image

ING hoeft slachtoffer bankhelpdeskfraude geen 11.000 euro te vergoeden

donderdag 22 februari 2024, 14:12 door Redactie, 28 reacties

ING hoeft een klant die slachtoffer van bankhelpdeskfraude werd, en daarbij door drie verschillende 'banken' werd gebeld, geen 11.000 euro te vergoeden. Dat heeft het financiële klachteninstituut Kifid bepaald. De fraude deed zich vorig jaar op Valentijnsdag voor. Die middag wordt de klant, die een rekening bij ING en ABN Amro heeft, vanaf een 06-nummer gebeld door iemand die zich voordoet als ING-medewerker.

In werkelijkheid gaat het om een oplichter die stelt dat er is gefraudeerd met de rekening van de klant. De zogenaamde bankmedewerker zegt dat de klant snel zal worden teruggebeld en stuurt haar vanaf een hotmail.com-adres een e-mail met link. De klant zegt niet op de link te hebben geklikt. Een aantal minuten later wordt de klant vanaf een ander 06-nummer gebeld door iemand die zich voordoet als medewerker van ABN Amro. De klant vraagt waarom ze eerst door ING wordt gebeld en vervolgens door ABN Amro. De oplichter laat haar weten dat de banken samenwerken als het om fraude gaat.

De klant wordt ook nog gebeld door iemand die zich voordoet als Rabobank-medewerker. Deze oplichter stelt dat de klant net contact had met de Rabobank. Daarop laat de klant weten dat ze 'niks' met de Rabobank heeft. Vervolgens zegt de oplichter dat hij dan waarschijnlijk met haar man heeft gesproken. De klant reageert daarop verontwaardigd, omdat haar man vijf jaar geleden is overleden. De oplichter verbreekt daarna de verbinding.

vanaf 14 februari tot en met 22 februari heeft de klant met diverse mensen van banken meerdere keren per dag telefonisch contact. Tijdens het bellen ziet ze daarbij het logo van ABN op haar telefoon. Eén van de oplichters weet de klant op 15 februari zover te krijgen om het programma AnyDesk op haar tablet te installeren, waarmee hij op afstand met het apparaat kan meekijken. Terwijl de oplichter meekijkt voert de klant haar beveiligingscodes van ABN en ING op haar iPad in. Tevens maakt ze op verzoek van de oplichter meerdere bedragen van haar ABN-rekening over naar haar betaalrekening.

Limietverhoging en blokkade

De oplichter vraagt de klant ook haar bankpassen door te knippen, die daarna door een 'koerier' worden opgehaald. Op 15, 17 en 18 februari wordt de limiet van haar bankpas verhoogd. De klant ziet hoe de 'bankmedewerker' deze limietverhoging doorvoert op haar iPad. Op 17 februari blokkeert ING haar betaalrekening en stuurt een telefonisch oproepbericht waarin ze wordt gevraagd de bank te bellen.

De klant belt de bank en vraagt waarom haar rekening is geblokkeerd. Ze laat daarbij weten dat ze de bijschrijvingen zelf heeft gedaan. Op basis van het gesprek besluit ING de bankrekening niet vrij te geven, omdat de bank twijfels heeft over oplichting van de klant door middel van spoofing. Een uur later belt de klant ING opnieuw met het verzoek waarom haar rekening nog niet is gedeblokkeerd.

Tijdens dat telefoongesprek heeft de bank de klant laten weten dat er mogelijk sprake is van oplichting en legt uit wat spoofing inhoudt. Wederom vraagt ING of daarvan geen sprake is. De klant laat daarop weten dat daar bij haar geen sprake van is. De medewerker heeft hierop gezegd dat als later mocht blijken dat er toch sprake is van spoofing, de bank niets meer voor haar kon doen. De bank heeft hierna de rekening gedeblokkeerd. Daarbij stelt ING dat de klant een overtuigend verhaal had. Bankhelpdeskfraudeurs geven slachtoffers vaak scripts mee om ervoor te zorgen dat de bank een geblokkeerde rekening weer deblokkeert.

Schade

Uiteindelijk wordt er 13.000 euro van de rekening van de klant gestolen. ING besluit alleen de 1850 euro te vergoeden die voor de eerste limietverhoging is buitgemaakt. De rest wil de bank niet vergoeden. ING stelt dat het coulancekader voor spoofingslachtoffers niet van toepassing is, omdat de klant is opgelicht door iemand die zich voordeed als ABN-medewerker. Dat het eerste gesprek plaatsvond door een zogenaamde ING-medewerker doet daar niets aan af volgens de bank.

Zowel ING als het Kifid vinden dat de klant met haar optreden grof nalatig heeft gehandeld. Iets wat de klant niet weerspreekt. Daarnaast heeft de bank haar zorgplicht niet geschonden, zo stelt het klachteninstituut verder. De vordering van de klant wordt dan ook afgewezen. Voor deze poging is er twee keer eerder geprobeerd om de klant op te lichten. Destijds mislukte dat omdat ze op tijd werd gewaarschuwd. Omdat ze zich niet meer veilig voelt is de klant inmiddels verhuisd en krijgt ze een nieuw telefoonnummer (pdf).

Reacties (28)
22-02-2024, 14:28 door Erik van Straten - Bijgewerkt: 22-02-2024, 15:17
Kifid en ING willen niet begrijpen dat slachtoffers van oplichting volledig in de greep van oplichters kunnen zijn en daarom tegen zichzelf moeten worden beschermd.

Indien je via de telefoon verschillende mensen tegenstrijdige dingen hoort zeggen, wie spreekt er dan de waarheid?

Natuurlijk, als je emotieloos logisch nadenkt, vertrouw je degene naar wie jijzelf hebt gebeld. Maar als je in paniek bent en daardoor niet helder meer denkt, en de oplichters een betrouwbaarder klinkend verhaal hebben dan de échte bankmedewerker, wie vertrouw je dan? Daarbij, hoe méér oplichters al contact met jou hebben opgenomen, hoe verwarrender de situatie kan zijn - hoe weet je dat elk van hen een oplichter is? (Nogmaals, je bent in paniek en denkt niet helder meer na).

Zijn alle ING-medewerkers (die telefonische ondersteuning leveren) voldoende opgeleid om in dit soort situaties de juiste dingen te zeggen? Heeft ING een protocol om klanten, die zich mogelijk in een wurggreep van uitgekookte oplichters bevinden, door te verbinden met een deskundige?

Alternatief: indien ING van het slachtoffer had geëist dat zij, om haar rekening te deblokkeren, naar een ING- filiaal (een impliciet betrouwbare locatie) in haar buurt was gekomen (voor zover zo'n filiaal nog te vinden is op een redelijke afstand), had een deskundige haar daar, face to face, uit kunnen leggen wat er gebeurd is en haar zo uit haar "droom" (eerder nachtmerrie) kunnen bevrijden.

Maar nee, bank zijn moet zo goedkoop mogelijk - over de ruggen van kwetsbare klanten (zie ook https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/artikel/5432539/hoeveel-winst-heeft-ing-gemaakt-2023-73-miljard-verdubbeld).

Zie ook mijn uitgebreide argumenten van eerder vandaag in https://security.nl/posting/830596.
22-02-2024, 14:35 door Anoniem
Banken moeten politie agentje spelen van de overheid tegen witwas en terrorisme...
Maar het lijkt dat wanneer het ten behoeve van hun klant is, het ineens een probleem is?

Ik kan me dit niet voorstellen.
Wanneer ik een paar euro overmaak naar mijn prepaid credit card in duitsland of noorwegen, dan wordt mijn rekening geblokkeerd

Bovendien doen banken niet wat ze zeggen...
Ze roepen elke keer 'wij gaan u niet contacteren, geef nooit uw gegevens'..
Maar ik ben wel mooi door 3 verschillende banken gebeld ivm terrorisme... Dus ze bellen WEL... Dus hoe leg je dat dan uit aan oudjes die nog net hun eigen financien doen?
Ze bellen nooit, maar alleen als ze wel bellen, dan is het echt? Hoe kunnen mensen die GEDWONGEN zijn om naar internet bankieren te verhuizen (immers, alle kantoren moesten dicht, want dat kost personeel en kantoorruimte = duur, dus opdoeken) daar nu slachtoffer van worden zonder enig vangnet?

Vroeger vond ik het dom dat mensen erin trapten... maar ik ben opgegroeid met internet, en heb vanaf het begin de kant van het kwaad gekozen (het ligt aan de firewall, later red teams), dus ik weet hoe het werkt. Maar hele stammen mensen van 55-100 hebben nooit geleerd om te gaan met internet... Zij zijn door de linda, de kampioen, de televisier en de bridgeclub verteld dat het een happy place is met unicorns en gratis kaartspel software... terwijl internet de smerigste, de meest brutal brandgangetjes in de verschrikkelijste achterstandswijken van de VS, China, Duitsland en Nederland is. Niet een plek waar je zonder enige bescherming op moet willen vertoeven... terwijl we kinderen nu nog steeds vertellen dat ze hun hele hebben en houden erop moeten kwakken... Van gezicht, soms zelfs geheel lichaam tot financien.. en het begint met school al. of met ouders die te lui zijn om hun kinderen zelf op te voeden en hun kind maar achter de ipad zetten, want dan hoeven ze geen ouder te spelen...

Mensen moeten beschermd worden, dus honderden euro's boete voor het rijden met 103km/h op een weg waar je 's avonds (wanneer het zicht minder is) 130 mag rijden... maar niemand beschermd de nederlander tegen monsters als fecesbook, apple human centipedes en andere draken... niemand lijkt te snappen hoe erg internet is... iedereen lijkt maar te willen kijken naar poezen, husky of eekhoorn filmpjes...
22-02-2024, 14:41 door Anoniem
Door Erik van Straten: Kifid en ING wilien niet begrijpen dat slachtoffers van oplichting volledig in de greep van oplichters zijn en daardoor tegen zichzelf moeten worden beschermd.
Zoals altijd wordt er bij de verkeerde partij gelobbied: jullie moeten niet bij de banken zijn, maar bij de Regering.
Die moet wetten maken om de mensen te beschermen.
22-02-2024, 15:04 door Anoniem
Groot gelijk. Niet een ander (bank, klanten van die bank) voor je eigen domheid op laten draaien.
Hoe kun je zo stom zijn om anydesk te installeren?
22-02-2024, 15:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Erik van Straten: Kifid en ING wilien niet begrijpen dat slachtoffers van oplichting volledig in de greep van oplichters zijn en daardoor tegen zichzelf moeten worden beschermd.
Zoals altijd wordt er bij de verkeerde partij gelobbied: jullie moeten niet bij de banken zijn, maar bij de Regering.
Die moet wetten maken om de mensen te beschermen.
Er bestaan geen wetten tegen domheid.
22-02-2024, 15:53 door Anoniem
Door Anoniem: Groot gelijk. Niet een ander (bank, klanten van die bank) voor je eigen domheid op laten draaien.
Hoe kun je zo stom zijn om anydesk te installeren?

Ja, maar die vriendelijke behulpzame man drong daar op aan. Anders kon hij me niet helpen.
:-)

Iemand die geen enkele affiniteit met computers, software, oid heeft, zal dat klakkeloos doen.
Dat die persoon daarbij geen fouten maakt, is eerder opvallender. Blijkbaar zijn die oplichters goede trainers en helpdeskers.

"Hoe kun je zo stom zijn om anydesk te installeren" is duidelijk een reactie van een Iter die geen affiniteit met "domme" gebruikers heeft.
Kom eens achter je scherm vandaan en loop eens wat vaker rond tussen het gepeupel. Dan gaan je ogen wel open.
22-02-2024, 16:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Groot gelijk. Niet een ander (bank, klanten van die bank) voor je eigen domheid op laten draaien.
Hoe kun je zo stom zijn om anydesk te installeren?

Ja, maar die vriendelijke behulpzame man drong daar op aan. Anders kon hij me niet helpen.
:-)

Iemand die geen enkele affiniteit met computers, software, oid heeft, zal dat klakkeloos doen.
Dat die persoon daarbij geen fouten maakt, is eerder opvallender. Blijkbaar zijn die oplichters goede trainers en helpdeskers.

"Hoe kun je zo stom zijn om anydesk te installeren" is duidelijk een reactie van een Iter die geen affiniteit met "domme" gebruikers heeft.
Kom eens achter je scherm vandaan en loop eens wat vaker rond tussen het gepeupel. Dan gaan je ogen wel open.
Jouw mentaliteit over gepeupel is ook niet de beste.
22-02-2024, 16:20 door Erik van Straten
Door Anoniem:
Door Erik van Straten: Kifid en ING wilien niet begrijpen dat slachtoffers van oplichting volledig in de greep van oplichters zijn en daardoor tegen zichzelf moeten worden beschermd.
Zoals altijd wordt er bij de verkeerde partij gelobbied: jullie moeten niet bij de banken zijn, maar bij de Regering. Die moet wetten maken om de mensen te beschermen.
Dat heeft die overheid gedaan (toegegeven, daar "grof nalatig" in opnemen was onverstandig, want daarmee zijn "rechters" aan de haal gegaan).

Zie (bijv. helemaal onderin als je het te lang vindt) https://security.nl/posting/830596, daaruit:
De Europese wet zegt namelijk dat je in geval van fraude zonder medeplichtigheid van het slachtoffer, verplicht moet worden terugbetaald.
22-02-2024, 16:23 door Anoniem
@Vandaag, 14:28 door Erik van Straten

Mensen zijn geneigd het eerste dat ze horen te vertrouwen en zien als de waarheid. Er is dan irrationeel veel bewijs nodig om daarvoor gevoelige mensen vanaf te brengen. Met rationaliteit heeft dat weinig te maken, de manier waarop mensen denken is gebaseerd op gevoel.

Dit zie je ook bij de hordes mensen die hun stem bepalen op grond van berichten op social media. Vaak klinklare, maar wel overtuigende, onzin. Ineens gingen met name lager opgeleiden op Wilders stemmen, want die deed iets tegen de gevestigde orde die ons probeert beet te nemen. Het is erg bevredigend om daarin mee te gaan. Er is ook een gebrek aan weerwoord op social media, waardoor informatie en andere meningen geen kans krijgen, in plaats daarvan wordt veel van hetzelfde voorgeschoteld.

Ik vind dat de jeugd al vanaf groep 7 les zou moeten krijgen in de werking van het brein en hoe ze kunnen redeneren en denken. Dat helpt in ieder geval om helder te redeneren.

Vanaf de middelbare school zou ook aandacht moeten worden besteed aan redeneren en met name hoe drogredeneringen te herkennen zijn. Maatschappijleer zou weer een verplicht vak moeten worden waarin staatsinrichting wordt behandeld. Ongeacht het niveau van de opleiding.
22-02-2024, 16:29 door Anoniem
Door Erik van Straten:
Door Anoniem:
Door Erik van Straten: Kifid en ING wilien niet begrijpen dat slachtoffers van oplichting volledig in de greep van oplichters zijn en daardoor tegen zichzelf moeten worden beschermd.
Zoals altijd wordt er bij de verkeerde partij gelobbied: jullie moeten niet bij de banken zijn, maar bij de Regering. Die moet wetten maken om de mensen te beschermen.
Dat heeft die overheid gedaan (toegegeven, daar "grof nalatig" in opnemen was onverstandig, want daarmee zijn "rechters" aan de haal gegaan).

Zie (bijv. helemaal onderin als je het te lang vindt) https://security.nl/posting/830596, daaruit:
De Europese wet zegt namelijk dat je in geval van fraude zonder medeplichtigheid van het slachtoffer, verplicht moet worden terugbetaald.
Als jij zo dom bent om te denken, dat als iemand TeamViewer, anydesk enz zelf installeert dan niet medeplichtig is, ja, dan weet ik het ook niet meer.
22-02-2024, 16:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Erik van Straten: Kifid en ING wilien niet begrijpen dat slachtoffers van oplichting volledig in de greep van oplichters zijn en daardoor tegen zichzelf moeten worden beschermd.
Zoals altijd wordt er bij de verkeerde partij gelobbied: jullie moeten niet bij de banken zijn, maar bij de Regering.
Die moet wetten maken om de mensen te beschermen.
Er bestaan geen wetten tegen domheid.
Er bestaan juist wel wetten tegen domheid
als de consequentie daarvan maar ernstig genoeg is:
denk bijvoorbeeld aan het verbod om auto te rijden
als je geen rijbewijs hebt.
22-02-2024, 16:43 door Anoniem
Hoe goed ik het ook vind dat mensen eigen verantwoordelijkheid moeten nemen voor het eigen gedrag (in dit geval is het duidelijk dat de schade veroorzaakt is door grof nalatig gedrag van deze gebruiker) vraag ik me wel af of dit niet eigenlijk iemand is die simpelweg niet meer handelingsbekwaam is en eigenlijk in een verzorgingstehuis met een bewindvoerder moet wonen: het is soms schrijnend hoe oudere mensen congnitief een stuk slechter zijn dan veel mensen denken en daarom dit soort gedrag vertonen.
22-02-2024, 16:47 door Anoniem
Er bestaan geen wetten tegen domheid.
Kun je je mij vertellen wat domheid precies is, jij vind je zelf in ieder geval slim maar blijkbaar toch niet slim
genoeg om te weten hoe dit precies werkt en waarom het werkt bij de meeste mensen.

https://www.cio.com/article/193614/ons-brein-houdt-ons-voor-de-gek-en-dus-is-iedereen-te-hacken.html
22-02-2024, 17:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Er bestaan geen wetten tegen domheid.
Kun je je mij vertellen wat domheid precies is, jij vind je zelf in ieder geval slim maar blijkbaar toch niet slim
genoeg om te weten hoe dit precies werkt en waarom het werkt bij de meeste mensen.

https://www.cio.com/article/193614/ons-brein-houdt-ons-voor-de-gek-en-dus-is-iedereen-te-hacken.html

Het komt er dus eigenlijk op neer dat niemand verantwoordelijk gehouden kan worden voor zijn daden.
Maar iemand anders verantwoordelijk houden voor jouw daden kan ook niet.
Lastig hoor, het menselijk brein.
22-02-2024, 17:37 door Anoniem
Door Anoniem: Banken moeten politie agentje spelen van de overheid tegen witwas en terrorisme...
Maar het lijkt dat wanneer het ten behoeve van hun klant is, het ineens een probleem is?

Ik kan me dit niet voorstellen.
Wanneer ik een paar euro overmaak naar mijn prepaid credit card in duitsland of noorwegen, dan wordt mijn rekening geblokkeerd

Bovendien doen banken niet wat ze zeggen...
Ze roepen elke keer 'wij gaan u niet contacteren, geef nooit uw gegevens'..
Maar ik ben wel mooi door 3 verschillende banken gebeld ivm terrorisme... Dus ze bellen WEL... Dus hoe leg je dat dan uit aan oudjes die nog net hun eigen financien doen?
Ze bellen nooit, maar alleen als ze wel bellen, dan is het echt? Hoe kunnen mensen die GEDWONGEN zijn om naar internet bankieren te verhuizen (immers, alle kantoren moesten dicht, want dat kost personeel en kantoorruimte = duur, dus opdoeken) daar nu slachtoffer van worden zonder enig vangnet?

Vroeger vond ik het dom dat mensen erin trapten... maar ik ben opgegroeid met internet, en heb vanaf het begin de kant van het kwaad gekozen (het ligt aan de firewall, later red teams), dus ik weet hoe het werkt. Maar hele stammen mensen van 55-100 hebben nooit geleerd om te gaan met internet... Zij zijn door de linda, de kampioen, de televisier en de bridgeclub verteld dat het een happy place is met unicorns en gratis kaartspel software... terwijl internet de smerigste, de meest brutal brandgangetjes in de verschrikkelijste achterstandswijken van de VS, China, Duitsland en Nederland is. Niet een plek waar je zonder enige bescherming op moet willen vertoeven... terwijl we kinderen nu nog steeds vertellen dat ze hun hele hebben en houden erop moeten kwakken... Van gezicht, soms zelfs geheel lichaam tot financien.. en het begint met school al. of met ouders die te lui zijn om hun kinderen zelf op te voeden en hun kind maar achter de ipad zetten, want dan hoeven ze geen ouder te spelen...

Mensen moeten beschermd worden, dus honderden euro's boete voor het rijden met 103km/h op een weg waar je 's avonds (wanneer het zicht minder is) 130 mag rijden... maar niemand beschermd de nederlander tegen monsters als fecesbook, apple human centipedes en andere draken... niemand lijkt te snappen hoe erg internet is... iedereen lijkt maar te willen kijken naar poezen, husky of eekhoorn filmpjes...
Je wordt nooit beboet omdat je 103 rijdt op een 100km weg. Het is de rest snelheid na de wettelijk correctie, je hebt dus 110 of zoiets gereden, maar het staat zo goed, dat geklaag.
22-02-2024, 17:52 door Erik van Straten
Door Anoniem: Als jij zo dom bent om te denken, dat als iemand TeamViewer, anydesk enz zelf installeert dan niet medeplichtig is, ja, dan weet ik het ook niet meer.
Als jij zo dom bent om te denken dat jij niet door een goede illusionist, zoals Victor Mids, notabene voor jouw ogen, misleid kunt worden, ja, dan weet ik het ook niet meer.

Ik vermoed dat degenen die denken zelf nooit in dit soort oplichting te zullen trappen, op dat punt juist grotere risico's lopen dan degenen die inzien dat zij uiteindelijk gewoon een mens zijn - dat, door allerlei (vaak nare) omstandigheden, extra kwetsbaar kan zijn (of blijven).

Door Anoniem: Het komt er dus eigenlijk op neer dat niemand verantwoordelijk gehouden kan worden voor zijn daden.
Jawel, maar met uitzonderingen op die regel. Waarbij die uitzonderingen gebaseerd zijn op te verwachten menselijk gedrag - dat flink kan verschillen afhankelijk van allerlei factoren. De kunst is het herkennen en vervolgens nemen van tijdelijke en effectieve maatregelen (totdat het slachtoffer weer "bij zinnen" is), zoals ik in mijn bovenste reactie schreef. De effecten van alcohol en bijv. lachgas zijn immers ook maar tijdelijk.

En dat is allesbehalve nieuws: de meeste oplichtingstrucs zijn gewoon bekend. Ik herhaal uit https://security.nl/posting/828264:
Uit https://www.maxmeldpunt.nl/oplichting/abn-amro-vergoedt-toch-schade-door-helpdesk-oplichting/ (vr 14 jan 2022):
[...]
NIEUW BELEID BANK
Na een brandbrief van GIBO aan de Raad van Bestuur van ABN AMRO heeft de bank een ander standpunt ingenomen. “Als je ziet hoe gewiekst de fraudeurs te werk gaan, en dat mensen in een tunnel terechtkomen, waarbij mensen nog steeds geloven de bank aan de telefoon te hebben, dan snap je het. We zijn dus inderdaad tot omkeer gekomen. We gaan deze vorm van fraude compenseren en ook met terugwerkende kracht.” zegt directeur betaalrekeningen particulieren ABN AMRO, Hans Reus in Meldpunt
[...]
22-02-2024, 19:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Groot gelijk. Niet een ander (bank, klanten van die bank) voor je eigen domheid op laten draaien.
Hoe kun je zo stom zijn om anydesk te installeren?

Ja, maar die vriendelijke behulpzame man drong daar op aan. Anders kon hij me niet helpen.
:-)

Iemand die geen enkele affiniteit met computers, software, oid heeft, zal dat klakkeloos doen.
Dat die persoon daarbij geen fouten maakt, is eerder opvallender. Blijkbaar zijn die oplichters goede trainers en helpdeskers.

"Hoe kun je zo stom zijn om anydesk te installeren" is duidelijk een reactie van een Iter die geen affiniteit met "domme" gebruikers heeft.
Kom eens achter je scherm vandaan en loop eens wat vaker rond tussen het gepeupel. Dan gaan je ogen wel open.
Jouw mentaliteit over gepeupel is ook niet de beste.

Ik was me in de mentaliteit van de eerdere reaguuder aan het verplaatsen. Als hij zo neerbuigend kan zijn over het slachtoffer, dan zal het niet beter gesteld zijn met zijn beeld van de gemiddelde gebruiker.

Sarcasme is blijkbaar niet aan iedereen besteed.
22-02-2024, 20:20 door Anoniem
Door Erik van Straten:
En dat is allesbehalve nieuws: de meeste oplichtingstrucs zijn gewoon bekend
Ik ben slim!
Ik trap niet in oplichtingstrucs die ik ken. Alleen maar in trucs die ik niet ken. Gelukkig ben ik nog nooit door een oplichter met een onbekende oplichtingstruc gebeld.
22-02-2024, 22:17 door Anoniem
wat ik nu zo typisch vind is al die security minded mensen hierboven die mensen maar dom vinden dat ze er in stinken ofzo, snappen jullie niet dat security over mensen gaat? je moet er juist rekening mee houden dat eem mens zwak kan zijn een vergissing kan maken en complexe systemen misschien niet zo goed begrijpen. maar nee hoor, we geven 'de mensen' maar de schuld van het falen van fatsoenlijke dienst en service met security die daadwerkelijk werkt en geschikt is voor MENSEN. tsss stelletje systeem denkers, jullie tijd komt nog wel maar dan ben je waarschijnlijk te DOM om dat dan te beseffen!
23-02-2024, 08:01 door Anoniem
Ik ben slim!
Begrijp je waarom het voor "dommen” mensen gemakkelijker is om met “slimme “ samen te werken
dan “slimme” met “domme”.
23-02-2024, 09:03 door Anoniem
De banken bedoelen eigenlijk: "Wij zouden nooit zulke service geven dat we klanten actief zouden helpen, dus als mensen dat nou gewoon onthouden, dan kunnen ze ook nooit nat gaan."

Ik vind in dit geval wel dat de bank actief gewezen heeft op de mogelijkheid dat er een oplichting gaande is. Als je dan hardnekkig stelt dat er geen sprake van is, dan kan ik niet anders dan ING gelijk geven.
23-02-2024, 10:10 door Bitje-scheef
Mensen zijn geneigd het eerste dat ze horen te vertrouwen en zien als de waarheid. Er is dan irrationeel veel bewijs nodig om daarvoor gevoelige mensen vanaf te brengen. Met rationaliteit heeft dat weinig te maken, de manier waarop mensen denken is gebaseerd op gevoel.

Dit zie je ook bij de hordes mensen die hun stem bepalen op grond van berichten op social media. Vaak klinklare, maar wel overtuigende, onzin. Ineens gingen met name lager opgeleiden op Wilders stemmen, want die deed iets tegen de gevestigde orde die ons probeert beet te nemen. Het is erg bevredigend om daarin mee te gaan. Er is ook een gebrek aan weerwoord op social media, waardoor informatie en andere meningen geen kans krijgen, in plaats daarvan wordt veel van hetzelfde voorgeschoteld.

Ik vind dat de jeugd al vanaf groep 7 les zou moeten krijgen in de werking van het brein en hoe ze kunnen redeneren en denken. Dat helpt in ieder geval om helder te redeneren.

Ben bang dat ik je hierin gelijk moet geven. Tegen de overheid zijn is altijd een goede instelling geweest voor veel mensen.
Het verhaal van Tante Toos is altijd goed voor medestanders op een verjaardagsfeest (zonder de echte feiten te kennen).

Scholen zouden inderdaad ook 'levenslessen' kunnen integreren in de lesstof. Wat vroeger door ouders werd doorgegeven, is vandaag de dag wat minder, want iedereen is druk.
23-02-2024, 11:39 door Anoniem
Door Anoniem:Bovendien doen banken niet wat ze zeggen...
Ze roepen elke keer 'wij gaan u niet contacteren, geef nooit uw gegevens'..
Maar ik ben wel mooi door 3 verschillende banken gebeld ivm terrorisme... Dus ze bellen WEL... Dus hoe leg je dat dan uit aan oudjes die nog net hun eigen financien doen?
Ze bellen nooit, maar alleen als ze wel bellen, dan is het echt?

Ja banken bellen. Maar er staat niet 'we bellen nooit'. Er staat 'als we bellen, vragen we u nooit om uw pincode of om betalingen te doen'. Dus je argument gaat niet op.

Door Anoniem:
Mensen moeten beschermd worden, dus honderden euro's boete voor het rijden met 103km/h op een weg waar je 's avonds (wanneer het zicht minder is) 130 mag rijden... maar niemand beschermd de nederlander tegen monsters als fecesbook, apple human centipedes en andere draken... niemand lijkt te snappen hoe erg internet is... iedereen lijkt maar te willen kijken naar poezen, husky of eekhoorn filmpjes...

Ook dit argument gaat niet op. Allereerst wordt je pas beboet vanaf 104 km/h en ook dan is de boete maar EUR 26 (aangenomen dat je op de snelweg rijdt, zo niet dan is 104 rijden sowieso te hard). En als je voor de wet 104, dan ben je eigenlijk nog veel sneller onderweg. Van de gemeten snelheid is de correctie namelijk reeds afgetrokken (ca 3-4 km/h), en je rijdt sowieso altijd langzamer dan wat op je snelheidsmeter wordt aangegeven (ook meestal 3 km/h verschil). Als je dus met 104 wordt geflitst, dan wordt je geflitst terwijl je dus minimaal 110 km/h op de teller hebt staan. Dan moet je volgens mij niet raar opkijken als er dan een boete op de mat ligt.

Stel voor je dat jij je iets beter inleest voordat je zo boos wordt. Beter voor je bloeddruk ook. Valt allemaal namelijk best mee.
23-02-2024, 13:45 door Anoniem
Zoals gewoonlijk weer de standaard reacties dat banken zo slecht zijn.

Maar niemand die reageert op het volgende:
De klant belt de bank en vraagt waarom haar rekening is geblokkeerd. Ze laat daarbij weten dat ze de bijschrijvingen zelf heeft gedaan. Op basis van het gesprek besluit ING de bankrekening niet vrij te geven, omdat de bank twijfels heeft over oplichting van de klant door middel van spoofing. Een uur later belt de klant ING opnieuw met het verzoek waarom haar rekening nog niet is gedeblokkeerd.

Tijdens dat telefoongesprek heeft de bank de klant laten weten dat er mogelijk sprake is van oplichting en legt uit wat spoofing inhoudt. Wederom vraagt ING of daarvan geen sprake is. De klant laat daarop weten dat daar bij haar geen sprake van is.

Hoeveel meer kun je nog van een bank verwachten? Wat extra hadden ze nog kunnen doen?

Is er volgens jullie dan geen enkele grens waarbij een bank niet hoeft te vergoeden?
Als je dat echt wil..., dat er geen enkele situatie meer is waarbij een bank niet hoeft te vergoeden, dan is dat een vrijbrief voor fraude.
23-02-2024, 15:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Erik van Straten: Kifid en ING wilien niet begrijpen dat slachtoffers van oplichting volledig in de greep van oplichters zijn en daardoor tegen zichzelf moeten worden beschermd.
Zoals altijd wordt er bij de verkeerde partij gelobbied: jullie moeten niet bij de banken zijn, maar bij de Regering.
Die moet wetten maken om de mensen te beschermen.
Er bestaan geen wetten tegen domheid.

You can try to make something foolproof, but there's always a bigger fool.... ;)
23-02-2024, 18:47 door Erik van Straten
Door Anoniem: Zoals gewoonlijk weer de standaard reacties dat banken zo slecht zijn.
Zoals gewoonlijk weer de standaard reacties (vanzelfsprekend anoniem) dat veel bankklanten dom zijn.

Door Anoniem: Maar niemand die reageert op het volgende:
De klant belt de bank en vraagt waarom haar rekening is geblokkeerd. Ze laat daarbij weten dat ze de bijschrijvingen zelf heeft gedaan. Op basis van het gesprek besluit ING de bankrekening niet vrij te geven, omdat de bank twijfels heeft over oplichting van de klant door middel van spoofing. Een uur later belt de klant ING opnieuw met het verzoek waarom haar rekening nog niet is gedeblokkeerd.

Tijdens dat telefoongesprek heeft de bank de klant laten weten dat er mogelijk sprake is van oplichting en legt uit wat spoofing inhoudt. Wederom vraagt ING of daarvan geen sprake is. De klant laat daarop weten dat daar bij haar geen sprake van is.
Hoeveel meer kun je nog van een bank verwachten? Wat extra hadden ze nog kunnen doen?
Hoeveel meer kun je nog van anoniemen verwachten? Wat extra hadden ze nog kunnen doen?

Gewoon beginnen met lezen van alle reacties voordat je leugens zoals "Maar niemand die reageert op het volgende" verspreidt. En als je het niet eens bent met de gegeven argumenten, daarop reageren met steekhoudende argumenten, waar fatsoenlijke discussies op gebaseerd zijn.

Notabene de eeste regel uit notabene de eerste reactie (https://security.nl/posting/830696) luidt:
Door Erik van Straten: Kifid en ING willen niet begrijpen dat slachtoffers van oplichting volledig in de greep van oplichters kunnen zijn en daarom tegen zichzelf moeten worden beschermd.

Tip: https://www.pearle.nl/acties/zorgvergoeding (een conculega mag natuurlijk ook).
23-02-2024, 19:30 door Anoniem
Door Erik van Straten:
Door Anoniem: Zoals gewoonlijk weer de standaard reacties dat banken zo slecht zijn.
Zoals gewoonlijk weer de standaard reacties (vanzelfsprekend anoniem) dat veel bankklanten dom zijn.

Door Anoniem: Maar niemand die reageert op het volgende:
De klant belt de bank en vraagt waarom haar rekening is geblokkeerd. Ze laat daarbij weten dat ze de bijschrijvingen zelf heeft gedaan. Op basis van het gesprek besluit ING de bankrekening niet vrij te geven, omdat de bank twijfels heeft over oplichting van de klant door middel van spoofing. Een uur later belt de klant ING opnieuw met het verzoek waarom haar rekening nog niet is gedeblokkeerd.

Tijdens dat telefoongesprek heeft de bank de klant laten weten dat er mogelijk sprake is van oplichting en legt uit wat spoofing inhoudt. Wederom vraagt ING of daarvan geen sprake is. De klant laat daarop weten dat daar bij haar geen sprake van is.
Hoeveel meer kun je nog van een bank verwachten? Wat extra hadden ze nog kunnen doen?
Hoeveel meer kun je nog van anoniemen verwachten? Wat extra hadden ze nog kunnen doen?

Gewoon beginnen met lezen van alle reacties voordat je leugens zoals "Maar niemand die reageert op het volgende" verspreidt. En als je het niet eens bent met de gegeven argumenten, daarop reageren met steekhoudende argumenten, waar fatsoenlijke discussies op gebaseerd zijn.

Notabene de eeste regel uit notabene de eerste reactie (https://security.nl/posting/830696) luidt:
Door Erik van Straten: Kifid en ING willen niet begrijpen dat slachtoffers van oplichting volledig in de greep van oplichters kunnen zijn en daarom tegen zichzelf moeten worden beschermd.
We weten niet de details van het gesprek tussen de bank en klant. Misschien is de bankbediende wel gefopt door de klant, net zoals de klant gefopt is door de 'ING-medewerker'.
24-02-2024, 23:07 door Erik van Straten
Door Anoniem:
Door Erik van Straten: Notabene de eeste regel uit notabene de eerste reactie (https://security.nl/posting/830696) luidt:
Door Erik van Straten: Kifid en ING willen niet begrijpen dat slachtoffers van oplichting volledig in de greep van oplichters kunnen zijn en daarom tegen zichzelf moeten worden beschermd.
We weten niet de details van het gesprek tussen de bank en klant. Misschien is de bankbediende wel gefopt door de klant, net zoals de klant gefopt is door de 'ING-medewerker'.
Wat ook kan is dat niet de klant zelf, maar de oplichters, 2x naar ING hebben gebeld met het verzoek om de blokkade op te heffen.

Meestal maken banken e.d. audio-opnames van telefoongesprekken met klanten. De "rechter" zou die opname kunnen afluisteren en vergelijken met de stem van het slachtoffer, en zo kunnen vaststellen dat zij het was die belde met het verzoek om te deblokkeren, of juist een crimineel.

De aanvallers zouden die aanpak vooraf kunnen saboteren indien zij, m.b.v. AI "voice cloning" de stem van het slachtoffer na zouden bootsen. Echter, de kans dat de ING-medewerker er geen idee van heeft hoe de stem van het slachtoffer klinkt, is bijna 100%, dus waarom zouden die criminelen de stem van het slachtoffer klonen? In dit soort situaties verwacht ik dus niet dat de betrokken criminelen dat zullen doen, want:

• Voice cloning is gedoe (en niet nodig, zoals ik al schreef);

• Wie er uiteindelijk voor hun "winst" opdraait, boeit hen waarschijnlijk niet;

• Sowieso kunnen zij een Attacker in the Middle positie innemen. Als de AitM naar ING belt, en de ING-medewerker de identiteit van de klant probeert vast te stellen door "naar de bekende weg" vragen te stellen, kan de AitM die (voor zover nodig, middels ruggespraak met het slachtoffer - en mogelijk vertaging, waavoor de AitM, met enige ervaring in social engineering, allerlei uitvluchten kan bedenken) gewoon beantwoorden;

• Maar ook zonder "ruggespraak" zou de AitM zich bijv. als de echtgenoot, een familielid of een vriend kunnen voordoen richting ING, en met slim schakelen tijdelijk het slachtoffer ("omdat zij erg rmotioneel is"), ter verificatie van haar identiteit, kort aan de lijn kunnen geven - en "de lijn" meteen weer overnemen zodra er "ter zake" gekomen moet worden.

Ik verwacht op dit moment nog niet dat dit soort cybercriminelen al bezig zijn met voice cloning. Maar dat dit steeds meer een rol kan gaan spelen bij allerlei soorten "oplichting op afstand", lijkt mij evident.

De beste oplossing in de onderhavige situatie (d.w.z. waarin dusdanig verdachte transacties plaatsvinden dat een rekening al is geblokkeerd), is dus de betrokken rekeninghouder (v/m) in levenden lijve (met legitiematiebewijs) naar een bankfiliaal laten komen, waar de gebeurtenissen met een deskundige worden doorgenomen vóórdat de rekening weer wordt gedeblokkeerd. Daarbij moet zo'n deskundige er ook rekening mee houden dat het slachtoffer ernstig wordt bedreigd (bijv. "als je jouw rekening niet laat deblokkeren, nemen we jouw kinderen te grazen").
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.