Het einde van 2G en 3G zorgt ervoor dat een deel van de slimme meters en het eCall-systeem in auto's straks niet meer werken, zo laat demissionair minister Adriaansens van Economische Zaken weten. Volgens de bewindsvrouw moeten onder andere gebruikers in actie komen. "Doen zij dit niet, dan werkt hun apparatuur na de afschakeling van 2G niet meer. Dit is onder meer aan de orde voor een deel van de slimme meters. Een deel daarvan verzendt en ontvangt namelijk data via 2G (of 3G). Die slimme meters moeten worden aangepast."
2G en 3G worden ook gebruikt in het eCall-systeem van auto's, dat bij bij een ernstig ongeval ervoor zorgt dat er automatisch een oproep uitgaat naar 112. Sinds 31 maart 2018 moet eCall verplicht aanwezig zijn in nieuwe typen voertuigen, en momenteel zijn er in de EU miljoenen voertuigen uitgerust met het systeem. De regelgeving die hiervoor is opgesteld, vereist alleen 2G en 3G als mogelijke verbindingsopties.
"Dit betekent dat na de afschakeling van 2G en 3G netwerken, eCall systemen in vele voertuigen niet meer zullen functioneren", zo waarschuwt Adriaansens. De Europese Commissie (EC) en lidstaten zijn hier inmiddels mee bezig. Zo is de EU-regelgeving recentelijk aangepast om ervoor te zorgen dat nieuwe typen voertuigen de komende jaren met 4G- of 5G-systemen worden uitgerust. Daarnaast wordt onderzocht welke aanpak het beste past bij voertuigen waarvan het eCall-systeem nog van 2G of 3G gebruikmaakt en die na de uitfasering van deze netwerken niet meer kunnen functioneren (pdf).
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.