image

WhatsAppfraude ook bij onjuiste claim bankmedewerker niet vergoed

maandag 24 oktober 2022, 16:27 door Redactie, 18 reacties

Een vrouw die begin dit jaar slachtoffer van WhatsAppfraude werd krijgt de schade niet vergoed, ook al stelt zij dat een Rabobank-medewerker had gezegd dat het gehele bedrag was veiliggesteld. Dat laat het financiele klachteninstituut Kifid weten (pdf). De vrouw werd benaderd door iemand die zich voordeed als haar dochter en vroeg om 4100 euro over te maken, wat de vrouw ook doet. Ze neemt daarna contact op met haar echte dochter en ontdekt de fraude.

Vervolgens belt ze de Rabobank, die uiteindelijk ruim 3100 euro weet veilig te stellen. Ze eist nu de resterende 800 euro terug, omdat ze naar eigen zeggen de bank twintig minuten na de transactie belde. Daarnaast zou een bankmedewerker de vrouw hebben gezegd dat het gehele bedrag was veiliggesteld. De bank ontkent dit, maar volgens het Kifid maakt het voor de zaak niet uit.

Wanneer de bank haar namelijk had verteld dat alleen een deel van het overgemaakte geld was veilig gesteld had de vrouw in precies dezelfde positie gezeten, namelijk dat zij feitelijk slechts een gedeelte van het overgemaakte bedrag zou terugkrijgen. Bij WhatsAppfraude zijn banken niet verplicht om de geleden schade te vergoeden. De Rabobank is dan ook niet tekortgeschoten en hoeft de achthonderd euro niet te vergoeden, aldus het Kifid.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werden vorig jaar 26.000 Nederlanders slachtoffer van WhatsAppfraude, waarbij er 73 miljoen euro aan oplichters werd overgemaakt die zich voordeden als vriend of familie. De helft van hen betaalde minstens tweeduizend euro aan zogenaamde vrienden of familieleden. Onlangs is de politie samen met Frans Bauer een campagne gestart om het publiek voor deze fraudevorm te waarschuwen.

Image

Reacties (18)
24-10-2022, 16:41 door Anoniem
Volstrekt idiote club dat KIFID!

De bank die de Bank onderzoekt

Heeft dat niet iets met WC-Eeend te maken?
24-10-2022, 16:45 door Anoniem
Tja, als je je eerst geld overmaakt en DAN pas contact opneemt met je dochter, dan heb ik geen medelijden meer. Dit is gewoon de verkeerde volgorde...

TheYOSH
24-10-2022, 17:10 door Anoniem
Je kunt ook geen whatsapp gebruiken,
gewoon bellen en smsen.

The Matrix
24-10-2022, 17:21 door Anoniem
Yosh en The Matirix hebben wel een punt natuurlijk, maar KIFID is gewoon geen betrouwpare onpartijdige / onafhankelijke partij.
24-10-2022, 17:44 door Anoniem
Door Anoniem: Volstrekt idiote club dat KIFID!

De bank die de Bank onderzoekt

Heeft dat niet iets met WC-Eeend te maken?
Nee hoor, KIFID heeft gewoon gelijk. Alleen kunnen mensen het bericht niet goed lezen of begrijpen. Als er staat dat de banken NIET verplicht zijn om in bepaalde gevallen het bedrag te vergoeden, wie ben jij dan om het tegendeel te komen beweren hier?
24-10-2022, 18:14 door John777
Ik heb toch zo'n hekel aan mensen die eerst zo naïef zijn om in een dergelijke scam te stappen om dan vervolgens bij de bank aan te kloppen die de schade mag vergoeden... Hoe deden ze dat dan vroeger als ze door de scharenslijper beet waren genomen?
24-10-2022, 18:23 door Anoniem
Door John777: Ik heb toch zo'n hekel aan mensen die eerst zo naïef zijn om in een dergelijke scam te stappen om dan vervolgens bij de bank aan te kloppen die de schade mag vergoeden... Hoe deden ze dat dan vroeger als ze door de scharenslijper beet waren genomen?

Toen was er nog politie waar je als burger naar toe kon gaan. En die gingen ook nog eens achteraan.

Dat is zo niet 2022.
.
24-10-2022, 18:35 door Anoniem
Dieven.

Als ik een betaling ontvang van iemand met een gepikte kaart, dan stort ik dat terug naar de echte houder van die kaart. Zo aannemelijk hoeft dat namelijk niet gemaakt te worden. Tenzij ik echt denk in de maling genomen te worden. Maar dan nog ben ik wijzer om laat maar te denken. In de meeste gevallen.

Evenwel als iemand zo een fraude meldt bij master of visa, dan gaat er bij mij gelijk 15 euro kosten af. Afhandelingskosten. Terwijl ik helemaal niet kan zien dat iemand in Nigeria met een gepikte kaart dingen zit te kopen. Of in New York. Ik krijg gotbetere nog wel de gelegenheid om aan te tonen dat die kaart niet gepikt was. Ja. Hoe dan????????

Het is het eigen bedrijfsrisico verleggen. Kartelmachtsmisbruik. En dus ook gewoon stelen.
24-10-2022, 20:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door John777: Ik heb toch zo'n hekel aan mensen die eerst zo naïef zijn om in een dergelijke scam te stappen om dan vervolgens bij de bank aan te kloppen die de schade mag vergoeden... Hoe deden ze dat dan vroeger als ze door de scharenslijper beet waren genomen?

Toen was er nog politie waar je als burger naar toe kon gaan. En die gingen ook nog eens achteraan.

Dat is zo niet 2022.
.

Ik kan me nog wel vaag herrinneren dat mijn vader ooit eens bij zo'n huis-aan-huis-slijper de grasmaaier had laten slijpen zonder eerst te vragen wat dat ging kosten en toen ook opgelicht werd.
Daar was dan ook niks aan te doen en er was ook geen Klachteninstituut-(BEEPBEEPBEEP)-dienstverlening waar je dan terecht kon.
Wel heeft me dit geleerd om op te letten voor je met zo iets/iemand in zee gaat. Werkt toch beter denk ik.
24-10-2022, 22:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door John777: Ik heb toch zo'n hekel aan mensen die eerst zo naïef zijn om in een dergelijke scam te stappen om dan vervolgens bij de bank aan te kloppen die de schade mag vergoeden... Hoe deden ze dat dan vroeger als ze door de scharenslijper beet waren genomen?

Toen was er nog politie waar je als burger naar toe kon gaan. En die gingen ook nog eens achteraan.

Dat is zo niet 2022.
.

Ik kan me nog wel vaag herrinneren dat mijn vader ooit eens bij zo'n huis-aan-huis-slijper de grasmaaier had laten slijpen zonder eerst te vragen wat dat ging kosten en toen ook opgelicht werd.
Daar was dan ook niks aan te doen en er was ook geen Klachteninstituut-(BEEPBEEPBEEP)-dienstverlening waar je dan terecht kon.
Wel heeft me dit geleerd om op te letten voor je met zo iets/iemand in zee gaat. Werkt toch beter denk ik.

Stom maar niet gezegd dat je met zo een grasmachine verhaal niks anders kunt dan ophoesten.

Je kunt naar de kantonrechter. Je neemt wat buren mee die wel vooraf prijs hadden gevraagd. En verklaren wat het hun heeft gekost. Zodat de rechter een redelijke vergoeding kan vast stellen.

Is dat eenmaal vastgesteld, dan kun je vertellen dat je het niet breed hebt. Maar wel bereid bent om de inmiddels redelijke kosten te vergoeden. Maar dat je dat gaat doen in termijnen. Waarvan je de eerste alvast overgemaakt hebt. Om je bereidheid tot betaling te tonen. De rest komt, daar geef je je erewoord voor. Mits niet een grotere overmacht toeslaat.

Je kunt de rechtsgang ook overslaan en rechtstreeks zo handelen. Waardoor kantonrechters niet heel de dag alleen maar met grasmachineslijpers bezig moeten zijn. Of hele consumentenbonden of ombudsmannen erover moeten vergaderen.

Of voorstellen het redelijke deel in één keer te voldoen. Omdat die slijper volgend jaar weer poen nodig gaat hebben. En dan lullen we er niet meer over. Dat kan ook.

Je moet er wel een beetje geslepen voor zijn om het zo te doen. Maar het is volslagen correct. En tegenover iemand die je juist heeft geprobeerd te belazeren helemaal.
24-10-2022, 22:45 door Anoniem
Die vrouw heeft groot geluk dat er geen boetes staan op stupiditeit.
25-10-2022, 07:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door John777: Ik heb toch zo'n hekel aan mensen die eerst zo naïef zijn om in een dergelijke scam te stappen om dan vervolgens bij de bank aan te kloppen die de schade mag vergoeden... Hoe deden ze dat dan vroeger als ze door de scharenslijper beet waren genomen?

Toen was er nog politie waar je als burger naar toe kon gaan. En die gingen ook nog eens achteraan.

Dat is zo niet 2022. .

Er is anno 2022 geen politie meer waar je als burger terecht kunt,
of anno 2022 gaat de politie niet meer achter oplichters aan?

Wat bedoel je.
25-10-2022, 07:40 door Anoniem
Oh ja, dankzij KIFID krijgen mensen met een bepaalde lening (doorlopend krediet) geld terug.
Maar ja, je leest alleen maar negatieve berichten over KIFID hè?
https://www.kifid.nl/kifid-consument-heeft-recht-op-rentecompensatie-over-gehele-looptijd-doorlopend-krediet/
25-10-2022, 09:11 door spatieman
je dochter bellen nadat je geld overgemaakt hebt.
sorry, ben het dus eens met yosh en matrix.
25-10-2022, 09:16 door Anoniem
Ze moet blij zijn uberhaupt al geld terug te krijgen. De bank heeft hier geen fout gemaakt, de persoon zelf wel.
25-10-2022, 09:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Volstrekt idiote club dat KIFID!

De bank die de Bank onderzoekt

Heeft dat niet iets met WC-Eeend te maken?
Nee hoor, KIFID heeft gewoon gelijk. Alleen kunnen mensen het bericht niet goed lezen of begrijpen. Als er staat dat de banken NIET verplicht zijn om in bepaalde gevallen het bedrag te vergoeden, wie ben jij dan om het tegendeel te komen beweren hier?
Hij wet gewoon niet at Kifid bieden doet.
25-10-2022, 09:54 door [Account Verwijderd]
Door John777: Ik heb toch zo'n hekel aan mensen die eerst zo naïef zijn om in een dergelijke scam te stappen om dan vervolgens bij de bank aan te kloppen die de schade mag vergoeden... Hoe deden ze dat dan vroeger als ze door de scharenslijper beet waren genomen?

Een hekel? Waarom zou je een hekel hebben aan fraudeslachtoffers? Heb jij ook een hekel aan verkeersslachtoffers die niet schuldig zijn aan het ongeval? Een verziekte mentaliteit is het die je steeds vaker hoort en ziet. Heb jij ooit nieuws gelezen over Iemand die slachtoffer is van fraude en daarom in de beklaagdenbank zit? Dat is de volgende stap in jouw wereld op zijn kop. De daders horen thuis in de beklaagdenbank! Daar hoor je een hekel aan te hebben, Nogmaals: Niet andersom.
01-11-2022, 16:31 door Anoniem
De bank hoeft niks te redden, het is het slachtoffer dat zelf in de fout gaat in dit dossier. Hoe pijnlijk het ook is. Wie sociale media gebruikt - weet dat er misbruik kan en zal zijn. Voor je wat uitvoert moet je onderzoeken. Maar we zijn te nalatig, te slordig, te opgejaagd.
Al die speeltjes onder de pers leggen - het zou veel mensen terug rust bezorgen.
Spijtig - maar hier kan ik echt geen traan om laten.

Het is ook goed dat dit hier voorkomen kon worden. De dag komt dat alle banktransacties flitstransacties worden (sommigen op EU-niveau willen dat!!!) - dan ben je je hele hebben en houden in seconden kwijt. Ik hoop dat men mij de optie laat om dat uit te schakelen. Liever 3 dagen wachten en tijd hebben om iets tegen te houden, dan dat ik gratis en voor niks geruïneerd kan raken!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.