image

Belgische banken waarschuwen voor opmars van zoekmachinefraude

vrijdag 27 januari 2023, 15:01 door Redactie, 2 reacties

Er is een toename van fraude via zoekmachines, waarbij internetgebruikers die naar de website van hun bank zoeken worden doorgestuurd naar phishingsites, zo waarschuwen de Belgische banken. "Naast het typische phishingbericht in je mailbox of via sms, proberen fraudeurs ook zoekmachines op het internet als bondgenoot te gebruiken, om je naar een valse website te leiden", aldus Febelfin, de koepelorganisatie van Belgische banken.

Febelfin stelt dat Belgische banken en het Centrum voor Cybersecurity België (CCB) verwijzingen naar frauduleuze telefoonnummers of websites in de zoekmachines zo snel mogelijk proberen te laten weghalen. "Maar vrij snel kan er natuurlijk een nieuw frauduleus telefoonnummer of een nieuwe frauduleuze website online staan." Bankklanten wordt dan ook geadviseerd om nooit via een zoekmachine naar de banksite te navigeren. "Typ altijd zélf het adres van je bankwebsite in je browser, of voeg dit toe aan jouw favorieten."

Reacties (2)
27-01-2023, 18:05 door Anoniem
Als het toch over "fraude" gaat, het stikt van de SEO bedrijven die je met slimme botnets op "nummer 1" kunnen zetten. Voor een habbekrats.

Daarnaast schort het flink aan de mentaliteit van banken. Ik moet tot aan de achterkant van mijn paspoort laten zien. Maar aan hùn identiteit controleren door mij doen ze veel minder. Zeg maar niks. Want als er door mijn fout wat gepikt wordt dan gaat het nog altijd van mijn rekening af. Niet de hunne. Ik heb nog nooit een bankmedewerker meegemaakt die eerst een kopietje van zijn pas, of anders van de hoogste baas, aan mij gaf alvorens de mijne te vragen. Zou je dat vragen dan zou men hoogst beledigd zijn. Terwijl dat eigenlijk ook de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn. Meer nog zelfs, want wie zit er op mijn poen dan? En ik moet maar hopen of ik het daarna nog mag gebruiken van ze. Als ik mijn tante 500 euro overmaak voor haar verjaardag kunnen ze al gaan bellen dat die dat wel moet opgeven. En waar het dan voor was. Terwijl als ik het zelf uitgegeven had aan kadootjes voor mezelf het geen enkel verschil had gemaakt. Met dat soort mentaliteiten van banken is het ook vrij duidelijk dat het ze niet zo veel kan schelen wat er van je gepikt wordt. Maar dat ze het enkel doen om er zelf minder gezeur van te hebben. Maar toch bedankt voor alle waarschuwingen. En de bloemen.
28-01-2023, 12:19 door Anoniem
"Typ altijd zélf het adres van je bankwebsite in je browser, of voeg dit toe aan jouw favorieten."

Ik herinner me juist dat je niet de site van je bank mocht toevoegen aan je bookmarks, omdat dan iemand je bookmarks in je browser kon veranderen om je zo op een nep site te krijgen.

Ik herinner me ook dat je je banknummer of usernaam niet in de browser mocht opslaan, maar banken hebben nu zelf een vinkje om dit nu juist wel te doen (mijn vader maakt hier zwaar gebruik van en moppert als ik deze info uit de browser wis).

Kennelijk hadden de banken het verkeerd in het verleden. Hebben ze het ook verkeerd nu?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.