image

Mozilla wil dat Brussel voorstel Europese digitale identiteit publiceert

woensdag 15 november 2023, 13:31 door Redactie, 12 reacties

Mozilla wil dat Brussel het voorlopige voorstel over de Europese digitale identiteit publiceert, aangezien hier binnenkort al een eerste stemming over plaatsvindt. Vorige week bereikten het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie een voorlopig akkoord over de Europese digitale identiteit. Er volgen nu formele stemmingen over het plan, die voor deze maand, volgende maand en februari volgend jaar gepland staan.

De Commissie industrie, onderzoek en energie (ITRE) van het Europees Parlement stemt eind november over het overeengekomen voorstel. Volgende maand zal de Europese Raad dit doen, gevolgd door een plenaire stemming in het Europees Parlement in februari volgend jaar. De tekst van het voorstel is echter nog steeds niet openbaar, tot onvrede van Mozilla.

De Firefox-ontwikkelaar maakt zich grote zorgen over Artikel 45 van het voorstel, wat volgens Mozilla de veiligheid van versleutelde verbindingen op het web ondermijnt. Digitale rechtenbeweging epicenter.works stelde dat Brussel, na felle kritiek van techbedrijven, beveiligingsexperts en academici, aanpassingen aan het artikel heeft doorgevoerd, maar Mozilla maakt zich nog altijd grote zorgen over Artikel 45 en de gevolgen ervan.

De Europese Commissie stelde in een reactie op de kritiek dat het om een 'misverstand' ging en dat experts die het had gesproken stelden dat er geen risico is dat overheden hierdoor kunnen spioneren of de vertrouwelijkheid van versleutelde verbindingen in het geding is. Brussel heeft echter niet laten weten met welke experts het contact heeft gehad. Ook bij het voorstel voor client-side scanning, om zo alle chatberichten van burgers te controleren, wilde de Europese Commissie dit niet openbaar maken.

Mozilla wil nu dat het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie de uiteindelijke tekst voor de Europese digitale identiteit zo snel mogelijk openbaar maken, beveiligingsexperts voldoende tijd krijgen om het wetsvoorstel te bestuderen voordat er verdere actie wordt ondernomen en transparant zijn over welke experts er zijn geraadpleegd.

Reacties (12)
15-11-2023, 13:45 door Anoniem
Een misverstand. Tuurlijk. Voordat die tekst wordt gepubliceerd is die door honderden zo niet duizenden ogen bekeken, gereviewed, aangepast etc. Niets in dat proces is een misverstand. Het is een doelbewuste poging om de wetgeving er doorheen te krijgen, in de hoop op onoplettendheid (of naïeviteit dat het niet zo'n vaart zal lopen, dat kan ook). Dat constant op de je hoede moeten zijn bij het volgende plan of voorstel maakt de EU zo onbetrouwbaar. Geen wonder dat veel mensen vraagtekens zetten bij de vorm zoals die nu bestaat. Volstrekt ontransparant, maar ze bepalen inmiddels wel 70% van onze nationale wetgeving.
15-11-2023, 14:00 door Erik van Straten
De discussie gaat veel te veel over QWACs, maar die gaan het internet niet onveiliger maken dan het nu al is.

Helaas stikt het van de kortzichtige burgers en politici die denken dat een digitale identiteit "handig" is en heel veel problemen gaat oplossen (zoals kinderen beschermen tegen schadelijke content op internet).

Met EWIDs gaan nog veel meer privacygevoelige gegevens in verkeerde handen vallen, en het phishing-probleem gaat veel sneller groeien dan het nu al doet.
15-11-2023, 14:16 door Anoniem
Nou ja, het is natuurlijk zo geformuleerd dat zoveel mogelijk slapende honden blijven slapen. En als het ware doel dan duidelijk wordt, dan wordt er geroepen: maar dat staat er toch!?

Die EU_ID wordt er gewoon door gedramd. Want het is lekker makkelijk om mensen in de gaten te houden. Nu nog vrijwillig. Binnen 10 jaar verplicht om überhaupt internet access te krijgen. Want zo werkt de EUSSR. Voorbeeld nemen aan China en Noord Korea.
15-11-2023, 14:33 door Anoniem
Mozilla wil dat Brussel het voorlopige voorstel over de Europese digitale identiteit publiceert, aangezien hier binnenkort al een eerste stemming over plaatsvindt. Vorige week bereikten het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie een voorlopig akkoord over de Europese digitale identiteit.
....................
Ook bij het voorstel voor client-side scanning, om zo alle chatberichten van burgers te controleren, wilde de Europese Commissie dit niet openbaar maken.
Begrijp ik het goed, dus men stemt over tekst die niet gepubliceerd is? In wat voor een democratie leven wij eigenlijk?
15-11-2023, 15:25 door Anoniem
Mozilla is natuurlijk nog steeds geen volksvertegenwoordiger. Dus hoe goed ze het allemaal bedoelen, die hebben niks te zeggen in het hele verhaal. Te vinden mag. Maar er wordt al veulsteveul gelobbiet in de EU. Bestuur is openbaar, dus netjes wachten op de openbaringen. Moeten wij hier ook.

Verder zie ik de noodzaak niet zo van een Europese identiteit. Als ik wil trouwen kan ik gewoon trouwen. Als ik een huis wil kopen kan dat ook. Als ik bij een hotel wil inchecken, of als ik in een vliegtuig wil, dan kan ik ook nog wat extra veiligheidschecks billigen. Maar daarna heb je het wel een beetje gehad. Gisteren nog ergens een VPS opgezegd omdat ze het hemd van mijn lijf vroegen. Wat me dan het meeste stoort is dat dat zonder motivatie of verontschuldigingen komt (met name omdat het een Duitse firma betreft). Ik heb het allemaal wel maar vind het ronduit onbeschoft. En weinig respect tonen voor het veilighouden van mijn privegegevens. Vooral als het niet netjes wordt gevraagd. En het is de kat op het spek binden voor alle gelekte data waar we de komende tijd nog berichten over mogen lezen.

Het enig nut van een Europees register dat ik kan zien is waar ik erg jaloers op ben bij de Engelsen. Als bij Engelsen hun pas of ID verloopt dan kunnen ze het gewoon melden. En dan krijgen ze netjes per aangetekende hun nieuwe papieren opgestuurd. Zonder verder gezeur en zolang ze nog leven. Dat is op zich veel beschaafder dan menig EU land. Je identiteit is geen kadootje van de staat aan de burger namelijk. Het is andersom. De staat is een kadootje van de burgers aan de staat. Er zijn nog te veel politici die het daar niet mee eens zijn vrees ik. Waarbij je je dan beleefdheidshalve nog kunt afvragen wie ze wel niet denken dat ze zijn. Ook qua identiteit ;-)
15-11-2023, 15:43 door Anoniem
Dus de EU wil de huidige regels op het gebied van digitale identiteit en vertrouwensdiensten moderniseren, maar door het verplicht opnemen van door de overheden van lidstaten goedgekeurde certificaatverstrekkers in de root CA's van browsers loop je dus een grote kans op malafide gedoe.

Ja nee, dat is niet handig. Dat betekent bij wijze van spreken dat in geval van een hack bij zo'n goedgekeurde certificaatverstrekker (zoals toen bij diginotar) of autoritair gekonkel bij een lidstaat (Orban en zijn vriendjes?) je die certificaten niet kan blokkeren.

Hoogst onverstandig, dat kan een stuk beter bedacht worden.
15-11-2023, 17:13 door Anoniem
Door Anoniem: Een misverstand. Tuurlijk. Voordat die tekst wordt gepubliceerd is die door honderden zo niet duizenden ogen bekeken, gereviewed, aangepast etc. Niets in dat proces is een misverstand. Het is een doelbewuste poging om de wetgeving er doorheen te krijgen, in de hoop op onoplettendheid (of naïeviteit dat het niet zo'n vaart zal lopen, dat kan ook). Dat constant op de je hoede moeten zijn bij het volgende plan of voorstel maakt de EU zo onbetrouwbaar. Geen wonder dat veel mensen vraagtekens zetten bij de vorm zoals die nu bestaat. Volstrekt ontransparant, maar ze bepalen inmiddels wel 70% van onze nationale wetgeving.

Nee. In de praktijk is het een vrij kleine groep ambtenaren die een wet schrijven, vaak met behulp van mensen uit het 'veld'. De mensen die de wet schrijven hebben lang niet altijd technische kennis om dat goed te kunnen doen. Daarom is een publieke consultatie zo belangrijk, dan heb je juist weer een frisse blik vanuit de maatschappij. Niet alles is een complot jongens, kom op.
15-11-2023, 19:46 door Anoniem
Door Anoniem: Mozilla is natuurlijk nog steeds geen volksvertegenwoordiger. Dus hoe goed ze het allemaal bedoelen, die hebben niks te zeggen in het hele verhaal. Te vinden mag. Maar er wordt al veulsteveul gelobbiet in de EU. Bestuur is openbaar, dus netjes wachten op de openbaringen. Moeten wij hier ook.

Verder zie ik de noodzaak niet zo van een Europese identiteit. Als ik wil trouwen kan ik gewoon trouwen. Als ik een huis wil kopen kan dat ook. Als ik bij een hotel wil inchecken, of als ik in een vliegtuig wil, dan kan ik ook nog wat extra veiligheidschecks billigen. Maar daarna heb je het wel een beetje gehad. Gisteren nog ergens een VPS opgezegd omdat ze het hemd van mijn lijf vroegen. Wat me dan het meeste stoort is dat dat zonder motivatie of verontschuldigingen komt (met name omdat het een Duitse firma betreft). Ik heb het allemaal wel maar vind het ronduit onbeschoft. En weinig respect tonen voor het veilighouden van mijn privegegevens. Vooral als het niet netjes wordt gevraagd. En het is de kat op het spek binden voor alle gelekte data waar we de komende tijd nog berichten over mogen lezen.

Het enig nut van een Europees register dat ik kan zien is waar ik erg jaloers op ben bij de Engelsen. Als bij Engelsen hun pas of ID verloopt dan kunnen ze het gewoon melden. En dan krijgen ze netjes per aangetekende hun nieuwe papieren opgestuurd. Zonder verder gezeur en zolang ze nog leven. Dat is op zich veel beschaafder dan menig EU land. Je identiteit is geen kadootje van de staat aan de burger namelijk. Het is andersom. De staat is een kadootje van de burgers aan de staat. Er zijn nog te veel politici die het daar niet mee eens zijn vrees ik. Waarbij je je dan beleefdheidshalve nog kunt afvragen wie ze wel niet denken dat ze zijn. Ook qua identiteit ;-)
Wat een gelul
Bestuur is openbaar. Wat bedoel je?
Ze zijn niet transparant en niet alleen Mozilla wil openheid .
Dit is nodig OMDAT er gestemd moet worden over het voorstel.
Daarvoor is VOLLEDIGE INFORMATIE nodig om een keus te KUNNEN maken
Zie het maar net zoals met een prik :INFORMED CONCENT.Dan weet je in ieder geval dat je myocarditis kunt krijgen en er eventueel aan overlijd (zie de bijsluiter van pfizer, onlangs toegevoegd aan de vele bijwerkingen)

Maar niet zoals het nu gaat.en zoals jij voorstelt: de openbaring maar afwachten.
15-11-2023, 22:13 door Anoniem
Als het weer lukt dit van de baan te krijgen komen er weer 10 nieuwe manieren van de overheden om linksom of rechtsom overal bij te kunnen het is een gebed zonder einde dat al tientallen jaren voortsleept je word er moedeloos van. Wanneer is het nou eens klaar met dat gezeik overal hun neus in te willen steken.
16-11-2023, 09:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Nee. In de praktijk is het een vrij kleine groep ambtenaren die een wet schrijven, vaak met behulp van mensen uit het 'veld'. De mensen die de wet schrijven hebben lang niet altijd technische kennis om dat goed te kunnen doen. Daarom is een publieke consultatie zo belangrijk, dan heb je juist weer een frisse blik vanuit de maatschappij. Niet alles is een complot jongens, kom op.

Precies. Dat je een volksvertegenwoordiger bent betekent dat mensen jou gekozen hebben omdat ze er op vertrouwen dat je, indien goed geïnformeerd, een goede keuze maakt. En goed geïnformeerd worden betekent praten met stakeholders, experts, het publiek, etc.
16-11-2023, 10:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een misverstand. Tuurlijk. Voordat die tekst wordt gepubliceerd is die door honderden zo niet duizenden ogen bekeken, gereviewed, aangepast etc. Niets in dat proces is een misverstand. Het is een doelbewuste poging om de wetgeving er doorheen te krijgen, in de hoop op onoplettendheid (of naïeviteit dat het niet zo'n vaart zal lopen, dat kan ook). Dat constant op de je hoede moeten zijn bij het volgende plan of voorstel maakt de EU zo onbetrouwbaar. Geen wonder dat veel mensen vraagtekens zetten bij de vorm zoals die nu bestaat. Volstrekt ontransparant, maar ze bepalen inmiddels wel 70% van onze nationale wetgeving.

Nee. In de praktijk is het een vrij kleine groep ambtenaren die een wet schrijven, vaak met behulp van mensen uit het 'veld'. De mensen die de wet schrijven hebben lang niet altijd technische kennis om dat goed te kunnen doen. Daarom is een publieke consultatie zo belangrijk, dan heb je juist weer een frisse blik vanuit de maatschappij. Niet alles is een complot jongens, kom op.

Geef me 1 voorbeeld waar de publieke consulatie ook maar enige wijziging teweeg heeft gebracht op de voorgelegde wet.

Heb zelf al lopen zoeken maar ik heb nog niets kunnen vinden. Zou een mooi afstudeer project zijn of misschien weet chatGPT het wel (ik heb geen account vanwege o.a. de privacy policies
17-11-2023, 21:15 door Anoniem
ik herinner me goed dat bij twee landen de rootcertificaten van het 'corona-paspoort' zijn gelekt.

Deze eID/EIDAS gebruikt exact dezelfde techniek, als het Corona paspoort, die voortbouwt op het ktdi.org project.
Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat de EIDAS rootcertificaten op straat liggen.

In India is bij het soortgelijke AADHAAR systeem is onlangs al een datalek van de privegegevens van 815000000 gebruikers geweest.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.