image

Britse politie berispt voor opnemen van 200.000 telefoongesprekken via app

dinsdag 18 april 2023, 11:38 door Redactie, 10 reacties

De Britse privacytoezichthouder ICO heeft twee politiekorpsen berispt voor het opnemen van tweehonderdduizend telefoongesprekken via een app, zonder dat mensen waarmee werd gebeld hiervan wisten. Daardoor is er op onrechtmatige wijze persoonlijke data verzameld, aldus de ICO.

De app werd in 2016 gelanceerd en zorgde ervoor dat alle telefoongesprekken automatisch werden opgenomen. Oorspronkelijk was de app bedoeld om door een kleine, specifieke groep agenten te worden gebruikt. De politiekorpsen van Surrey en Sussex besloten de app echter voor alle agenten beschikbaar te maken. Meer dan duizend agenten installeerden de app op hun telefoon.

Volgens de ICO zijn via de app meer dan tweehonderdduizend telefoongesprekken opgenomen, onder andere van slachtoffers, getuigen en verdachten. Op deze manier zijn via de app grote hoeveelheden persoonsgegevens verzameld. Een deel van de dataverwerking was "oneerlijk" en "onrechtmatig", zo stelt de privacytoezichthouder verder. Politieagenten die de app hadden geïnstalleerd wisten niet dat alle gesprekken werden opgenomen en mensen kregen niet te horen dat hun gesprek met de agent werd opgenomen, aldus de ICO.

De app wordt nu niet meer gebruikt en alle opnames, behalve die als bewijsmateriaal dienen, zijn vernietigd. De ICO had de politiekorpsen elk een boete van omgerekend meer dan 1,1 miljoen euro kunnen opleggen, maar besloot het bij een berisping te laten. Volgens de toezichthouder zijn hoge boetes namelijk geen effectief afschrikmiddel voor de publieke sector. Daarnaast zorgen hoge boetes voor lagere budgetten, waardoor slachtoffers van de overtreding, die vaak van deze diensten gebruikmaken, zo twee keer worden gedupeerd.

Reacties (10)
18-04-2023, 11:56 door Anoniem
Volgens de toezichthouder zijn hoge boetes namelijk geen effectief afschrikmiddel voor de publieke sector. Daarnaast zorgen hoge boetes voor lagere budgetten, waardoor slachtoffers van de overtreding, die vaak van deze diensten gebruikmaken, zo twee keer worden gedupeerd.

En dit is meteen het grote probleem van de publieke sector. Ze kan fout op fout stapelen, de wet overtreden, gerechtelijke uitspraken naast zich neerleggen en de meest krankzinnige dingen doen, "maar een boete is niet afschrikwekkend".
Misschien moeten we die boete dan maar persoonlijk verhalen op de hoge heren in de publieke sector, net zoals in de private sector managers aansprakelijk gesteld kunnen worden voor grootschalige problemen.
Dan lijdt de publieke sector er zelf niet onder, en hebben we toch een dwangmiddel om te voorkomen dat een machtige overheid straffeloos doet waar ieder privaat bedrijf hard voor op de vingers zou worden geslagen.
18-04-2023, 11:56 door Anoniem
ICO maakt een goede beslissing om niet de slachtoffers te schaden.
Maar ze zouden toch wel iets meer dan een berisping kunnen doen?

Er moet namelijk toch wel ten minste IEMAND zijn die hier corruptie en/of incompetentie getoond heeft.
Nu moet je niet meteen diens leven verwoesten, maar even een extra onderzoekje naar mogelijke corruptie kan geen kwaad...
18-04-2023, 12:41 door Anoniem
Dus als boetes niet werken dan werkt een bersiping helemaal niet...

Beter idee; alle verantwoordelijken voor dit incident ontslaan, dat schiet tenminste een keer op en ik neem aan dat wel een effectief afschrikmiddel is.
18-04-2023, 13:51 door Anoniem
Door Anoniem: Dus als boetes niet werken dan werkt een bersiping helemaal niet...

Beter idee; alle verantwoordelijken voor dit incident ontslaan, dat schiet tenminste een keer op en ik neem aan dat wel een effectief afschrikmiddel is.

Dit dus. Het is als een klein kind waarbij je zegt dat hij iets niet mag doen, maar waarbij het kind ook weet dat áls hij iets toch doet, dat het geen consequenties heeft. Gaat het gedrag van het kind veranderen zonder stok achter de deur? Nee dus. Daarom is er structureel iets mis als dit de uitspraken zijn. "Niet mijn portemonnee die wordt geraakt bij een boete, dus boeie." Moeten we ook introduceren bij veelplegers, of overlastgevende drugsverslaafden, of .... "Straffen heeft toch geen nut, dus we berispen u. Fijne dag nog."
18-04-2023, 14:54 door Anoniem
Vroeger moest je dan een aardig poosje 'in de hoek staan'.

Hoe gaan we dit soort instanties, lieden, etc.,
nu eens digitaal in de hoek zetten?

Ik ken zat Amerikaanse server operatoren/admins,
die hier zeer creatief en bedreven in waren.

Je mocht dan naar hun digitale kleuterklas omgeving
tot je weer mee mocht doen met de 'groteren'.

Maar ja, tegenwoordig is overal "Digital Iene-Miene-Mutte,
(Digital Iny-Miny Mo) de 'baas".
Als je zou willen is alles zo opgelost en worden we allemaal 'digitaal echte, brave, grote kinderen'.

#webproxy
18-04-2023, 17:41 door Anoniem
Door Anoniem: ICO maakt een goede beslissing om niet de slachtoffers te schaden.
Maar ze zouden toch wel iets meer dan een berisping kunnen doen?

Er moet namelijk toch wel ten minste IEMAND zijn die hier corruptie en/of incompetentie getoond heeft.
Nu moet je niet meteen diens leven verwoesten, maar even een extra onderzoekje naar mogelijke corruptie kan geen kwaad...

Waarom moet er IEMAND corrupt zijn of incompetent? Altijd dat finger wijzen, daar wordt niemand beter van. Blijkbaar was het een goede communicatie app en werd het door iedereen gebruikt zonder dat iemand de impact door had in 2016. De app is door iedereen vewijdert. Lenssons learnt zou kunnen zijn dat je altijd een DPIA moet uitvoeren op nieuwe toepassingen.

Laten we informatie beveiliging naar een hoger plan tillen. Met finger wijzen wordt het namelijk niet beter, dat is namelijk incompetent gedrag!
18-04-2023, 18:12 door Anoniem
De misbruiker van digitale middelen een verbod op gebruik van digitale middelen (juist prive) opleggen?...
In dit geval de zouden de chefs nog uitsluitend een draaischijf telefoon mogen gebruiken voor zeg een jaar oid.
18-04-2023, 20:00 door karma4
ang voor een zorgverzekeraar die op de stoel van een arts gaat zitten maar niet bag voor een toezichthouder die op de steoel van de handhaving en rechter gaat zitten. Rare jongens die privacy activisten.
18-04-2023, 21:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Volgens de toezichthouder zijn hoge boetes namelijk geen effectief afschrikmiddel voor de publieke sector. Daarnaast zorgen hoge boetes voor lagere budgetten, waardoor slachtoffers van de overtreding, die vaak van deze diensten gebruikmaken, zo twee keer worden gedupeerd.

En dit is meteen het grote probleem van de publieke sector. Ze kan fout op fout stapelen, de wet overtreden, gerechtelijke uitspraken naast zich neerleggen en de meest krankzinnige dingen doen, "maar een boete is niet afschrikwekkend".
Misschien moeten we die boete dan maar persoonlijk verhalen op de hoge heren in de publieke sector, net zoals in de private sector managers aansprakelijk gesteld kunnen worden voor grootschalige problemen.
......
Persoonlijk verhalen van een boete is ook geen oplossing. De salarissen van ambtelijk bestuurders zijn best aardig, maar niet zodanig dat ze 1,1 miljoen kunnen aftikken.
Ik denk dat je het moet zoeken in de mogelijkheid dat een bestuurder uit zijn functie gezet kan worden als er door grote nalatigheid - of erger, door opzet - privacy-schendingen zijn.
19-04-2023, 09:26 door karma4
Door Anoniem: Persoonlijk verhalen van een boete is ook geen oplossing. De salarissen van ambtelijk bestuurders zijn best aardig, maar niet zodanig dat ze 1,1 miljoen kunnen aftikken.
Ik denk dat je het moet zoeken in de mogelijkheid dat een bestuurder uit zijn functie gezet kan worden als er door grote nalatigheid - of erger, door opzet - privacy-schendingen zijn.

In boze opzet bij privacy activisten geloof ik niet. Wel dat de doorgeslagen mentaliteit bij die activisten voor ernstige privacy problemen zorgt. Wat dat betreft is de toeslagen affaire een goed voorbeeld waar verblinding op een enkel probleem veel grotere problemen verdoezelde.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.