image

Mijn nieuwe leaseauto heeft een ingebouwd track en trace systeem. Mag dit zomaar?

woensdag 1 november 2023, 09:34 door Arnoud Engelfriet, 55 reacties

Heb jij een interessante vraag op het snijvlak van privacy, cybersecurity en recht? Stuur je vraag naar juridischevraag@security.nl. Elke week geeft ict-jurist Arnoud Engelfriet in deze rubriek antwoord.

Juridische vraag: Sinds vandaag een nieuwe lease auto in ontvangst mogen nemen. Ik werd echter verrast door het feit dat er track and trace is ingebouwd. Ik betaal volledige bijtelling voor privégebruik. Onze wagenpark beheerder kan mijn locatie nu 24/7 volgen en bekijken. Mag dit zomaar?

Antwoord: Vaak verdedigen bedrijven deze keuze met het argument dat de Belastingdienst eist dat leaseauto’s voorzien worden van een track&trace systeem voor rittenregistratie. Dat is niet waar. Men eist wél dat er een sluitende kilometerregistratie wordt bijgehouden bij zakelijke auto’s, om zo te bewijzen dat deze voor minder dan 500 kilometer per jaar privé wordt gebruikt.

Als je meer dan dat privé rijdt, dan krijg je te maken met een fiscale bijtelling en dat kan van invloed zijn op je loon. Maar aan de andere kant ben je dan juist niet verplicht een rittenregistratie bij te houden; je erkent immers al meer dan de grens privé te rijden en je aanvaardt de bijtelling.

Het probleem is: bij een grotere werkgever controleert de Belastingdienst steekproefsgewijs op privékilometers. Eventuele fouten worden geëxtrapoleerd naar het totale wagenpark en dat kan leiden tot zeer hoge boetes. Voor een grote werkgever is het dan ook een begrijpelijke keuze om track en trace in te bouwen.

En dat inbouwen doe je dan in alle auto’s, want dat is dan een eenmalige ingreep die het minste gedoe geeft. Dat botst natuurlijk met de positie van deze werknemer, die immers geen rittenregistratie nodig heeft maar die nu wel over zich heen krijgt.

De vraagsteller maakt zich zorgen over de registratie van privéritten, waardoor de werkgever te weten zou komen waar hij privé allemaal heen gaat. Dat zou echter geen issue moeten zijn: dergelijke trackers registreren het aantal gereden kilometers en het moment waarop, niet de start- en eindlocatie van de rit.

Verder hebben deze systemen altijd een mechanisme waarmee je kunt aangeven dat je rit privé is. Er wordt dan niets bijgehouden behalve aantal kilometers. De werkgever moet dit soort zaken actief toelichten, inclusief hoe dat werkt en wat er in welke configuratie wordt bijgehouden.

Ook heeft de Ondernemingsraad instemmingsrecht bij een dergelijke regeling, dus je kunt ook daar navragen hoe er over privacy en gebruik van persoonsgegevens is nagedacht.

Arnoud Engelfriet is Ict-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.

Reacties (55)
01-11-2023, 09:51 door Anoniem
Houd die leasebak maar.
Niet mee eens?
Doei baas.

Ik WIL helemaal geen T&T. Ook niet zakelijk.
01-11-2023, 10:14 door Anoniem
stop die bijtelling van de belasting voor je belasting; probleem opgelost
Jammer dat deze jurist blijkbaar niet weet, of niet heeft opgezocht, dat als je meer dan 500KM privé rijdt die ritten administratie wel degelijk belangrijk is voor je bijtelling en de wijze waarop die berekend wordt.
Of je accepteert de standaard bijtelling, mogelijk te hoog, of je toont aan hoeveel je zakelijk en privé hebt gereden en berekend de daadwerkelijke bijtelling.
En dan ligt die ook nog eens anders tussen inkomstenbelasting en BTW, voor de eerste is een woon/werk rit zakelijk en voor de tweede privé.
Stellen dat: als je meer dan 500km privé rijt dat die administratie dus niet nodig is, is vele te kort door de bocht.
En die automatische ritten systemen Hoden gewoon alle locaties bij hoor, of de werkgever die te zien krijgt is wat anders.
Kijk alleen maar naar de mogelijkheid ritten, achteraf, online te corrigeren van zakelijk naar privé en omgekeerd.
Woon/werk houden ze niet bij, althans een paar jaar terug niet.
01-11-2023, 10:35 door Anoniem
Of je steekt je leaseauto waar de zon niet schijnt en koopt zelf een auto.
Wel even de 4G module eruit slopen, anders ben je nog steeds de sjaak.
01-11-2023, 10:52 door Anoniem
Er wel eens aan gedacht dat een T&T ook een vereiste van de verzekeraar kan zijn?
01-11-2023, 11:23 door Anoniem
En als je werkgever je locatie niet bijhoud dan doen de auto fabrikanten wel voor ze en daarbij houden ze nog veel meer informatie bij. Privacy in een auto is tegenwoordig toch al nier meer aanwezig.
https://foundation.mozilla.org/en/privacynotincluded/articles/its-official-cars-are-the-worst-product-category-we-have-ever-reviewed-for-privacy/
01-11-2023, 11:46 door Anoniem
Door Drs Security en Privacy: Jammer dat deze jurist blijkbaar niet weet, of niet heeft opgezocht, dat als je meer dan 500KM privé rijdt die ritten administratie wel degelijk belangrijk is voor je bijtelling en de wijze waarop die berekend wordt.
Of je accepteert de standaard bijtelling, mogelijk te hoog, of je toont aan hoeveel je zakelijk en privé hebt gereden en berekend de daadwerkelijke bijtelling.

Er staat in de vraag al: Ik betaal volledige bijtelling voor privégebruik.
Dus dit lijkt me voor dit geval niet relevant.
01-11-2023, 12:00 door Anoniem
Ik draai de oscillator van de zaagtand wave dan op de GPS frequentie en stel het vermogen in op 20 meter.
Dan rijd ik in een bubble waar geen GPS sigbaal mogelijk is en te weinig vermogen om te storen /opgemerkt te worden.

Een GPS sigbaal komt namelijk van zeer hoge hoogte. Dus mijn zendertje is per defintiie sterker dan een (militaire) satelliet.
Het is softwarematig , dus 1 druk op de knop en de zender heeft nooit bestaan.

Mijn ervaring met white/pink noise enz is dat de zaagzand het effectiefst is. In Irak gebruikte we die tegen vliegende obbecten zeg maar :) Die raakten dan verstoord en kwamen verderop in het zand neer

Zodoende heb ik altijd een knop voor prive kilometers:)
01-11-2023, 12:54 door Bitje-scheef
Door Anoniem: Ik draai de oscillator van de zaagtand wave dan op de GPS frequentie en stel het vermogen in op 20 meter.
Dan rijd ik in een bubble waar geen GPS sigbaal mogelijk is en te weinig vermogen om te storen /opgemerkt te worden.

Een GPS sigbaal komt namelijk van zeer hoge hoogte. Dus mijn zendertje is per defintiie sterker dan een (militaire) satelliet.
Het is softwarematig , dus 1 druk op de knop en de zender heeft nooit bestaan.

Mijn ervaring met white/pink noise enz is dat de zaagzand het effectiefst is. In Irak gebruikte we die tegen vliegende obbecten zeg maar :) Die raakten dan verstoord en kwamen verderop in het zand neer

Zodoende heb ik altijd een knop voor prive kilometers:)

GPS signaal komt van een groep satellieten. Minimaal 3 tot soms wel 20.
01-11-2023, 13:02 door Anoniem
Door Drs Security en Privacy: Jammer dat deze jurist blijkbaar niet weet, of niet heeft opgezocht, dat als je meer dan 500KM privé rijdt die ritten administratie wel degelijk belangrijk is voor je bijtelling en de wijze waarop die berekend wordt.
Of je accepteert de standaard bijtelling, mogelijk te hoog, of je toont aan hoeveel je zakelijk en privé hebt gereden en berekend de daadwerkelijke bijtelling.
En dan ligt die ook nog eens anders tussen inkomstenbelasting en BTW, voor de eerste is een woon/werk rit zakelijk en voor de tweede privé.
Stellen dat: als je meer dan 500km privé rijt dat die administratie dus niet nodig is, is vele te kort door de bocht.
En die automatische ritten systemen Hoden gewoon alle locaties bij hoor, of de werkgever die te zien krijgt is wat anders.
Kijk alleen maar naar de mogelijkheid ritten, achteraf, online te corrigeren van zakelijk naar privé en omgekeerd.
Woon/werk houden ze niet bij, althans een paar jaar terug niet.
Volgens mij is het voor de belastingdienst heel eenvoudig...

Of je rijd minder dan 500km per jaar en moet dus een sluitende ritten registratie hebben, of je rijd meer en dan heb je geen registratie meer nodig. Wat is er dan afhankelijk voor inkomstenbelasting en BTW?

Of heb jij ook enige bron van je stelling?
01-11-2023, 13:29 door Anoniem
Door Anoniem: Ik draai de oscillator van de zaagtand wave dan op de GPS frequentie en stel het vermogen in op 20 meter.
Dan rijd ik in een bubble waar geen GPS sigbaal mogelijk is en te weinig vermogen om te storen /opgemerkt te worden.

Dat is een misdrijf. Dat hebben veel mensen er ook weer niet voor over.
Bovendien wordt dit wel opgemerkt, op zijn minst door degene die het device wat je buiten bedrijf wilt stellen beheert.
01-11-2023, 14:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Drs Security en Privacy: Jammer dat deze jurist blijkbaar niet weet, of niet heeft opgezocht, dat als je meer dan 500KM privé rijdt die ritten administratie wel degelijk belangrijk is voor je bijtelling en de wijze waarop die berekend wordt.
Of je accepteert de standaard bijtelling, mogelijk te hoog, of je toont aan hoeveel je zakelijk en privé hebt gereden en berekend de daadwerkelijke bijtelling.

Er staat in de vraag al: Ik betaal volledige bijtelling voor privégebruik.
Dus dit lijkt me voor dit geval niet relevant.

Voor de fiscus is het m.i. ook vrij duidelijk, en Drs zou z'n stelling moeten onderbouwen als het gaat om een situatie waarin >>500 km prive reeds geaccepteerd en belast is;
Ik kan op de site van de BD nergens terugvinden dat bij >500 km privé de bijtelling nog steeds een kilometer-afhankelijke berekening zou hebben.

Echter - de werkgever heeft ook wel wat te vinden :

Het privé gebruik van de lease auto is vrij vaak beperkt tot bijvoorbeeld 10.000 KM/jaar . Of in elk geval , niet onbeperkt .
Lease contracten zijn afgesloten op een tijd + jaarlijks aantal kilometers , en dat moet de som zijn van zakelijk + privé.

Als zakelijke kilometers doorbelast worden naar een klant van de werkgever is een ritten administratie ook noodzakelijk.
01-11-2023, 14:53 door Anoniem
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem: Ik draai de oscillator van de zaagtand wave dan op de GPS frequentie en stel het vermogen in op 20 meter.
Dan rijd ik in een bubble waar geen GPS sigbaal mogelijk is en te weinig vermogen om te storen /opgemerkt te worden.

Een GPS sigbaal komt namelijk van zeer hoge hoogte. Dus mijn zendertje is per defintiie sterker dan een (militaire) satelliet.
Het is softwarematig , dus 1 druk op de knop en de zender heeft nooit bestaan.

Mijn ervaring met white/pink noise enz is dat de zaagzand het effectiefst is. In Irak gebruikte we die tegen vliegende obbecten zeg maar :) Die raakten dan verstoord en kwamen verderop in het zand neer

Zodoende heb ik altijd een knop voor prive kilometers:)

GPS signaal komt van een groep satellieten. Minimaal 3 tot soms wel 20.

Ja , op 20km hoogte. Hoeveel Watt RMS blijft er over denk je op aarde na 20km ?

1 W zender op aarde kan een kleine stad platleggen. De sat signalen zijn heel zwak.

Hoeveelheid sats maakt niet uit, meneer jamt de frequentie dus alle sats tegelijk.

Verder heb je minimaal 4 SATs nodig, 1 is voor het timing signaal. Dus 3+1

Quelle
01-11-2023, 15:17 door Anoniem
Mijn laatste werkgever (al weer een tijd geleden) gaf me zelf de keuze. Ik kon een lease auto van de zaak krijgen, of een toelage op mijn salaris. Toen eerst eens met de interne gozer van de lease autos gesproken. Die al gelijk allerlei eisen ging stellen. Want er moest wel klanten in meerijden. En er waren merken waar hij niet van hield. Toen was de keuze snel gemaakt. Geef mij maar meer geld per maand.

Het kostte de zaak niks meer. Maar wel zelf een nieuwe mooie bijna sportauto geregeld. In een knalkleur, dus helemaal echt in alles niet naar de smaak van die gozer op kantoor die over de bedrijfsautos ging.

Als er al klanten waren dan wilden die vervolgens altijd met mij meerijden. Wat ik verder privé deed ging ook niemand wat aan. Toen ik weg ging bleef de auto wel mooi van mij. Niks sleuteltjes inleveren. Gewoon zelf doen en op je eigen naam zetten. Dan weet je zeker dat er geen tracker in zit ook.
01-11-2023, 15:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Drs Security en Privacy: Jammer dat deze jurist blijkbaar niet weet, of niet heeft opgezocht, dat als je meer dan 500KM privé rijdt die ritten administratie wel degelijk belangrijk is voor je bijtelling en de wijze waarop die berekend wordt.
Of je accepteert de standaard bijtelling, mogelijk te hoog, of je toont aan hoeveel je zakelijk en privé hebt gereden en berekend de daadwerkelijke bijtelling.
En dan ligt die ook nog eens anders tussen inkomstenbelasting en BTW, voor de eerste is een woon/werk rit zakelijk en voor de tweede privé.
Stellen dat: als je meer dan 500km privé rijt dat die administratie dus niet nodig is, is vele te kort door de bocht.
En die automatische ritten systemen Hoden gewoon alle locaties bij hoor, of de werkgever die te zien krijgt is wat anders.
Kijk alleen maar naar de mogelijkheid ritten, achteraf, online te corrigeren van zakelijk naar privé en omgekeerd.
Woon/werk houden ze niet bij, althans een paar jaar terug niet.
Volgens mij is het voor de belastingdienst heel eenvoudig...

Of je rijd minder dan 500km per jaar en moet dus een sluitende ritten registratie hebben, of je rijd meer en dan heb je geen registratie meer nodig. Wat is er dan afhankelijk voor inkomstenbelasting en BTW?

Of heb jij ook enige bron van je stelling?
Die heeft hij niet, want het is zoals jij dat hier stelt, althans dat is wat de belastingdienst mij altijd verteld heeft.
01-11-2023, 15:53 door Anoniem
Ik zie geen antwoord op de gestelde vraag: Mag dit zomaar?
01-11-2023, 16:03 door Anoniem
Een GPS sigbaal komt namelijk van zeer hoge hoogte. Dus mijn zendertje is per defintiie sterker dan een (militaire) satelliet.
Mooi. Maar hoe ga je signalen van meerdere satelieten simultaan doen, dusdanig dat je ontvanger geen anti-spoofing maatregelen neemt?

In Irak gebruikte we die tegen vliegende obbecten zeg maar :) Die raakten dan verstoord en kwamen verderop in het zand neer
In Irak deden "we" iets anders. Het bevestigde verhaal (uit Amerikaanse militaire bron) was dat we met atoom-tijd precisie op elke sateliet kunnen vaststellen wanneer die boven Irak hangt, op dat moment gespoofde data sturen, en alle andere satelieten kregen diezelfde offset. Amerikanen wisten daardoor in de woestijn waar zij zich werkelijk bevonden, terwijl het Iraakse leger de data (van de vijand) wel klakkeloos vertrouwde.
Dat verhaal doet mij overigens wel geloven dat satelieten blijkbaar meer dan enkel hun baan en tijd naar aarde sturen (en naar elders in de ruimte - alwaar navigatie wel een dingetje is, als je een flinke ruimtewandeling gaat maken).

Door Bitje-scheef: GPS signaal komt van een groep satellieten. Minimaal 3 tot soms wel 20.
Er zijn momenteel 32 van de 38 satelieten actief. Doorgaans ontvang je signaal van 22 daarvan.
En da's in het geval je enkel GPS data gebruikt, en geen Galileo en/of GLONASS en/of BeiDou en/of QZSS en/of Indiase systeem. Zelfs "GPS" modules voor Arduino van een paar tientjes onvangen al data van 66 satelieten omdat het blijkbaar ergens wel voldoende is.
01-11-2023, 17:02 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zie geen antwoord op de gestelde vraag: Mag dit zomaar?
Hij kan hierop niet antwoorden zonder meer/alle informatie.
Maar hij geeft wel aan : Vaak verdedigen bedrijven deze keuze met het argument dat de Belastingdienst eist dat leaseauto’s voorzien worden van een track&trace systeem voor rittenregistratie. Dat is niet waar.

Dus niet zomaar. Het bedrijf moet het dus " verdedigen" dat ze je priveritten ook precies bijhouden.

Oplossing is natuurlijk : geen priveritten er mee maken.
01-11-2023, 18:31 door Anoniem
Door Anoniem: Verder heb je minimaal 4 SATs nodig, 1 is voor het timing signaal. Dus 3+1
Ha, iemand is me voor, het zijn er inderdaad vier.

De manier waarop je het formuleert suggereert dat één sateliet voor de timing dient en de rest voor de positie. Dat is niet zo, de satellieten zijn gelijkwaardig en doen allemaal aan alles mee.

Wie op de middelbare school bij wiskunde stelsels van vergelijkingen heeft leren oplossen zal zich herinneren dat het aantal onderling onafhankelijke vergelijkingen dat je nodig hebt om een oplossing te kunnen vinden gelijk is aan het aantal waarden dat je nog niet kent en moet achterhalen. Elke satelliet levert gegevens voor één zo'n vergelijking.

Een ruimtelijke positie kan je met drie variabelen weergeven ((x, y, z), of op een aardbol: (latitude, longitude, hoogte)), en daarvoor zouden drie vergelijkingen en dus drie satellieten moeten volstaan, op het eerste gezicht. Alleen moet je op een specifiek tijdstip de posities van de satellieten en je afstand ertoe heel precies weten. Maar je weet die afstanden niet, want je kent je positie nog niet, je weet alleen wanneer je de signalen van de satellieten (inclusief een tijdsignaal van de nauwkeurige atoomklokken in die satellieten) binnenkrijgt. De afstanden tot de satellieten kan je berekenen als je weet hoe lang die signalen onderweg zijn geweest, maar om dat te weten moet je GPS-ontvanger zelf de tijd net zo nauwkeurig kennen als die satellieten met hun atoomklokken. Daar is het temperatuurgevoelige kwartsklokje in de ontvanger niet nauwkeurig genoeg voor, voor GPS is echt extreme nauwkeurigheid nodig. Omdat je de tijd niet precies genoeg weet wordt het tijdstip de vierde onbekende in het stelsel van vergelijkingen. Maar dan heb je ook een vierde vergelijking nodig om het geheel op te kunnen lossen, en dus ook een vierde satelliet om die vierde vergelijking mee op te kunnen stellen.

Wat zo'n GPS-ontvanger werkelijk doet zal aanzienlijk complexer zijn dan dit, want die satellieten bewegen snel, er zijn allerlei storingen, echo's, onnauwkeurigheden, tijdsignalen die niet keurig onderling synchroon binnenkomen, de ontvanger kan zelf in beweging zijn, er moet zelfs rekening worden gehouden met effecten van de relativiteitstheorie. En als je bijvoorbeeld een handheld ontvanger van Garmin hebt zie je ook dat als je hem aan hebt gezet de eerste fix een onnauwkeurigheid van tientallen meters horizontaal en nog meer in de hoogte heeft, en geleidelijk aan steeds preciezer wordt. Maar het beeld van die stelsels van vergelijkingen levert wel inzicht in het aantal satellieten dat je minimaal moet ontvangen om tot een uitkomst te kunnen komen; het feit dat het aantal gegevensbronnen minimaal gelijk moet zijn aan het aantal onbekende waarden valt namelijk niet weg te werken, dat is fundamenteel.
01-11-2023, 18:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Een GPS sigbaal komt namelijk van zeer hoge hoogte. Dus mijn zendertje is per defintiie sterker dan een (militaire) satelliet.
Mooi. Maar hoe ga je signalen van meerdere satelieten simultaan doen, dusdanig dat je ontvanger geen anti-spoofing maatregelen neemt?

Hij is niet aan het spoofen, maar gewoon keihard jammen .
Niks intelligents om 'passende' nep-signalen te sturen, maar gewoon over de hele frequentiebreedte de ontvanger oversturen.


In Irak gebruikte we die tegen vliegende obbecten zeg maar :) Die raakten dan verstoord en kwamen verderop in het zand neer
In Irak deden "we" iets anders. Het bevestigde verhaal (uit Amerikaanse militaire bron) was dat we met atoom-tijd precisie op elke sateliet kunnen vaststellen wanneer die boven Irak hangt, op dat moment gespoofde data sturen, en alle andere satelieten kregen diezelfde offset. Amerikanen wisten daardoor in de woestijn waar zij zich werkelijk bevonden, terwijl het Iraakse leger de data (van de vijand) wel klakkeloos vertrouwde.

Ik twijfel hier een klein beetje aan. Of het is een zeer brede versie van iets anders.

Een tijd lang heeft er op GPS een pseudo-random 'ruis' gezeten , waardoor de nauwkeurigheid van civiele ontvangers beperkt was tot honderden meters .
Militaire ontvangers hadden de 'sleutel' en kregen dus wel de technisch mogelijke nauwkeurigheid .

Op een bepaald moment is die scrambling uitgezet, omdat er inmiddels zoveel 'gewoon' nut was nauwkeurige GPS dat het militaire voordeel het niet waard was.
https://www.wired.com/2000/05/clinton-unscrambles-gps-signals/

Dat klinkt wel dicht in de buurt van het Golfoorlog verhaal (1991/1992) .

Ik kon niet direct iets vinden mbt tot de Iraq Oorlog van 2003 .

Het nadeel van breed GPS spoofen is dat je 'zelf' AL je gebruik moet updaten om daarmee om te gaan.
Met de verspreiding van ontzettend veel GPS ontvangers is dat zelf in een militaire setting lasting om er niet zelf meer last dan voordeel van te hebben.
Verder zijn er meer systemen ; Glonass (Russisch), Galileo (EU), en BeiDou (Chinees) , en zijn best veel ontvangers multi-systeem . Je kunt niet meer verwachten dat je je vijand helemaal het bos in kunt sturen wanneer je alleen GPS aanpast.

Op kleinere schaal GPS spoofen - wordt zeker gedaan. Naar verluidt springt rondom het Kremlin je positie naar een paar kilometer verderop, volgens je navigatie .
Goed genoeg om allerlei reguliere drones in de war te sturen .

Dat verhaal doet mij overigens wel geloven dat satelieten blijkbaar meer dan enkel hun baan en tijd naar aarde sturen (en naar elders in de ruimte - alwaar navigatie wel een dingetje is, als je een flinke ruimtewandeling gaat maken).

Niet dat ik weet. Maar als je goed genoeg de gerapporteerde positie of tijd van de satellieten aanpast rekent de ontvanger een andere positie uit.
01-11-2023, 18:52 door Anoniem
Gewoon alles voor eigen rekening dan word er niet gediscrimineerd of iemand bevoordeeld ten opzicht van andere die de mogelijkheden niet hebben.

Privé ritten: elke gereden km zelf betalen
Tanken: Zelf betalen
Betaald Parkeren: Zelf betalen

En de werknemer mag declareren bij de werkgever maar moet de kilometer lijst en locaties kunnen aantonen dat het zakelijke ritten zijn geweest en de werkgever mag dat beoordelen of het zakelijke ritten of privé ritten zijn en in dat geval geheel voor eigen rekening voor de werknemer (ook voor Tanken en Betaald Parkeren).
01-11-2023, 19:20 door Anoniem
Door Anoniem:

Oplossing is natuurlijk : geen priveritten er mee maken.

Oplossing is natuurlijk: weg met je lease auto. Ik bepaal zelf wel wat, waar, wanneer en hoeveel ik rij.
01-11-2023, 20:36 door Anoniem
Tja je betaald dan toch je eigen brandstof voor de prive kilometers?,ja ik denk dat de belastingdienst dan ook wil dat je zelf erover dan wegenbelasting betaald,dat de baas niet hoeft te betalen voor je prive kilometers want dat is zijn pakkie aan niet. maar ja het is wel zijn in bruikleen gestelde auto eigenlijk.
01-11-2023, 22:52 door Anoniem
Door Anoniem: Tja je betaald dan toch je eigen brandstof voor de prive kilometers?,ja ik denk dat de belastingdienst dan ook wil dat je zelf erover dan wegenbelasting betaald,dat de baas niet hoeft te betalen voor je prive kilometers want dat is zijn pakkie aan niet. maar ja het is wel zijn in bruikleen gestelde auto eigenlijk.

Nee, dat is waarom mensen zo geilen op lease auto's : die privé kilometers en brandstof ervoor krijg je kado van de baas.
Verder heb je het gemak dat alle onderhoud ook door de baas betaald wordt, en dat je een nieuwe auto rijdt .
(dus meestal minder gezeur/gedoe met storingen, en de buurman is ook jaloers).

Dat voordeel wordt gezien als 'loon in natura' , en wordt dus belast met een loonheffing . Daarom de bijtelling.

Sommige werkgevers willen wel een 'eigen bijdrage' voor een lease auto - oftewel. zelf (wat) meebetalen aan dat prive gebruik. Maar die mag je dan ook - logisch - weer aftrekken van de bijtelling.

Als je voor je werk/woon-werk toch een auto nodig hebt, en ook privé ook behoefte hebt aan _een_ auto is om deze redenen een lease auto van de zaak gewoon erg aantrekkelijk .

Overigens hebben erg veel werkgevers wel een bepaalde limiet aan prive kilometers . Leasecontracten hebben ook weer een limiet aan kilometers per jaar - daarboven wordt het leasecontract ook duurder.
Ook de werkgever kan dus een rittenadministratie willen. Nog meer als je ritten doorgefactureerd worden aan de klant voor wie je werkt.


Tip : dat je op een forum blijkt geeft van misvattingen over lease, belasting, kosten etc is niet erg, maar zorg nou dat je weet hoe dat soort dingen werken tegen de tijd dat je gaat solliciteren . Het is best een behoorlijke component in een salaris (onderhandeling), lease, of alternatieve vergoedingen.
01-11-2023, 23:43 door Anoniem
Iedere nieuwe auto heeft al genoeg tracking ingebouwd... of dat nou nog wat extras van je werkgever is, of gewoon er al van fabriek af in zit. Practisch alle auto's hebben tegenwoordig apps om dingen als klimaat in te stellen of deuren te openen/sluiten/controleren, die houden ook bij waar je auto is, waar je bent geweest etc...
02-11-2023, 05:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Oplossing is natuurlijk : geen priveritten er mee maken.

Oplossing is natuurlijk: weg met je lease auto. Ik bepaal zelf wel wat, waar, wanneer en hoeveel ik rij.

Lijkt mij dat je werk bepaalt , waar , wanneer je moet rijden.
02-11-2023, 09:30 door Anoniem
De hele discussie is onduidelijk, want de vraagsteller geeft niet aan wat voor tracer er in zijn leaseauto is geplaatst. Degene die antwoord (met de juridische achtergrond) heeft zich ook duidelijk niet verdiept in de soorten en mogelijkheden van een tracer. Er zijn er die wel degelijk kunnen zien waar de auto zich bevind, welke ritten er gereden zijn/worden, de snelheid waarmee gereden wordt en zelfs eventueel geblokkeerd kunnen worden bij diefstal of oneigenlijk gebruik en uiteraard kilometerregistratie. Ze hebben ook niet altijd een knop waarmee je die mogelijkheden kan uitschakelen.
Dus de vraag zou in eerste instantie moeten zijn of dit een tracer is voor rittenregistratie voor de belasting of om de berijder in de gaten (kunnen) te houden, wat overigens niet wil zeggen dat dit ook daadwerkelijk door de werkgever gebeurd..
02-11-2023, 09:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Verder heb je minimaal 4 SATs nodig, 1 is voor het timing signaal. Dus 3+1
Ha, iemand is me voor, het zijn er inderdaad vier.
In werkelijkheid werkt het voor voertuigtracking ook met 3, omdat de hoogte niet interessant is en nadat deze een keer met 4 satellieten bepaald is "constant" gehouden kan worden. Zeker in Nederland.

Echter dit is helemaal niet zo interessant omdat alle (Amerikaanse) GPS satellieten op 1 frekwentie werken. Als je die (voldoende breedbandig) stoort dan liggen alle satellieten er op hetzelfde moment uit.
Dat geldt ook voor het Europese en Chinese systeem. Bij het Russische systeem ligt het iets complexer, maar ook daar liggen de frekwenties zo dicht bij elkaar dat als je "het systeem" wilt storen je niet specifiek een aantal satellieten aan het storen bent maar gewoon de hele groep.

En dat is hardstikke illegaal. Dit wordt niet alleen bestraft als het bezit en gebruik van een zender zonder machtiging, maar ook als het lamleggen van een belangrijk stuk infrastructuur.

De stelling "ze komen er toch niet achter" lijkt me ongemotiveerd, want op zijn minst de tracker komt erachter en die gaat hier logmeldingen over sturen. Je baas gaat vragen naar een reparatiebedrijf te gaan om je tracker te laten controleren. En als dat steeds maar rare resultaten blijft geven (het werkt daar wel maar als de berijder rijdt niet) dan komen er uiteindelijk gerichte vragen mbt de sabotage die er gepleegd wordt. Er hoeft er maar een te zijn die in de gaten heeft dat je een jammer gebruikt en dan hang je.
02-11-2023, 11:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Verder heb je minimaal 4 SATs nodig, 1 is voor het timing signaal. Dus 3+1
Ha, iemand is me voor, het zijn er inderdaad vier.
In werkelijkheid werkt het voor voertuigtracking ook met 3, omdat de hoogte niet interessant is en nadat deze een keer met 4 satellieten bepaald is "constant" gehouden kan worden. Zeker in Nederland.

Echter dit is helemaal niet zo interessant omdat alle (Amerikaanse) GPS satellieten op 1 frekwentie werken. Als je die (voldoende breedbandig) stoort dan liggen alle satellieten er op hetzelfde moment uit.
Dat geldt ook voor het Europese en Chinese systeem. Bij het Russische systeem ligt het iets complexer, maar ook daar liggen de frekwenties zo dicht bij elkaar dat als je "het systeem" wilt storen je niet specifiek een aantal satellieten aan het storen bent maar gewoon de hele groep.

En dat is hardstikke illegaal. Dit wordt niet alleen bestraft als het bezit en gebruik van een zender zonder machtiging, maar ook als het lamleggen van een belangrijk stuk infrastructuur.//
"dan liggen alle satellieten er op hetzelfde moment uit" is toch alleen maar een bubble om je auto heen, dus niet dat voor iedereen inclusief de infrastuctuur 'plat ligt'?
02-11-2023, 14:40 door Anoniem
Een beetje kort door de bocht om bij T&T direct te denken dat dit voor de bijtelling/fiscus is geplaatst. Het zal de werkgever toch een zorg zijn of jij wel of niet bijtelling moet betalen. Bijtelling is inkomstenbelasting en is voor de werkgever niet relevant.

Waar het hier mijns inziens om gaat is dat de auto ter beschikking wordt gesteld door de werkgever, en dat de werkgever zijn bezittingen traceerbaar maakt, bijv ivm diefstal. Op zich niet zo gek toch? Wil je dat niet dan moet je bedanken voor de aangeboden leasemogelijkheid en je prive auto pakken, evt met km-vergoeding.
02-11-2023, 15:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Oplossing is natuurlijk : geen priveritten er mee maken.

Oplossing is natuurlijk: weg met je lease auto. Ik bepaal zelf wel wat, waar, wanneer en hoeveel ik rij.

Lijkt mij dat je werk bepaalt , waar , wanneer je moet rijden.

Lijkt me niet.
02-11-2023, 15:23 door Anoniem
De vraag is niet beantwoord naar mijn mening, aangezien in dit geval de rijder gewoon bijtelling betaalt en dan is er dus geen kilometerregistratie nodig?

Mis ik nu iets?
02-11-2023, 15:46 door _R0N_
Door Anoniem: De vraag is niet beantwoord naar mijn mening, aangezien in dit geval de rijder gewoon bijtelling betaalt en dan is er dus geen kilometerregistratie nodig?

Mis ik nu iets?

Als je mijn antwoord van gisteren 11:00 ziet lijkt het me duidelijk. De AVG heeft daar wat over beschreven.
03-11-2023, 17:56 door Anoniem
Goh, de TS is blijkbaar een shoppen totdat iemand een antwoord geeft dat ie wil horen.

Of Arnoud heeft een stuwmeer aan achterstallige vragen .
De letterlijk zelfde vraag is ook - 3 maanden geleden - op reddit gesteld .

Met in één van de antwoorden een directe link naar de FAQ van de AP.

https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/themas/werk-en-uitkering/controle-van-werknemers#mag-mijn-werkgever-een-gps-tracker-plaatsen-in-mijn-auto

(en de eerdere vraag : https://www.reddit.com/r/juridischadvies/comments/15swpem/track_and_trace_in_lease_auto/
)
(korte samenvatting : het mag , maar niet 'zomaar' . En ik denk dat de aanname/stelling van TS dat de wagenparkbeheerder bij de WG alles kan zien waarschijnlijk niet klopt. Of in elk : niet mag kloppen als TS de knop 'prive rit' heeft ingedrukt.)
03-11-2023, 19:19 door Anoniem
De vraagsteller maakt zich zorgen over de registratie van privéritten, waardoor de werkgever te weten zou komen waar hij privé allemaal heen gaat. Dat zou echter geen issue moeten zijn: dergelijke trackers registreren het aantal gereden kilometers en het moment waarop, niet de start- en eindlocatie van de rit.

Verder hebben deze systemen altijd een mechanisme waarmee je kunt aangeven dat je rit privé is. Er wordt dan niets bijgehouden behalve aantal kilometers. De werkgever moet dit soort zaken actief toelichten, inclusief hoe dat werkt en wat er in welke configuratie wordt bijgehouden.

Bij ons bedrijf ook een GPS tracker en daar wordt wel degelijk bijgehouden wat de begin- en eindpunten zijn. Buiten dat is het software matig waarschijnlijk gewoon allemaal bijgehouden waar de rit langsgaat, maar wordt dat niet weergegen of (hopelijk) niet opgeslagen.

Dit gaat om zakelijke auto's die niet privé gebruikt wordt en dat is prima, vind ik. In een auto die je ook privé gebruikt en daarvoor betaalt zou ik dit nooit accepteren. Alhoewel inderdaad auto's tegenwoordig al bizar veel informatie bijhouden, maar toch...
03-11-2023, 21:31 door Anoniem
Door Anoniem: Ik draai de oscillator van de zaagtand wave dan op de GPS frequentie en stel het vermogen in op 20 meter.
Dan rijd ik in een bubble waar geen GPS sigbaal mogelijk is en te weinig vermogen om te storen /opgemerkt te worden.

Een GPS sigbaal komt namelijk van zeer hoge hoogte. Dus mijn zendertje is per defintiie sterker dan een (militaire) satelliet.
Het is softwarematig , dus 1 druk op de knop en de zender heeft nooit bestaan.

Mijn ervaring met white/pink noise enz is dat de zaagzand het effectiefst is. In Irak gebruikte we die tegen vliegende obbecten zeg maar :) Die raakten dan verstoord en kwamen verderop in het zand neer

Zodoende heb ik altijd een knop voor prive kilometers:)

En dan krijg je weer van de RDI een boete voor deze illegale apparatuur, kosten ca 2500 Euro.
03-11-2023, 21:41 door Anoniem
Subvraag: Stel er mag van de werkgever NIET privé gereden worden, dan is de werkgever ineens verplicht om de berijder(s) te controleren op eventueel privé gebruik en moet daarvoor natuurlijk wel een instrument hebben. Dat zou met een 100% controle op afwijkingen kunnen, maar ook op basis van een steekproef.

Verder kan het ook zijn dat een werkgever wil weten of het bedrijfseconomisch verantwoord is om no langer een voertuig ter beschikking te stellen. Bij een deelauto moet de werkgever ook de bezetting kunnen meten zodat de capaciteit van het wagenpark kan worden geoptimaliseerd op de vraag.

Zijn deze aannames juist?
03-11-2023, 23:22 door Anoniem
Door Anoniem: Een beetje kort door de bocht om bij T&T direct te denken dat dit voor de bijtelling/fiscus is geplaatst. Het zal de werkgever toch een zorg zijn of jij wel of niet bijtelling moet betalen. Bijtelling is inkomstenbelasting en is voor de werkgever niet relevant.

Ja zo kunnen we allemaal wel wat denken en roepen hier... maar dat betekent natuurlijk nog niet dat het waar is.
Kijk bijvoorbeeld naar deze artikelen:
https://www.rendement.nl/autovandezaak/nieuws/onduidelijke-afspraken-leaseauto-werkgever-betaalt-bijtelling.html
https://www.accountancyvanmorgen.nl/2023/07/18/afspraken-rondom-leaseauto-onduidelijk-werkgever-draait-op-voor-bijtelling/
(gaan over dezelfde zaak)

Werkgever heeft bijtelling voor leaseauto niet in de salarisverwerking meegenomen en draait er nu zelf voor op.
In Nederland werken de dingen vaak anders dan je als IT'er denkt!
04-11-2023, 07:58 door Anoniem
Door Anoniem: Subvraag: Stel er mag van de werkgever NIET privé gereden worden, dan is de werkgever ineens verplicht om de berijder(s) te controleren op eventueel privé gebruik en moet daarvoor natuurlijk wel een instrument hebben. Dat zou met een 100% controle op afwijkingen kunnen, maar ook op basis van een steekproef.

Verder kan het ook zijn dat een werkgever wil weten of het bedrijfseconomisch verantwoord is om no langer een voertuig ter beschikking te stellen. Bij een deelauto moet de werkgever ook de bezetting kunnen meten zodat de capaciteit van het wagenpark kan worden geoptimaliseerd op de vraag.

Zijn deze aannames juist?
Dit is geen subvraag, maar een complete andere vraag en hele andere insteek. Ik lees zelf 3 verschillende vragen in je post.

deelauto:
Maar een tracker mag er altijd ingebouwd worden, zolang het maar duidelijk afgesproken is tussen beide partijen en de gegevens goed en veilig opgeslagen worden. Deel auto mo

bedrijfseconomisch: kan ook op hele andere manieren gedaan worden, maar zou wel kunnen natuurlijk. Wel dure oplossing voor 1 auto.

NIET privé: Tracker mag altijd, alleen zijn er wel regels
04-11-2023, 18:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Verder heb je minimaal 4 SATs nodig, 1 is voor het timing signaal. Dus 3+1
Ha, iemand is me voor, het zijn er inderdaad vier.
In werkelijkheid werkt het voor voertuigtracking ook met 3, omdat de hoogte niet interessant is en nadat deze een keer met 4 satellieten bepaald is "constant" gehouden kan worden. Zeker in Nederland.
Je zegt het zelf: het moet een keer met vier satellieten. Dat men vervolgens (tijdelijk) kan doorrekenen met en extrapoleren uit wat men al te pakken heeft valt onder dat wat het apparaat in werkelijkheid doet veel complexer is. De basis is dat je zonder vier satellieten domweg niet genoeg informatie hebt en voor iedereen die dat ooit met wiskunde heeft geleerd kan terugdenken hoe stelsels van vergelijkingen oplossen ook alweer gaat aanschouwelijk maken waarom dat zo is.
05-11-2023, 10:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Je zegt het zelf: het moet een keer met vier satellieten. Dat men vervolgens (tijdelijk) kan doorrekenen met en extrapoleren uit wat men al te pakken heeft valt onder dat wat het apparaat in werkelijkheid doet veel complexer is. De basis is dat je zonder vier satellieten domweg niet genoeg informatie hebt en voor iedereen die dat ooit met wiskunde heeft geleerd kan terugdenken hoe stelsels van vergelijkingen oplossen ook alweer gaat aanschouwelijk maken waarom dat zo is.
Maar dat is waar het hier over gaat! Er is een tracker ingebouwd (en getest natuurlijk) en nu wil meneer de piraat die onwerkzaam maken door satellieten te gaan storen. Hij denkt dat als er minder dan 4 ontvangen worden het niet meer werkt. Maar dat klopt dus niet.
En dat is wiskundig volkomen geborgd want er is geen sprake van plaatsbepaling in een 3D+tijd ruimte maar slechts een 2D+tijd ruimte.
05-11-2023, 11:41 door Anoniem
Door Anoniem: Mijn laatste werkgever (al weer een tijd geleden) gaf me zelf de keuze. Ik kon een lease auto van de zaak krijgen, of een toelage op mijn salaris. Toen eerst eens met de interne gozer van de lease autos gesproken. Die al gelijk allerlei eisen ging stellen. Want er moest wel klanten in meerijden. En er waren merken waar hij niet van hield. Toen was de keuze snel gemaakt. Geef mij maar meer geld per maand.

Het kostte de zaak niks meer. Maar wel zelf een nieuwe mooie bijna sportauto geregeld. In een knalkleur, dus helemaal echt in alles niet naar de smaak van die gozer op kantoor die over de bedrijfsautos ging.

Als er al klanten waren dan wilden die vervolgens altijd met mij meerijden. Wat ik verder privé deed ging ook niemand wat aan. Toen ik weg ging bleef de auto wel mooi van mij. Niks sleuteltjes inleveren. Gewoon zelf doen en op je eigen naam zetten. Dan weet je zeker dat er geen tracker in zit ook.

Je weet zeker dat de autofabrikant niet al zelf een tracker heeft ingebouwd?
05-11-2023, 13:27 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zie geen antwoord op de gestelde vraag: Mag dit zomaar?
https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/themas/werk-en-uitkering/controle-van-werknemers/controle-van-werknemers-op-afstand

Controle werknemers met gps-tracker

Wilt u gps-trackers plaatsen in uw bedrijfsauto’s? Of een ander track & trace-systeem, zoals een boordcomputer of black box? Dan is de belangrijkste voorwaarde uit de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) dat u daarvoor een gerechtvaardigd belang heeft. En dat het plaatsen van gps-trackers in bedrijfswagens hierbij noodzakelijk is.

Een gerechtvaardigd belang kan bijvoorbeeld zijn dat u de mogelijkheid wilt hebben om na te gaan welke auto zich het dichtst in de buurt van een klant bevindt, zodat u die auto naar de klant kunt sturen.

Dit gerechtvaardigd belang moet zwaarder wegen dan de rechten en belangen van uw werknemers. Zoals hun recht op privacy. U moet deze afweging maken en kunnen beargumenteren waarom uw belang zwaarder weegt.

Let op: Rijden uw werknemers ook privé in een bedrijfsauto? Bij het controleren in privétijd weegt hun privacybelang meestal zwaarder. Bij veel bedrijven kunnen werknemers de gps-tracker, black box of boordcomputer uitzetten als zij in privétijd in de auto van de zaak rijden.
05-11-2023, 14:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
[..]
Het kostte de zaak niks meer. Maar wel zelf een nieuwe mooie bijna sportauto geregeld. In een knalkleur, dus helemaal echt in alles niet naar de smaak van die gozer op kantoor die over de bedrijfsautos ging.

Als er al klanten waren dan wilden die vervolgens altijd met mij meerijden.

Waarna de account manager met geen mogelijk z'n tarief omhoog kreeg, want 'lekker dat, we betalen duidelijk al meer dan genoeg als je kijkt naar die patserwagen van 'm' .
Ook nog wel eens een leerpuntje net-zelf-begonnen : ook al _kan_ het financieel , als je nog niet het profiel hebt voor een te dikke wagen is het echt niet verstandig om daarmee bij klanten voor te rijden .
Wat je ook voor prijs wilt neerleggen - ze kijken naar die auto en denken 'ja ja, doe maar wat af van die prijs, want teveel betalen om jou die auto te laten rijden doe ik niet '.
En andersom - heb je eenmaal een behoorlijk zaak dan 'moet' je een acceptabele auto nemen. In je lekker goedkope klusbrikkie blijven rijden omdat je 'niet geeft om status' stuurt de boodschap dat je zaak waarschijnlijk niet zo solide is.




Wat ik verder privé deed ging ook niemand wat aan. Toen ik weg ging bleef de auto wel mooi van mij. Niks sleuteltjes inleveren. Gewoon zelf doen en op je eigen naam zetten. Dan weet je zeker dat er geen tracker in zit ook.

Je weet zeker dat de autofabrikant niet al zelf een tracker heeft ingebouwd?

Dat kun je weten als je zoekt , maar is er natuurlijk wel een verschil tussen 'collega op kantoor kijkt naar mijn prive ritjes' en 'priveritjes staan ergens bij BMW / Merc/Tesla in een database' .
05-11-2023, 16:17 door Anoniem
Door Anoniem:maar is er natuurlijk wel een verschil tussen 'collega op kantoor kijkt naar mijn prive ritjes' en 'priveritjes staan ergens bij BMW / Merc/Tesla in een database' .

Het is niet zeker dat het een collega is. Er staat "Onze wagenpark beheerder" maar in de huidige tijd is dat vaak ook
weer een taak die uitbesteed is aan een externe dienstverlener. Je weet wel, "ontzorgen".
Bedrijven doen niks meer zelf, alles wordt overgelaten aan anderen. Dat zou in dit geval gunstig kunnen zijn.
05-11-2023, 19:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:maar is er natuurlijk wel een verschil tussen 'collega op kantoor kijkt naar mijn prive ritjes' en 'priveritjes staan ergens bij BMW / Merc/Tesla in een database' .

Het is niet zeker dat het een collega is. Er staat "Onze wagenpark beheerder" maar in de huidige tijd is dat vaak ook
weer een taak die uitbesteed is aan een externe dienstverlener. Je weet wel, "ontzorgen".
Bedrijven doen niks meer zelf, alles wordt overgelaten aan anderen. Dat zou in dit geval gunstig kunnen zijn.

Deze taak is wat lastiger uit te besteden. Het is nogal verwant aan HR . Wie rijdt er in welke auto, wie moet er achterna gelopen worden dat het lease contract gaat aflopen en die ie een nieuwe wagen moet gaan kiezen, en - voor wat betreft T&T - de verhouding zakelijke en privé kilometers in de gaten houden.
En ook relatie tot het totaal aantal kilometers op het lease contract - dat is ook X jaar/ Y km/jaar voor een bepaalde prijs.

De werkgever weet dat de afspraken met de werknemer zijn, heeft beter contact, de WG is ook de contracthouder van het lease contract.

Je mag er in die hele context (IT werknemer die lease bak van de baas krijgt) rekening mee houden dat 'de wagenpark beheerder' een collega is (vaak HR) die op het portal van de lease maatschappij van alles kan zien. Het is dan aan de setup bij de lease maatschappij om prive routes alleen als begin/eind/KM stand te laten zien aan de wagenpark beheerder.
05-11-2023, 21:17 door Anoniem
Ik lees een heleboel bezwaren tegen T&T. Maar zetten die bezwaarmakers ook hun mobiele telefoon uit als ze op pad gaan??
05-11-2023, 21:43 door Anoniem
Alle auto's die sinds 2018 op de markt gekomen zijn moeten eCall ondersteunen,
en die is voor zover ik weet altijd connected en traceerbaar:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alarmnummer-112/vraag-en-antwoord/wat-is-het-systeem-ecall-in-mijn-auto

Maar zelfs GSM telefoons zijn altijd al traceerbaar geweest tot 50m dmv. triangulatie vanuit de zenders,
en deze oude locatiedata wordt nog steeds bewaard.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_phone_tracking

Om van de eindeloze tracking alle smartphones nog maar te zwijgen...
06-11-2023, 00:22 door Anoniem
Door Anoniem: Ik lees een heleboel bezwaren tegen T&T. Maar zetten die bezwaarmakers ook hun mobiele telefoon uit als ze op pad gaan??

Geen idee voor iedereen.

Maar persoonlijk heb ik zeker een verschil in beleving tussen 'Apple (of Google)' (en KPN) heeft een database waarin te zien is waar ik was , en "Anita van het secretariaat kan kijken waar ik allemaal ben in m'n vrije tijd" .
06-11-2023, 10:42 door majortom - Bijgewerkt: 06-11-2023, 10:42
Door Anoniem: Alle auto's die sinds 2018 op de markt gekomen zijn moeten eCall ondersteunen,
en die is voor zover ik weet altijd connected en traceerbaar:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alarmnummer-112/vraag-en-antwoord/wat-is-het-systeem-ecall-in-mijn-auto

Maar zelfs GSM telefoons zijn altijd al traceerbaar geweest tot 50m dmv. triangulatie vanuit de zenders,
en deze oude locatiedata wordt nog steeds bewaard.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_phone_tracking

Om van de eindeloze tracking alle smartphones nog maar te zwijgen...
Als ik op de website van ecall kijk staat er het volgende:
eCall houdt rekening met uw privacy. Het systeem ziet pas na het ongeluk of het indrukken van de noodknop uw plek en de rijrichting. Als er niks aan de hand is kan eCall uw auto niet volgen. Uw gegevens worden niet opgeslagen of ergens anders voor gebuikt.
Nu worden in moderne auto's natuurlijk continu gegevens naar de fabrikant gestuurd, dus een moderne auto is allang een track&trace device (en het ecall statement een beetje een dooddoener voor de buhne om dit geaccepteerd te krijgen). Enige manier om dit te verhinderen is of te zorgen dat de LTE verbinding in de auto niet meer werkt of een old/young-timer te gaan rijden.
06-11-2023, 11:43 door Anoniem
Door Anoniem: Ik lees een heleboel bezwaren tegen T&T. Maar zetten die bezwaarmakers ook hun mobiele telefoon uit als ze op pad gaan??
Beoordeel punten die mensen maken op de inhoud, zou ik zeggen, en niet op de vraag of ze misschien gemaakt worden door mensen die er niet in slagen 100% perfect te zijn. Niemand slaagt daarin, en als dat je maatstaf is dan kan niemand nog een mening ergens over geven. Jij zelf ook niet.
06-11-2023, 15:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem: Ik draai de oscillator van de zaagtand wave dan op de GPS frequentie en stel het vermogen in op 20 meter.
Dan rijd ik in een bubble waar geen GPS sigbaal mogelijk is en te weinig vermogen om te storen /opgemerkt te worden.

Een GPS sigbaal komt namelijk van zeer hoge hoogte. Dus mijn zendertje is per defintiie sterker dan een (militaire) satelliet.
Het is softwarematig , dus 1 druk op de knop en de zender heeft nooit bestaan.

Mijn ervaring met white/pink noise enz is dat de zaagzand het effectiefst is. In Irak gebruikte we die tegen vliegende obbecten zeg maar :) Die raakten dan verstoord en kwamen verderop in het zand neer

Zodoende heb ik altijd een knop voor prive kilometers:)

GPS signaal komt van een groep satellieten. Minimaal 3 tot soms wel 20.

Ja , op 20km hoogte. Hoeveel Watt RMS blijft er over denk je op aarde na 20km ?

1 W zender op aarde kan een kleine stad platleggen. De sat signalen zijn heel zwak.

Hoeveelheid sats maakt niet uit, meneer jamt de frequentie dus alle sats tegelijk.

Verder heb je minimaal 4 SATs nodig, 1 is voor het timing signaal. Dus 3+1

Quelle


Exact, u snapt het ;-)
10-11-2023, 19:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:maar is er natuurlijk wel een verschil tussen 'collega op kantoor kijkt naar mijn prive ritjes' en 'priveritjes staan ergens bij BMW / Merc/Tesla in een database' .

Het is niet zeker dat het een collega is. Er staat "Onze wagenpark beheerder" maar in de huidige tijd is dat vaak ook
weer een taak die uitbesteed is aan een externe dienstverlener. Je weet wel, "ontzorgen".
Bedrijven doen niks meer zelf, alles wordt overgelaten aan anderen. Dat zou in dit geval gunstig kunnen zijn.

Deze taak is wat lastiger uit te besteden. Het is nogal verwant aan HR . Wie rijdt er in welke auto, wie moet er achterna gelopen worden dat het lease contract gaat aflopen en die ie een nieuwe wagen moet gaan kiezen, en - voor wat betreft T&T - de verhouding zakelijke en privé kilometers in de gaten houden.
En ook relatie tot het totaal aantal kilometers op het lease contract - dat is ook X jaar/ Y km/jaar voor een bepaalde prijs.

De werkgever weet dat de afspraken met de werknemer zijn, heeft beter contact, de WG is ook de contracthouder van het lease contract.

Je mag er in die hele context (IT werknemer die lease bak van de baas krijgt) rekening mee houden dat 'de wagenpark beheerder' een collega is (vaak HR) die op het portal van de lease maatschappij van alles kan zien. Het is dan aan de setup bij de lease maatschappij om prive routes alleen als begin/eind/KM stand te laten zien aan de wagenpark beheerder.

Oh bij ons is dat gewoon uitbesteed aan een externe wagenparkbeheerder hoor! En die wordt niet door HR maar door Facilities aangestuurd. De directie bepaalt wie er wat voor leasebak krijgt en ontvangt neem ik aan een rapportage van de gereden kilometers, maar niet waarheen. Dat komt hooguit in de picture als er een conflict is.
07-02-2024, 17:25 door Anoniem
Ik ben van mening: je mag alles van mij weten, mits ik er toegang toe / ook gebruik van kan maken...
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.