat op basis van het vrije Internet allemaal voor misdaad plaats vind.
Dat is niet klein en weinig omvattend
Dat je daar iets voor terugdoet/laat of prijsgeeft vind ik te billiken.
Ik vind dat de overheid daar ook voor is,en niet alleen een doorgeschoten vrijheid moeten faciliteren.
De privacy "activisten" bagatelliseren steeds opnieuw de zeer negatieve affecten van de vrijheid op Internet.
Dat is een groot probleem,waardoor autoriteiten steeds maar weer op moeten roeien tegen een vaak onzinnige argumentatie.
en er een enorm tijdsverlies optreed.
11-07-2022, 22:06 door Anoniem
en het is zo eenvoudig met een vier ogen beleid voor een heel groot deel af te vangen...
12-07-2022, 09:45 door _R0N_
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Oh, maar daar is vast wel een digi-dram oplossing voor. Toch?

Wat een onzinnige opmerking.
Dus U vindt het gerechtvaardigd dat dit kan en gebeurt?
En wil er eigenlijk niets aan doen?
Je begrijpt hem niet. Er komt dan een "oplossing" waarvan iedereen last heeft en de kans groot is dat jouw privacy verder aangetast wordt. Dit enkel en alleen omdat 'n klein groepje crimineel is.
Daar de complete samenleving op aanpassen vindt u dat nu echt een goed idee?

Juist minder door een digitale oplossing als dat een corrupte ambtenaar beter moet gaan opletten.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.