image

Fraudehelpdesk waarschuwt voor zogenaamde telefoontjes van Amazon

vrijdag 28 juli 2023, 17:20 door Redactie, 21 reacties

De Fraudehelpdesk waarschuwt voor Engelstalige telefoontjes die van Amazon afkomstig lijken. In werkelijkheid gaat het om oplichters die toegang tot de computer proberen te krijgen. Volgens de zogenaamde Amazon-medewerker zijn er verdachte bestellingen met het account gedaan. Om het probleem te verhelpen moet het slachtoffer een 'beveiliging' downloaden.

De gedownloade software kan de oplichter toegang tot de computer en mogelijk ook de bankrekening geven, aldus de Fraudehelpdesk. In maart van dit jaar waarschuwde de Britse consumentenorganisatie Which? ook al voor scammers die zich voordoen als Amazon-personeel en toegang tot de systemen van slachtoffers probeerden te krijgen. "Amazon vraagt je nooit om externe toegang tot je apparaat, bijvoorbeeld door je te vragen om een app te installeren", zo laat de webwinkel op de eigen website weten.

Reacties (21)
28-07-2023, 17:26 door Anoniem
Bel mij maar. Zullen ze betreuren.
28-07-2023, 18:40 door spatieman
gebrekkig engels: Fake amazon helpdesk van india dus...
28-07-2023, 19:03 door Anoniem
Moet Amazon ook maar niet pro-actief naar je telefoonummer lopen te hengelen.
Zoiets kan makkelijk door oplichters misbruikt worden. Blijktmmaar weer eens.


"Oh, Amazon belt. En dat kan want ze hebben mijn nummer. Nou, dan zal het wel kloppen.
Dat het gebrekkig Engels is, zal wel de heldpesk uit India of zo zijn.
Vooruit dan maar die software installeren. Ze proberen me nu eenmaal te helpen.

Oh hee, opeens is mijn geld is weg van mijn bankrekening.
Wat nu?"
29-07-2023, 10:53 door Anoniem
Ik heb nog nooit wat bij Amazon besteld, maar hoe werkt dat dan? Als je in Nederland iets bij Amazon bestelt wordt er dan in het Nederlands met je gecommuniceerd? Of gaat dat altijd al in het Engels?
29-07-2023, 13:25 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb nog nooit wat bij Amazon besteld, maar hoe werkt dat dan? Als je in Nederland iets bij Amazon bestelt wordt er dan in het Nederlands met je gecommuniceerd? Of gaat dat altijd al in het Engels?

Geen idee wat dit met het artkel te maken heeft, maar...

Of je nu naar Amazon.de, Amazon.co.uk, of Amazon.nl gaat (dat zou je zelf kunnen proberen!!), dan heb je rechts naast de zoekbalk een vlaggetje.
Daarmee stel je je voorkeurs taal in.
Bv Nederlands.

Idem als je een account aanmaakt of hebt. (hetzefde account is in de andere Amazon webwinkels ook beschikbaar)
Bij het account kun je aangeven in welke voorkeurstaal er met je gecommuncieerd wordt.
Dat kan bij de buitenlandse webwinkels van Amazon soms wat beperkingen opleveren. Maar die hebben dan weer wel meer artikelen die je kunt bestellen dan de Nederlandse webwinkel.

Einde van dit introductielesje. (en de volgende keer: RTFM)

Als je vragen hebt, kijk dan eerste eens rond op de betreffende website en in de help die ze aanbieden.
Dat zal veel van je vragen beantwoorden.
29-07-2023, 15:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Einde van dit introductielesje. (en de volgende keer: RTFM)
Ja leuk, maar 1. ik heb geen behoefte om bij Amazon te gaan kijken en 2. nou heb ik nog het antwoord op mijn vraag niet, ik vroeg niet of je de website op een andere taal kunt zetten, maar in welke taal er met je gecommuniceerd wordt.
Dwz als Amazon je zou opbellen, praten ze dan Nederlands of niet? Als je Nederlands instelt, beheersen ze dat dan of alleen een andere taal van een groter land?
Dat zal er van af hangen hoe zo'n bedrijf die werelddekking realiseert en ik heb echt geen behoefte dat te gaan uitspitten.
29-07-2023, 17:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Einde van dit introductielesje. (en de volgende keer: RTFM)
Ja leuk, maar 1. ik heb geen behoefte om bij Amazon te gaan kijken en 2. nou heb ik nog het antwoord op mijn vraag niet, ik vroeg niet of je de website op een andere taal kunt zetten, maar in welke taal er met je gecommuniceerd wordt.
Dwz als Amazon je zou opbellen, praten ze dan Nederlands of niet? Als je Nederlands instelt, beheersen ze dat dan of alleen een andere taal van een groter land?
Dat zal er van af hangen hoe zo'n bedrijf die werelddekking realiseert en ik heb echt geen behoefte dat te gaan uitspitten.

Als je zelf er geen enkele moeite voor wilt doen, waarom vraag je het dan.
Dan heb je er blijkbaar weinig tot geen echte interesse in.

Waarom zouden anderen daar dan wel moeite voor moeten doen om jouw vraag te beantwoorden?
Waarom is hun tijd minder waard dan de jouwe?

Opnieuw: RTFM.
Ga zelf maar op onderzoek uit als je er echt het fijne van wilt weten.

Laat maar een telefoonnumemr bij ze achter en vraag of ze je terug bellen.
Dan heb je je antwoord.


Alterius non sit, qui suus esse potest
29-07-2023, 18:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Einde van dit introductielesje. (en de volgende keer: RTFM)
Ja leuk, maar 1. ik heb geen behoefte om bij Amazon te gaan kijken en 2. nou heb ik nog het antwoord op mijn vraag niet, ik vroeg niet of je de website op een andere taal kunt zetten, maar in welke taal er met je gecommuniceerd wordt.
Dwz als Amazon je zou opbellen, praten ze dan Nederlands of niet? Als je Nederlands instelt, beheersen ze dat dan of alleen een andere taal van een groter land?
Dat zal er van af hangen hoe zo'n bedrijf die werelddekking realiseert en ik heb echt geen behoefte dat te gaan uitspitten.

Er is geen reden om te bellen met of gebeld te worden door Amazon. In welke taal dan ook.
Waarom zou je dat uberhaupt willen? Leg svp nader uit.

Via de website een bericht sturen nadat je ingelogd bent, is beter. Dan heb je een paper trail.
Het eigen bericht, en antwoorden daarop, worden naar het opgegeven mailadres gestuurd.
Met de vertaal-technologie van tegenwoordig, kan dat zo'n beetje in elke taal die je wilt gebruiken.
30-07-2023, 12:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Als je zelf er geen enkele moeite voor wilt doen, waarom vraag je het dan.
Dan heb je er blijkbaar weinig tot geen echte interesse in.

Omdat ik er zelf geen behoefte aan heb om met Amazon te communiceren, maar me wel afvraag hoe ongebruikelijk
het is dat iemand van Amazon je opbelt en in het Engels te woord staat.

Er staat "De Fraudehelpdesk waarschuwt voor Engelstalige telefoontjes die van Amazon afkomstig lijken." en ik wil graag weten of dat ongewoon is, of dat telefoontjes van Amazon altijd Engelstalig zijn en dit dus geen situatie is die je alert zou moeten maken.
(even los van het feit dat een webshop je meestal niet opbelt)

Kijk ik ben ook wel eens op het werk gebeld door "een Microsoft medewerker" die Engels sprak en toen heb ik hem gezegd dat ik daar niet intrapte en heb opgehangen, maar later bleek dat dit een "legitieme" medewerker was inzake licenties enzo.
Ik verwacht zelf dat een bedrijf dat in Nederland zaken doet de klanten in het Nederlands benadert, maar dat is tegenwoordig kennelijk niet zo'n normale verwachting meer. Dus misschien bij Amazon ook niet.
30-07-2023, 13:31 door Anoniem
Er bestaan nu eenmaal betrouwbare en onbetrouwbare mensen op deze wereld.

Het ligt anders als jij contact zoekt of als het juist andersom is.

"Toets 1 als u uit Nederland komt. Sorry voor het ongemak, probeer het later nog eens".

In dat soort tijden zijn we nu komen te leven. Het vrolijkt niet op, beslist niet.

Alleen omaatje, die nooit bezocht wordt, is blij met elk spam-berichtje in haar mail-boxje.

Er is iets met die vroeger zo gewone medemenselijkheid aan de hand, dat moet haast wel.

Iemand?
30-07-2023, 14:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Als je zelf er geen enkele moeite voor wilt doen, waarom vraag je het dan.
Dan heb je er blijkbaar weinig tot geen echte interesse in.

Omdat ik er zelf geen behoefte aan heb om met Amazon te communiceren, maar me wel afvraag hoe ongebruikelijk
het is dat iemand van Amazon je opbelt en in het Engels te woord staat.

Er staat "De Fraudehelpdesk waarschuwt voor Engelstalige telefoontjes die van Amazon afkomstig lijken." en ik wil graag weten of dat ongewoon is, of dat telefoontjes van Amazon altijd Engelstalig zijn en dit dus geen situatie is die je alert zou moeten maken.
(even los van het feit dat een webshop je meestal niet opbelt)

Kijk ik ben ook wel eens op het werk gebeld door "een Microsoft medewerker" die Engels sprak en toen heb ik hem gezegd dat ik daar niet intrapte en heb opgehangen, maar later bleek dat dit een "legitieme" medewerker was inzake licenties enzo.
Ik verwacht zelf dat een bedrijf dat in Nederland zaken doet de klanten in het Nederlands benadert, maar dat is tegenwoordig kennelijk niet zo'n normale verwachting meer. Dus misschien bij Amazon ook niet.

Grote bedrijven zijn steeds meer aan het consolideren.
Dat betekent in deze moderne tijd dat helpdesken op de meest idiote locaties van de wereld terecht kunnen komen en toch nog Nederland bedienen.
Soms met Nederlands sprekend personeel, soms met personeel dat de 3-4 belangrijkste wereldtalen spreek (of van die gebieden in de wereld waar ze veel klanten hebben zitten)

Ik heb voor mijn werk met helpdesken te maken gehad die in Portugal, Roemenie, de VS, India, en China zaten.
Een deel van de mensen die ik sprak, spraken Nederlands en een deel Engels. Soms met duidelijk accent.

Welkom in de 21e eeuw.
De aanname dat als iemand niet je eigen taal spreekt, dat het dan wel een oplichter zal zijn, gaat niet meer op in deze wereldeconomie.
30-07-2023, 14:53 door Anoniem
Door Anoniem: Bel mij maar. Zullen ze betreuren.
Mogen ze mij ook bellen? Nou, mag het mag het?
;-)
30-07-2023, 20:41 door Anoniem
Door Anoniem: Er bestaan nu eenmaal betrouwbare en onbetrouwbare mensen op deze wereld.

Het ligt anders als jij contact zoekt of als het juist andersom is.

"Toets 1 als u uit Nederland komt. Sorry voor het ongemak, probeer het later nog eens".

In dat soort tijden zijn we nu komen te leven. Het vrolijkt niet op, beslist niet.

Alleen omaatje, die nooit bezocht wordt, is blij met elk spam-berichtje in haar mail-boxje.

Er is iets met die vroeger zo gewone medemenselijkheid aan de hand, dat moet haast wel.

Iemand?
Stoppen met webshoppen, dat helpt al een flink stuk. Je beperken tot fysieke winkels dichtbij.
Ook die vragen wel eens (bestellingen): "op welk nummer kunnen we u bereiken als het product binnen is?" Dan antwoord ik steevast: "ik ga u vanaf ....(datum) bellen".
Ze kennen jouw gezicht dan, ze hebben een indruk gekregen van jouw persoon, en mochten ze het toch niet helemaal vertrouwen dan kunnen ze van mij een aanbetaling krijgen.
De ellende met online shoppen hebben consumenten over zichzelf afgeroepen, aartsverwend en geen gevoel voor wat belangrijk is in het leven (vind ik).
30-07-2023, 21:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er bestaan nu eenmaal betrouwbare en onbetrouwbare mensen op deze wereld.

Het ligt anders als jij contact zoekt of als het juist andersom is.

"Toets 1 als u uit Nederland komt. Sorry voor het ongemak, probeer het later nog eens".

In dat soort tijden zijn we nu komen te leven. Het vrolijkt niet op, beslist niet.

Alleen omaatje, die nooit bezocht wordt, is blij met elk spam-berichtje in haar mail-boxje.

Er is iets met die vroeger zo gewone medemenselijkheid aan de hand, dat moet haast wel.

Iemand?
Stoppen met webshoppen, dat helpt al een flink stuk. Je beperken tot fysieke winkels dichtbij.
Ook die vragen wel eens (bestellingen): "op welk nummer kunnen we u bereiken als het product binnen is?" Dan antwoord ik steevast: "ik ga u vanaf ....(datum) bellen".
Ze kennen jouw gezicht dan, ze hebben een indruk gekregen van jouw persoon, en mochten ze het toch niet helemaal vertrouwen dan kunnen ze van mij een aanbetaling krijgen.
De ellende met online shoppen hebben consumenten over zichzelf afgeroepen, aartsverwend en geen gevoel voor wat belangrijk is in het leven (vind ik).

Niet iedereen heeft de luxe om overdag naar een winkel te gaan.
Voltijds werken en reistijd door de week, omkijken naar mijn ouders in het weekend, maken dat voor mij vaak onmogelijk.
Dan is een webshop een uitkomst met levering in de avond.

Dat betekent echter niet, dat ik meer dan het hoognodige aan info achterlaat.
30-07-2023, 21:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik heb nog nooit wat bij Amazon besteld, maar hoe werkt dat dan? Als je in Nederland iets bij Amazon bestelt wordt er dan in het Nederlands met je gecommuniceerd? Of gaat dat altijd al in het Engels?

Geen idee wat dit met het artkel te maken heeft, maar...

Of je nu naar Amazon.de, Amazon.co.uk, of Amazon.nl gaat (dat zou je zelf kunnen proberen!!), dan heb je rechts naast de zoekbalk een vlaggetje.
Daarmee stel je je voorkeurs taal in.
Bv Nederlands.

Idem als je een account aanmaakt of hebt. (hetzefde account is in de andere Amazon webwinkels ook beschikbaar)
Bij het account kun je aangeven in welke voorkeurstaal er met je gecommuncieerd wordt.
Dat kan bij de buitenlandse webwinkels van Amazon soms wat beperkingen opleveren. Maar die hebben dan weer wel meer artikelen die je kunt bestellen dan de Nederlandse webwinkel.

Einde van dit introductielesje. (en de volgende keer: RTFM)

Als je vragen hebt, kijk dan eerste eens rond op de betreffende website en in de help die ze aanbieden.
Dat zal veel van je vragen beantwoorden.
Vroeger ging ik naar de V&D en dan haalde ik dat ding wat ik wilde hebben. Als je nu veilig iets wil kopen dan moet je eerst een complete ICT-cursus volgen.
31-07-2023, 09:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik heb nog nooit wat bij Amazon besteld, maar hoe werkt dat dan? Als je in Nederland iets bij Amazon bestelt wordt er dan in het Nederlands met je gecommuniceerd? Of gaat dat altijd al in het Engels?

Geen idee wat dit met het artkel te maken heeft, maar...

Of je nu naar Amazon.de, Amazon.co.uk, of Amazon.nl gaat (dat zou je zelf kunnen proberen!!), dan heb je rechts naast de zoekbalk een vlaggetje.
Daarmee stel je je voorkeurs taal in.
Bv Nederlands.

Idem als je een account aanmaakt of hebt. (hetzefde account is in de andere Amazon webwinkels ook beschikbaar)
Bij het account kun je aangeven in welke voorkeurstaal er met je gecommuncieerd wordt.
Dat kan bij de buitenlandse webwinkels van Amazon soms wat beperkingen opleveren. Maar die hebben dan weer wel meer artikelen die je kunt bestellen dan de Nederlandse webwinkel.

Einde van dit introductielesje. (en de volgende keer: RTFM)

Als je vragen hebt, kijk dan eerste eens rond op de betreffende website en in de help die ze aanbieden.
Dat zal veel van je vragen beantwoorden.
Vroeger ging ik naar de V&D en dan haalde ik dat ding wat ik wilde hebben. Als je nu veilig iets wil kopen dan moet je eerst een complete ICT-cursus volgen.

Als je al ingewikkeld vindt... dan wordt het tijd om je terug te trekken in een hutje op de hei of een woonhofje.
31-07-2023, 12:43 door Anoniem
vele e-mails ook weer in de loop
31-07-2023, 15:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Vroeger ging ik naar de V&D en dan haalde ik dat ding wat ik wilde hebben.
Ja maar op een gegeven moment was je nog de enige die dat deed en ging de rest allemaal naar de webshop.
Dus ging de V&D failliet.
31-07-2023, 16:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik heb nog nooit wat bij Amazon besteld, maar hoe werkt dat dan? Als je in Nederland iets bij Amazon bestelt wordt er dan in het Nederlands met je gecommuniceerd? Of gaat dat altijd al in het Engels?

Geen idee wat dit met het artkel te maken heeft, maar...

Of je nu naar Amazon.de, Amazon.co.uk, of Amazon.nl gaat (dat zou je zelf kunnen proberen!!), dan heb je rechts naast de zoekbalk een vlaggetje.
Daarmee stel je je voorkeurs taal in.
Bv Nederlands.

Idem als je een account aanmaakt of hebt. (hetzefde account is in de andere Amazon webwinkels ook beschikbaar)
Bij het account kun je aangeven in welke voorkeurstaal er met je gecommuncieerd wordt.
Dat kan bij de buitenlandse webwinkels van Amazon soms wat beperkingen opleveren. Maar die hebben dan weer wel meer artikelen die je kunt bestellen dan de Nederlandse webwinkel.

Einde van dit introductielesje. (en de volgende keer: RTFM)

Als je vragen hebt, kijk dan eerste eens rond op de betreffende website en in de help die ze aanbieden.
Dat zal veel van je vragen beantwoorden.
Vroeger ging ik naar de V&D en dan haalde ik dat ding wat ik wilde hebben. Als je nu veilig iets wil kopen dan moet je eerst een complete ICT-cursus volgen.

Waar ga je nu naar toe?
En hebben die ook "alles".
31-07-2023, 19:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Vroeger ging ik naar de V&D en dan haalde ik dat ding wat ik wilde hebben.
Ja maar op een gegeven moment was je nog de enige die dat deed en ging de rest allemaal naar de webshop.
Dus ging de V&D failliet.
Er staat me iets van bij met kussentjes.
07-08-2023, 22:56 door Anoniem
Ook ik vandaag gebeld door nep-Amazon-medewerkers...gebrekkig engels sprekend...
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.