image

Slimme meters en eCall-systeem in auto's werken straks niet meer door einde 2G

dinsdag 13 februari 2024, 10:42 door Redactie, 29 reacties

Het einde van 2G en 3G zorgt ervoor dat een deel van de slimme meters en het eCall-systeem in auto's straks niet meer werken, zo laat demissionair minister Adriaansens van Economische Zaken weten. Volgens de bewindsvrouw moeten onder andere gebruikers in actie komen. "Doen zij dit niet, dan werkt hun apparatuur na de afschakeling van 2G niet meer. Dit is onder meer aan de orde voor een deel van de slimme meters. Een deel daarvan verzendt en ontvangt namelijk data via 2G (of 3G). Die slimme meters moeten worden aangepast."

2G en 3G worden ook gebruikt in het eCall-systeem van auto's, dat bij bij een ernstig ongeval ervoor zorgt dat er automatisch een oproep uitgaat naar 112. Sinds 31 maart 2018 moet eCall verplicht aanwezig zijn in nieuwe typen voertuigen, en momenteel zijn er in de EU miljoenen voertuigen uitgerust met het systeem. De regelgeving die hiervoor is opgesteld, vereist alleen 2G en 3G als mogelijke verbindingsopties.

"Dit betekent dat na de afschakeling van 2G en 3G netwerken, eCall systemen in vele voertuigen niet meer zullen functioneren", zo waarschuwt Adriaansens. De Europese Commissie (EC) en lidstaten zijn hier inmiddels mee bezig. Zo is de EU-regelgeving recentelijk aangepast om ervoor te zorgen dat nieuwe typen voertuigen de komende jaren met 4G- of 5G-systemen worden uitgerust. Daarnaast wordt onderzocht welke aanpak het beste past bij voertuigen waarvan het eCall-systeem nog van 2G of 3G gebruikmaakt en die na de uitfasering van deze netwerken niet meer kunnen functioneren (pdf).

Reacties (29)
13-02-2024, 10:59 door Anoniem
Voor eCall is het alleen maar een zegen - dat had hoe dan ook nooit moeten bestaan.
Die meters: tsja... en niemand zag het aankomen zeker?
13-02-2024, 11:06 door majortom - Bijgewerkt: 13-02-2024, 11:09
eCall? Gewoon de gezochte reden voort track & trace bedoelt de minister. De fabrikanten zorgen er zelf wel voor dat de auto connected blijft want ze willen maar al te graag die data commercieel kunnen misbruiken. Nieuwere auto's hebben nu al meestal 4G aan boord (helaas)
13-02-2024, 11:21 door Anoniem
Niets mis mee met oude auto's waarbij je nog zelf gas moet geven en kan remmen, hier wordt nog niets via track/trace doorgegeven.
13-02-2024, 11:51 door Anoniem
Mooi, snel dood laten gaan die anti-privacy bende. Snap ook niet waarom dit schapenvolk dit allemaal accepteert. De overheid is er voor ons en niet andersom. Bij mij komt er geen enkele auto in met die zooi. We worden al genoeg in de gaten gehouden en ik weiger om mee te werken aan mijn eigen digitale gevangenis. Het schapenvolk blijkbaar wel want nieuwe auto's,voorzien van al die track en trace shit gaan als warme broodjes over de toonbank. Nu ze ook steeds meer met AI gaan doen wordt het nog veel makkelijker om mensen 24x7 digitaal te kunnen volgen en dat allemaal met het excuus dat het voor ons bestwil is. De natte droom van menig dictator is uitgekomen en we doen het onszelf aan.
13-02-2024, 12:36 door Anoniem
Als fabrikanten nou een losse GSM modem/module gaan gebruiken kan deze modem vervangen worden voor een nieuw model.

En iedereen die de functie niet wil gebruiken kan de modem verwijderen.

Iedereen blij.
13-02-2024, 12:51 door Anoniem
De slimme meter is en blijft eigendom van de netbeheerder. Je hebt hem alleen in bruikleen. Dus de actie niet bij de eindgebruiker neerleggen minister Adriaansens. De netbeheerder dient te zorgen voor een goede werking van de meter.
13-02-2024, 13:33 door Hyper
Ik pleit ervoor om 2G gewoon aan te laten staan voor compatibiliteitsredenen. Er zijn genoeg oude telefoons, oude en nieuwe alarmsystemen en industriële systemen die geen ondersteuning hebben voor 4G of 5G en dit ook nooit zullen krijgen.
13-02-2024, 13:52 door Anoniem
Zelfs een hagelnieuwe Tesla heeft onboard nog maar LTE... Is natuurlijk bedroevend... Voor de VS snap ik het ook ergens wel, bijna geen 2G en 3G te vinden, 4G is eigenlijk LTE, en maar op sommige plekken vond ik 5G signaal, eigenlijk alleen bij AT&T, Google-Fi en T-Mobile in de buurt van stadions, malls en stations.

Maar zoiezo geeft het maar weer eens aan dat ze in de EU geen bal verstand hebben van wat dan ook.. Geen verstand van technologie, geen verstand van auto's, geen verstand van mensen, wel heel veel verstand van pepernoten, lobby en commisariaten...

Want technologie verbinden aan een apparaat met een levensduur van wel 50 jaar? Je gaat toch ook niet een Nokia 3110 verplichten als verplichte backup voor een P2000 portofoon? Eh, Motorola 4800 lijkt me dan nog een betere vergelijking. Dat echt niemand dacht een auto langer dan 3 jaar gebruikt zou worden geeft aan dat ze allemaal een auto-met-chauffeur hebben en alleen van leasegebakjes gehoord hebben en dat ze dus per definitie mijlenver van de echte wereld af zijn gevallen.

Bovendien, is er geen enkele reden om 2G uit te zetten. Het is oud, verouderd, onveilig, maar het werkt wel op 900Mhz wat een goede frequentie is voor een strak bereik. En miljoenen telefoons, sensoren, modems werken erop (en ook op 1800MHz).

Maar het was ook al oud toen het nog wel gesupport werd.. het was ook al onveilig toen het wel gesupport werd... Wil je veilig, zorg je maar dat je foon geen verbinding KAN maken met een 2G mast.
Ik snap dat je wat bandbreedte wilt hebben en dat je nu je net je Huawei meuk uit je netwerk verwijderd hebt, dat de licentie van Ericsson of Nokia een factor 10 duurder is voor multiran, en dan hebben we het nog niet eens gehad over de client-access-licenses... Op Huawei kon je dat aftikken voor een vaste prijs...

Daarom had bijvoorbeeld T-Dido een Nokia mast met 300 simultane gebruikers bij een ziekenhuis/universiteit in Nijmegen...
Even ter informatie, er werken 13.000 mensen, 3500 studenten, die welliswaar vaak op Voda-spookfactuur-foon zitten, maar geeft aan dat op een locatie waar het ECHT druk is, telco's gewoon geen zin hebben in dure licenties van Nokia en Ericsson.
Nu ze alles weer van Huawei hebben moeten verwijderen, vrees ik dat het netwerk van T-Dildo alleen maar gaat aftakelen, want het was erg goed.

Ik zou meer telefoon abbo's afnemen wanneer de nederlandse telco's konden aangeven hoe lang ze iets ondersteunen, gegarandeerd... De komende 10 jaar supporten we 5G op frequenties N28a 700MHz. Niet dat we straks ineens alleen nog maar 5G hebben op N78, wanneer die sat-schotels verdwenen zijn...
13-02-2024, 14:13 door Anoniem
E call is voor je eigen veiligheid als je een ongeluk krijt en bewusteloos ben dan kunnen ze je tenminste vinden.
Ik weet niet in wat voor complot theorieën sommigen hier geloven maar ik ben er blij mee.
13-02-2024, 14:23 door Anoniem
Ik heb Enexis gemaild en gevraagd of mijn slimme meter vervangen moest worden, naar aanleiding van dit bericht. Maar dat was niet het geval. De meter die ik gebruik (uit 2018) blijkt het 4G netwerk te gebruiken. Dus het automatisch doorgeven van de meterstanden blijft in functie. Zou dat niet het geval zijn, dan wordt kosteloos de meter vervangen.

Hoe het zit met eCall via 2G, wordt een interessante vraag voor de automobilist. Hoe moet dat vervangen worden, en wie draait voor de rekening op? Ik vrees het antwoord al te weten.
13-02-2024, 14:39 door Anoniem
Door Anoniem: Mooi, snel dood laten gaan die anti-privacy bende. Snap ook niet waarom dit schapenvolk dit allemaal accepteert. De overheid is er voor ons en niet andersom. Bij mij komt er geen enkele auto in met die zooi. We worden al genoeg in de gaten gehouden en ik weiger om mee te werken aan mijn eigen digitale gevangenis. Het schapenvolk blijkbaar wel want nieuwe auto's,voorzien van al die track en trace shit gaan als warme broodjes over de toonbank. Nu ze ook steeds meer met AI gaan doen wordt het nog veel makkelijker om mensen 24x7 digitaal te kunnen volgen en dat allemaal met het excuus dat het voor ons bestwil is. De natte droom van menig dictator is uitgekomen en we doen het onszelf aan.
Ik kan je al vertellen dat die ontwikkelingen niet zijn tegen te houden, hoe hard je hier ook tekeer gaat en hoe hard je erover zeurt. Er worden nu al plannen uitgebroed om 2e hands brandstof auto's niet meer te laten repareren bij bepaalde cruciale mankementen, maar moet de auto meteen de schroothoop op via een sloopverplichting.

De reden: men wil zo snel mogelijk af van die brandstof auto's.Hier is de link:
https://autobahn.eu/artikel/508902/eu-gaat-tweedehands-brandstofautos-doelgericht-uitroeien

In 2050 zijn alle auto's digitaal en elektrisch. Dus je kan je borst al nat gaan maken.
13-02-2024, 15:56 door Anoniem
Door Anoniem: E call is voor je eigen veiligheid als je een ongeluk krijt en bewusteloos ben dan kunnen ze je tenminste vinden.
Ik weet niet in wat voor complot theorieën sommigen hier geloven maar ik ben er blij mee.

Vind ik prima zolang er een schakelaar op het dashboard zit om dit in te schakelen. In een dichtbevolkt land als Nederland is deze optie meestal niet nodig. 112 is al gebeld door omstanders voordat jij er erg in hebt.
In de Franse Auvergne kan het een ander verhaal zijn maar daar is die schakelaar dan voor.
13-02-2024, 16:35 door -Peter-
Door Anoniem:
Door Anoniem: E call is voor je eigen veiligheid als je een ongeluk krijt en bewusteloos ben dan kunnen ze je tenminste vinden.
Ik weet niet in wat voor complot theorieën sommigen hier geloven maar ik ben er blij mee.

Vind ik prima zolang er een schakelaar op het dashboard zit om dit in te schakelen. In een dichtbevolkt land als Nederland is deze optie meestal niet nodig. 112 is al gebeld door omstanders voordat jij er erg in hebt.

Jij woont en leeft waarschijnlijk alleen in de randstad. Daarbuiten zijn nog best wel plaatsen waar iemand van de weg kan raken en niemand die het ziet. Soms wordt de auto pas dagen later gevonden.

Peter
13-02-2024, 16:37 door Anoniem
Sinds 31 maart 2018 moet eCall verplicht aanwezig zijn in nieuwe typen voertuigen, en momenteel zijn er in de EU miljoenen voertuigen uitgerust met het systeem. De regelgeving die hiervoor is opgesteld, vereist alleen 2G en 3G als mogelijke verbindingsopties.
Facepalm. 4G was al sinds pak 'm beet 2013 een ding. Zo rond 2015 hadden de meeste nieuwe telefoons al mogelijkheden om met 4G netwerken te verbinden, dus ik vind het onverklaarbaar hoe men in 2018 niet even vooruit kon denken, dat terwijl tegelijkertijd 2G toch al wel echt over zijn piek heen was. Het is alsof ze de standaard nu zouden updaten maar alleen naar 4G. En ja, ik begrijp best dat je voor een noodoproep niet de bandbreedte nodig hebt van een 4G/5G netwerk, maar dit is een stukje futureproofing.
13-02-2024, 20:58 door Anoniem
Als e-call niet meer werkt zie ik alleen maar voordelen :-)
En die "slimme" meters laten precies het probleem zien: Een "domme" meter kan tientallen jaren mee, maak het smart en je hebt een enorme berg e-waste doordat de wereld om het ding heen veranderd is (in dit voorbeeld het wegvallen van 2G en 3G).
14-02-2024, 07:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: E call is voor je eigen veiligheid als je een ongeluk krijt en bewusteloos ben dan kunnen ze je tenminste vinden.
Ik weet niet in wat voor complot theorieën sommigen hier geloven maar ik ben er blij mee.

Vind ik prima zolang er een schakelaar op het dashboard zit om dit in te schakelen. In een dichtbevolkt land als Nederland is deze optie meestal niet nodig. 112 is al gebeld door omstanders voordat jij er erg in hebt.
In de Franse Auvergne kan het een ander verhaal zijn maar daar is die schakelaar dan voor.

Wat een non-argument. Leest u geen nieuws? Een paar jaar geleden nog was er een oppas met kind in de auto van de weg geraakt. Ze hebben dagen met man en macht gezocht. Bleek op een druk klaverblad de berm in geschoten te zijn dus pal naast de snelweg en geen hond heeft het gezien of gemeld. Met een dergelijk systeem waren ze veel eerder gevonden en hadden mogelijk zelfs nog geleefd.

Verder zijn er in NL zat rijkswegen waar 's avonds laat nagenoeg niemand komt. Denk ook aan dorpjes en landweggetjes. Er zijn echt meer dan genoeg van dit soort locaties in NL.
14-02-2024, 07:47 door Anoniem
Door majortom: eCall? Gewoon de gezochte reden voort track & trace bedoelt de minister. De fabrikanten zorgen er zelf wel voor dat de auto connected blijft want ze willen maar al te graag die data commercieel kunnen misbruiken.
Zijn eCall en wat fabrikanten verder doen geen twee verschillende systemen? Voor zover mij bekend maakt eCall alleen contact bij een crash of als er op de noodknop gedrukt is, en niet met de fabrikant maar met 112. Dat zijn qua privacyimpact twee flink van elkaar verschillende dingen.
14-02-2024, 08:26 door Anoniem
Wie draait er op voor de kosten? De netwerkbeheerder en autofabrikant dus. Die hadden natuurlijk ook kunnen bedenken dat 2G/3G niet eeuwig zou blijven. Dan kan de minimale eis wel 2G/3G zijn geweest, maar enig doordenken zou je wel verwachten van een commerciële organisatie.
14-02-2024, 08:51 door Anoniem
Door -Peter-:
Door Anoniem:
Door Anoniem: E call is voor je eigen veiligheid als je een ongeluk krijt en bewusteloos ben dan kunnen ze je tenminste vinden.
Ik weet niet in wat voor complot theorieën sommigen hier geloven maar ik ben er blij mee.

Vind ik prima zolang er een schakelaar op het dashboard zit om dit in te schakelen. In een dichtbevolkt land als Nederland is deze optie meestal niet nodig. 112 is al gebeld door omstanders voordat jij er erg in hebt.

Jij woont en leeft waarschijnlijk alleen in de randstad. Daarbuiten zijn nog best wel plaatsen waar iemand van de weg kan raken en niemand die het ziet. Soms wordt de auto pas dagen later gevonden.

Peter

Beste Peter, ik woon niet in de randstad maar in het zuid-oosten. Zelfs Friesland is nog dichtbevolkt als je dat vergelijkt met grote delen van midden Frankrijk. Maar als jij dat schakelaartje graag aan hebt staan, prima. Dan is het jouw keuze!
14-02-2024, 09:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Sinds 31 maart 2018 moet eCall verplicht aanwezig zijn in nieuwe typen voertuigen, en momenteel zijn er in de EU miljoenen voertuigen uitgerust met het systeem. De regelgeving die hiervoor is opgesteld, vereist alleen 2G en 3G als mogelijke verbindingsopties.
Facepalm. 4G was al sinds pak 'm beet 2013 een ding. Zo rond 2015 hadden de meeste nieuwe telefoons al mogelijkheden om met 4G netwerken te verbinden, dus ik vind het onverklaarbaar hoe men in 2018 niet even vooruit kon denken, dat terwijl tegelijkertijd 2G toch al wel echt over zijn piek heen was. Het is alsof ze de standaard nu zouden updaten maar alleen naar 4G. En ja, ik begrijp best dat je voor een noodoproep niet de bandbreedte nodig hebt van een 4G/5G netwerk, maar dit is een stukje futureproofing.

Hoe lang is 4G nog een leven beschoren.
Gaan de huidige slimme meters die van 4G gebruik maken, hun levensduur nog uitzitten, of moeten die straks ook voortijdig vevangen en afgeschreven worden omdat het 4G-netwerk straks niet meer ondersteund wordt.

Regeren is vooruit zien.
Wie "regeert" er. De telco's? Niemand? De netbeheerder(s) in ieder geval niet.
14-02-2024, 09:50 door Anoniem
Door Anoniem:
In 2050 zijn alle auto's digitaal en elektrisch. Dus je kan je borst al nat gaan maken.

Prima. Ik wil helemaal geen auto. Ik heb een vervoersbehoefte; ik wil van a naar b op het moment dat ik dat bepaal, en dan ook nog een beetje efficient.
De enige manier waarop ik dat momenteel kan doen (dorp met weinig tot geen OV) is door het kopen van een auto, het afsluiten van een verzekering, het betalen van wegenbelasting, tanken/laden terwijl ik eigenlijk alleen maar die vervoersbehoefte heb. Al die andere onzin heb ik niet nodig.

Ik wacht op de tijd dat ik met mijn telefoon/rfid chip naar de eerste willekeurige auto kan afstappen, instappen, wegrijden en weer ergens parkeren. Op mijn terugreis pak ik de volgende auto en gaat het systeem weer andersom.

Als ik dan ook nog eens niet zelf hoef te rijden; nog mooier. Een soort prive taxi zonder dat er een sigaarrokende meneer op de voorstoel van die Mercedes zit.
14-02-2024, 09:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: E call is voor je eigen veiligheid als je een ongeluk krijt en bewusteloos ben dan kunnen ze je tenminste vinden.
Ik weet niet in wat voor complot theorieën sommigen hier geloven maar ik ben er blij mee.

Vind ik prima zolang er een schakelaar op het dashboard zit om dit in te schakelen. In een dichtbevolkt land als Nederland is deze optie meestal niet nodig. 112 is al gebeld door omstanders voordat jij er erg in hebt.
In de Franse Auvergne kan het een ander verhaal zijn maar daar is die schakelaar dan voor.

Enige tijd geleden is een auto van een drukke snelweg geraakt en zijn de twee inzittenden een week vermist geweest en helaas na een week dood terug gevonden. Ik zou er niet te hard op rekenen dat mensen uberhaubt iets zien gebeuren, laat staan de moeite nemen 112 te bellen. Om nog maar te zwijgen over alle verlaten weggetjes waar ik in het donker overheen rij waar geen mens in te bekennen.
Ook voor mij (andere anoniem) mag data systeem absoluut aan staan!
14-02-2024, 10:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Sinds 31 maart 2018 moet eCall verplicht aanwezig zijn in nieuwe typen voertuigen, en momenteel zijn er in de EU miljoenen voertuigen uitgerust met het systeem. De regelgeving die hiervoor is opgesteld, vereist alleen 2G en 3G als mogelijke verbindingsopties.
Facepalm. 4G was al sinds pak 'm beet 2013 een ding. Zo rond 2015 hadden de meeste nieuwe telefoons al mogelijkheden om met 4G netwerken te verbinden, dus ik vind het onverklaarbaar hoe men in 2018 niet even vooruit kon denken, dat terwijl tegelijkertijd 2G toch al wel echt over zijn piek heen was. Het is alsof ze de standaard nu zouden updaten maar alleen naar 4G. En ja, ik begrijp best dat je voor een noodoproep niet de bandbreedte nodig hebt van een 4G/5G netwerk, maar dit is een stukje futureproofing.

Hoe lang is 4G nog een leven beschoren.
Gaan de huidige slimme meters die van 4G gebruik maken, hun levensduur nog uitzitten, of moeten die straks ook voortijdig vevangen en afgeschreven worden omdat het 4G-netwerk straks niet meer ondersteund wordt.

Regeren is vooruit zien.
Wie "regeert" er. De telco's? Niemand? De netbeheerder(s) in ieder geval niet.

Helaas is het zo in OpCo land dat de overheid de regulerende factor is (OPTA) en de rest bepaald wordt door fabrikanten van telefoons (modems).

De gebruikte verbindingstechniek (UMTS, LTE, etc) is niet gebonden aan de frequentie dus kun je de single- en dualband prima opnieuw inzetten voor 4G/5G. Welke frequenties en frequentiebanden door welke OpCo gebruikt worden wordt bepaald tijdens n grote veiling door de overheid opgezet waar OpCo's kunnen bieden op frequenties en -bereiken.

Wat betreft de techniek is de OpCo eigenlijk meer afhankelijk van telefoonbouwers dan van wat anders. Zie bijvoorbeeld hoe Apple de hele wereld geforceerd heeft de nano-sim in gebruik te nemen. Apple wilde minder ruimte bezet in de kast door de simkaart, dus moest de hele wereld maar om naar n kleiner formaat. Wilde je dat niet als OpCo verbood Apple je iPhone te verkopen (meer dan 50% van je telefoonverkopen op dat moment) wat geen echte optie is voor n OpCo.

Kort door de bocht is het antwoord op je vraag dus: Fabrikanten. Zij bepalen welke technieken ondersteund worden in een telefoon en zo ook wat een OpCo aan techniek in het netwerk moet zetten om die dingen te ondersteunen.

Wel kan ik mij in dit geval voorstellen dat er ook een drive vanuit de OpCo zelf achter zit omdat 2G (en 3G eigenlijk ook al) verouderd zijn en beveiligingsissues kennen.
14-02-2024, 11:23 door Anoniem
Door Anoniem: Wel kan ik mij in dit geval voorstellen dat er ook een drive vanuit de OpCo zelf achter zit omdat 2G (en 3G eigenlijk ook al) verouderd zijn en beveiligingsissues kennen.

Nog los van het feit dat het in stand houden van de oude systemen geld kost. In principe wordt die apparatuur aangeschaft met een bepaalde levensduur, daarna is het economisch niet meer interessant. Die zendmasten (kasten) kosten maandelijks geld voor de locatie, het verbruik en onderhoud. Als je ziet dat een 2G zender minder en minder gebruikt wordt wordt het in stand houden er van relatief duurder, om maar te zwijgen dan apparatuur ook moeilijker te vinden wordt.
Vanuit voortgang kan ik me er dus wel enorm veel bij voorstellen dat je dit wil. Waarom fabrikanten van apparatuur er niet voor kiezen hun producten modulair te maken; ja, dat is dan weer een andere vraag. Een slimme meter zou misschien wel 20 jaar moeten meegaan, dan wil je dat de onderdelen die afhankelijk zijn externe techniek ook los te vervangen zijn, dus een losse 2G module die vervangen kan worden door een 5G module. Zoals dat in autos vaak wel het geval is.
14-02-2024, 12:06 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom fabrikanten van apparatuur er niet voor kiezen hun producten modulair te maken; ja, dat is dan weer een andere vraag. Een slimme meter zou misschien wel 20 jaar moeten meegaan, dan wil je dat de onderdelen die afhankelijk zijn externe techniek ook los te vervangen zijn, dus een losse 2G module die vervangen kan worden door een 5G module. Zoals dat in autos vaak wel het geval is.

Zo slim zijn de fabriklanten/netbeheerders van slimme meters helaas niet.
Lang leve IoT gebroddel.

En de burgers mogen het gelach betalen.
14-02-2024, 14:06 door Anoniem
Een slimme meter in de auto?
Zou ik dat ook moeten hebben in mijn auto uit 2015
14-02-2024, 15:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Mooi, snel dood laten gaan die anti-privacy bende. Snap ook niet waarom dit schapenvolk dit allemaal accepteert. De overheid is er voor ons en niet andersom. Bij mij komt er geen enkele auto in met die zooi. We worden al genoeg in de gaten gehouden en ik weiger om mee te werken aan mijn eigen digitale gevangenis. Het schapenvolk blijkbaar wel want nieuwe auto's,voorzien van al die track en trace shit gaan als warme broodjes over de toonbank. Nu ze ook steeds meer met AI gaan doen wordt het nog veel makkelijker om mensen 24x7 digitaal te kunnen volgen en dat allemaal met het excuus dat het voor ons bestwil is. De natte droom van menig dictator is uitgekomen en we doen het onszelf aan.
Ik kan je al vertellen dat die ontwikkelingen niet zijn tegen te houden, hoe hard je hier ook tekeer gaat en hoe hard je erover zeurt. Er worden nu al plannen uitgebroed om 2e hands brandstof auto's niet meer te laten repareren bij bepaalde cruciale mankementen, maar moet de auto meteen de schroothoop op via een sloopverplichting.

De reden: men wil zo snel mogelijk af van die brandstof auto's.Hier is de link:
https://autobahn.eu/artikel/508902/eu-gaat-tweedehands-brandstofautos-doelgericht-uitroeien

In 2050 zijn alle auto's digitaal en elektrisch. Dus je kan je borst al nat gaan maken.
Ach, in 2050 lig ik of onder de grond of kwijlend aan een infuus dood te gaan dus het zal mij dan verder jeuken. Het volk moet dan ook niet gaan klagen dat ze geen vrijheid meer hebben want die heeft de generatie voor hen volledig opgegeven voor een stukje gemak. Of, erger nog, de nieuwe generaties weten niet eens wat voor vrijheid wij gehad hebben en vinden het wellicht raar dat je in onze tijd zomaar de deur uit kon lopen en ergens naar toe kon gaan zonder dat je daar eerst goedkeuring voor hoefde te hebben. Dat je een willekeurige winkel binnen kon lopen en zomaar iets kon kopen zonder toestemming of uitleg waarvoor je je credits wilde gebruiken. Die generatie zal waarschijnlijk blij zijn om in niet zo'n chaos van ongereguleerde vrijheid te leven zoals wij dat nu (nog) kunnen. Maar goed dat wij er tegen die tijd niet meer zijn.
14-02-2024, 17:53 door Anoniem
Door Anoniem: Als fabrikanten nou een losse GSM modem/module gaan gebruiken kan deze modem vervangen worden voor een nieuw model.

En iedereen die de functie niet wil gebruiken kan de modem verwijderen.

Iedereen blij.

Behalve de fabrikant, want die wil meer verkopen, niet minder.
Die fabrikant zag het natuurlijk allang aankomen. Kassa.
15-02-2024, 09:18 door Anoniem
Door Anoniem: Behalve de fabrikant, want die wil meer verkopen, niet minder.
Die fabrikant zag het natuurlijk allang aankomen. Kassa.

Die hele eCall is de autofabrikanten door de strot geduwd hoor, zaten ze echt niet op te wachten. En dat ze de kosten verreken in de prijs is natuurlijk volkomen logisch, maar daar heb je de wetgeving dan aan te danken.

Dat fabrikanten nog een graantje proberen mee te pikken; dat was natuurlijk te verwachten. Allerlei leuke/handige functionaliteit gekoppeld aan die 4G kaart die toch al in de auto zit; zoals op afstand met een app bedienen, of zelfs hele WiFi hotspots met Internet toegang in de auto, het kan bij veel fabrikanten al.

Maar dat azijnpissen wat je nu zit te doen gaat al decennia lang zo; je had mensen moeten horen toen de autogordel verplicht werd.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.