image

Nederlandse banken komen met online training om fraude te herkennen

donderdag 13 oktober 2022, 09:54 door Redactie, 6 reacties

De Nederlandse banken hebben een online training gemaakt die mensen moet leren om fraude te herkennen. Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) veranderen fraudeurs steeds sneller van methodes om mensen geld afhandig te maken, waarbij onder andere op de actualiteit wordt ingespeeld, zoals de coronapandemie of energiecrisis.

Vorige maand meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat 97.000 Nederlanders vorig jaar het slachtoffer van spoofing zijn geworden, waarbij criminelen 261 miljoen euro in handen kregen. In de eerste helft van dit jaar werd voor 35 miljoen euro aan schade door bankhelpdeskfraude gemeld bij de banken. "Online fraude blijft dus een hardnekkig maatschappelijk probleem", aldus de NVB.

Om burgers over de verschillende fraudevormen te informeren is de NVB met de training "Frauderen, zo werkt het!" gekomen. Daarin wordt besproken hoe fraude werkt en kan worden voorkomen. Het gaat dan om zaken als het gebruik van nepwebwinkels, phishing, WhatsAppfraude en bankhelpdeskfraude.

"Oplichters maken gebruik van eigenschappen die we als mens allemaal hebben, zoals nieuwsgierigheid, angst, hebzucht en vertrouwen. Ze spelen daarbij in op de actualiteit, maken misbruik van opgebouwd vertrouwen en creëren urgentie met tijdsdruk. Dit zijn manipulatie patronen die je kunt leren herkennen. Oplichters maken gebruik van slinkse trucs waardoor fraude dus echt iedereen kan overkomen", zo laat de training weten.

Reacties (6)
13-10-2022, 10:07 door Anoniem
Ach, kwaad kan het nooit als het werkt.
Ik blijf mij verbazen hoe makkelijk mensen zomaar geld overmaken of hun gegevens ergens plaatsen.
Leuk zou zijn als ze zo'n test naar iedereen met een bankrekening even zouden opsturen..
Denk dat er anders maar weinige zich die hiervoor zullen aanmelden of de site zullen bezoeken.
De meeste info is namelijk al te vinden als je het echt wilt weten en nog steeds tuinen de mensen erin.
13-10-2022, 12:05 door Anoniem
Ook nvb.nl en zowerktfraude.nl deelt jouw data klakkeloos met Google. Niets begrepen dus van privacy en die zouden ons dan wat over frauderen moeten leren. Blijf ik persoonlijk toch ietwat vreemd vinden.
13-10-2022, 12:09 door Anoniem
""Vorige maand meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat 97.000 Nederlanders vorig jaar het slachtoffer van spoofing zijn geworden, waarbij criminelen 261 miljoen euro in handen kregen""

Dat is dus zo'n Euro 2700 per geval. Dat is een hoog bedrag.

Banken zouden echt wel meer kunnen doen denk ik; dat kost moeite en wat geld!
13-10-2022, 14:23 door Anoniem
Leve de digitale vooruitgang

Beveiliging/updates/privacy problemen
hacks,cybercrime,algoritmes,monitoring,cameras

Leuker kunnen we het niet maken
wel makkelijker

EUNL2022
13-10-2022, 18:22 door Anoniem
Door Anoniem: ""Vorige maand meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat 97.000 Nederlanders vorig jaar het slachtoffer van spoofing zijn geworden, waarbij criminelen 261 miljoen euro in handen kregen""

Dat is dus zo'n Euro 2700 per geval. Dat is een hoog bedrag.

Banken zouden echt wel meer kunnen doen denk ik; dat kost moeite en wat geld!
Ze kunnen wel, maar dan kom je in conflict met de privacy!
13-10-2022, 20:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: ""Vorige maand meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat 97.000 Nederlanders vorig jaar het slachtoffer van spoofing zijn geworden, waarbij criminelen 261 miljoen euro in handen kregen""

Dat is dus zo'n Euro 2700 per geval. Dat is een hoog bedrag.

Banken zouden echt wel meer kunnen doen denk ik; dat kost moeite en wat geld!
Ze kunnen wel, maar dan kom je in conflict met de privacy!

Of met het ongeduld van de klanten.
Alles moet meteen en 24/7. Wachten is lastig.

Ik kom nog uit de tijd dat je met girokaarten moest werken of naar een loket moest gaan om een groot bedrag over te maken. En daar ging dan een aantal dagen overheen. Maar omdat je daar aan gewend was, was dat geen probleem. Daar hield je rekening mee. En anders regelde je in persoon een telefonische spoedoverboeking op het bank-filiaal.

Je hebt voor aankopen tegenwoordig een wettelijke bedenktijd van 30 dagen.
Maar voor het overmaken van grote bedragen is geen enkele hindernis of bedenktijd.
Waarom niet een afkoelingsperiode van 24 uur of langer, voordat het geld echt overgemaakt wordt?

En als er een keer haast bij is anders een extra handeling, zoals naar een bankfiliaal gaan.
Oh, wacht... van die filialen willen de banken juist af. Want die kosten geld.
Maar zou dat de banken meer dan die 261 miljoen per jaar kosten? Ook als ze samenwerken?
Net zoals ze nu ook samenwerken met de betaalautomaten.

De dienstverlening zou moeten inzetten op wat mensen aankunnen, niet op welke verantwoordelijkheid makkelijk afgeschoven kan worden op de klanten.
De praktijk leert dat mensen in deze oplichtingstrucs trappen, en dat het te makkelijk is om grotere gelsbedragen over te maken. Pak dat gemak dan aan ipv mensen een instructie aan te bieden (of in de toekomst misschien te verplichten).

De digitaliseringsdrag laat steeds meer mensen achter die niet meer mee kunnen.
Dan is een instructie een goedkoop doekje voor het bloeden. Maar het zegt eigenlijk: "kijk eens wat wij niet (willen) doen".

Waar is de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de banken?
Of moet de politiek dit gaan oplossen met wetgeving?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.