image

'Politie kan ip-adressen en telefoonnummers Telegramgebruikers vorderen'

maandag 18 september 2023, 07:28 door Redactie, 24 reacties

De Nederlandse politie kan bij chatdienst Telegram ip-adressen en telefoonnummers van gebruikers vorderen als er sprake is van onmiddellijk dreigend levensgevaar, zo blijkt uit documenten die BNR via de Wet open overheid (Woo) opvroeg. Op de eigen website meldt Telegram dat het deze gegevens alleen deelt als het een gerechtelijk bevel ontvangt dat de betreffende gebruiker een terreurverdachte is. Iets dat volgens de chatdienst tot nu toe niet is voorgekomen.

Vorig jaar meldde de Duitse krant Der Spiegel dat Telegram gegevens van gebruikers met de Duitse politie had gedeeld. Het zou gaan om gegevens van personen die werden verdacht van kindermisbruik en terrorisme. Vervolgens vroeg de chatapp aan Duitse gebruikers via een poll wanneer het gegevens met de politie zou moeten delen. In juni bleek dat de Nederlandse regering tijdens de coronacrisis de optie openhield om Telegram te verbieden. Ook werd er contact met de Verenigde Arabische Emiraten gezocht om content op het platform aan te pakken.

Emergency disclosure request

Op de formulieren die door de politie zijn gedeeld blijkt dat het om zogenoemde 'emergency disclosure requests' gaat. Meerdere chatdiensten bieden opsporingsdiensten deze optie om gegevens van gebruikers op te vragen als er sprake is van onmiddellijk dreigend levensgevaar. Dat opsporingsdiensten deze mogelijkheid ook bij Telegram hebben staat niet op de website van de chatdienst vermeld.

Hoe vaak de politie gegevens van Telegramgebruikers vordert wil het niet zeggen. "Dat houden we simpelweg niet bij", aldus woordvoerder korpsleiding Luna van Heerwaarden. "Wij vorderen dagelijks veel gegevens." Vorig jaar bleek dat de Duitse politie in 230 gevallen gegevens van gebruikers had gevorderd. In zestig gevallen kwam er een reactie van Telegram en in 25 gevallen werd er data overhandigd. Het ging dan vooral om gebruikers die werden verdacht van kindermisbruik en terrorisme.

Image

Reacties (24)
18-09-2023, 07:57 door Anoniem
Voor kinderen misbruik kan je niet hard genoeg zijn je moet keihard zijn
als het aan mij lag had ik die gasten opgehangen aan de hoogste paal.
maar wat dit verhaal betreft eerst goed keuring vragen zo hoort het ook.
18-09-2023, 11:14 door Anoniem
En weer een poging om ongewenste meningen jegens de overheid te gaan verbieden onder het mom van criminaliteit, kindermisbruik en terrorisme. En dat terwijl een groep terroristen (volgens de AIVD definitie) al meer dan een week de A12 blokkeerd en volledig met rust gelaten wordt. Je zou er haast wat van gaan denken maar China verbleekt er inmiddels bij. XI zit waarschijnlijk in alle verbazing te kijken naar ons landje hoe hier op allerlei achterbakse en geniepige methoden ongewenst geluid de nek getracht wordt om te draaien. NLCCP in wording in opmaat naar de EUCCP. Je zal er maar wonen.
18-09-2023, 11:18 door Anoniem
Met ip-adressen en telefoonnummers kun jie niet zoveel als de chat zelf nog steeds in encrypt
18-09-2023, 11:36 door Anoniem
Ik zie werkelijk geen probleem wanneer dat opgevraagd kan worden bij IMMENENT DEATH or SERIOUS BODILY HARM"
Toestemming van de officier van nodig, dus je moet wel een goed verhaal hebben anders krijg je geen toestemming.
Op die manier is het ook gespreid over de "scheiding der machten"

Chill out lefties.
18-09-2023, 11:46 door Anoniem
Door Anoniem: Met ip-adressen en telefoonnummers kun jie niet zoveel als de chat zelf nog steeds in encrypt

Met metadata kunnen ze al een hele hoop.
18-09-2023, 12:18 door Anoniem
Mooi natuurlijk maar zaait verwarring.

De politie kan pas wat vorderen als daar een gerechtelijk bevel (van een rechter dus) aan vooraf is gegaan.

De politie kan dus niet zomaar op eigen houtje zitten vorderen maar zal eerst met overtuigende verdenkingen of bewijzen een gerechtelijk bevel moeten krijgen. Waarbij in die afweging ook meeweegt dat het een anonieme dienst betreft.
18-09-2023, 12:18 door Anoniem
Door Anoniem: Met ip-adressen en telefoonnummers kun jie niet zoveel als de chat zelf nog steeds in encrypt

De chat is niet encrypted. Alleen de secret chat was encrypted.
Gelukkig heb je VPN en prepaid telefoonnummers.

Hoewel ik wel vind dat criminelen gepakt moeten kunnen worden lijkt het er nu op dat de overheid iedereen met een onwelgevallige mening als crimineel beschouwt.
18-09-2023, 13:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Met ip-adressen en telefoonnummers kun jie niet zoveel als de chat zelf nog steeds in encrypt

Met metadata kunnen ze al een hele hoop.
Mischien maar niet genoeg denk ik voor een veroordeling
18-09-2023, 13:38 door Anoniem
Door Anoniem: terwijl een groep terroristen (volgens de AIVD definitie) al meer dan een week de A12 blokkeerd...

Extinction Rebellion "roept op tot burgerlijke ongehoorzaamheid, maar keert zich expliciet tegen geweld", meldt de AIVD.

[Extinction Rebellion staat] "in een traditie van burgerlijk ongehoorzame, maar geweldloze actie waarmee de activisten de politieke agenda willen beïnvloeden. De AIVD heeft geen aanwijzingen dat deze groepen radicaliseren."

https://www.aivd.nl/documenten/jaarverslagen/2023/04/17/aivd-jaarverslag-2022
18-09-2023, 13:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Met ip-adressen en telefoonnummers kun jie niet zoveel als de chat zelf nog steeds in encrypt

Met metadata kunnen ze al een hele hoop.
Mischien maar niet genoeg denk ik voor een veroordeling
De politie veroordeelt helemaal niet. De politie spoort op.
18-09-2023, 14:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Met ip-adressen en telefoonnummers kun jie niet zoveel als de chat zelf nog steeds in encrypt

Met metadata kunnen ze al een hele hoop.
Mischien maar niet genoeg denk ik voor een veroordeling
De politie veroordeelt helemaal niet. De politie spoort op.
De politie spoort op en leverd bewijs aan.

Als het bewijs niet toereikend is dan kan het zijn dat de rechter de verdachte vrijspreekt.
18-09-2023, 14:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Met ip-adressen en telefoonnummers kun jie niet zoveel als de chat zelf nog steeds in encrypt

Met metadata kunnen ze al een hele hoop.
Mischien maar niet genoeg denk ik voor een veroordeling
De politie veroordeelt helemaal niet. De politie spoort op.
Nee, maar de politie moet wel met zoveel bewijs komen dat, als het bij de rechter komt, er een veroordeling in zit anders heeft het geen zin om het aan de rechter voor te leggen.
18-09-2023, 16:12 door Anoniem
Door Anoniem: Met ip-adressen en telefoonnummers kun jie niet zoveel als de chat zelf nog steeds in encrypt

Klopt niet.

De metadata is al genoeg. Zo killt de CIA terroristen op basis van metadata via drones.

En de polities heeft aan de metadata genoeg om een netwerk in kaart te brengen, die worden dan heimelijk op de traditionele manier gevolgd en geinfiltreerd.

De inhoud is eigenlijk veel minder interesant dan de envelope. In de intelligence wereld dan
18-09-2023, 16:41 door Anoniem
Door Anoniem: Met ip-adressen en telefoonnummers kun jie niet zoveel als de chat zelf nog steeds in encrypt
Telegram is standaard niet versleuteld, daarom kun je ook makkelijk alle berechten op alle devices lezen.
Alleen als je secret chat aanzet, zijn je berichten versleuteld, maar dat werkt dan weer niet in Telegram kanalen.
Net andere woorden: als Telegram zou willen, kunnen ze alles zo'n beetje overdragen, van account gegevens tot chats.
https://core.telegram.org/techfaq
18-09-2023, 16:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Met ip-adressen en telefoonnummers kun jie niet zoveel als de chat zelf nog steeds in encrypt

Klopt niet.

De metadata is al genoeg. Zo killt de CIA terroristen op basis van metadata via drones.

En de polities heeft aan de metadata genoeg om een netwerk in kaart te brengen, die worden dan heimelijk op de traditionele manier gevolgd en geinfiltreerd.

De inhoud is eigenlijk veel minder interesant dan de envelope. In de intelligence wereld dan
metadata is een clou omde zaak op te lossen maar is geen bewijs an sich. Verder onderzoek is nog steeds vereist om bewijs te vinden.
18-09-2023, 17:15 door Anoniem
Door Anoniem: En weer een poging om ongewenste meningen jegens de overheid te gaan verbieden onder het mom van criminaliteit, kindermisbruik en terrorisme. En dat terwijl een groep terroristen (volgens de AIVD definitie) al meer dan een week de A12 blokkeerd en volledig met rust gelaten wordt. Je zou er haast wat van gaan denken maar China verbleekt er inmiddels bij. XI zit waarschijnlijk in alle verbazing te kijken naar ons landje hoe hier op allerlei achterbakse en geniepige methoden ongewenst geluid de nek getracht wordt om te draaien. NLCCP in wording in opmaat naar de EUCCP. Je zal er maar wonen.

In Nederland bestaat er geen ongewenste mening.
Je mag alles zeggen,behalve ontkennen wat er in 4o-45 is gebeurt
Een mening is wat anders dan het vermoeden van criminaliteit in welke vorm dan ook.
Deze mag en moet toch worden aangepakt op welke manier dan ook.
Wat er op de A12 gebeurt: dit zijn m.i. geen terroristen,maar demonstranten die de grenzen opzoeken.
Ze worden elke dag weer weggesleept,want dit is Nederland.
In Rusland bijv. zouden ze misschien allemaal voor jaren in de gevangenis verdwijnen, want daar kent men geen proporties meer.
Xi kijkt niet met verbazing( als hij al kwijt) maar zou hoogstens denken” wij pakken dat harder aan” zie bijvoorbeeld hoe het in Hong Kongvus gegaan.
U kunt wel ergens anders gaan wonen.
China,Rusland Noord-Korea of Iran?
18-09-2023, 18:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Met ip-adressen en telefoonnummers kun jie niet zoveel als de chat zelf nog steeds in encrypt

Klopt niet.

De metadata is al genoeg. Zo killt de CIA terroristen op basis van metadata via drones.

En de polities heeft aan de metadata genoeg om een netwerk in kaart te brengen, die worden dan heimelijk op de traditionele manier gevolgd en geinfiltreerd.

De inhoud is eigenlijk veel minder interesant dan de envelope. In de intelligence wereld dan
metadata is een clou omde zaak op te lossen maar is geen bewijs an sich. Verder onderzoek is nog steeds vereist om bewijs te vinden.
Volgens de Rechtbank Den Bosch is metadata wel degelijk bewijs.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/details?id=ECLI:NL:GHSHE:2019:3538&showbutton=true&keyword=metadata&idx=4
18-09-2023, 18:35 door Anoniem
Het is ook een trend om valse zogenoemde 'emergency disclosure requests' in te dienen.
Dit wordt gedaan omdat er achteraf pas controle plaats vindt en rechter aan te pas komt.

Wat je nodig hebt zijn gegevens van een agent en laat daar nu net handel in zijn op het www in gegevens.
18-09-2023, 20:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Met ip-adressen en telefoonnummers kun jie niet zoveel als de chat zelf nog steeds in encrypt

Klopt niet.

De metadata is al genoeg. Zo killt de CIA terroristen op basis van metadata via drones.

En de polities heeft aan de metadata genoeg om een netwerk in kaart te brengen, die worden dan heimelijk op de traditionele manier gevolgd en geinfiltreerd.

De inhoud is eigenlijk veel minder interesant dan de envelope. In de intelligence wereld dan
metadata is een clou omde zaak op te lossen maar is geen bewijs an sich. Verder onderzoek is nog steeds vereist om bewijs te vinden.


Inlichtingendiensten en politie werken nog steeds met methodes van voor het internet voor veel operaties.

Mensen denken dat als ze hun GSM thuislaten ze niet gevolgd worden.
18-09-2023, 20:34 door Anoniem
In juni bleek dat de Nederlandse regering tijdens de coronacrisis de optie openhield om Telegram te verbieden. Ook werd er contact met de Verenigde Arabische Emiraten gezocht om content op het platform aan te pakken.
Wederom: de overheid is de vijand. Niet-wellgevallige meningen dienen onderdrukt te worden. Naar Noord-Koreaans (of Verenigd Emiraats...) voorbeeld.
19-09-2023, 01:18 door Anoniem
PGP met Protonmail is het veiligste maar helaas stukken minder gebruiksmakkelijk. PGP niet mogelijk voor groepen. Een messenger als Telegram zal je nooit kunnen vertrouwen, alles wordt door hun servers gepasseerd en kan even makkelijk worden opgeslagen.

einde van de dag draait het allemal om vertrouwen...
19-09-2023, 06:35 door Anoniem
Nou voelt de overheid zich nogal snel bedreigt. Ofwel: gewoon graaien wanneer het ze uitkomt. Vooral als er wat mensen niet mee willen in hun idioterie.
19-09-2023, 17:43 door Anoniem
Door Anoniem: PGP met Protonmail is het veiligste maar helaas stukken minder gebruiksmakkelijk. PGP niet mogelijk voor groepen. Een messenger als Telegram zal je nooit kunnen vertrouwen, alles wordt door hun servers gepasseerd en kan even makkelijk worden opgeslagen.

einde van de dag draait het allemal om vertrouwen...


Protonmail is ook niet veilig.


https://www.security.nl/posting/807189/ProtonMail+werkte+vorig+jaar+mee+aan+recordhoeveelheid+overheidsverzoeken

https://www.nu.nl/tech/6155655/franse-activist-opgepakt-nadat-protonmail-ip-adres-aan-politie-heeft-verstrekt.html
20-09-2023, 13:41 door Anoniem
Na vijf explosies in één weekend roept het Amsterdamse raadslid Fatihya Abdi (PvdA) op tot een verbod van Telegram, dat criminele communicatie faciliteert. Er gaan meer stemmen op om Telegram aan banden te leggen. "Een algeheel verbod is disproportioneel aan het probleem", zegt Frederik Zuiderveen Borgesius, hoogleraar ICT en recht.

https://www.volkskrant.nl/tech/luiden-de-vijf-explosies-van-afgelopen-weekend-het-einde-in-voor-de-app-telegram-in-nederland~bef30ec2/
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.