image

Rechtspraak waarschuwt voor oplichters die telefoonnummers spoofen

dinsdag 9 augustus 2022, 15:55 door Redactie, 9 reacties

Fraudeurs maken gebruik van telefoonnummers van rechtbanken, gerechtshoven en bijzondere colleges om mensen op te lichten, zo waarschuwt de Rechtspraak. Door middel van spoofing krijgen slachtoffers de echte telefoonnummers van rechtbanken en gerechtshoven in hun display te zien. In werkelijkheid bellen de oplichters vanaf een ander telefoonnummer. Vervolgens doen ze zich voor als Rechtspraakmedewerker en vragen slachtoffers om geld over te maken.

"Het lijkt bijvoorbeeld dat u gebeld wordt door een rechtbank, maar in werkelijkheid spreekt u met oplichters die u zo informatie of geld afhandig proberen te maken. Ze doen dit niet alleen telefonisch, maar ook via sms- of WhatsApp-berichten. Spoofing met een nagemaakte e-mail of website bestaat ook", aldus de waarschuwing. Wie door een rechtbank wordt gebeld moet dan ook extra alert zijn. Eerder waarschuwde ook de Hoge Raad al voor spoofing.

Reacties (9)
09-08-2022, 16:02 door Anoniem
Hoooogste tijd dat telecom providers hiervoor aanspraakelijk gesteld worden.En dat ze hun zaakjes eens goed gaan regelen.
09-08-2022, 16:12 door Anoniem
Altijd vragen of U met 1 minuut terug mag bellen als U gebeld word, ter verificatie van het telefoon-nummer.
09-08-2022, 19:57 door Anoniem
Door Anoniem: Altijd vragen of U met 1 minuut terug mag bellen als U gebeld word, ter verificatie van het telefoon-nummer.
En als ze nee zeggen dan trapt u er gewoon in, als iemand je met zo’n verhaal opbelt gewoon weg drukken lijkt mij
toch beter. Ik wist trouwens niet dat je wordt gebeld door een rechtbank dacht dat dit via een aangetekende brief ging.
10-08-2022, 06:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Altijd vragen of U met 1 minuut terug mag bellen als U gebeld word, ter verificatie van het telefoon-nummer.
En als ze nee zeggen dan trapt u er gewoon in, als iemand je met zo’n verhaal opbelt gewoon weg drukken lijkt mij
toch beter. Ik wist trouwens niet dat je wordt gebeld door een rechtbank dacht dat dit via een aangetekende brief ging.

Dat mag ik hopen.

Dit is de reden waarom papieren post voor belangrijke stukken (bv een betalingsverzoek) in stand gehouden moet worden. Voor diegenen die dan roepen dat dat stuk kan verdwijnen. daar is dus aangetekend een optie voor. Dan is de brief volgbaar voor de verzender. En dus bekend of het wel/niet aangekomen is.

Van een (onbetrouwbaar) systeem waarmee je tegen geen of lage kosten je identiteit kunt maskeren, moet je voor officiële communicatie geen gebruik willen maken.

Tijd voor wetgeving die dit aanpakt en leveranciers (zoals telco's en bv Mega) verplicht hun systemen beter te beveiligen.
De markt gaat dit niet voor de politiek oplossen. dat blijkt wel.

Moeten we soms wachten tot nummers van politici misbruikt gaan worden, voordat ze in actie komen?
Dan zul je zien dat het in enkele weken geregeld is.
10-08-2022, 10:30 door Anoniem
Door Anoniem: Hoooogste tijd dat telecom providers hiervoor aanspraakelijk gesteld worden.En dat ze hun zaakjes eens goed gaan regelen.
Ik werk in de telecom business, Als telecom partij check je op ongeldige ANRs nummers die binnen komen. maar als er een geldig ANR binnenkomt heb je voor de rest geen mogelijkheid om te controleren of het echt die persoon is. Het SIP protocol voorziet daar niet in. Al heb je natuurlijk allerlei andere fraude detectie systemen die controleren op ongebruikelijke patronen, maar 100% voorkomen is zeer lastig.
11-08-2022, 09:55 door Anoniem
als ze nee zeggen dan trapt u er gewoon in
Als ze "nee" antwoorden, mogen ze brieven schrijven - maarre waarom zouden ze uberhaubt bellen?
11-08-2022, 15:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hoooogste tijd dat telecom providers hiervoor aanspraakelijk gesteld worden.En dat ze hun zaakjes eens goed gaan regelen.
Ik werk in de telecom business, Als telecom partij check je op ongeldige ANRs nummers die binnen komen. maar als er een geldig ANR binnenkomt heb je voor de rest geen mogelijkheid om te controleren of het echt die persoon is. Het SIP protocol voorziet daar niet in. Al heb je natuurlijk allerlei andere fraude detectie systemen die controleren op ongebruikelijke patronen, maar 100% voorkomen is zeer lastig.

Daar zou je wel eens wat meer over mogen vertellen... Op IP-nivo weet je op welke poort van je router welk netwerk hangt, en als het source-adres van een pakket anders is dan het netwerk dat je verwacht, is er iets niet in de haak.

Werkt dat in de telefonie-wereld anders? Is het nummer dat in de display van de ontvangende kant terecht komt in geen enkele wijze gerelateerd aan wat de telco zelf binnen ziet komen? Er moet ongetwijfeld een rekening gestuurd worden, dus de ontvangende telco zal moeten weten wie het gesprek initieerde...?
15-08-2022, 14:35 door Anoniem
Ik zou vooral iets willen lezen over HOE het spoofen in zijn werk gaat.
Hebben de fraudeurs toegang gekregen tot het telefoon systeem vd dienstverlener (Rechtspraak in dit geval), dan lijken mij maatregelen lastig.
Zit er een kwetsbaarheid in het netwerk van telecom operators?
Anders?
15-08-2022, 17:22 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zou vooral iets willen lezen over HOE het spoofen in zijn werk gaat.
Hebben de fraudeurs toegang gekregen tot het telefoon systeem vd dienstverlener (Rechtspraak in dit geval), dan lijken mij maatregelen lastig.
Zit er een kwetsbaarheid in het netwerk van telecom operators?
Anders?

+1
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.