image

Wetsvoorstel voor aanpak van telefoonspoofing opnieuw vertraagd

maandag 11 juli 2022, 15:46 door Redactie, 10 reacties

Het wetsvoorstel dat telecomproviders verplicht om telefoonspoofing aan te pakken is opnieuw vertraagd. Oorspronkelijk was het plan dat het wetsvoorstel in het derde kwartaal van vorig jaar zou verschijnen. Eind november meldde toenmalig minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid dat het wetsvoorstel naar verwachting in het eerste kwartaal van dit jaar zou verschijnen, maar dat is ook niet gebeurd.

Nu laat minister Yesilgöz van Justitie in een brief aan de Tweede Kamer weten dat het voorstel "voor de zomer" in consultatie gaat. Vaak wordt hierbij gedoeld op het publiceren van het wetsvoorstel op Internetconsultatie.nl, maar daar is nog geen voorstel over aanscherping van het spoofingverbod of de telecomwet te vinden. Security.NL heeft het ministerie dan ook om duidelijkheid gevraagd.

Bij telefoonspoofing krijgt de persoon die wordt gebeld een ander telefoonnummer te zien dan het werkelijke nummer van de beller. Hier wordt onder andere misbruik van gemaakt bij bankhelpdeskfraude. Hierbij bellen oplichters mensen op en doen zich voor als bankmedewerker. Daarbij zorgen ze ervoor dat bij het slachtoffer het telefoonnummer van de bank wordt getoond. Vervolgens wordt het slachtoffer misleid om een groot geld bedrag naar een rekening van de bank over te maken. In werkelijkheid gaat het om een rekening van een katvanger.

Ook komt het voor dat oplichters het slachtoffer via telefoonspoofing zo ver weten te krijgen om remote beheersoftware te installeren of pincode en pinpas te ontfutselen. De totale schade door bankhelpdeskfraude in Nederland steeg vorig jaar explosief naar 47,6 miljoen euro. In 2020 ging het nog om een bedrag van 26,2 miljoen euro, zo liet de de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) eerder dit jaar weten.

Volgens de minister hebben telecomproviders inmiddels maatregelen getroffen om smishing (sms-phishing) met alphanumerieke en numerieke nummers tegen te gaan, en hebben in samenwerking met banken maatregelen getroffen om spoofing van telefoonnummers van banken tegen te gaan. Daarnaast wordt het spoofingverbod aangescherpt. De regels voor nummerdoorgifte, de afzenderinformatie van een oproep of bericht, zullen daarbij worden aangepast. Ook zullen er regels voor alfanumerieke informatie gaan gelden.

"Het door de minister van Economische Zaken aangekondigde wetsvoorstel tot aanpassing van de Telecommunicatiewet - met aanscherping van het spoofingverbod, een beperking van het gebruik van Nederlandse nummers vanuit het buitenland en flankerende maatregelen – gaat voor de zomer in consultatie", aldus minister Yesilgöz, die toevoegt dat met lagere regelgeving een aantal onderdelen van de wet nader moeten worden ingevuld. Verdere details over de inhoud van het voorstel zijn onbekend.

Reacties (10)
11-07-2022, 16:22 door Anoniem
Feit blijft dat de kern van het probleem is dat mensen denken dat een nummer in een display als identificatie gebruikt kan worden.
Dat is niet zo. Dat is nooit de bedoeling geweest. In deze pamper-maatschappij moet het kl**tjes volk blijkbaar beschermd worden tegen 'zelf nadenken'.
11-07-2022, 17:29 door Anoniem
Het lijkt idd alsof zelf nadenken tot een soort fysieke activiteit behoort, iets waar veel mensen tegenwoordig ook bang voor zijn.
11-07-2022, 19:05 door Anoniem
Door Anoniem: Feit blijft dat de kern van het probleem is dat mensen denken dat een nummer in een display als identificatie gebruikt kan worden.
Dat is niet zo. Dat is nooit de bedoeling geweest. In deze pamper-maatschappij moet het kl**tjes volk blijkbaar beschermd worden tegen 'zelf nadenken'.

Dat is een kul argument.

Want het was bedoeld voor....
Het "spoofen" van een nummer door bedrijven die geen doorkiesnummers wilden tonen maar alleen het algemene nummer. Alleen was het systeem zo opgezet dat ook een wildvreemde zijn eigen centrale zo kon programmeren dat het het nummer van een ander bedrijf kon tonen, zonder enige extra verificatie door de telco (of de gebruiker van het nummer) !!!
Over ontwerpfout gesproken.

Argument 2 is vervolgens:
Dit systeem is decennia geleden ontworpen en niet geschikt voor de huidige technologie en problemen.
Ook dat is kul, omdat andere aanpsssingen wel gerealiseerd konden worden (zoals nummerherkenning) met diezelfde technologie.
En in de VS is er al wetgeving en technologie die deze problemen wel kunnen ondervangen. Technisch is het dus wel mogelijk.

Nu de wil nog. Maar dat vergt investeringen.
11-07-2022, 19:58 door Anoniem
Door Anoniem: Feit blijft dat de kern van het probleem is dat mensen denken dat een nummer in een display als identificatie gebruikt kan worden.
Dat is niet zo. Dat is nooit de bedoeling geweest. In deze pamper-maatschappij moet het kl**tjes volk blijkbaar beschermd worden tegen 'zelf nadenken'.

Nummerweergave werd en wordt meestal aangeprezen met "weten wie er belt".
Zo staat op de website van bijvoorbeeld Ziggo:
Nummerweergave Wil je weten wie naar je belt, nog voordat je de telefoon hebt opgenomen?
Met Nummerweergave op je vaste telefoonlijn van Ziggo zie je het telefoonnummer van degene die naar je belt in de display van je telefoon.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/bellen/nummerweergave

Dus het is helemaal niet zo vreemd dat eenvoudige mensen nummerweergave opvatten als een soort van identificatie.
Eigenlijk is het tot op heden misleiding geweest om op die manier nummerweergave aan te prijzen.
Je weet namelijk niet helemaal zeker wie je belt.
Je ziet slechts een bekend telefoonnummer of een naam die je er aan hebt gekoppeld,
maar het is nu nog niet gegarandeerd dat je ook werkelijk door die persoon of vanaf dat telefoonnummer wordt gebeld.
11-07-2022, 21:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Want het was bedoeld voor....
Het "spoofen" van een nummer door bedrijven die geen doorkiesnummers wilden tonen maar alleen het algemene nummer. Alleen was het systeem zo opgezet dat ook een wildvreemde zijn eigen centrale zo kon programmeren dat het het nummer van een ander bedrijf kon tonen, zonder enige extra verificatie door de telco (of de gebruiker van het nummer) !!!
Over ontwerpfout gesproken.

Dat klopt helemaal niet! In de tijd waar jij over praat was het wel degelijk beveiligd. Toen was PTT/KPN de enige aanbieder
en die controleerde wel degelijk of een meegegeven nummer aan jou toebehoorde. Je kon als bedrijf wel een doorkies
nummer of een algemeen meegeven maar niet een nummer van een ander.

Pas later met de opkomst van de concurrentie op de telecom markt is er een probleem ontstaan, omdat concurrenten
niet altijd zin hadden in dit soort extra werk. En toen er VoIP toegang tot vaste lijnen kwam was helemaal het hek van
de dam want die aanbieders keken werkelijk helemaal NERGENS naar.

Het ontwerp was gebaseerd op vertrouwen in de aanbieders. Dat was ten tijde van het ontwerp, toen aanbieders nog
staatsbedrijven en bedrijven met een reputatie waren geen probleem. Maar het was niet geschikt voor cowboy aanbieders.
11-07-2022, 22:15 door Anoniem
[Nu de wil nog. Maar dat vergt investeringen.

En veel tijd natuurlijk... Als de regering een wet wil wijzigen om geld binnen te halen is het binnen no time geregeld. Maar dit en andere dingen om de NL-er te helpen in deze tijd duurt het jaren, heel vreemd allemaal
12-07-2022, 07:19 door Anoniem
Door Anoniem:
[Nu de wil nog. Maar dat vergt investeringen.

En veel tijd natuurlijk... Als de regering een wet wil wijzigen om geld binnen te halen is het binnen no time geregeld. Maar dit en andere dingen om de NL-er te helpen in deze tijd duurt het jaren, heel vreemd allemaal

Hoeveel zal er gelobby'ed worden om dit soort voorstellen te vertragen, uit te kleden of af te blazen, vraag ik me dan altijd af.
Hoeveel invloed hebben de belanghebbenden bij de ambtenaren van het ministerie?
12-07-2022, 19:30 door Anoniem
Door Anoniem:
[Nu de wil nog. Maar dat vergt investeringen.

En veel tijd natuurlijk... Als de regering een wet wil wijzigen om geld binnen te halen is het binnen no time geregeld. Maar dit en andere dingen om de NL-er te helpen in deze tijd duurt het jaren, heel vreemd allemaal
Kom eens met voorbeelden die niet bewezen worden door onderbuikgevoelens of complottheorieën.
13-07-2022, 23:13 door Anoniem
Onderbuikgevoelen en complottheorie bewijzen kan niet, maar feiten spreken doorgaans voor zich. Maar degenen, die de feiten willen verdraaien of onder het tapijt moeten vegen, komen altijd met het onderbuik excuus of afwijzen als zijnde een complot theorie. Van romeo tot misleidende fact-checker, wie deze gasten betaalt bepaalt de info en het domme volk valt ervoor. Het is na het begin van de corona-pandemie vast pandoer en past in het verdeel en heers paradigma, waar de krachten boven de globale markt vet van profiteren, zeg maar giga gewoon. En veel van het kl**tjesvolk ziet het niet of wil het niet zien.
16-07-2022, 16:56 door Anoniem
Jullie hebben al op z'n minst het voornemen om deze belangrijke vorm van Fraude aan te pakken - in het landje ten zuiden van jullie - waar de grootste verzameling bananen ter wereld groeit (aan de KU Leuven - jawel!!!) - hebben de bananenkarnavalisten van de wetstraat nog niet eens die geniale inval gehad. Laat staan dat ze al iets gedaan hebben aan de andere dringende zaken - energie, begroting, pensioenen...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.