image

CDA wil opheldering Van Huffelen over tweets en beslissingen Elon Musk

dinsdag 20 december 2022, 15:01 door Redactie, 20 reacties

Het CDA wil opheldering van staatssecretaris Van Huffelen over recente tweets en beslissingen van Twitter-baas Elon Musk en hoe het kabinet het Nederlandse publieke debat op Twitter wil beschermen. Aanleiding voor de Kamervragen van CDA-Kamerlid Bontenbal zijn berichten van NRC en het Financieele Dagblad over de ontwikkelingen bij Twitter sinds Musk het platform in handen kreeg, waaronder het opheffen van de adviesraad.

"Deelt u de mening dat de veiligheid op Twitter sinds de overname door Elon Musk steeds verder verslechtert, onder andere door het opheffen van de Trust & Safety council en het ontslag van medewerkers die berichten beoordeelden en verwijderden?", vraagt Bontenbal aan de staatssecretaris. Die moet ook laten weten wat ze vindt van de tweets van Musk over wetenschapper Anthony Fauci, waarin wordt opgeroepen tot strafrechtelijke vervolging van de wetenschapper.

De staatssecretaris is ook gevraagd naar het blokkeren van Twitter-accounts van verschillende Amerikaanse journalisten. "Hoe kijkt u naar deze ontwikkeling in de wetenschap dat Twitter met 3,5 miljoen actieve gebruikers een van de grootste social media platforms van Nederland is en daarmee een podium biedt aan het publieke debat in Nederland?", wil het CDA-Kamerlid verder weten.

"Hoe wilt u het Nederlandse publieke debat beschermen tegen een verdere verslechtering van de veiligheid op Twitter dat zich manifesteert in een slechtere controle op racistische berichten, complottheorieën, bedreigingen en andere vormen van hate speech", gaat Bontenbal verder. De staatssecretaris heeft drie weken om met een reactie te komen.

Reacties (20)
20-12-2022, 15:04 door Anoniem
De staatssecretaris heeft drie weken om met een reactie te komen.
Als dingen zo door blijven gaan, dan kan er een heleboel gaan gebeuren in 3 week tijd.
Wordt nog wat.
20-12-2022, 15:23 door Anoniem
Wat willen ze doen dan, ons onder het motto van "bescherming" Twitter verbannen? Of willen ze Elon Musk op z'n vingers tikken?
Wat een onzinnig geneuzel weer, heeft onze overheid zich niet met betere zaken bezig te houden?
20-12-2022, 15:30 door Anoniem
Stop met sociale media is dat zo moeilijk,
geen hacks,geen woke,geen elkaar in de haren vliegen
bij verkeerde tweets etc,heel veel stress kun je voorkomen,
zodoende de regering zich weer met politiek kan bezighouden
in een land met heel veel problemen.

Stop de gijzeling door sociale media = verslaving.

The Matrix
20-12-2022, 15:33 door Anoniem
Of je gebruikt gewoon geen twitter als je er aan stoort. Laat het kabinet een voorbeeld functie hebben, geen facebook/whatsapp/google playstore/apple fenced garden/twitter/tiktok
20-12-2022, 15:39 door Anoniem
Het is best wel gek dat er kamervragen (aan de regering dus) worden gesteld over de perikelen van een commercieel bedrijf. Wat had je dan verwacht? Is politiek zo met het bedrijfsleven verweven dat zo'n kamerlid daar geen gedachte bij heeft? Vraag liever aan de minister of de regering overweegt een overheids mastodon server te installeren (zoals in Duitsland) zodat een sociale media aanwezigheid voor communicatie naar de burger toe bijvoorbeeld gegarandeerd kan worden zonder van de grillen van een zekere E. Musk afhankelijk te zijn.
20-12-2022, 15:49 door Anoniem
Hier word ik af en toe wel moe van. Hoe kamerleden soms een thema in de laatste alinea ook nog relevant weten te knijpen om een minister daar vragen over te stellen. Die dan maar liefst binnen drie weken antwoord moet geven.

Ik zie het punt van zulke kamervragen wel.

Maar de kinderachtigheid ook.
20-12-2022, 15:55 door Anoniem
Jemig, hoe moeilijk is het?

Antwoord op je vragen: Je hoeft Twitter niet te gebruiken!

Klaar. Kost 30 sec!

Maar als de overheid dus steeds hiermee bezig zijn... dan is er geen tijd voor:
- Fixen kinderbijslag schandaal
- CO2 crisis
- Migratie issues
- Aardbevingen / Gas groningen

Dus, echt, stop met het stellen van deze stomme populistise vragen, en ga eens een land besturen!

TheYOSH
20-12-2022, 15:55 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een onzinnig geneuzel weer, heeft onze overheid zich niet met betere zaken bezig te houden?
Dit is de politiek, niet de overheid.
20-12-2022, 16:05 door Anoniem
Door Anoniem: Het is best wel gek dat er kamervragen (aan de regering dus) worden gesteld over de perikelen van een commercieel bedrijf. Wat had je dan verwacht? Is politiek zo met het bedrijfsleven verweven dat zo'n kamerlid daar geen gedachte bij heeft? Vraag liever aan de minister of de regering overweegt een overheids mastodon server te installeren (zoals in Duitsland) zodat een sociale media aanwezigheid voor communicatie naar de burger toe bijvoorbeeld gegarandeerd kan worden zonder van de grillen van een zekere E. Musk afhankelijk te zijn.
Mogelijk dat bij het CDA de illusie leeft de Nederlandse politiek alles bestuurt, zelfs bedrijven buiten Nederland.
20-12-2022, 16:14 door Anoniem
Door Anoniem: Het is best wel gek dat er kamervragen (aan de regering dus) worden gesteld over de perikelen van een commercieel bedrijf. Wat had je dan verwacht? Is politiek zo met het bedrijfsleven verweven dat zo'n kamerlid daar geen gedachte bij heeft? Vraag liever aan de minister of de regering overweegt een overheids mastodon server te installeren (zoals in Duitsland) zodat een sociale media aanwezigheid voor communicatie naar de burger toe bijvoorbeeld gegarandeerd kan worden zonder van de grillen van een zekere E. Musk afhankelijk te zijn.

Als de overheid gebruikt maakt van Twitter is dat niet zo gek.
En waarom gelijk meegaan met Mastadon, eerst maar even aankijken of dat aanslaat voordat
je er geld aan gaat besteden.
20-12-2022, 16:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het is best wel gek dat er kamervragen (aan de regering dus) worden gesteld over de perikelen van een commercieel bedrijf. Wat had je dan verwacht? Is politiek zo met het bedrijfsleven verweven dat zo'n kamerlid daar geen gedachte bij heeft? Vraag liever aan de minister of de regering overweegt een overheids mastodon server te installeren (zoals in Duitsland) zodat een sociale media aanwezigheid voor communicatie naar de burger toe bijvoorbeeld gegarandeerd kan worden zonder van de grillen van een zekere E. Musk afhankelijk te zijn.
Mogelijk dat bij het CDA de illusie leeft de Nederlandse politiek alles bestuurt, zelfs bedrijven buiten Nederland.

Je ziet vooral dat de portefeuille "ICT" voor de kneusjes van de fractie is . En om te laten zien dat ze hun kamerwerk serieus oppakken stellen ze kamervragen over elke scheet in de media die lijkt op ICT of digitaal.

Het "werkt" in zoverre dat het op een site als dit opgepakt wordt als "ICT nieuws" .

Er is een behoorlijke pikorde in de wat grotere fracties, wie welk onderwerp toegewezen krijgt om als kamerlid wat van te vinden en te volgen.
(net zo goed als ministersposten , die zijn ook niet allemaal even zwaar om als partij binnnen te halen bij een formatie)

En je kunt al langere tijd zien dat ICT voor de echte kneusjes is. Ik volg de politiek niet genoeg om te zien of _andere_ achterblijf-onderwerpen ook van die zemelvragen krijgen van een fractielid die dat onderwerp heeft.
Ik moet zeggen dat ik ook niet meteen de statistiek paraat heb of andere grotere fracties (waarin dus veel onderwerpen opgeknipt moeten worden zodat ieder kamerlid een eigen hoekje heeft) ook qua ICT dit type neuzelvragen stellen .
20-12-2022, 17:34 door Anoniem
"Hoe wilt u het Nederlandse publieke debat beschermen tegen een verdere verslechtering van de veiligheid op Twitter dat zich manifesteert in een slechtere controle op racistische berichten, complottheorieën, bedreigingen en andere vormen van hate speech", gaat Bontenbal verder.

Hoe schiet je jezelf in je voet.

Ik ben bang dat CDA-Kamerlid Bontenbal zich dit niet gerealiseerd heeft, maar het enige goede antwoord hierop is: Twitter en andere sociale media blokkeren.
Ik zie geen andere mogelijkheid om het "Nederlandse publieke debat" te beschermen.

Maar of dit ook echt de wens van CDA-Kamerlid Bontenbal is. Die heeft geen sociale media accounts? Geen "volgers.
Diens collega's zullen het in ieder geval waarderen dat zij hun volgers zo niet meer kunnen bereiken.
20-12-2022, 18:08 door Anoniem
Nieuwe term/woord: na-appen. De kamerleden appen één kant na terwijl de balk door hun smartphone niet gezien wordt.
20-12-2022, 20:38 door Anoniem
Toen Trump werd geband van Twitter werd er gezegd dat het een prive bedrijf is en zij de regels zelf mogen bepalen.
Wat is er veranderd? Andere politieke kleur? hmmmmmm
20-12-2022, 20:40 door johanw
Het lijkt me juist een stuk veiliger geworden op twitter voor mensen met conservatieve opvattingen. Maar de CDA fractie valt daar tegenwoordig beslist niet meer onder, vandaar dit soort onzinnige vragen.
20-12-2022, 21:03 door Anoniem
Door Anoniem: Wat willen ze doen dan, ons onder het motto van "bescherming" Twitter verbannen? Of willen ze Elon Musk op z'n vingers tikken?
Wat een onzinnig geneuzel weer, heeft onze overheid zich niet met betere zaken bezig te houden?

Ik denk het niet.
Volg ook maar eens waar de Europese commissie mee beig is; het toch meer eisen stellen aan alle techgiganten qua privacy,duidelijkheid qua beleid hierin,verhaal van Tiktok e.d.
20-12-2022, 23:19 door johanw
Door Anoniem:
Volg ook maar eens waar de Europese commissie mee beig is; het toch meer eisen stellen aan alle techgiganten qua privacy,duidelijkheid qua beleid hierin,verhaal van Tiktok e.d.
Die willen vooral zelf kunnen bepalen wat er gecensureerd wordt.
21-12-2022, 09:47 door Anoniem
Musk kleurt ook steeds 'netjes binnen de lijntjes' van het te volgen 'script'.
Even wat kleine aanpassingen. De EU gaat zich steeds meer bemoeien met alle aspecten van ons leven.

En onze vertegenwoordigers (een nationale regering valt het toch nauwelijks meer te noemen) speelt in deze volop mee.

Nitter eens langs de twitter berichtjes hier en daar. Kijk eens bij de way back machine wat je elders al niet meer vinden kunt.
Wat het hardst tegengesproken wordt, bevat het meeste waarheidsgehalte. Net de omgedraaide wereld.

Wereld-gezondheidsrestricties, CO2 imprint restricties, smart buiten en binnen je lijf en behandeld worden als onmondige kleuters of nog erger. Musk speelt ook mee in de liedjes van deze pied pipers.

Het is maar dat je het weet.
22-12-2022, 09:05 door Anoniem
Ga eens een keer echt werk doen, stelletje halve daar in Den Haag.

Stel je toch eens voor dat er daadwerkelijke vrijheid van meningsuiting zou zijn.
23-12-2022, 19:16 door Anoniem
ik wil juist opheldering over de heer Bontebal van het cda. Eerder deze week zei hij 's ochtends te gast bij WNL dat woningbouwcorporaties verplicht gaan worden om te verduurzamen (terwijl insiders weten dat ze dan juist failliet zullen gaan) en nu dit. Wat op twitter gebeurt is onderdeel van het maatschappelijk debat. Wat gebeurt in de 2e kamer gebeurt onder de orde van de kamervoorzitter en de regelementen. De heer Bontebal gaat beide debatten met elkaar vermengen door zich zo te richten op Musk, die al in de media onderdeel is van discussie van wat wel en wat niet op twitter thuis hoort. Bontebal gooit dus olie op het vuurtje dat de media al waren begonnen door te gaan tweeten waar zijn vliegtuig heen gaat.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.