Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Gebeld door de ECHTE bank "Uw bankrekening is geblokkeerd"... (jaja)...

17-07-2023, 10:27 door Anoniem, 39 reacties
Vandaag werd ik diverse malen gebeld door een telefoonnummer wat gekoppeld was aan een van mijn banken.
Ik werd gebeld door een mevrouw die wilde weten hoe ik heet en wilde wat verificatievragen stellen.

Natuurlijk heb ik vriendelijk bedankt voor deze vorm van scammen en opgehangen.

Al snel werd ik nog een paar keer gebeld.

Vervolgens niet meer opgenomen en opgezocht wat het 24/7 nummer van de bank was.
Dat was nog niet zo'n makkelijke taak, want schijnbaar willen banken niet echt bereikbaar zijn en wordt je afgescheept met chatbots met het IQ nog lager dan die van een IRC chatbot uit 1988.. maar uiteindelijk toch een nummer gevonden en gebeld..

Omdat ik nu zelf belde durfde ik wel wat verificatie door te geven, en voila... mijn bankrekening was ECHT geblokkeerd...

Er zou een transactie hebben plaatsgevonden die verdacht was (ik ga ook even niet zeggen wat dat is ivm potentiele oost-europeanen die meelezen.) en daarop werd mijn rekening geblokkeerd..
Laat ik zo zeggen, dat de timing zwaar vervelend was (dat zijn blokkeringen van rekeningen altijd) maar als er zoveel vanaf hangt, dan is het extra vervelend.

Moraal van het verhaal:

#1 Soms als een bank belt, is het echt de bank...
#2 Soms blokkeert een bank een rekening, en als ze het doen, komt het nooit goed uit, anno 2023 kun je dus niet meer zonder 2 rekeningen bij verschillende banken EN een buitenlandse rekening voor de zekerheid...
#3 er is geen manier van weten of de bank die je belt ook daadwerkelijk jouw bank is, dus hoe denken dat dit ooit goed gaat komen?
#4 hoe vaak worden mensen geblokkeerd wanneer het niet correct blijkt te zijn en wanneer worden mensen niet geblokkeerd als het wel zo blijkt te zijn?
Reacties (39)
17-07-2023, 12:39 door Anoniem
Banken bellen inderdaad soms (vaak in gevallen van ondernemers) op naar het contact nummer

Zorg ervoor dat je bij je bank het nummer van de fraude afdeling opvraagt zet deze in je telefoon als prio en check tijdens gesprek even of je nog bij je bankzaken kan.

We krijgen dit soort situaties regelmatig als we voor medewerkers een kadobon willen aanschaffen als bedankje voor hun inzet.
Meestal binnen 10 minuten van de blokkade worden we dan al gebeld door fraude afdeling en is het zo gedeblokkeert.
Dat gezegd heb ik liever dat een transactie 10 minuten vertraging oploopt dan dat er werkelijk ooit een echte foute doorgaat.
17-07-2023, 12:52 door Anoniem
Typisch dat de bank *jou* verificatievragen wilde stellen. Logischerwijs zou dat andersom moeten zijn.
17-07-2023, 13:05 door Anoniem
Op https://veiligbankieren.nl/meld-fraude/ staan alle telefoonnummers.

#3 er is geen manier van weten of de bank die je belt ook daadwerkelijk jouw bank is, dus hoe denken dat dit ooit goed gaat komen?

Gewoon vragen wie je exact belt en dan terugbellen naar het echte nummer van de bank en vragen naar die persoon. Moet altijd werken lijkt mij.
17-07-2023, 13:07 door Anoniem
Dus de bank belt zelf en vervolgens moet de *klant* bewijzen wie hij is? Waarom sturen ze het bericht niet per post of via het internetbankierenportaal, desnoods met een notificatie per telefoon/email dat er een belangrijk bericht klaar staat?

Daarnaast is het raar dat ze meteen de boel blokkeren, zelfs zonder eerst om uitleg te vragen. Als je eenmaal de verdenking op je hebt, is blijkbaar alles geoorloofd.
17-07-2023, 13:19 door Anoniem
Kortom, je bent geschrokken en hebt wat af te reageren, en hebt daarbij de neiging om het dik aan te zetten om te benadrukken hoe erg het is.

Ja joh, dit is vervelend. Het zou nog veel vervelender zijn geweest als je bank niet meteen aan de noodrem had getrokken. Je bent behoorlijk onthand als je door een geblokkeerde pas of rekening een paar dagen niet bij je geld kan. Je bent nog veel meer onthand als je nooit meer bij dat geld kan omdat het er niet meer is.

Vraag: hebben ze je geen manier aangeboden om aan geld te komen zolang de blokkade geldt? Ik heb ooit meegemaakt dat een pas werd geblokkeerd nadat ik die had gebruikt bij een betaalautomaat waarmee geknoeid bleek te zijn. Ik werd ook gebeld, en behalve de uitleg van wat er aan de hand was kreeg ik ook een uitleg van hoe ik aan geld kon komen zonder die pas. Ik had het niet nodig, maar ze hielden er duidelijk rekening mee en kaartten het zelf aan.
17-07-2023, 13:27 door Anoniem
Ik zou hier de bank op aanspreken. Formeel mag het niet, en het wordt als 'truukje' gehanteerd om u te dwingen de bank te laten bellen.
17-07-2023, 13:35 door Anoniem
Ik kan je een ding vertellen: in bijna 100% van de gevallen is een blokkade vanuit het oogpunt van de klant onterecht. (#4) Wanneer een meer onafhankelijk persoon naar de situatie kijkt daalt dit percentage aanzienlijk.

Maar nee, er is weinig te zeggen over rechtmatigheid van blokkades en/of het missen van blokkades zonder analyse van een steekproef van de beschikbare data. Bij het tellen moet de onderzoeker de wet interpreteren en dat levert ook een groep "onduidelijk" op.

Alle "witwascontroles" hebben bankieren duurder en onbetrouwbaarder gemaakt. Terroristische groepen en de georganiseerde misdaad draaien gewoon door.
17-07-2023, 14:33 door Anoniem
Ik kreeg van de ING via de app het verzoek de bank te bellen i.v.m. fraude.
17-07-2023, 14:53 door Anoniem
Door Anoniem:

Daarnaast is het raar dat ze meteen de boel blokkeren, zelfs zonder eerst om uitleg te vragen. Als je eenmaal de verdenking op je hebt, is blijkbaar alles geoorloofd.

Ah, jij bent er zeker ook eentje die , als er weer eens een fraude gebeurd roept, roept dat de bank dat had moeten voorkomen ?

En als het geld stroomt naar Roemenie moeten ze het lekker laten doorstromen en rustig NAbellen met de klant of dat achteraf wel de bedoeling was ? Weg is weg..

Wat banken inderdaad doen als ze een transactie (patroon) zien dat het vermoeden geeft dat iemand rekening misbruikt wordt (gestolen pas, creditcard etc) is blokkeren - en navragen "was het inderdaad je bedoeling om deze transacties te doen" .

Feitelijk precies wat je wilt : stop/parkeer het weglekken van geld, en meldt/vraag na of dat de bedoeling was.

Ik heb ook wel eens een "bent U dat zelf inderdaad" belletje gehad, toen ik met m'n (verder nooit gebruikte) creditcard opeens een vrij fors bedrag uitgaf, ook nog in GB .
17-07-2023, 15:34 door Anoniem
Door Anoniem: Typisch dat de bank *jou* verificatievragen wilde stellen. Logischerwijs zou dat andersom moeten zijn.

Zo typisch , want natuurlijk zijn telefonische contactnummers altijd perfect up to date bijgewerkt door de klant, en gebeurt het nooit dat iemand anders dan de rekeninghouder een telefoon aanneemt .

Dus : prima proces dat ze inderdaad (ook) verder verifieren of de stem die opneemt ook nog de juiste rekeninghouder is.

Inderdaad is het wel een kip-ei verhaal dat je als opgebelde wel wilt weten dat je met de echte bank spreekt, zeker wanneer je allerlei controle vragen (geb datum, adres, rekeningnummer enzo) gaat oplepelen .

Waarschijnlijk kun je het beste vragen om een omschrijving of ticket nummer waarmee je - bij het zelf terugbellen - snel bij de juiste persoon/afdeling/situatie terecht komt.
Een eventueel opgegeven terugbel nummer is behulpzaam maar zou je niet moeten vertrouwen .
17-07-2023, 16:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Zorg ervoor dat je bij je bank het nummer van de fraude afdeling opvraagt zet deze in je telefoon als prio en check tijdens gesprek even of je nog bij je bankzaken kan.

Dat zou ik niet doen. Dat nummer "wat belt" dat is in de praktijk niks waard, daar kunnen oplichters ieder willekeurig nummer in zetten (spoofing)...

We krijgen dit soort situaties regelmatig als we voor medewerkers een kadobon willen aanschaffen als bedankje voor hun inzet.
Meestal binnen 10 minuten van de blokkade worden we dan al gebeld door fraude afdeling en is het zo gedeblokkeert.
Dat gezegd heb ik liever dat een transactie 10 minuten vertraging oploopt dan dat er werkelijk ooit een echte foute doorgaat.

Kopen jullie dan allemaal van die vage kadokaarten die ook door scammers gebruikt worden voor betalingen?
Misschien iets Nederlands kiezen zoals een VVV kadobon ofzo.
17-07-2023, 16:22 door Anoniem
Door Anoniem:

Daarnaast is het raar dat ze meteen de boel blokkeren, zelfs zonder eerst om uitleg te vragen. Als je eenmaal de verdenking op je hebt, is blijkbaar alles geoorloofd.

Die blokkade is tijdelijk en behoorlijk in je eigen voordeel.

Zelf wel eens gehad dat mijn creditcard was gekopieerd. Kreeg de dag erna netjes weer toegang en nieuwe kaart. Die verdenking is op de transactie lijkt mij, niet op jou als persoon (jij bent slachtoffer).
17-07-2023, 16:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Zorg ervoor dat je bij je bank het nummer van de fraude afdeling opvraagt zet deze in je telefoon als prio en check tijdens gesprek even of je nog bij je bankzaken kan.

Dat zou ik niet doen. Dat nummer "wat belt" dat is in de praktijk niks waard, daar kunnen oplichters ieder willekeurig nummer in zetten (spoofing)...

Huh ? Nogal leesblind ? Hij zegt toch helemaal niet dat je het nummer dat jou belt meteen in je telefoon moet zetten ?

Hij zegt alleen maar 'zoek/vraag het fraude nummer BIJ JE BANK' en zat dat pro-actief in je telefoon.


We krijgen dit soort situaties regelmatig als we voor medewerkers een kadobon willen aanschaffen als bedankje voor hun inzet.
Meestal binnen 10 minuten van de blokkade worden we dan al gebeld door fraude afdeling en is het zo gedeblokkeert.
Dat gezegd heb ik liever dat een transactie 10 minuten vertraging oploopt dan dat er werkelijk ooit een echte foute doorgaat.

Kopen jullie dan allemaal van die vage kadokaarten die ook door scammers gebruikt worden voor betalingen?
Misschien iets Nederlands kiezen zoals een VVV kadobon ofzo.

Get a clue . Als het een nuttige kadobon is om te krijgen , is het (ook) nuttig voor scammers . Of het nu Amazon, bol of VVV is .

Als scammers geen VVV bon gebruiken is dat omdat die dingen - net als voor echte ontvangers - klote bonnen zijn waar je nooit mee terecht kunt voor wat je echt zou willen kopen.
17-07-2023, 16:43 door Anoniem
Misschien had je bij Sberbank moeten blijven.
17-07-2023, 16:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Zorg ervoor dat je bij je bank het nummer van de fraude afdeling opvraagt zet deze in je telefoon als prio en check tijdens gesprek even of je nog bij je bankzaken kan.

Dat zou ik niet doen. Dat nummer "wat belt" dat is in de praktijk niks waard, daar kunnen oplichters ieder willekeurig nummer in zetten (spoofing)...

We krijgen dit soort situaties regelmatig als we voor medewerkers een kadobon willen aanschaffen als bedankje voor hun inzet.
Meestal binnen 10 minuten van de blokkade worden we dan al gebeld door fraude afdeling en is het zo gedeblokkeert.
Dat gezegd heb ik liever dat een transactie 10 minuten vertraging oploopt dan dat er werkelijk ooit een echte foute doorgaat.

Kopen jullie dan allemaal van die vage kadokaarten die ook door scammers gebruikt worden voor betalingen?
Misschien iets Nederlands kiezen zoals een VVV kadobon ofzo.
Klopt ze kunnen spoofen maar als het niet van dat nummer afkomt kun je het hoe dan ook compleet negeren en als het wel van dat nummer afkomt kijk je vervolgens naar je bankzaken via een los systeem of je er nog bij kan. Dan heb je toch echt wel een goed idee waar je mee te maken hebt. Zo krijg ik ook wel eens telefoontjes van Microsoft die echt zijn. Het ligt ook sterk nogmaals aan of je wel of niet zakelijk zit en welk niveau.

Daarbij wel aangegeven we hebben onze eigen VOIP telefooncentrale toegang en kunnen ook bellen naar de provider voor onderzoek als het echt nodig zou zijn. Tot nu toe echter nog nooit gebeurd.


En nee betreft iTunes gift cards, Spotify kleinigheidje voor excellent inzet en gewoon bij reguliere verkoopkanalen (Primera etc) via online met bankpas. Dat is echter al snel een afwijking als je in een bedrijf werkt met dagelijkse transacties tussen voornamelijk MKBs

We weten dat het geblokkeerd kan raken en we hebben altijd dit soort zaken op een mobiele telefoon staan voor verificatie doeleinden. We hebben ook een accountmanager bij de bank in kwestie voor geval we het niet vertrouwen dan bellen we naar de contactpersoon en die belt naar de fraude afdeling en lost het eventueel op.

Ik kan het ze niet kwalijk nemen dat ze hun werk doen we betalen ze ervoor.
17-07-2023, 16:49 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zou hier de bank op aanspreken. Formeel mag het niet, en het wordt als 'truukje' gehanteerd om u te dwingen de bank te laten bellen.

Nou meester jurist, vertel eens waarom het formeel niet mag ?
Neem in uw antwoord de volledige overeenkomst mee die de klant met de bank heeft.

Je tweede zin is nogal wartaal - een truukje om U te dwingen de bank te LATEN bellen ?
Huh ? De bank belt toch al ?
Als je bedoelt te zeggen dat de erg oplettende klant zich aangespoord voelt zelf de bank te bellen - dat is inderdaad verstandig, maar de bellende bank was , gegeven het verhaal , zeker bereid om de klant (na het beantwoorden van de verificatie vragen) verder te informeren.
17-07-2023, 19:34 door Anoniem
Moraal van het verhaal:

In oorlogstijd zaken doen met een land dat gesanctioneerd is kan zorgen voor problemen.
17-07-2023, 19:53 door Anoniem
Door Anoniem: Typisch dat de bank *jou* verificatievragen wilde stellen. Logischerwijs zou dat andersom moeten zijn.
Door Anoniem: Dus de bank belt zelf en vervolgens moet de *klant* bewijzen wie hij is?
Ook dit soort mededelingen zijn vertrouwelijke informatie en banken moeten die vertrouwelijkheid bewaken. Daarom nemen ze niet blind aan dat ze de juiste persoon wel aan de lijn zullen krijgen maar doen ze nog een extra check.

Waarom sturen ze het bericht niet per post of via het internetbankierenportaal, desnoods met een notificatie per telefoon/email dat er een belangrijk bericht klaar staat?
Omdat het best belangrijk is dat iemand direct doorkrijgt dat diens rekening of pas is geblokkeerd. Het wordt nog eens een stuk vervelender als je met een grote lading boodschappen bij de kassa van de supermarkt ontdekt dat je niet kan betalen. Met een telefoongesprek weten ze dat de boodschap is aangekomen. Een gesprek werkt ook sneller om alle vragen en andere dingen die over en weer opkomen direct af te kunnen handelen., en die snelheid kan van belang zijn.

Daarnaast is het raar dat ze meteen de boel blokkeren, zelfs zonder eerst om uitleg te vragen. Als je eenmaal de verdenking op je hebt, is blijkbaar alles geoorloofd.
Het was niet de rekeninghouder die verdacht was maar een transactie. Als ze niet blokkeren kan er heel snel heel veel geld weg zijn, en geld dat eenmaal is overgemaakt kunnen ze niet meer terughalen, de bank heeft namelijk niet het recht om dat doodleuk weer van de rekening af te halen waar het heen is gegaan. En zelfs als ze dat recht hadden zou het daar wel eens heel snel weer weg kunnen zijn. Blokkeren is dus een heel logische handeling: zet alles stil tot er duidelijkheid is, want als je het laat doorlopen kan je die duidelijkheid al heel snel niet meer gebruiken om schade te voorkomen.
18-07-2023, 12:17 door Anoniem
Als het echt je bank of andere instantie is dan is dit makkelijk te verifiëren.

Vraag de naam en afdeling van de medewerker hang op en bel terug met een telefoonnummer wat je zelf opzoekt of bij jouw bekend is. Als het echt is dan zal je zonder problemen weer bij deze persoon terecht kunnen komen en is er weinig twijfel dat het een legitiem telefoontje is.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het allemaal in orde is ook intern hebben bedrijven met fraude te maken helaas, geef dus nooit pincodes of wachtwoorden maar ook geen andere gevoelige gegevens (uitgezonderd de verificatie vragen) af als ze die moeten hebben is dat allang bekend bij ze.
18-07-2023, 12:30 door Anoniem
Wat nu als de bank je een SMSje stuurt: "Hoi, hier een SMS van je echte bank. Navigeer op je pc naar [echtebank.nl\terugbellen" en vul je telefoonnummer in.

Website: He, pietje puk wil teruggebeld worden met dit nummer!
Computer, Oh, dat is die dude waarvan we zijn rekening geblokkeerd hebben... -schakelt door naar die afdeling.

Terugbel! Ha, bank hier, nog es effe over je bankrekening...
18-07-2023, 13:14 door Briolet
Door Anoniem: Als het echt je bank of andere instantie is dan is dit makkelijk te verifiëren.

Het lijkt me niet dat een verificatie nodig is. Als het echt de bank is, zal er nooit gevraagd worden om zelf actie te ondernemen. Zij zijn degenen die de blokkering weer kunnen opheffen zonder jouw pincode of wat dan ook.

Zij kunnen wel aangeven welke opdracht verdacht was. Malafide lieden zullen geen weet hebben van jouw uitgevoerde overboekingen. En als je de medewerker kunt overtuigen dat een overboeking toch legitiem was, dan zal hij jouw pincode niet nodig hebben om deze alsnog uit te voeren.
18-07-2023, 13:17 door Anoniem
Door Anoniem: Wat nu als de bank je een SMSje stuurt: "Hoi, hier een SMS van je echte bank. Navigeer op je pc naar [echtebank.nl\terugbellen" en vul je telefoonnummer in.

Website: He, pietje puk wil teruggebeld worden met dit nummer!
Computer, Oh, dat is die dude waarvan we zijn rekening geblokkeerd hebben... -schakelt door naar die afdeling.

Terugbel! Ha, bank hier, nog es effe over je bankrekening...
Nooit maar dan ook nooit links aanklikken in enige SMS, berichten service e-mail waar je niet zelf omgevraagd hebt.
Typ altijd handmatig de url in of vanuit een keymanager. Het is kind eenvoudig om phising te doen via dit soort berichten.
Daarnaast als je zo een link je gegevens zou achterlaten vraag je om een datalek.
18-07-2023, 13:46 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: Als het echt je bank of andere instantie is dan is dit makkelijk te verifiëren.

Het lijkt me niet dat een verificatie nodig is. Als het echt de bank is, zal er nooit gevraagd worden om zelf actie te ondernemen. Zij zijn degenen die de blokkering weer kunnen opheffen zonder jouw pincode of wat dan ook.

zoals ik (17 jul 13:53 , en iemand anders 17 jul 19:53) benoemden :

Gegeven dat wat ze gaan bespreken behoorlijk vertrouwelijk is moet de bank weten dat degene die ze aan de lijn hebben de rekeninghouder is.

Alleen : een verstandige persoon gaat helemaal niet , als ie gebeld wordt , zijn geboortedatum, rekeningnummer, woonadres , saldo of dat soort dingen vertellen - en dat zijn typisch de 'verificatie vragen' die de bank stelt om redelijk zeker te weten dat ze juiste persoon aan de lijn hebben.

De enige actie die de bank wil is een bevestiging dat je zelf echt een stel kadobonnen gekocht, of een CC betaling met je anders nooit gebruikte kaart gedaan hebt , of dat bedrag hebt overgeboekt naar je (pleeg/pete) kind .
Of een "nee, dat was ik niet , hoe kan dat" - en dan ga je het proces "nieuwe bankpas, nieuw password" in .


Zij kunnen wel aangeven welke opdracht verdacht was. Malafide lieden zullen geen weet hebben van jouw uitgevoerde overboekingen. En als je de medewerker kunt overtuigen dat een overboeking toch legitiem was, dan zal hij jouw pincode niet nodig hebben om deze alsnog uit te voeren.

Klopt .
Alleen jij wilt (als je voorzichtig bent) wel zeker weten dat je je gesprek over je rekening en je transactie voert met je bank, en niet met een willekeurige beller die eventueel het bank-telefoonnummer gespoofed heeft.

Daarom is het verstandig om zelf een gesprek op te zetten met het (goed gecontroleerde) fraude nummer van je bank - en dan kun je bevestigen dat je transactie bewust gedaan is.
18-07-2023, 20:45 door Anoniem
Door Anoniem: Kortom, je bent geschrokken en hebt wat af te reageren, en hebt daarbij de neiging om het dik aan te zetten om te benadrukken hoe erg het is.

Hij is via automatische systemen geblokkeerd geweest. Dat betekent uit mijn lange professionele carriere in "de intel wereld" dat zijn gegevens ook automatisch doorgespeeld zijn aan de EU, US state department (=de CIA).

Lijstjes waar je ogenschijnlijk vanaf komt maar in de prakijk nooit meer. Ik wens de topicstarter veel wijsheid en voorzichtigheid. Mensen die iets met die landen doen zijn vaak nuttig in de ogen van ....
19-07-2023, 10:19 door Anoniem
Bedrijven roepen aan de ene kant dat je moet opletten voor scams/phishing, en hanteren aan de andere kant exact dezelfde werkwijze als scammers/phishers. Daardoor scheppen ze verwarring en werken ze scams in de hand.

Een tijdje geleden kreeg ik van Leaseplan een email, dat ze verplicht zijn mijn identiteit te controleren. Ik zou een foto van mijn paspoort moeten uploaden. Grote link erin "START IDENTIFICATIE". Het deed enorm phisherig aan. Vooral omdat ze mijn gegevens al hebben.

Ik heb er natuurlijk niet op geklikt en ben zelf naar Leaseplan genavigeerd. Bleek het gewoon te kloppen dat ik me moet identificeren. Echt bizar dat bedrijven met dit soort zaken nog steeds het belang van eenduidige communicatie niet snappen.

Mensen worden op deze manier geconditioneerd om op links te blijven drukken en maar te accepteren dat je aan de telefoon je bankgegevens moet overhandigen als je gebeld wordt. Enorm problematisch.
20-07-2023, 00:05 door Anoniem
Door Anoniem: Banken bellen inderdaad soms (vaak in gevallen van ondernemers) op naar het contact nummer

Zorg ervoor dat je bij je bank het nummer van de fraude afdeling opvraagt zet deze in je telefoon als prio en check tijdens gesprek even of je nog bij je bankzaken kan.

We krijgen dit soort situaties regelmatig als we voor medewerkers een kadobon willen aanschaffen als bedankje voor hun inzet.
Meestal binnen 10 minuten van de blokkade worden we dan al gebeld door fraude afdeling en is het zo gedeblokkeert.
Dat gezegd heb ik liever dat een transactie 10 minuten vertraging oploopt dan dat er werkelijk ooit een echte foute doorgaat.
O ja? Praktijk is anders, in ieder geval bij een andere bekende bank!

Na 2 keer het lokale maximumbedrag uit een automaat in Argentinië te pinnen (max was omgerekend 60 euro; dus 120 euro) werd de poging om nog eens 60 euro te pinnen als onregelmatige transactie geblokkeerd. Bank: oh... we kunnen nu niets voor u doen, uw pas is geblokkeerd. We sturen u een nieuwe pas naar u toe. Naar Ushaia, Vuurland? Nee naar uw huisadres ....
20-07-2023, 08:30 door Anoniem
Wat is nu het veiligs of een benadering ervan .

Een browser die enkel de banktoepassing draait en niets anders. Geen bank app op een gsm maar tablet die je ook bij hebt aangezien er ook wifi is die mogelijks onveilig is maar die zijn veiliger dan de criminele apps die al op je gsm's staan.

Laat altijd twijfel bestaan over de bank waar je aangesloten bij bent en bezoek ook bankpaginas waar je geen rekening hebt.
Laat twijfel te bestaan over je geslacht zo kan je enkele vragen stellen over wat is de laaste betalingen.
Of waar je bent geweest maakt dat zij wel degelijk je rekening kunnen zien.

Dus google en ander informatie verzamelaars opzadelen met foute info zodat zij denken dat je kinderen of geen kinderen of u speciale trekken hebt die je niet hebt .

Stel dat je zegt dat uw niet bestaand kind net verjaart is zij gaan duidelijk onmiddelijk dit ontkrachten ik ben verkeerd en dan moet je ze terugschakelen dus het verschalken lukt wel en gelooft de andere zijde het hebben zij weer foute info die je kan detecteren maar dat zal je wel weten.
20-07-2023, 09:47 door Anoniem
De bank zet voor mij op verzoek tijdens een gesprek een berichtje klaar in de bankapp, een paar jaar geleden nog een heel gedoe, tegenwoordig hebben ze daar standaard protocol voor.
20-07-2023, 11:12 door Anoniem
Door Anoniem: Typisch dat de bank *jou* verificatievragen wilde stellen. Logischerwijs zou dat andersom moeten zijn.
Hear, hear!
20-07-2023, 11:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Banken bellen inderdaad soms (vaak in gevallen van ondernemers) op naar het contact nummer

Zorg ervoor dat je bij je bank het nummer van de fraude afdeling opvraagt zet deze in je telefoon als prio en check tijdens gesprek even of je nog bij je bankzaken kan.

We krijgen dit soort situaties regelmatig als we voor medewerkers een kadobon willen aanschaffen als bedankje voor hun inzet.
Meestal binnen 10 minuten van de blokkade worden we dan al gebeld door fraude afdeling en is het zo gedeblokkeert.
Dat gezegd heb ik liever dat een transactie 10 minuten vertraging oploopt dan dat er werkelijk ooit een echte foute doorgaat.
O ja? Praktijk is anders, in ieder geval bij een andere bekende bank!

Na 2 keer het lokale maximumbedrag uit een automaat in Argentinië te pinnen (max was omgerekend 60 euro; dus 120 euro) werd de poging om nog eens 60 euro te pinnen als onregelmatige transactie geblokkeerd. Bank: oh... we kunnen nu niets voor u doen, uw pas is geblokkeerd. We sturen u een nieuwe pas naar u toe. Naar Ushaia, Vuurland? Nee naar uw huisadres ....
Heb je een accountmanager? Heb je een zakelijke rekening. Zo nee tja dan veel geluk met ze tot bewegen te krijgen.
Ik zeg ook niet in mijn bericht dat ze het doen voor het beschermen van jou als klant maar als het beschermen van hun assets in de vorm van gestort kapitaal.

Ik wou dat het anders was maar als er een paar ton of miljoen op een rekening staan dan zijn ze al gauw eerder geneigd om meer te doen voor je als klant omdat het hun investeringen raakt als ze dat kwijt zijn. Is het een gemiddelde particulier account tja dan ben je een nummertje. Nogmaals ben het er niet eens mee dat het zo gaat maar dat is de praktijk. Money talks.
20-07-2023, 11:41 door Anoniem
Ik mis nog even een alternatief. De echte bank kan mij een message in de app sturen met een heads up (je bank account wordt geblokeerd. We moeten even praten). En eventueel een telefoon nummer dat ik terug kan bellen. Dan is het belletje van de bank niet meer dan een reminder om in je bankapp te kijken want er is belangrijk nieuws.
20-07-2023, 12:10 door majortom
Door Anoniem: Ik mis nog even een alternatief. De echte bank kan mij een message in de app sturen met een heads up (je bank account wordt geblokeerd. We moeten even praten). En eventueel een telefoon nummer dat ik terug kan bellen. Dan is het belletje van de bank niet meer dan een reminder om in je bankapp te kijken want er is belangrijk nieuws.
Moet je wel een bankapp gebruiken. Zou bij mij dus niet werken,
20-07-2023, 13:57 door Anoniem
Banken snappen klantenservice niet. Dat komt omdat ze al je geld toch al hebben en alleen maar willen dat je méér gaat zoeken. De rest kan ze niks schelen.

Als je de stroom niet hebt betaald, dan kunnen ze je ook afsluiten. Maar dan kun je na een dag alles in je vriezer weggooien. Laten ze een beetje door dan heb je dat probleem niet. Want dat je moest betalen wist je natuurlijk ook, maar dan kun je dat even rustig uitzoeken en oplossen. Of je zuster bellen om effies bij te storten. Daarna blijft je braaf en tevreden klant.

Banken snappen dat niet en willen dat ook niet snappen. Die sluiten je kaart af als je net getankt hebt op vrijdagmiddag en zij al lang naar huis zijn. In je eigen belang. Sta je daar mooi voor schut. Ze kunnen dan zelfs naast je staan te tanken met een leasebak van de zaak. Maar hun kaartje werkt altijd.
20-07-2023, 16:14 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem: Ik mis nog even een alternatief. De echte bank kan mij een message in de app sturen met een heads up (je bank account wordt geblokeerd. We moeten even praten). En eventueel een telefoon nummer dat ik terug kan bellen. Dan is het belletje van de bank niet meer dan een reminder om in je bankapp te kijken want er is belangrijk nieuws.
Moet je wel een bankapp gebruiken. Zou bij mij dus niet werken,

Europa wil ons allemaal aan de app, allemaal een smartphone.

Ik heb nog een gewone PC, dat is niet hip en modern en kost bovendien teveel stroom, dus die zal wel uitgefaseerd worden.

Jammer dat niemand er meer tegen strijd. de meesten lopen mee als ze eenmaal een lekker baantje hebben en geld binnenkrijgen hoor je ze nooit meer. No spine
20-07-2023, 20:22 door Anoniem
Door Anoniem: Ik mis nog even een alternatief. De echte bank kan mij een message in de app sturen met een heads up (je bank account wordt geblokeerd. We moeten even praten). En eventueel een telefoon nummer dat ik terug kan bellen. Dan is het belletje van de bank niet meer dan een reminder om in je bankapp te kijken want er is belangrijk nieuws.

In elk geval moet het belletje er zijn - als trigger dat er iets echt urgent te melden is.

Mensen kijken (oh shock) echt niet permanent in hun bank app , en als ze in de kassa bij de super voor lul staan is kijken in de bank app niet het eerste wat in je opkomt.
Om maar te zwijgen natuurlijk van de echte paranoiden die hun bank-app device altijd thuis laten .

Het zou (ook) een prima *aanvulling* zijn als het bericht ook in de bank app te lezen is .
Maar voor de melding uw rekening is NU geblokkeerd , die moet echt actief gegeven worden, niet ergens achtergelaten waar mensen ooit soms wel eens langskomen.
20-07-2023, 21:40 door Anoniem
Door Anoniem: Moraal van het verhaal:

In oorlogstijd zaken doen met een land dat gesanctioneerd is kan zorgen voor problemen.

duitsland is nog steeds geen fout land voor mensen geboren na 1950
21-07-2023, 08:18 door Anoniem
Door Anoniem: Ik mis nog even een alternatief. De echte bank kan mij een message in de app sturen met een heads up (je bank account wordt geblokeerd. We moeten even praten). En eventueel een telefoon nummer dat ik terug kan bellen. Dan is het belletje van de bank niet meer dan een reminder om in je bankapp te kijken want er is belangrijk nieuws.
Die berichten open ik echt niet direct, die komen wel een keer.

Bellen is sneller, is altijd het advies in dit soort problemen.
21-07-2023, 08:36 door Anoniem
Wat een gedoe tegenwoordig toch allemaal in dat digitale leven... Oh oh oh wat is de wereld beter geworden, kijkende naar buiten naar de klimaat impact.
21-07-2023, 12:27 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een gedoe tegenwoordig toch allemaal in dat digitale leven... Oh oh oh wat is de wereld beter geworden, kijkende naar buiten naar de klimaat impact.

Sommigen zijn ZO verblind .
Ik naar buiten, amper twintig graden, buitje.

Waren we maar terug in de tijd dat mensen hun schuldgevoel bouwden op zorgen wat het Opperwezen vond van hun seksuele wensen , daar had je relatief minder last van dan die leipies die je lastig vallen met hun schuldgevoel over Het Milieu.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.