image

Toch boete voor provider VoiPGRID voor niet delen klantdata met CIOT-database

vrijdag 22 december 2023, 10:58 door Redactie, 12 reacties

De Groningse telecomprovider VoIPGRID moet de boete die het Agentschap Telecom oplegde wegens het niet delen van klantgegevens met de Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT)-database, zoals ip-adres en telefoonnummer, toch betalen, zo heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven in hoger beroep geoordeeld. In 2021 oordeelde de rechtbank Rotterdam nog dat VoIPGRID de boete niet hoeft te betalen.

De CIOT-database wordt beheerd door de Justitiële Informatiedienst die onderdeel is van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Opsporings-, inlichtingen- en veiligheidsdiensten kunnen via de database informatie opvragen, zoals welk adres bij een bepaald ip-adres of telefoonnummer hoort. Telecom- en internetproviders zijn verplicht om elke 24 uur hun gegevens naar de CIOT-database te sturen.

VoIPGRID, dat voortkomt uit de zakelijke telecomaanbieder Voys, weigerde dit omdat de klantgegevens volgens haar mogelijk ook in strijd met de wet zouden worden ingezien door politie, justitie en de veiligheidsdiensten. Het zou dan kunnen gaan om gegevens van journalisten. Verder was de provider bang aansprakelijk te worden gehouden voor het onrechtmatig opvragen van haar klantgegevens.

Het Agentschap Telecom legde in 2019 een boete op aan VoIPGRID voor het niet aanleveren van de data. De provider ging daar tegen in beroep. VoIPGRID had het CIOT en het Agentschap Telecom meerdere keren gevraagd om een garantie dat de aangeleverde data veilig wordt bewaard en politie die niet onrechtmatig zal opvragen. Het CIOT en het Agentschap Telecom hebben daar voorafgaand aan de procedure bij de rechtbank geen duidelijkheid over gegeven.

De rechter oordeelde in 2021 dat VoIPGRID daarom geen verwijt kan worden gemaakt dat zij de klantgegevens niet deelde. Omdat de telecomaanbieder geen verwijt kan worden gemaakt kan aan haar geen boete worden opgelegd. Het ministerie van Economische Zaken gaat bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven tegen de uitspraak van de rechtbank in beroep. Volgens het College zijn de herhaaldelijke vragen van VoiPGRID aan het CIOT over de verantwoordelijkheidsafbakening, onvoldoende om aan te nemen dat sprake is van afwezigheid van alle schuld.

Daarnaast wijst het College naar een nota van toelichting bij het Besluit verstrekking gegevens telecommunicatie waaruit volgt dat VoIPGRID niet aansprakelijk is voor onrechtmatige bevraging van gegevens, of voor een eventueel onjuiste interpretatie van correct aangeleverde gegevens. "Deze nota van toelichting is door VoIPGRID in haar correspondentie met het CIOT aangehaald. Het was voor VoIPGRID al duidelijk, of had op zijn minst al duidelijk kunnen zijn, hoe de verantwoordelijkheid is afgebakend", aldus het College.

Het College stelt dat, in tegenstelling tot wat de rechtbank eerder oordeelde, VoIPGRID geen beroep op de Algemene wet bestuursrecht kan doen voor het niet aanleveren van de data en het beroep van het ministerie daarom slaagt. De eerdere uitspraak van de rechtbank over het niet betalen van de opgelegde boete wordt dan ook vernietigd.

Reacties (12)
22-12-2023, 11:23 door Anoniem
Een goed voorbeeld van de botte bijl methode.
Het is blijkbaar onmogelijk om zelf verantwoordelijk te zijn.
De staat neemt het wel over, maar als het puntje bij het paaltje komt is de staat een onpersoonlijke fictie en dus onbekwaam in het nemen van enige verantwoordelijkheid.
22-12-2023, 11:24 door Anoniem
Als die verantwoordelijkheid was afgebakend, waarom hebben ze dan geen fatsoenlijk antwoord gegeven in de eerste plaats?
Dit klinkt mij als een situatie waarin wetten en contracten anders geinterpreteerd worden door twee partijen.
22-12-2023, 11:34 door Anoniem
Typisch Nederland. De rechtspraak is willekeurig en de uitspraak is naar net weke rechter/college jij treft.

Dit vraagt natuurlijk om een klant dien VoIPGRID aansprakelijk stelt voor het delen van persoonlijke gegevens met een derde partij. De chaos is dan compleet.
22-12-2023, 11:37 door Anoniem
Een eenmalige boete van 5000 euro hahahahha
Als elke provider dat nu even doet en verdeeld over gebruikers een eenmalige ophoging van bedrag vraagt wat op mischien paar cent uit komt dan staan ze mooi in hun hemd bij CIOT.

Houdt tuurlijk geen stand voor hele lange tijd de boete zal verhoogd worden uiteindelijk maar dan nog paar maanden fcken met hun ego is het mij wel waard.
22-12-2023, 13:39 door Anoniem
Door Anoniem: Een goed voorbeeld van de botte bijl methode.
Het is blijkbaar onmogelijk om zelf verantwoordelijk te zijn.
De staat neemt het wel over, maar als het puntje bij het paaltje komt is de staat een onpersoonlijke fictie en dus onbekwaam in het nemen van enige verantwoordelijkheid.

Agentschap Telecom neemt toch nu zijn verantwoordelijkheid?
Overheidsinstantie.
Dus geen fictie.
Wat bedoeld U met onpersoonlijk?
Misschien heeft een medewerker van deze organisatie wel contact gelegd?
22-12-2023, 13:43 door Anoniem
Door Anoniem: Als die verantwoordelijkheid was afgebakend, waarom hebben ze dan geen fatsoenlijk antwoord gegeven in de eerste plaats?
Omdat CIOT en het Agentschap Telecom die garantie niet kunnen geven. Het zijn de opsporings-, inlichtingen- en veiligheidsdiensten die de opvragingen uit de CIOT-database doen en dat zijn degenen die wel of niet over de schreef gaan. Die hebben het recht opvragingen te doen, maar CIOT kan onmogelijk garanderen dat ze dat recht goed gebruiken.

Dit klinkt mij als een situatie waarin wetten en contracten anders geinterpreteerd worden door twee partijen.
Ik krijg de indruk dat het vooral een verschil is in denken over verantwoordelijkheid. Formeel stopt iets jouw verantwoordelijkheid te zijn als die aan een ander is toegewezen. Als je ook nog je geweten laat spreken dan wil je niet alleen dat je met het vingertje naar een ander kan wijzen als het misgaat, dan wil je voorkomen dat het misgaat.

Mijn indruk is dat VoipGRID meer vanuit hun geweten dan vanuit formele verantwoordelijkheden de situatie beoordeelde, en dat de rechter ze er nu op heeft gewezen dat het formeel alleen de formele verantwoordelijkheid is die telt.
22-12-2023, 15:05 door Anoniem
[naam 1] is een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk en van een openbare telecommunicatiedienst. De minister heeft aan [naam 1] een boete en een last onder dwangsom opgelegd, omdat zij niet heeft voldaan aan de verplichting die staat in artikel 13.4, vierde lid, van de Telecommunicatiewet (Tw), gelezen in samenhang met artikel 3, eerste lid, van het Besluit verstrekking gegevens telecommunicatie (Bvgt). [naam 1] heeft namelijk geweigerd zich aan te sluiten op het informatiesysteem van het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT). De minister heeft vastgesteld dat sprake is van een ernstige overtreding vanwege de lange duur van niet aangesloten zijn en de (in potentie) zeer ernstige gevolgen daarvan voor de opsporing van strafbare feiten en de staatsveiligheid. Daarom heeft de minister bij besluit van 8 mei 2019 (het primaire besluit) een boete van € 5.000,- opgelegd. Ook heeft de minister daarbij een last onder dwangsom opgelegd.

Ik denk dat artikel 13.4, vierde lid, van de Telecommunicatiewet in strijd is met de AVG. En met fundamentele grondrechten.

Je kunt opsporingsbevoegd wel van alles willen weten of zelfs vorderen. Maar dat je achter de rug van burgers om in hele databases wil rommelen van alle klanten? Zonder dat die daarvan op de hoogte zijn? In mijn boekje kan dat enkel als er ten aanzien van alle klanten een serieuze verdenking bestaat. Wat iets zwaarder is dan gewoon er wat van vinden. Dat dat vervolgens met een boete wordt afgedwongen ruikt bij mij naar machtsmisbruik. Ik kom in het hele "vonnis" ook geen enkele motivatie tegen dat het hele zooitje in die klantendatabase fout bezig was. Zou kunnen, maar het staat er niet, noch is dat ergens onderbouwd.

Nu kunnen opsporingsbevoegden soms wel boetes uitschrijven. Maar dat betekent nog niet dat je ze moet betalen. Anders krijg je een politiestaat.
22-12-2023, 16:10 door Anoniem
Door Anoniem: Ik denk dat artikel 13.4, vierde lid, van de Telecommunicatiewet in strijd is met de AVG.
Nee. Een wettelijke verplichting is een geldige verwerkingsgrondslag volgens de AVG.

En met fundamentele grondrechten.
Rechten zijn nooit absoluut, ook grondrechten niet. Zelfs aan het recht op leven zit een grens, politie draagt immers vuurwapens en mag die in extreme omstandigheden op iemands romp richten en ook schieten. Zo iemand als die schutter in Praag gisteren mag ongetwijfeld gedood worden als dat nodig is om de slachtpartij te stoppen.

Je kunt opsporingsbevoegd wel van alles willen weten of zelfs vorderen. Maar dat je achter de rug van burgers om in hele databases wil rommelen van alle klanten?
Snap je eigenlijk wel waar het om gaat? Het gaat hier niet om complete toegang tot de klantendatabases van alle providers, het gaat om de namen en fysieke adressen bij IP-adressen en telefoonnummers, en niet om de rest van de administratie. Daartoe kijkt CIOT niet zelf in de database van de provider, de provider levert die data aan CIOT.

Zonder dat die daarvan op de hoogte zijn? In mijn boekje kan dat enkel als er ten aanzien van alle klanten een serieuze verdenking bestaat. Wat iets zwaarder is dan gewoon er wat van vinden. Dat dat vervolgens met een boete wordt afgedwongen ruikt bij mij naar machtsmisbruik. Ik kom in het hele "vonnis" ook geen enkele motivatie tegen dat het hele zooitje in die klantendatabase fout bezig was. Zou kunnen, maar het staat er niet, noch is dat ergens onderbouwd.
Dat artikel 13.4 van de Telecommunicatiewet de verplichting oplevert is genoeg — waarmee ik niet zeg dat je het ermee eens moet zijn dat dat in de wet staat, maar wel dat het de wet is die nu geldt en waar de rechter zich op te baseren heeft.

Nu kunnen opsporingsbevoegden soms wel boetes uitschrijven. Maar dat betekent nog niet dat je ze moet betalen. Anders krijg je een politiestaat.
Zo lang je tegen een boete in beroep kan gaan, dat voor de rechter kan uitvechten, en zolang die rechter onafhankelijk oordeelt hoe iets zich tot de wetgeving verhoudt, is het geen politiestaat maar een rechtsstaat.
22-12-2023, 19:42 door Anoniem
Ik heb in 2000 de eerste telecomoperator aangesloten op het CIOT. Daarna volgende alle ander telco's en ISP's.
Voordat dit gebeurde is het gehele juridische kader uitgezocht. Daar is geen spelt tussen te krijgen. Dat VoipGRID dit toch probeert, is dapper maar volstrekt zinloos.
22-12-2023, 20:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik denk dat artikel 13.4, vierde lid, van de Telecommunicatiewet in strijd is met de AVG.
Nee. Een wettelijke verplichting is een geldige verwerkingsgrondslag volgens de AVG.

En met fundamentele grondrechten.
Rechten zijn nooit absoluut, ook grondrechten niet. Zelfs aan het recht op leven zit een grens, politie draagt immers vuurwapens en mag die in extreme omstandigheden op iemands romp richten en ook schieten. Zo iemand als die schutter in Praag gisteren mag ongetwijfeld gedood worden als dat nodig is om de slachtpartij te stoppen.

Je kunt opsporingsbevoegd wel van alles willen weten of zelfs vorderen. Maar dat je achter de rug van burgers om in hele databases wil rommelen van alle klanten?
Snap je eigenlijk wel waar het om gaat? Het gaat hier niet om complete toegang tot de klantendatabases van alle providers, het gaat om de namen en fysieke adressen bij IP-adressen en telefoonnummers, en niet om de rest van de administratie. Daartoe kijkt CIOT niet zelf in de database van de provider, de provider levert die data aan CIOT.

Zonder dat die daarvan op de hoogte zijn? In mijn boekje kan dat enkel als er ten aanzien van alle klanten een serieuze verdenking bestaat. Wat iets zwaarder is dan gewoon er wat van vinden. Dat dat vervolgens met een boete wordt afgedwongen ruikt bij mij naar machtsmisbruik. Ik kom in het hele "vonnis" ook geen enkele motivatie tegen dat het hele zooitje in die klantendatabase fout bezig was. Zou kunnen, maar het staat er niet, noch is dat ergens onderbouwd.
Dat artikel 13.4 van de Telecommunicatiewet de verplichting oplevert is genoeg — waarmee ik niet zeg dat je het ermee eens moet zijn dat dat in de wet staat, maar wel dat het de wet is die nu geldt en waar de rechter zich op te baseren heeft.

Nu kunnen opsporingsbevoegden soms wel boetes uitschrijven. Maar dat betekent nog niet dat je ze moet betalen. Anders krijg je een politiestaat.
Zo lang je tegen een boete in beroep kan gaan, dat voor de rechter kan uitvechten, en zolang die rechter onafhankelijk oordeelt hoe iets zich tot de wetgeving verhoudt, is het geen politiestaat maar een rechtsstaat.

JUiST !
En dat kan niet in Rusland.
Want dat is een politiestaat!
23-12-2023, 13:14 door Briolet
VoIPGRID, dat voortkomt uit de zakelijke telecomaanbieder Voys
Ik kan niet echt vinden wat de relatie tussen beiden is. Beiden zitten wel op hetzelfde adres en lijken dezelfde diensten aan te bieden. Wij zijn klant bij Voys, maar VoIPGRID schrijft op hun site dat Voys niet kan bestaan zonden hen.
23-12-2023, 14:45 door Anoniem
Door Briolet:
VoIPGRID, dat voortkomt uit de zakelijke telecomaanbieder Voys
Ik kan niet echt vinden wat de relatie tussen beiden is. Beiden zitten wel op hetzelfde adres en lijken dezelfde diensten aan te bieden. Wij zijn klant bij Voys, maar VoIPGRID schrijft op hun site dat Voys niet kan bestaan zonden hen.
Deze pagina van Voys uit 2021 over de rechtzaak in Rotterdam legt de relatie uit:
https://www.voys.nl/blog/18-vragen-over-het-ciot-onze-boete-en-de-rechtszaak-daartegen-beantwoord/
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.