image

Organisaties luiden noodklok over digitale kloof: bedreigt mensenrechten

dinsdag 25 juli 2023, 13:23 door Redactie, 31 reacties

In België zijn honderd organisaties een campagne gestart om de digitale kloof in het land te dichten. Volgens de coalitie, met de naam DigitAll, vormt digitale uitsluiting een bedreiging voor mensenrechten. Uit onderzoek blijkt dat het aantal Belgen dat digitale uitsluiting riskeert is toegenomen van 40 procent in 2019 naar 46 procent in 2021. "De digitalisering gaat razendsnel, waardoor de digitale kloof steeds groter wordt. Digitale exclusie treft niet alleen kwetsbare groepen, maar treedt op in alle lagen van de samenleving in België", aldus de coalitie.

Het niet beschikken over de technologische middelen of het ontbreken van de nodige vaardigheden zijn de meest voor de hand liggende reden dat mensen digitale uitsluiting riskeren. Het gaat echter niet alleen over de kwaliteit van de technologische middelen, maar ook over de kwaliteit van de toegang tot het internet, met name het netwerk of de plaats/de omgeving. "Mensen digitaal uitsluiten, is ze uitsluiten van de maatschappij. Het is alsof je een sleutel mist om een huis binnen te kunnen gaan", zegt minister van Telecommunicatie Petra De Sutter. "En ja, het gaat om zoveel meer dan geen laptop of smartphone hebben."

De onderzoekers stellen dat de digitale geletterdheid ook bij jongeren achteruitgaat. In 2022 had 33 procent van de Belgische jongeren tussen 16 en 24 jaar zwakke algemene digitale vaardigheden ten opzichte van 21 procent in 2019. Ook bij de werkzoekenden is de situatie verontrustend, zo stelt de coalitie. Meer dan de helft (52 procent) van hen heeft zwakke digitale vaardigheden, een cijfer dat oploopt tot 74 procent voor laaggeschoolde werkzoekenden.

Met de campagne wil DigitAll meer aandacht voor de digitale kloof vragen. "De campagne vestigt de aandacht op onze mensenrechten, die we sinds mensenheugenis hebben verworven en die nu door digitale uitsluiting worden bedreigd. Want zo goed als alles wat we vandaag doen, is digitaal. En wanneer we niet over de juiste technologie of nodige vaardigheden beschikken, dreigen onze meest elementaire rechten verloren te gaan. Zoals ons recht op huisvesting, op onderwijs, op werk, op privacy, en vele andere."

Reacties (31)
25-07-2023, 13:52 door _R0N_
De onderzoekers stellen dat de digitale geletterdheid ook bij jongeren achteruitgaat. In 2022 had 33 procent van de Belgische jongeren tussen 16 en 24 jaar zwakke algemene digitale vaardigheden ten opzichte van 21 procent in 2019. Ook bij de werkzoekenden is de situatie verontrustend, zo stelt de coalitie. Meer dan de helft (52 procent) van hen heeft zwakke digitale vaardigheden, een cijfer dat oploopt tot 74 procent voor laaggeschoolde werkzoekenden.

Dit is best schokkend te noemen.
Ik weet niet hoe het met Nederland staat gesteld maar dat zal niet enorm afwijken. Wel is het zo dat de gemiddelde Nederlander meer te besteden heeft dan de Belg ook bij werkloosheid en pensioen dus zullen Nederlanders eerder de beschikking hebben over de technologische middelen al zegt het stuk dat dat niet het enige probleem is.
25-07-2023, 14:04 door majortom - Bijgewerkt: 25-07-2023, 14:05
Door _R0N_:
De onderzoekers stellen dat de digitale geletterdheid ook bij jongeren achteruitgaat. In 2022 had 33 procent van de Belgische jongeren tussen 16 en 24 jaar zwakke algemene digitale vaardigheden ten opzichte van 21 procent in 2019. Ook bij de werkzoekenden is de situatie verontrustend, zo stelt de coalitie. Meer dan de helft (52 procent) van hen heeft zwakke digitale vaardigheden, een cijfer dat oploopt tot 74 procent voor laaggeschoolde werkzoekenden.

Dit is best schokkend te noemen.
Ik weet niet hoe het met Nederland staat gesteld maar dat zal niet enorm afwijken. Wel is het zo dat de gemiddelde Nederlander meer te besteden heeft dan de Belg ook bij werkloosheid en pensioen dus zullen Nederlanders eerder de beschikking hebben over de technologische middelen al zegt het stuk dat dat niet het enige probleem is.
Je wordt niet alleen digitaal uitgesloten als je niet de beschikking hebt over technologische middelen, maar in veel gevallen wordt je ook digitaal uitgesloten als je niet de technologische middelen van bepaald type gebruikt. Zo zien we steeds meer dat alles naar de smartphone wordt verplaatst en dat je dan eigenlijk gedwongen wordt om een account bij grote techbedrijven te nemen. Zeker de overheid maakt zich hier schuldig aan. Alternatieven worden meestal niet geboden.
25-07-2023, 14:33 door Anoniem
Door _R0N_: Dit is best schokkend te noemen.

Wie bereiken we niet?

getallen voor Nederland

1,0 miljoen mensen
hebben of gebruiken geen
computer, internet of tv

2,0 miljoen mensen
beheersen de Nederlandse
taal niet of onvoldoende

2,1 miljoen mensen
hebben een beperking, zoals:
dyslexie, autisme, ADHD,
(kleuren)blindheid en/of de
ziekte van Parkinson

2,3 miljoen mensen
die (tijdelijk) niet kunnen
of niet willen (exclusief
het aantal mensen die de
overheid niet vertrouwen).

--------------------------------- +

4,5 miljoen mensen
hebben niet voldoende
digitale vaardigheden


Kamervragen over beperkte digitale vaardigheden 4,5 miljoen Nederlanders
woensdag 19 juli 2023, 14:06 door Redactie

https://www.security.nl/posting/803997/

Er is enige overlap tussen de verschillende groepen. Dat verklaart waarom de som niet gelijk is aan 4,5 miljoen.


Stichting Lezen en Schrijven
Word vrijwilliger of Doe een gift :-)
https://www.lezenenschrijven.nl
25-07-2023, 14:36 door _R0N_
Door majortom:
Je wordt niet alleen digitaal uitgesloten als je niet de beschikking hebt over technologische middelen, maar in veel gevallen wordt je ook digitaal uitgesloten als je niet de technologische middelen van bepaald type gebruikt. Zo zien we steeds meer dat alles naar de smartphone wordt verplaatst en dat je dan eigenlijk gedwongen wordt om een account bij grote techbedrijven te nemen. Zeker de overheid maakt zich hier schuldig aan. Alternatieven worden meestal niet geboden.

Omdat bijna iedereen een smartphone bezit is de stap om dat als primair middel te gebruiken logisch maar als enige middel niet wenselijk.De keuze om gebruik te maken van de techbedrijven die SSO aanbieden iso ok begrijpelijk, dat scheelt ontwikkelkosten en maakt het eenvoudiger.
Mensen hoeven steeds minder na te denken en hun brein wordt steeds luier en ze worden dus dommer.

Hoeveel mensen ken je nog die zonder navigatie van Amsterdam naar Zwolle kunnen en daar een bepaald adres kunnen vinden? Of parkeren zonder sensoren? Mensen gaan steeds lelijker schrijven doordat ze nooit meer een pen vasthouden.
Hoe meer hulpmiddelen we gebruiken hoe dommer we worden, zo is het ook met informatie uitwisselen.
25-07-2023, 14:37 door Anoniem
De digitale “vooruitgang” gaat steeds sneller.
Voor een normaal mens is het niet meer bij te houden.
Voor criminelen en vijandige staten worden de mogelijkheden almaar groter.
25-07-2023, 14:42 door Anoniem
Iedereen wordt gedwongen deel te moeten
nemen aan het digitale domein,iedereen hangt als een digitaal label
met nr en toebehoren aan het digitale systeem,met daarbij je verplichte smartphone
want de maatschappij acht dit als normaal.

Met een 6.2 inch scherm in je te kleine broekzak,want kleinere zijn niet makkelijk
of nauwelijks nog te koop tenzij je voor een duurdere apple phone gaat,met 4-5 inch.
je zit vast aan een digitaal device wat in opdracht van techbedrijven overheden,gemeentelijke diensten
jou gedrag controleren,en wat je wel of niet mag doen,jou data van je gebruik word geanalyseert
gedeelt en wat meer,want anders geen toegang en rechten.

In 2025 definitief het einde van je kleine mobieltje in je broekzak,
waar je "zonder stress" te moeten hebben voor hacks,updates,malware,malifide apps ellende ,etc etc
gewoon je communicatie mee kon doen,bellen en smsen.

The Matrix
25-07-2023, 15:04 door Anoniem
Er is ook wel weer wat te zeggen vóór digitale uitsluiting. Omdat ik om me heen zie dat met name de digitalen om zich heen steeds vaker uitsluiten.

Zo heb je van die echtparen die vroeger al jaren uitgeluld en verveeld om zich heen zaten te kijken. En die je dan helemaal blij kon maken met gewoon een praatje. Tegenwoordig zit dat allemaal digitaal te scrollen als een gek. En ze weten niet eens meer welk voorgerecht ze besteld hadden als het komt.

Zo heb je mensen die append of bellend oversteken. En niet eens meer doorhebben dat je daar netjes voor remt.

Zo heb je mensen die met hele koptelefoons rondlopen. Of dat je denkt dat ze niet sporen en in zichzelf lullen. Maar dan hebben ze airplugs in.

Als je buitenkomt dan wil je wat mensen om je heen zien. Maar zij jou niet meer. Ja, een digitale bejaarde misschien die je gaat zitten vertellen wat je allemaal zeker nog niet wist. Van wat je tegenwoordig allemaal digitaal kan doen.
25-07-2023, 15:19 door johanw - Bijgewerkt: 25-07-2023, 15:22
Door majortom:Je wordt niet alleen digitaal uitgesloten als je niet de beschikking hebt over technologische middelen, maar in veel gevallen wordt je ook digitaal uitgesloten als je niet de technologische middelen van bepaald type gebruikt. Zo zien we steeds meer dat alles naar de smartphone wordt verplaatst en dat je dan eigenlijk gedwongen wordt om een account bij grote techbedrijven te nemen. Zeker de overheid maakt zich hier schuldig aan. Alternatieven worden meestal niet geboden.
Dat is ook logisch want steeds meer mensen hebben alleen internet via de telefoon en gebriuken geen vaste PC of laptop meer. Al heb je altijd types die om wat voor reden dan ook zweren bij een oude Nokia, maar als 2G er uit gaat bij de laatste provider houdt dat vanzelf op.

Maar als je digitaal vaardig bent kun je vrijwel alles doen op een Android telefoon zonder een Google account.
25-07-2023, 15:28 door johanw
Door _R0N_:
Hoeveel mensen ken je nog die zonder navigatie van Amsterdam naar Zwolle kunnen en daar een bepaald adres kunnen vinden?
Geen idee of me dat op de ouderwetse manier nog lukt. Tot Zwolle zal wel gaan als ik het van te voren belijk maar een adres opzoeken in een stratenboek? Worden die nog gedrukt? Of eerst 5 keer verkeerd rijden omdat een voorbijganger de weg onduidelijk uitlegt, want dat was hoe het "vroeger" ging.

Of parkeren zonder sensoren?
Ik zal wel moeten, mijn auto heeft die niet en boem = stop.

Mensen gaan steeds lelijker schrijven doordat ze nooit meer een pen vasthouden.
Maar ze gaan wel steeds sneller typen, en notities van de huisarts zijn nu tenminste leesbaar omdat hij ze wel moet mailen ipv opkrabbelen.

Maar ach, de rants op "de jeugd van tegenwoordig" kennen we al bij de oude Grieken. En waarschijnlijk daarvoor ook al maar daar is niets van opgeschreven. "Schrijven? De mensen worden steeds dommer, ze onthouden niets meer als ze alles kunnen opschrijven".
25-07-2023, 16:44 door Anoniem
"Mensen digitaal uitsluiten, is ze uitsluiten van de maatschappij. Het is alsof je een sleutel mist om een huis binnen te kunnen gaan", zegt minister van Telecommunicatie Petra De Sutter.

Nu ga ik iets heel naars opmerken, maar...

Een samenleving hoort niet alleen maar digitaal te functioneren.
Iets wat je digitaal kan doen, zou je ook analoog moeten kunnen doen.
Dus: Er zou ook een analoge sleutel moeten zijn om datzelfde huis binnen te kunnen gaan.
En dan zouden die uitgesloten mensen, niet uitgesloten zijn.

Dat uitsluiting plaats vindt, zegt iets over die samenleving en over de overheid die dat laat gebeuren.
Die hoort er op toe te zien dat er ook voldoende analoge fasciliteiten beschikbaar blijven voor mensen die niet meer mee kunnen of willen komen. Om wat voor reden dan ook.
Proberen die mensen ook te digitaliseren zal veel moeite, geld en tijd kosten, en gaat nooit aan de verwachtingen voldoen.
25-07-2023, 17:37 door Anoniem
Door Anoniem:
"Mensen digitaal uitsluiten, is ze uitsluiten van de maatschappij. Het is alsof je een sleutel mist om een huis binnen te kunnen gaan", zegt minister van Telecommunicatie Petra De Sutter.

Nu ga ik iets heel naars opmerken, maar...

Een samenleving hoort niet alleen maar digitaal te functioneren.
Iets wat je digitaal kan doen, zou je ook analoog moeten kunnen doen.
Dus: Er zou ook een analoge sleutel moeten zijn om datzelfde huis binnen te kunnen gaan.
En dan zouden die uitgesloten mensen, niet uitgesloten zijn.

Dat uitsluiting plaats vindt, zegt iets over die samenleving en over de overheid die dat laat gebeuren.
Die hoort er op toe te zien dat er ook voldoende analoge fasciliteiten beschikbaar blijven voor mensen die niet meer mee kunnen of willen komen. Om wat voor reden dan ook.
Proberen die mensen ook te digitaliseren zal veel moeite, geld en tijd kosten, en gaat nooit aan de verwachtingen voldoen.

jawel geheel mee eens! we krijgen nu de rekeningen van de keuzes en voordelen die nu bij banken en bedrijven gelegen hebben die zo graag alles ALLEEN digitaal wilde doen want dat was VOOR HUN wel zo makkelijk en goedkoper. mijn troost is dat deze managers en mense die dat beslissen, dadelijk ook opa of oma zijn of een zwakkere familie lid gaan hebben en dat komen ze zichzelf nog wel tegen met hoe ze zelf bijgedragen hebben aan het verdigitaliseren van de maatschappij.
25-07-2023, 19:10 door Anoniem
Door johanw:
Door majortom:Je wordt niet alleen digitaal uitgesloten als je niet de beschikking hebt over technologische middelen, maar in veel gevallen wordt je ook digitaal uitgesloten als je niet de technologische middelen van bepaald type gebruikt. Zo zien we steeds meer dat alles naar de smartphone wordt verplaatst en dat je dan eigenlijk gedwongen wordt om een account bij grote techbedrijven te nemen. Zeker de overheid maakt zich hier schuldig aan. Alternatieven worden meestal niet geboden.
Dat is ook logisch want steeds meer mensen hebben alleen internet via de telefoon en gebriuken geen vaste PC of laptop meer. Al heb je altijd types die om wat voor reden dan ook zweren bij een oude Nokia, maar als 2G er uit gaat bij de laatste provider houdt dat vanzelf op.

Maar als je digitaal vaardig bent kun je vrijwel alles doen op een Android telefoon zonder een Google account.

Nee hoor, hebt net een domme telefoon ´Nokia 2660 flip´ gekocht die gewoon op 4G werkt met een 4G simkaart.
25-07-2023, 20:10 door Anoniem
Door johanw:
Door _R0N_:
Hoeveel mensen ken je nog die zonder navigatie van Amsterdam naar Zwolle kunnen en daar een bepaald adres kunnen vinden?
Geen idee of me dat op de ouderwetse manier nog lukt. Tot Zwolle zal wel gaan als ik het van te voren belijk maar een adres opzoeken in een stratenboek? Worden die nog gedrukt?

Een korte zoektocht op Amazon.nl en Bol.com laat geen actuele (papieren) stratenboeken zien.
Alleen tweedehands oude exemplaren (van ruim 10-20 jaar geleden).

Je zou dus voor vertrek online een route moeten plannen, en dan de route uitschrijven op papier zodat je de weg kan vinden in bv Zwolle.
Iets wat "we" vroeger (in de pre-historie) deden als we op bezoek gingen naar/in een vreemde stad.
De route uitschrijven, zodat je onderweg niet in een dik boek hoefde te bladeren.

Dit is iets wat ik zelfs nu nog wel wil doen als ik met het OV reis.
25-07-2023, 20:16 door Anoniem
Door _R0N_: Dit is best schokkend te noemen.
Ik weet niet hoe het met Nederland staat gesteld maar dat zal niet enorm afwijken. Wel is het zo dat de gemiddelde Nederlander meer te besteden heeft dan de Belg ook bij werkloosheid en pensioen dus zullen Nederlanders eerder de beschikking hebben over de technologische middelen al zegt het stuk dat dat niet het enige probleem is.
Ik kom al een poosje af en toe berichten tegen dat men bijvoorbeeld bij een universiteit ergens op de wereld met de handen in het haar zit omdat nieuwe lichtingen studenten geen idee meer blijken te hebben van wat een bestand of een directory is. Die zijn gewend aan apps die een lijstje van het een of ander tonen waar je doorheen kan swipen en die hebben geen idee dat er iets wordt vastgelegd, en hoe en waar dat eigenlijk gebeurt, en dat het opslagruimte vergt. Voor hun is het er gewoon en daar houdt het inzicht alweer op. Dus als ze op de universiteit met werkstations te maken krijgen plempen ze allerlei soorten data ongeorganiseerd door elkaar omdat ze nooit geleerd hebben ermee om te gaan.

Dat zijn ook voorbeelden van hoe digitale vaardigheden achteruit gaan. Ik vind het dus geen verrassing.

En het is niet nieuw. Toen mensen nog met CP/M of DOS werkten, hoe primitief dat ook was, wisten ze dat er programma's waren waarmee bestanden werden geopend, die typte je tenslotte allebei op de commandline in. Onder Windows-gebruikers viel me halverwege de jaren '90 al op dat er mensen waren die een tekstverwerkingsdocument een "programma" gingen noemen. Het gedroeg zich voor hun namelijk hetzelfde als een programma: je dubbelklikt erop en het wordt gestart. Het onderscheid vervaagde. En dan werkten die mensen nog niet eens met macro's. Dat is hetzelfde soort verlies aan inzicht in wat er eigenlijk gaande is op die computer, en dat gebeurde toen al.

Computers en software zijn moeilijk. Toen mensen pc's in huis gingen halen was dat met gemak het meest complexe apparaat dat in een huishouden voorkwam. De commerciële bouwers van besturingssystemen hebben altijd het motief gehad om zo veel mogelijk gebruikers te krijgen, en die complexiteit moest daar geen belemmering voor zijn. GUI-systemen, behalve deels de oudere, zijn nooit op inzicht opbouwen gericht geweest maar altijd op laagdrempeligheid, op zo min mogelijk weerstand bij de digibete gebruiker. Men kiest geen presentatie die op een makkelijk te snappen manier benadrukt hoe een computer eigenlijk werkt, men moffelt dat juist zoveel mogelijk weg onder abstractie- en presentatielagen die eenvoud suggereren die er feitelijk niet is. Dan is het niet vreemd dat jonge mensen niet meer leren hoe een computer eigenlijk werkt, ze komen er niet meer mee in aanraking.

Een smartphone heeft nog steeds bestanden en directory's en programma's die die bestanden lezen en schrijven. In een aantal belangrijke opzichten werkt zo'n gelikt en supermodern apparaatje dus precies zoals computers 40 jaar geleden ook al werkten. Dat is zo gebleven door allerlei belangrijke ontwikkelingen heen: betere beveiliging, betere scheiding tussen applicaties, betere filesystemen, netwerk, betere graphics, touchscreens, noem maar op.

Dat is dus een heel belangrijke basis om te kennen. Die basis zou niet weggemoffeld moeten worden, die zou juist benadrukt moeten worden, op een manier die hem toegankelijk en vanzelfsprekend maakt. Als je daarmee bekend bent kan je op heel veel verschillende computersystemen snel je weg vinden. En dat is wat er nu aan schort.

De weg van de minste weerstand bij gebruikers, zoals makers van besturingssystemen en applicaties die kiezen, is de snelste weg naar hoge winsten voor die bedrijven, maar niet de beste weg naar een bevolking met goede digitale vaardigheden, het gaat juist ten koste daarvan. Ik had liever een andere ontwikkeling gezien dan die we hebben gehad. We zitten nu met de schade ervan.
26-07-2023, 06:08 door Anoniem
Door Anoniem: En het is niet nieuw. Toen mensen nog met CP/M of DOS werkten, hoe primitief dat ook was, wisten ze dat er programma's waren waarmee bestanden werden geopend, die typte je tenslotte allebei op de commandline in. Onder Windows-gebruikers viel me halverwege de jaren '90 al op dat er mensen waren die een tekstverwerkingsdocument een "programma" gingen noemen. Het gedroeg zich voor hun namelijk hetzelfde als een programma: je dubbelklikt erop en het wordt gestart. Het onderscheid vervaagde. En dan werkten die mensen nog niet eens met macro's. Dat is hetzelfde soort verlies aan inzicht in wat er eigenlijk gaande is op die computer, en dat gebeurde toen al.

Klopt. Ik heb een gebruiker bij een klant gekend (in de jaren 90) die een zip-bestand op een diskette met MS Word verplaatste naar de eigen computer (die in een netwerk hing). Die persoon had nog nooit van de verkenner gehoord, maar deed letterlijk alles (of zo veel mogelijk) in plaats daarvan met MS Word.
Voor haar werkte dat. Maar ik kon mijjn ogen niet geloven, dat ze zoiets basaals nooit geleerd of uitgelegd had gekregen.


Door Anoniem: Computers en software zijn moeilijk. Toen mensen pc's in huis gingen halen was dat met gemak het meest complexe apparaat dat in een huishouden voorkwam. De commerciële bouwers van besturingssystemen hebben altijd het motief gehad om zo veel mogelijk gebruikers te krijgen, en die complexiteit moest daar geen belemmering voor zijn. GUI-systemen, behalve deels de oudere, zijn nooit op inzicht opbouwen gericht geweest maar altijd op laagdrempeligheid, op zo min mogelijk weerstand bij de digibete gebruiker. Men kiest geen presentatie die op een makkelijk te snappen manier benadrukt hoe een computer eigenlijk werkt, men moffelt dat juist zoveel mogelijk weg onder abstractie- en presentatielagen die eenvoud suggereren die er feitelijk niet is. Dan is het niet vreemd dat jonge mensen niet meer leren hoe een computer eigenlijk werkt, ze komen er niet meer mee in aanraking.

De apparaten werden (en worden) als koffiebroodjes of koffiiezetapparaten verkocht.
Je hieft niet te weten hoe het werkt, alleen dat het werkt. Druk op het knopje en er komt "iets" uit..

Maar dat is eigenlijk met een auto (tot op zeker hoogte) ook zo.


Hoeveel mensen kunnen nu nog een water- of windmolen ontwerpen en bouwen? Of een gemaal?
Of snappen de principes die er achter zitten?


Zelfs de kunst van het zwemmen wordt niet meer verplicht aangeleerd.
26-07-2023, 08:34 door Anoniem
klopt, daarom noem ik `appen' ook smurfentaal.
En wie dat niet snappt, moet dat maar even appen...
26-07-2023, 08:57 door _R0N_ - Bijgewerkt: 26-07-2023, 08:57
Door Anoniem:
Door _R0N_: Dit is best schokkend te noemen.

Wie bereiken we niet?

getallen voor Nederland

1,0 miljoen mensen
hebben of gebruiken geen
computer, internet of tv
Deze mensen hebben een overlap met deze:

4,5 miljoen mensen
hebben niet voldoende
digitale vaardigheden

en deze

2,0 miljoen mensen
beheersen de Nederlandse
taal niet of onvoldoende

2,1 miljoen mensen
hebben een beperking, zoals:
dyslexie, autisme, ADHD,
(kleuren)blindheid en/of de
ziekte van Parkinson
Bij deze 2 groepen zit ook ene overlap. De taal niet (voldoende) beheersen kan verschillende oorzaken hebben.

2,3 miljoen mensen
die (tijdelijk) niet kunnen
of niet willen (exclusief
het aantal mensen die de
overheid niet vertrouwen).
ik gok dat deze ook een overlap hebben met de eerste groep, de mensen die geen spullen hebben.

Die cijfers moet je dus wel met een flinke zak zout nemen.
26-07-2023, 09:01 door _R0N_
Door johanw:
Door _R0N_:
Hoeveel mensen ken je nog die zonder navigatie van Amsterdam naar Zwolle kunnen en daar een bepaald adres kunnen vinden?
Geen idee of me dat op de ouderwetse manier nog lukt. Tot Zwolle zal wel gaan als ik het van te voren belijk maar een adres opzoeken in een stratenboek? Worden die nog gedrukt? Of eerst 5 keer verkeerd rijden omdat een voorbijganger de weg onduidelijk uitlegt, want dat was hoe het "vroeger" ging.
In de meeste steden staan nog steeds kaarten langs de weg bij INFO haventjes. De weg vragen bij een benzinepomp kan ook natuurlijk.

Mensen gaan steeds lelijker schrijven doordat ze nooit meer een pen vasthouden.
Maar ze gaan wel steeds sneller typen, en notities van de huisarts zijn nu tenminste leesbaar omdat hij ze wel moet mailen ipv opkrabbelen.

Maar ach, de rants op "de jeugd van tegenwoordig" kennen we al bij de oude Grieken. En waarschijnlijk daarvoor ook al maar daar is niets van opgeschreven. "Schrijven? De mensen worden steeds dommer, ze onthouden niets meer als ze alles kunnen opschrijven".

Precies, vooruitgang heeft ook nadelen. Ons instinct is al lang "versleten", richtinggevoel is bij veel mensen zo goed als verdwenen.
26-07-2023, 09:59 door Erik van Straten
@Anoniem, gisteren 20:16 (https://security.nl/posting/804745): interessante analyse!

De vraag wat iemand, voor diens specifieke omstandigheden, ten minste allemaal zou moeten weten (en wat er aan basiskennis voor nodig is om dat te "kunnen plaatsen") vind ik echter een bijzonder lastige. Veel begrippen die voor mij "logisch" zijn (zoals: wat is een byte) zijn voor anderen erg abstract. Moet je weten wat een byte is?
26-07-2023, 10:02 door Anoniem
Ik vind het vreemd dat de overheid ons steeds meer gaat dwingen om alles digitaal te doen en dan met name
via de smartphone, zij verbieden zowat alles wat volgens hun ongezond is ze willen steeds meer onze levensstijl
bepalen. Het gaat niet meer om als mens gelukkig te zijn maar het gaat om hoe productief je bent en je inzetbaarheid.
Maar hoe hoe gezond is de smartphone voor een mens? Ik begrijp wel als je verslaafd bent dat je alles zal doen om
een smartphone te verdedigen.

Ik gebruik nog steeds een computer en dat icoontjes klikken is aan mij niet weggelegd. Als ze die icoontjes
niet hadden uitgevonden was zowat iedereen digitaal niet vaardig.Het zelfde als je niet goed kon lezen dan
kon je een stripboek kopen en kon je het verhaal volgen via de tekeningen.

Maar zoals alles een reden heeft is er ook een reden waarom wij aan de smartphone moeten en die reden is
helaas alleen maar begrijpelijk voor weinige onder ons.

Wat ik ook vreemd vind is waarom hier mensen reageren die vinden dat iedereen aan de smartphone moet, is
het zo moeilijk om iedereen in zijn eigen waarde te laten, ik begrijp wel het verslavings effect. En dan altijd dat
oudere en laagopgeleiden niet digitaal vaardig zijn, ik vind het de grootste onzin want juist hoogopgeleide horen
de nadelige effecten van die smartphone te begrijpen onder andere dat het gewoon spyware is die je vrijwillig
gebruikt.

https://charlottelabee.com/zo-reageren-jouw-hersenen-op-jouw-mobiele-telefoon
26-07-2023, 12:13 door Anoniem
Door _R0N_: Die cijfers moet je dus wel met een flinke zak zout nemen.

Ik ga er van uit dat 1 op de 5 niet mee kan komen. Dan spreken we over 3,6 miljoen mensen. Nog steeds schandalig.

https://www.security.nl/posting/762809/Twintig+procent+Nederlanders+mist+digitale+basisvaardigheden
26-07-2023, 13:33 door Anoniem
Door Erik van Straten: De vraag [is] wat iemand [...] ten minste allemaal zou moeten weten?

Alexander van Deursen & Ellen Helsper
Digitale vaardigheden: een onderzoeks- en beleidsagenda
Enschede: Centrum voor digitale inclusie, Universiteit Twente, 2020 [PDF]

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/12/20/digitale-vaardigheden-een-onderzoeks-en-beleidsagenda

Zie Figuur 1 en 2 in het rapport voor het antwoord op je vraag.


Centrum voor digitale inclusie
Centre for Digital Inclusion / University of Twente

https://www.utwente.nl/nl/centrumdigitaleinclusie/
26-07-2023, 16:59 door Anoniem
Door Erik van Straten: @Anoniem, gisteren 20:16 (https://security.nl/posting/804745): interessante analyse!
De vraag wat iemand, voor diens specifieke omstandigheden, ten minste allemaal zou moeten weten (en wat er aan basiskennis voor nodig is om dat te "kunnen plaatsen") vind ik echter een bijzonder lastige. Veel begrippen die voor mij "logisch" zijn (zoals: wat is een byte) zijn voor anderen erg abstract. Moet je weten wat een byte is?
Nee, maar wel wat een besturingssysteem, applicatie, bestand, folder en menu is, en
een `smartphone' gewoon een hele kleine computer is waar je ook nog mee kunt bellen.
En dat `vliegtuigmodus' niet betekent dat je daarvoor in een vliegtuig moet zitten of zo, maar dat je computer dan niet verbonden is met andere computers.
26-07-2023, 18:32 door Erik van Straten
Door Anoniem:
Door Erik van Straten: De vraag [is] wat iemand [...] ten minste allemaal zou moeten weten?

Alexander van Deursen & Ellen Helsper
Digitale vaardigheden: een onderzoeks- en beleidsagenda
Enschede: Centrum voor digitale inclusie, Universiteit Twente, 2020 [PDF]

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/12/20/digitale-vaardigheden-een-onderzoeks-en-beleidsagenda
Dank voor de reactie!

Karma4 verwees echter eerder al naar dat rapport in https://security.nl/posting/763284, maar zoals ik toen (in https://security.nl/posting/763869) schreef:
[...] zware kost en wat IoT programmeren te maken heeft met digitale basisvaardigheden, ontgaat mij volledig.

Door Anoniem: Zie Figuur 1 en 2 in het rapport voor het antwoord op je vraag.
Dat zijn geen digitale basisvaardigheden, maar -zo te zien- vaardigheden van gevorderden. Maar het lijkt vooral een samenraapsel: een e-mail schrijven wordt niet genoemd in figuur 2.

Door Anoniem:
Door Erik van Straten: Moet je weten wat een byte is?
Nee, maar wel wat een besturingssysteem, applicatie, bestand, folder en menu is, [...]
Eveneens dank voor jouw reactie. Als je moet weten wat een bestand is, en hoe de grootte daarvan wordt uitgedrukt ("kan ik dit bestand als e-mail-bijlage verzenden?"), dan vind ik dat lastig uit te leggen zonder te vertellen wat een byte (ongeveer) is.
27-07-2023, 00:10 door Anoniem
Waarom zou je je buurvrouw over de heg groeten en een praatje maken, als je ze ook een Whatsappje kan sturen, die straks je overheid zal analyseren. Na de lock-downs heel gewoon dat uitsluitende digitale contact.

Bij dat laatste ligt mijn aversie als in DDR dagen, conversatie bij een luid lopende waterkraan tegen Feind hoert mit. Wie bedreigen allemaal mijn individuele basis vrijheid van vrije meningsuiting?

Willen we allemaal naar zo'n digitale maatschappij?
Onze leiders graag, dat hebben ze al laten weten.
Vreselijk als je het goed beseft. Investeren in digi-slaven,
dat is het.
28-07-2023, 11:55 door Anoniem
De afgelopen drie jaren hebben de VRT en de Computable aandacht aan dit maatschappelijke probleem besteed. De digitale uitsluiting treedt volgens de studie van de Koning Boudewijnstichting op in alle lagen van de samenleving:

https://www.vrt.be/nl/over-de-vrt/nieuws/2022/06/15/digitale-uitsluiting-raakt-aan-mensenrechten-van-40-procent-van/


Wie is kwetsbaar voor digitale uitsluiting?
13 socio-economische en digitale indicatoren

https://www.mediawijs.be/nl/artikels/wie-kwetsbaar-voor-digitale-uitsluiting

22% van de alleenstaanden
heeft thuis geen internetverbinding.

67% van de laaggeschoolden
heeft nog nooit gebruikgemaakt van e-administratie.

68% van de ouderen: 55- tot 74-jarigen
heeft geen of zwakke digitale vaardigheden.

29% van de mensen met een laag inkomen
heeft thuis geen internettoegang.

50% van wie geboren is in het buitenland
heeft geen of zwakke digitale vaardigheden.


In feite kan iedereen digitale uitsluiting ondervinden. Enkele voorbeelden:

* Iemand kan hoogopgeleid zijn en over een goed inkomen beschikken, maar toch digitaal uitgesloten worden door een gebrek aan motivatie, hulp en/of zelfvertrouwen.

* Iemand kan laaggeschoold en werkloos zijn, maar tegelijk digitaal mee zijn omdat zijn of haar netwerk genoeg digitaal vaardige mensen telt.

Zelfs hoogopgeleiden en ‘digital natives’ kunnen de snelheid van de digitale verandering dus soms niet langer volgen.
De "digitale kloof" dekt daarom vandaag niet langer de lading van de problematiek. Het gaat om: "inclusion by design".

https://www.mediawijs.be/nl/artikels/wat-de-digitale-kloof-en-wat-het-verschil-met-digitale-uitsluiting


Veel alledaagse handelingen, een afspraak maken bij de dokter, het inschrijven van kinderen op school, solliciteren naar een baan, worden onoverkomelijke uitdagingen, als men niet over de vereiste digitale kennis en vaardigheden beschikt.
28-07-2023, 12:36 door Anoniem
Door Anoniem: [...]
Veel alledaagse handelingen, een afspraak maken bij de dokter, het inschrijven van kinderen op school, solliciteren naar een baan, worden onoverkomelijke uitdagingen, als men niet over de vereiste digitale kennis en vaardigheden beschikt.
En de juiste middelen!
Nu ben je vaak verplicht specifieke dure zgn. smartphones te (kunnen) gebruiken, ook al heb je daar verder niets aan.

Daarnaast is eigenlijk voldoende kennis van Engelse taal vereist, aangezien vertalingen het soms alleen maar ingewikkelder maken en hulp op het internet meestal het beste in de Engelse taal verkrijgbaar is.
28-07-2023, 12:54 door Anoniem
Sanders, C.K., Scanlon, E. The Digital Divide Is a Human Rights Issue: Advancing Social Inclusion Through Social Work Advocacy. J. Hum. Rights Soc. Work 6, 130–143 (2021). https://doi.org/10.1007/s41134-020-00147-9

Ranchordás, S. (2022). The Digitization of Government and Digital Exclusion: Setting the Scene. In: Blanco de Morais, C., Ferreira Mendes, G., Vesting, T. (eds) The Rule of Law in Cyberspace. https://doi.org/10.1007/978-3-031-07377-9_7

Keywords: Digital government Digital exclusion Digital divide Unequal treatment

Het artikel van Sanders is openbaar, dat van Ranchordás zit achter een betaalmuur. Exclusie, ook in de wetenschap.
Het probleem is dat iedereen (ook bijna alle reageerders hierboven) het over "digitale inclusie" heeft in plaats van gewoon over "inclusie". Of anders: "menselijke inclusie".

Bijna iedereen heeft het ook over "digitaal meekomen" en "digitale vaardigheden", terwijl het in werkelijkheid om "onderwerping aan digitale systemen" gaat. Een slaaf leert uiteraard hoe hij zijn meester moet plezieren. Dat zijn de zogeheten "slaafvaardigheden".

"Digitale inclusie" is een mooi woord voor "gevangenschap en bewaking met digitale middelen".

Het gaat banken, bedrijven en overheden helemaal niet om het besparen van geld. Het geld dat er aan digitale systemen wordt besteed, is vele malen meer dan wat er aan efficiënte analoge systemen hoeft te worden besteed. De bedragen die direct en indirect besteed worden aan digitalisering, worden ook nooit transparant gemaakt - als dat al zou kunnen. Het gaat banken, bedrijven en overheden om iets anders, namelijk het beheersen en vangen van mensen, en ze verslaafd maken.

Het pilletje Oxycontin (pijnstiller, vaak onder de naam Oxycodon) van de firma Purdue heeft miljoenen mensen in de VS verslaafd gemaakt. Er zijn rechtszaken gevoerd, schadevergoedingen toegekend.

De smartphone is een nieuwe Oxycontin die nog veel verslavender is en veel wijder verspreid. We worden massaal misleid en in toenemende mate gedwongen om dit nieuwe pilletje te slikken, zoals we ook al onder druk werden gezet om riskante, nauwelijks onderzochte mRNA-"vaccins" bij onszelf te laten inspuiten. Dit is een misdaad. Er hebben alleen zoveel mensen boter op hun hoofd bij deze gigantische misdaad, dat die nooit bestraft zal worden. Ook de eigenaren van Purdue mochten trouwens het overgrote deel van hun misdadig verdiende miljarden tot nu toe behouden.

Rutte en allerlei ander regeringslieden bieden "excuses" aan voor de slavernij van tweehonderd jaar geleden en zijn tegelijk druk bezig nieuwe slavernij in te voeren - onder de naam "digitale inclusie".

Dank u, dank u dat u mij tot slaaf maakt en mij onderdak biedt in uw barakken, en mij (als ik gehoorzaam "meedoe") niet de woestijn in stuurt! Dank u!

M.J.
30-07-2023, 22:37 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Het probleem is dat iedereen (ook bijna alle reageerders hierboven) het over "digitale inclusie" heeft in plaats van gewoon over "inclusie". Of anders: "menselijke inclusie".

Bijna iedereen heeft het ook over "digitaal meekomen" en "digitale vaardigheden", terwijl het in werkelijkheid om "onderwerping aan digitale systemen" gaat. Een slaaf leert uiteraard hoe hij zijn meester moet plezieren. Dat zijn de zogeheten "slaafvaardigheden".

"Digitale inclusie" is een mooi woord voor "gevangenschap en bewaking met digitale middelen".
Mee eens.
De kern van wat deze digitalisering behelst - in theorie zouden digitale netwerken en de structuur van internetverbindingen ook geheel anders vormgegeven kunnen worden, nu zijn die structuren sterk centralistisch - is een proces van 'Versklavung'.
Het mensen involveren in déze digitalisering komt in de buurt van 'grooming': men wordt overgehaald (verleid) om iets wat gericht is tégen de eigen autonomie/ vrijheid vrijwillig aan zichzelf te voltrekken, eraan mee te werken. Men wordt verleid - en in toenemende mate ertoe gedwongen - om zichzelf tot slaaf te maken en de beschikking over (de inrichting van) het eigen leven steeds meer af te staan aan anderen, de staat of andere partij(en) aan de "andere kant" van het scherm.

Net zoals bij 'grooming' het geval is, is het uiteindelijke 'target' van deze digitalisering de 'mind' van de mens. Die moet in bezit genomen worden, onderworpen, ontvreemd aan zijn natuurlijke eigenaar.
Het doel is feitelijk identiteitsfraude, identiteitsroof op hoog niveau, namelijk identiteitsvernietiging, het vernietigen van de identiteit van de mens.
Dit gaat oneindig veel verder dan de huidige vormen van ID-fraude.
Het betreft technieken van 'mind control' die tot doel hebben om de geest van de mens te 'bezetten', te kolonialiseren; zijn identiteit af te pakken, zijn gevoel van eigenheid, zijn besef van zichzelf als een autonoom handelende actor.

Het is tevens een proces van permanente grensoverschrijding met als doel om de grens tussen "ik" en de (digitale)wereld te vervagen, uit te wissen. Alleen zo kan de mens steeds meer ingepast (aangepast) worden in (aan) de virtuele wereld, die de analoge wereld zoveel mogelijk moet gaan "omhullen"/ "inpakken"/ versluieren - bijna: vervangen.

Naarmate deze identiteitsroof slaagt verliest de mens zijn/ haar gevoel voor privacy. Het gevoel voor privacy is immers gebonden aan de waarneming van de eigen entiteit met grenzen, de eigen-heid.

Er gebeurt iets met de vrije wil van de mens. Wat gebeurt er met de wil van een tot slaaf gemaakte vrije mens?
Kan dat zomaar, heeft dat geen onvoorzien nare uitwerkingen?
31-07-2023, 14:48 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 31-07-2023, 15:04
@Anoniem op 30-07-2023 om 22:37 uur.
Inderdaad, het gaat om grooming, dwang, identiteitsroof, in essentie barbaarse misdaden. En hoewel het bekend is waar mensen toe in staat zijn, is het toch verbijsterend om te zien hoe gewillig en kritiekloos enorme, 21e eeuwse legers van ambtenaren, ondernemers, reclame-adviseurs etc. hieraan meewerken. Het zijn een soort "willing executioners". Ieder draagt zijn steentje bij aan de verwoesting van de samenleving, en krijgt in ruil daarvoor een salaris en/of een aandeeltje in de winst.

Zoals jij het beschrijft:

Het betreft technieken van 'mind control' die tot doel hebben om de geest van de mens te 'bezetten', te kolonialiseren; zijn identiteit af te pakken, zijn gevoel van eigenheid, zijn besef van zichzelf als een autonoom handelende actor.

Het is tevens een proces van permanente grensoverschrijding met als doel om de grens tussen "ik" en de (digitale)wereld te vervagen, uit te wissen. Alleen zo kan de mens steeds meer ingepast (aangepast) worden in (aan) de virtuele wereld, die de analoge wereld zoveel mogelijk moet gaan "omhullen"/ "inpakken"/ versluieren - bijna: vervangen.

Naarmate deze identiteitsroof slaagt verliest de mens zijn/ haar gevoel voor privacy. Het gevoel voor privacy is immers gebonden aan de waarneming van de eigen entiteit met grenzen, de eigen-heid.

Er gebeurt iets met de vrije wil van de mens. Wat gebeurt er met de wil van een tot slaaf gemaakte vrije mens?
Kan dat zomaar, heeft dat geen onvoorzien nare uitwerkingen?

We bevinden ons als inwoners van Europese zogenaamde "democratische rechtsstaten" ten opzichte van dit maatschappijbreed uitgeoefende geweld in zekere zin in een even onderdrukte positie als die van Europese vrouwen in bijv. de zestiende, zeventiende of achttiende eeuw. Het kostte hun eeuwen om zich aan hun onderdrukking te ontworstelen. Daarvoor was het eerst nodig dat ze manieren vonden om zichzelf aan de geestelijke onderdrukking (de kolonisering van hun geest) te ontworstelden. Met andere woorden, om zich als een soort "Baron van Münchhausen" aan de eigen vlecht uit het moeras omhoog te trekken. Mary Wollstonecraft (1759-1797) vervulde op dat gebied een voorbeeldfunctie. Pas op basis van eenmaal verworven zelfbewustzijn en geestelijke onafhankelijkheid konden vrouwen voor zichzelf ook in materiële zin meer vrijheid, veiligheid en gelijkheid bevechten.

Hetzelfde geldt voor andere gediscrimineerde en onderdrukte groepen.

Het vreemde is echter dat de overgrote meerderheid van de hedendaagse mensen die zich identificeren met zulke historisch benadeelde en misbruikte groepen, zich nu gewoon laten meezuigen in de nieuwe onderwerping, verslaving en onderdrukking die met behulp van technische (digitale, farmaceutische, financieel-administratieve) systemen wordt bewerkstelligd. Ze lijken niets wezenlijks geleerd te hebben van hun eigen verleden en hun eigen emancipatiestrijd. Vrouwen, mensen van kleur, gender-activisten, ze zitten even vaak in zombie-achtige staat vastgekluisterd aan hun mobieltjes als witte hetero-mannen. Ze laten zich zonder protest tracken en tracen en hollen achter de nieuwste gadgets en modes aan. Ze kiezen voor "gemak" - althans, dat wordt hun aangepraat.

"Plan uw reis in de app", klinkt het honderd keer per treinreis uit de Goebbeliaanse luidsprekers van NS. Niet "met" (behulp van) de app, maar "in" de app. De app wordt niet meer gepresenteerd als nuttig gereedschap dat je uit vrije wil kunt gebruiken, maar als een omgeving waar je "in" moet zijn. Dit is de psychologische framing die dag in, dag uit in vele vormen over ons wordt uitgestort. Zoals Goebbels al zei: als je dingen maar vaak genoeg herhaalt, gaan mensen het vanzelf geloven.

Misschien verlangen veel mensen er onbewust naar om telkens opnieuw tot slachtoffer gemaakt te worden, en om opnieuw mede-uitvoerder te worden van de misdaden van hun leidinggevenden. Als ze maar bij de kudde mogen horen. Misschien is dat het instinct of de angst waarop handig wordt ingespeeld door onze huidige tech-machthebbers en door onze schijndemocratische regimes.

De laatste jaren worden er wel meer mensen wakker. Maar dat lijkt - zoals zo vaak in de geschiedenis - niet snel genoeg te gebeuren om te voorkomen dat zich nu een gigantische misdaad voltrekt. Nadat hij deze misdaad meer dan tien jaar lang voor Nederland had "gemanaged", kondigde premier en "geschiedenisleraar" Rutte recentelijk aan de politiek te zullen verlaten. Hij zal nooit effectief ter verantwoording worden geroepen, net zo min als zijn handlangers.

Hooguit zal over honderd of tweehonderd jaar een volgende hoogwaardigheidsbekleder met een uitgestreken gezicht excuses aanbieden voor de grootschalige misdaad die in de eerste decennia van de eenentwintigste eeuw is begaan. Misschien is dat dan ook weer een "geschiedenisleraar". Die functies zeggen niets. De oorlogsmisdadiger en voormalige Bosnisch-Servische president Radovan Karadzic is bijvoorbeeld "psychiater", en heeft dus waarschijnlijk een medische eed afgelegd om menselijk leven te eerbiedigen en de gezondheid van mensen te beschermen. Dit verhinderde hem niet om aan te zetten tot de moord op (tien)duizenden mensen.

Het is mogelijk dat we over een paar eeuwen naar Rutte, Kaag, Hoekstra en de vele honderdduizenden 21e eeuwse teambuildings- en communicatie-trainingen gevolgd hebbende ambtenaren en adviseurs zullen kijken zoals we op dit moment naar de 13e eeuwse Mongoolse horden onder Dzjengis Khan kijken. Ze stortten hele samenlevingen in het verderf, maar ja, dat was heel vroeger. Ze wisten niet beter, ze konden het geheel niet overzien, ze vonden het mooi wat ze deden en genoten ervan. Ze belegden hun boterham ermee, en dus was het - voor die tijd - goed.

M.J.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.