image

Leiden lekt opnieuw gegevens van inwoners met betalingsachterstand

vrijdag 14 juli 2023, 10:55 door Redactie, 6 reacties

De gemeente Leiden heeft opnieuw gegevens gelekt van mensen met een betalingsachterstand. Acht weken na het vorige datalek, waarbij de gemeente aangaf maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen, ging het weer mis met het versturen van brieven aan inwoners met een betalingsachterstand. Dit keer raakte het datalek 77 personen, eind april ging het om 92 mensen.

Vanuit de Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening zijn zorgverzekeraars, woningcorporaties, energiebedrijven en andere "vaste lasten partners" verplicht om achterstanden in de betaling te melden bij het Team Eerste Hulp bij Geldzorgen (EHBG) van de gemeente Leiden. Het Team EHBG stuurt vervolgens iedere maand een brief aan inwoners met een betalingsachterstand. In de brief staat vermeld dat de gemeente op huisbezoek komt, telefonisch contact opneemt of dat de inwoner zelf contact kan opnemen.

De gemeente probeert naar eigen zeggen op deze manier met de inwoner een oplossing voor de betalingsachterstand te vinden. Bij de brieven die eind juni zijn verstuurd naar inwoners met een betalingsachterstand is een fout gemaakt, waardoor ontvangers een brief ontvingen van een andere inwoner met een betalingsachterstand die daarvoor hulp krijgt aangeboden.

"Ondanks een zorgvuldige controle is niet geconstateerd dat twee pagina's zijn verwijderd waardoor de gegevens van de inwoner op een verkeerde pagina terecht zijn gekomen", zo laat het college van B&W in een brief aan de gemeenteraad weten (pdf). De gemeente Leiden heeft het datalek inmiddels bij de Autoriteit Persoonsgegevens gemeld en de getroffen inwoners een excuusbrief gestuurd, alsmede de juiste brief.

"Het is helaas niet de eerste keer dat er een datalek heeft plaatsgevonden bij Eerste Hulp bij Geldzorgen. Na het vorige datalek is het zogenaamde vier-ogenprincipe doorgevoerd. Dat dit nieuwe datalek desondanks heeft kunnen plaatsvinden, zal daarom grondig worden geëvalueerd. Ook nemen we maatregelen om te voorkomen dat dit in de toekomst nog een keer gebeurt", zo laat het college weten. Vooruitlopend op de evaluatie zal de gemeente de brieven vooralsnog niet meer dubbelzijdig, maar enkelzijdig afdrukken.

Reacties (6)
14-07-2023, 11:08 door Anoniem
Er is geen sprake van een zorgvuldige controle anders was er geen fout gemaakt dit was een *on*zorgvuldige controle.
En het is geen losstaand incident meer er hadden al lang maatregelen getroffen moeten worden door een goedkeuring voor publicatie met ondertekening van een redactioneel onderdeel. Vertraging van versturing en of het opnemen van een test adres waarbij eerst de publicatie nogmaals voor versturing gecontroleerd wordt. Dit had instant opgevallen moeten zijn.

Dit gaat verder dan een menselijke fout dit is incompetentie.
14-07-2023, 11:16 door Anoniem
Tsja. Als je op het einde van de brieven-in-een-envelop-machine na een run een envelop over hebt, of een brief overhoud, dan weet je dat ergens in de stapel er een fase-shift zite, en van af dat punt A4'tje 1 niet meer in de envelop zit van diens A4'tje 2.
Oplossing is alle info op een blaadje afdrukken.

Als je zoveel text nodig hebt om een betalingsachterstand uit te leggen dat jet op 2 kantjes moet... zet dan alle persoonlijke info op de voorkant waar je ook de adresgegevens hebt staan die je in een venster-envelop stopt (om te voorkomen dat je envelop-drukwerk een fase-shift oploopt) en zet op de achterkant alleen generieke uitleg.

daarmee heb je alle relevante data op een blaadje. Dan alleen nog zorgen dat er geen twee blaadjes in een envelop komen ... ;-)

Dusse... Ga gewoon eens bij die mensen langs, voor een goed gesprek.
Mensen met betalingsachterstand zijn niet per definitie meesters (m/v/x) in het openen van brieven die over geld gaan.
14-07-2023, 11:26 door Anoniem
"Ondanks een zorgvuldige controle is niet geconstateerd dat twee pagina's zijn verwijderd waardoor de gegevens van de inwoner op een verkeerde pagina terecht zijn gekomen"
Dan is er kennelijk geen zorgvuldige controle geweest, anders was dit niet gebeurd.
14-07-2023, 15:12 door Anoniem
Ondanks een zorgvuldige controle is niet geconstateerd dat 2 pagina's zijn verwijderd, waardoor de gegevens van de inwoner op een verkeerde pagina terecht zijn gekomen. Hierdoor heeft inwoner A een brief ontvangen met een Engelstalige voorkant voor hem/haar zelf en een Nederlandstalige achterkant voor inwoner B. Vervolgens heeft inwoner B een brief
ontvangen met Engelstalige voorkant voor hem/haar zelf en een Nederlandstalige achterkant voor inwoner C. En zo verder.
Kortom, men voegt de brieven samen tot één groot document om dat af te drukken. Verwijderde pagina's krijg je alleen als je er dingen met de hand gedaan worden. Men probeert dit via een zorgvuldige controle foutloos te krijgen, in plaats van een zeer foutgevoelige werkwijze te vervangen door een werkwijze waar niet zo makkelijk dingen mee misgaan. Er zijn binnen de gemeente Leiden ongetwijfeld veel meer afdelingen die regelmatig stapels brieven versturen. Ik denk dat de afdeling die deze fouten maakt eens moet aankloppen bij een afdeling die deze fouten niet maakt om te leren hoe je dit eigenlijk doet.
15-07-2023, 15:22 door Anoniem
Door Anoniem: Er is geen sprake van een zorgvuldige controle anders was er geen fout gemaakt dit was een *on*zorgvuldige controle.
En het is geen losstaand incident meer er hadden al lang maatregelen getroffen moeten worden door een goedkeuring voor publicatie met ondertekening van een redactioneel onderdeel. Vertraging van versturing en of het opnemen van een test adres waarbij eerst de publicatie nogmaals voor versturing gecontroleerd wordt. Dit had instant opgevallen moeten zijn.

Dit gaat verder dan een menselijke fout dit is incompetentie.
Of het is een andere fout dan de vorige keer, en de zorgvuldige controle, pakte dit onderdeel wat nu fout ging niet aan?

Vertragen is ook lastig icm (mogelijke wettelijke) termijnen, en een test adres kan de fout naar voren laten komen, echter was als de fout pas na het test adres naar voren kwam? Of wat als het test adres, juist de fout veroorzaakte?

Gelukkig weten wij hier bij security alles veel beter.
18-07-2023, 14:28 door Anoniem

Gelukkig weten wij hier bij security alles veel beter.

Jazeker, want wij nerds wij hebben er verstand van en zijn er voor opgeleid om zaken systematisch en automatisch goed te regelen. Die ambtenaren zeker niet, die zijn opgeleid om burgers dwars te zitten.

Ik wil dan ook voorstellen dat security.nl volgende verkiezingen meedoet als onafhankelijke technocratische partij.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.