image

SyRI-coalitie start opnieuw rechtszaak tegen overheid wegens profileren burgers

dinsdag 20 december 2022, 12:47 door Redactie, 9 reacties

De coalitie van maatschappelijke organisaties die eerder succesvol actie voerde tegen het risicoprofileringssysteem SyRI beginnen opnieuw een rechtszaak tegen de overheid wegens het profileren van burgers. Het gaat om FNV, Platform Burgerrechten, Privacy First en Stichting KDVP, ook wel de SyRI-coalitie genoemd. De organisaties wisten in 2020 via een rechtszaak het risicoprofileringssysteem SyRI (Systeem Risico Indicatie) onrechtmatig te laten verklaren.

Volgens de organisaties blijkt uit onderzoek van Argos en Lighthouse Reports dat de overheid het profileren na de SyRI-uitspraak gewoon blijft inzetten om socialezekerheidsfraude op te sporen in wijken met veel uitkeringen. Argos en Lighthouse kregen door middel van een beroep op de Wet open overheid (Woo) documenten in handen over de werkwijze van de Landelijke Stuurgroep Interventieteams (LSI).

Hieruit blijkt dat de overheid buurten met een "slechte leefbaarheid" doorlicht en dat hier lange lijsten met risico-indicatoren voor worden gebruikt. Onder andere gemeenten, Belastingdienst, Toeslagen, UWV, SVB en politie werken samen binnen de LSI en delen risicosignalen en privacygevoelige informatie over adressen. "Ons grote bezwaar tegen de SyRI-werkwijze was dat onverdachte burgers massaal, en op ondoorzichtige wijze werden doorgelicht door het koppelen van persoonsgegevens. Uit de documenten blijkt dat deze werkwijzen na de SyRI-uitspraak gewoon zijn voortgezet", zegt Tijmen Wisman, voorzitter Platform Burgerrechten.

Uit het onderzoek van Argos en Lighthouse Reports blijkt dat inwoners om allerlei willekeurige redenen aangewezen kunnen worden als risico. Zo is het hebben van een partner in het buitenland een verhoogd risico voor de Sociale Verzekeringsbank. En voor de sociale dienst van bepaalde gemeenten is het een risico wanneer een vrouw een kind krijgt terwijl de man in de bijstand zit. Het niet gebruik maken van aanvullende financiële hulp in de bijstand komt eveneens langs als een risico-indicator. De verdenking kan dan zijn dat iemand illegaal inkomen verkrijgt.

Ook werden signalen uit het inmiddels beruchte risicomodel van de Afdeling Toeslagen van de Belastingdienst in onderzoeken gebruikt als aanleiding om iemand eerder te controleren Dat gebeurde zeker in een stuk of tien gemeenten, blijkt uit het onderzoek. Onder het mom van het ‘verbeteren van de leefbaarheid’ worden signalen uit de onderzoeken bovendien gedeeld met een grote buitenschil van derde partijen.

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: "Op dit moment wordt in de politiek gesproken over hoe het regime voor uitkeringsgerechtigden te verzachten, en uit te gaan van de menselijke maat. Door wat nu naar boven komt, blijkt eens te meer dat gemeentelijke beleidsvrijheid tot rechtsongelijkheid kan leiden die in tegenspraak is met wat minister Schouten van Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen bepleit."

Reacties (9)
20-12-2022, 15:53 door Anoniem
Particicpatiewet 2015 afschaffen,
want alles wat ze doen,ook vaak onrechtmatig
ze handelen en voeren beleid uit namens deze oneerlijke
aangenomen bijstandswet uit 2015.

NL-2022
20-12-2022, 16:17 door Anoniem
Dat zijn geen willekeurige redenen, maar kenmerken die een positieve correlatie hebben met fraude. De vraag of iemand wel eens hagelslag op de boterham heeft zou dan natuurlijk niet relevant zijn. Een correlatie is nog geen bewijs, dat staat in elk boek over statistiek, maar als het aantal positieve correlaties van een persoon hoog genoeg is dan zou nader onderzoek zinvol kunnen zijn. Dit is normale statistiek. Natuurlijk hoef je mensen die geen uitkering genieten niet op socialezekerheidsfraude te onderzoeken. Het resultaat is dan dat alleen mensen met een uitkering onderzocht worden. Moet fraude met uitkeringen nu opgespoord worden of niet?
20-12-2022, 17:41 door Anoniem
Door Anoniem: Dat zijn geen willekeurige redenen, maar kenmerken die een positieve correlatie hebben met fraude. De vraag of iemand wel eens hagelslag op de boterham heeft zou dan natuurlijk niet relevant zijn. Een correlatie is nog geen bewijs, dat staat in elk boek over statistiek, maar als het aantal positieve correlaties van een persoon hoog genoeg is dan zou nader onderzoek zinvol kunnen zijn. Dit is normale statistiek. Natuurlijk hoef je mensen die geen uitkering genieten niet op socialezekerheidsfraude te onderzoeken. Het resultaat is dan dat alleen mensen met een uitkering onderzocht worden. Moet fraude met uitkeringen nu opgespoord worden of niet?

Het probleem zit hem in de massaliteit.
Waarom niet gewoon een persoon bij de uitkeringstrekkers langs sturen of laten volgen die kijkt of de individuele persoon de regels overtreed.
Ja, dat is arbeidsintensiever. Maar heeft decennia lang gewerkt.
21-12-2022, 09:50 door Anoniem
Totale controle en surveillance, ze doen niet liever.
Tot de wal het schip zal gaan keren, maar dat duurt nog een eeuwigheid,
denk ik. Of net als met de toeslagenaffaire verandert er niets ten principale.
Overal "glas, plas, was'.
21-12-2022, 12:00 door Anoniem
Door Anoniem: Het resultaat is dan dat alleen mensen met een uitkering onderzocht worden.

Toen de sociale recherche mijn buren begluurden, heb ik gezwegen;

ik was immers geen uitkeringstrekker.

Toen ze de groentenman en kapper gevangenzetten, heb ik gezwegen;

ik was immers geen kleine middenstander.

Toen ze de personeelsleden kwamen halen, heb ik niet geprotesteerd;

ik was immers geen buitenschoolse kinderopvang.

Toen ze de klimaatactivisten opsloten, heb ik niet geprotesteerd;

ik was immers geen armlastige "linkse" student.

Toen ze mij kwamen halen

was er niemand meer, die nog protesteren kon.

https://en.wikipedia.org/wiki/First_they_came_...
21-12-2022, 16:43 door Anoniem
Je ziet hier dat centralisering, automatisering en gerichte fraude monitoring in de kern niet samengaan.
Dit is wel de huidige werkwijze van de overheid en is big-brother pûr sang. Zouden bepaalde fraude aanpak decentraal dus per wijk en autonoom worden aangestuurd dan zou je heel wat buurt-coaches of iets dergelijks moeten inschakelen maar je bent dan als overheid meer menselijk bezig.

Deze aanpak vraagt natuurlijk veel meer leiderschap en leiderschapkwaliteiten bij de overheid en meer hands-on mentaliteit in plaats van het proces-denken waaruit veel tegenwoordig bij voorkeur wordt "gemanaged" in plaats van geregeld. En dan heb je niet bang uitgevallen en autonome types nodig die je moet waarderen in plaats van voeren met algoritmes. Laat de overheid daar nou eens verder naar kijken. Want doen alsof de neuzen bloeden en op dezelfde voet verder gaan is echt hardleers zijn en niet in de kern willen leren en koet ke koet innovatief willen doen met oplossingen voor niet goed geanalyseerde problemen.
23-12-2022, 01:36 door Anoniem
En inmiddels is al besloten dat de banken elke privé overboeking als verdacht beschouwen.
Elke overboeking vanaf 100 euro tussen prive personen monitoren in het kader van de 'witwas en terrorisme bestrijding'.
05-02-2023, 15:49 door Anoniem
Door Anoniem: En inmiddels is al besloten dat de banken elke privé overboeking als verdacht beschouwen.

Autoriteit Persoonsgegevens: antiwitwaswet leidt tot massasurveillance
woensdag 25 januari 2023, 10:00 door Redactie

https://www.security.nl/posting/782817/Autoriteit+Persoonsgegevens%3A+antiwitwaswet+leidt+tot+massasurveillance
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.