Privacy - Wat niemand over je mag weten

De Albert Heijn app verbindt ongevraagd met Albert Heijn wifi

24-02-2024, 16:19 door Ryan_, 41 reacties
Hopelijk heb ik iets verkeerd gedaan tijdens het instellen van de Albert Heijn app op een telefoon van een ander. Er kwam een melding dat je gratis wifi kunt gebruiken binnen de winkel. Ik dacht, nee dank je,(rot op) ik wil dat niet. Tot mijn verbazing, na het gehele installatieproces, zie ik toch de melding dat de app zichzelf heeft verbonden met de wifi van de winkel.

Toen ik de wifi-status controleerde, was ik stomverbaasd dat de telefoon was verbonden met een KPN-netwerk dat Albert Heijn gebruikt.

Bij de app-toestemmingen stond de locatievoorziening niet aan, enkel de cameratoegang om je bonuskaart te kunnen scannen.

Dit vind ik zelf zeer vreemd en zorgwekkend als dit allemaal klopt.

Misschien had de persoon eerder al met de Albert Heijn wifi verbonden in het verleden, dat weet ik niet. Maar dat zou dan niet de verbinding moeten initiëren aan het einde van het setupproces. Misschien heb ik de tekst verkeerd gelezen en had ik geen keuze, wat nog erger zou zijn. Misschien heb ik op de verkeerde knop geklikt tijdens het setupproces, waardoor de wifi toch werd ingeschakeld.

Maar zoals ik het nu heb ervaren, heeft de app tegen mijn toestemming in verbinding gemaakt met een wifi-netwerk dat ik absoluut niet wilde dat het dat zou doen.


Ter informatie, ging om de Android app uit de Play store.

Wat ik zorgelijk vind, is dat AH steeds meer de app vereist voor hun acties. Dit betekent dat steeds meer mensen met de app aan in de winkel zitten en verbonden zijn met het wifi-netwerk in de winkel. Dit zou betekenen dat al het netwerkverkeer van je telefoon direct via het winkelnetwerk verloopt, en dat vind ik niet acceptabel.

Hopelijk zit ik er gruwelijk naast, maar ik ben bang van niet.
Reacties (41)
24-02-2024, 18:51 door Anoniem
Snap je verhaal niet. Of je moet boven een AH wonen of de app in de winkel zelf geïnstalleerd hebben. Jammer dat dit soort cruciale punten ontbreken.

Daarnaast moet je dit soort privacy-hatende apps niet gebruiken https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/com.icemobile.albertheijn/latest. Als je dit zo uitgeeft als AH heb je echt totale lak aan je klanten.
24-02-2024, 19:59 door Anoniem
Het wordt opgeslagen in de Wifi-instellingen,
en het is het KPN-netwerk waarvoor je eerst via een aparte pagina moet aanmelden.
Dat blijft wel even staan, zodat je de volgende dag in dezelfde winkel niet opnieuw hoeft aan te melden als je de app opent.
Hoelang precies weet ik niet.
In Wifi-instellingen vergeten.
24-02-2024, 20:24 door Ryan_
Door Anoniem,18:51: Snap je verhaal niet. Of je moet boven een AH wonen of de app in de winkel zelf geïnstalleerd hebben. Jammer dat dit soort cruciale punten ontbreken.

Ter informatie:
De tweede situatie is van toepassing; de app is in de winkel zelf geïnstalleerd.
24-02-2024, 21:38 door Anoniem
Door Ryan_:
Door Anoniem,18:51: Snap je verhaal niet. Of je moet boven een AH wonen of de app in de winkel zelf geïnstalleerd hebben. Jammer dat dit soort cruciale punten ontbreken.

Ter informatie:
De tweede situatie is van toepassing; de app is in de winkel zelf geïnstalleerd.

De app zelf installeert geen wifi en zet zelfstandig ook geen wifi verbinding aan. Dat kan ook niet want je moet handmatig woord geven voor voor het opzetten van een wifi verbinding via de KPN portal.

Bovendien schrijf je dat de app is geïnstalleerd in een AH. Dat zegt ook iets omdat in de meeste AH vestigingen geen mobiel bereik is.
24-02-2024, 21:42 door Anoniem
Door Anoniem: Snap je verhaal niet. Of je moet boven een AH wonen of de app in de winkel zelf geïnstalleerd hebben. Jammer dat dit soort cruciale punten ontbreken.

Daarnaast moet je dit soort privacy-hatende apps niet gebruiken https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/com.icemobile.albertheijn/latest. Als je dit zo uitgeeft als AH heb je echt totale lak aan je klanten.

Dit soort lijstjes zeggen zonder context helemaal niets.

Wifi (globale en fijne positie bepaling) en Bluetooth worden gebruikt om gebruik te kunnen maken van de gratis WiFi van de AH én van de handscanner.

Google controleert dit soort lijstjes tegen statische parameters. Zonder context op gebruik is dit soort check lijstjes waardeloos.
24-02-2024, 21:48 door Anoniem
Misschien moeten we eens wat minder paranoia zijn over de Albert Heijn.

Je kunt daar orka winkelen zonder wifi, zonder app en zonder handscanner.

En als mensen nou alleen eens zouden meenemen wat ze kunnen betalen, nemen de controles bij de zelfscan kassa's uiteindelijk ook weer af.
25-02-2024, 09:29 door Anoniem
Waarom installeer je überhaupt apps van dit soort onbetrouwbare bedrijven als AH en Jumbo ?
25-02-2024, 11:24 door Anoniem
"wat ik zorgelijk vind",is relatief. Alles binnen AH kan leiden tot zorgen. Zaak is om je zo min mogelijk druk te maken.
25-02-2024, 12:52 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom installeer je überhaupt apps van dit soort onbetrouwbare bedrijven als AH en Jumbo ?
Waarom koop je bij bedrijven als Jumbo en AH, zat alternatieven, die hetzelfde of beter leveren, meestal voordeliger.
25-02-2024, 13:18 door Anoniem
Door Anoniem: Misschien moeten we eens wat minder paranoia zijn over de Albert Heijn.

Je kunt daar orka winkelen zonder wifi, zonder app en zonder handscanner.

En als mensen nou alleen eens zouden meenemen wat ze kunnen betalen, nemen de controles bij de zelfscan kassa's uiteindelijk ook weer af.
Ik kreeg een controle bij de zelfscankassa, maar ik werd er toch van beschuldigd niet alles gescant te hebben.
Moest toen naar de gewone kassa, en die kassa scande opnieuw alle boodschappen. Toen bleek dat het bonnetje van de zelfscankassa het zelfde bedrag opleverde als de gewone kassa, een false positive van de zelfscanner dus.

Hoewel ik ten onrechte uit de rij werd genomen, bleven excuses van de winkel uit. Wel werd gezegd door het winkelpersoneel dat dit vaker voorkomt. Ter verduidelijking: ik heb nog nooit gestolen uit welke winkel dan ook.
25-02-2024, 23:42 door Ryan_
Door Anoniem, 21:38:
Door Ryan_:
Door Anoniem,18:51: Snap je verhaal niet. Of je moet boven een AH wonen of de app in de winkel zelf geïnstalleerd hebben. Jammer dat dit soort cruciale punten ontbreken.

Ter informatie:
De tweede situatie is van toepassing; de app is in de winkel zelf geïnstalleerd.

De app zelf installeert geen wifi en zet zelfstandig ook geen wifi verbinding aan. Dat kan ook niet want je moet handmatig woord geven voor voor het opzetten van een wifi verbinding via de KPN portal.

Bovendien schrijf je dat de app is geïnstalleerd in een AH. Dat zegt ook iets omdat in de meeste AH vestigingen geen mobiel bereik is.

- Oké, gelukkig maar. Daar leek het anders wel op, vandaar mijn zorgen.

- Ik schrok van de melding dat de wifi was verbonden en heb toen de wifi uitgezet. Omdat het netwerk nog steeds werkte, kunnen we ervan uitgaan dat er mobiel bereik was binnen de betreffende AH.

Door Anoniem, 09:29: Waarom installeer je überhaupt apps van dit soort onbetrouwbare bedrijven als AH en Jumbo ?

Ter informatie:
De andere persoon voor wie ik de app installeerde, wilde graag profiteren van de lopende actie van AH. Om van die actie gebruik te kunnen maken, moet je de AH-app gebruiken.
(ontmoedigen hielp helaas niet)
26-02-2024, 00:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Misschien moeten we eens wat minder paranoia zijn over de Albert Heijn.

Je kunt daar orka winkelen zonder wifi, zonder app en zonder handscanner.

En als mensen nou alleen eens zouden meenemen wat ze kunnen betalen, nemen de controles bij de zelfscan kassa's uiteindelijk ook weer af.
Ik kreeg een controle bij de zelfscankassa, maar ik werd er toch van beschuldigd niet alles gescant te hebben.
Moest toen naar de gewone kassa, en die kassa scande opnieuw alle boodschappen. Toen bleek dat het bonnetje van de zelfscankassa het zelfde bedrag opleverde als de gewone kassa, een false positive van de zelfscanner dus.

Hoewel ik ten onrechte uit de rij werd genomen, bleven excuses van de winkel uit. Wel werd gezegd door het winkelpersoneel dat dit vaker voorkomt. Ter verduidelijking: ik heb nog nooit gestolen uit welke winkel dan ook.

Hoezo ten onrechte? Er vinden sowieso steekproefsgewijs controles plaats bij de zelfscankassa's. Dit wil niet zeggen dat je gestolen hebt. Maar die controle is heel makkelijk te voorkomen door altijd bij een gewone kassa af te rekenen.
26-02-2024, 08:21 door Xavier Ohole
Door Anoniem: Misschien moeten we eens wat minder paranoia zijn over de Albert Heijn.

*paranoïde... https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Paranoia


Door Anoniem: Je kunt daar orka winkelen zonder wifi, zonder app en zonder handscanner.

Volgens mij hebben ze geen orka; ligt die bij de tonijn en makreel? Een orka is trouwens geen vis, dus misschien gewoon bij het vlees?
26-02-2024, 11:28 door Anoniem
Door Ryan_:
Hoewel ik ten onrechte uit de rij werd genomen, bleven excuses van de winkel uit. Wel werd gezegd door het winkelpersoneel dat dit vaker voorkomt. Ter verduidelijking: ik heb nog nooit gestolen uit welke winkel dan ook.

Als je bedenkt dat die jongens en meiden amper 17,18 of 19 jaar zijn en voor een uurloon van een paar euro bruto vaak door volwassenen zeer onbehoorlijk worden uitgekafferd bij hun steekproef, vindt ik het zelf vrij bizar om publieke excuses of complimenten te verlangen omdat je alles netjes hebt afgerekend.

Kop omhoog, vriendelijk blijven en de medewerkster bedanken voor de snelle en correcte afwikkeling zou ik als volwassene zeggen.
26-02-2024, 12:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Ryan_:
Hoewel ik ten onrechte uit de rij werd genomen, bleven excuses van de winkel uit. Wel werd gezegd door het winkelpersoneel dat dit vaker voorkomt. Ter verduidelijking: ik heb nog nooit gestolen uit welke winkel dan ook.

Als je bedenkt dat die jongens en meiden amper 17,18 of 19 jaar zijn en voor een uurloon van een paar euro bruto vaak door volwassenen zeer onbehoorlijk worden uitgekafferd bij hun steekproef, vindt ik het zelf vrij bizar om publieke excuses of complimenten te verlangen omdat je alles netjes hebt afgerekend.

Kop omhoog, vriendelijk blijven en de medewerkster bedanken voor de snelle en correcte afwikkeling zou ik als volwassene zeggen.
Wat een zanik, als klant wordt je geschoffeerd, voor lul gezet tegenover andere klanten, door een systeemfout waar je zelf niks aan kunt doen.
Dan zijn excuses minstens op zijn plaats, doet niks af aan de lage uurlonen, om nog maar te zwijgen over tijd die onnodig verliest, of dat diepvries producten beginnen te ontdooien.
Wij zijn 15 minuten onderweg voor dat we bij supermarkt zijn die de moeite waard is.
26-02-2024, 14:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Wat een zanik, als klant wordt je geschoffeerd, voor lul gezet tegenover andere klanten, door een systeemfout waar je zelf niks aan kunt doen.
Dan zijn excuses minstens op zijn plaats, doet niks af aan de lage uurlonen, om nog maar te zwijgen over tijd die onnodig verliest, of dat diepvries producten beginnen te ontdooien.
Wij zijn 15 minuten onderweg voor dat we bij supermarkt zijn die de moeite waard is.

Die meiden kunnen er ook niets aan doen. Jouw kassa wordt gelocked totdat zij er met hun handscanner langs je producten gaan. Daar hebben die meiden echt geen invloed op, en zonder hun tussenkomst sta jij daar tot sluitingstijd.

Iedereen is wel eens onderwerp van een steekproef. Niet alleen in de supermarkt maar ook op andere plaatsen zoals Schiphol. Niemand kijkt daar meer van op.

Het is overigens wel zo dat het aantal willekeurige steekproeven toeneemt als de diefstallen in aantal toenemen. Dus als je toch zonodig je ergernis kwijt moet, kun je misschien beter je buurman of over-buurman aanspreken.

En die diepvriesproducten zijn heus niet in 7 minuten ontdooit. Het heet niet voor niets -diepgevroren-. Dat jij er 15 minuten over rijdt kan ik weer niets mee. Ik heb 4 grote supermarkten om mij heen maar misschien ligt jouw hypotheek lager.

Zo heeft iedereen voor- en nadelen in het leven.
28-02-2024, 00:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Wat een zanik, als klant wordt je geschoffeerd, voor lul gezet tegenover andere klanten, door een systeemfout waar je zelf niks aan kunt doen.
Dan zijn excuses minstens op zijn plaats, doet niks af aan de lage uurlonen, om nog maar te zwijgen over tijd die onnodig verliest, of dat diepvries producten beginnen te ontdooien.
Wij zijn 15 minuten onderweg voor dat we bij supermarkt zijn die de moeite waard is.

Die meiden kunnen er ook niets aan doen. Jouw kassa wordt gelocked totdat zij er met hun handscanner langs je producten gaan. Daar hebben die meiden echt geen invloed op, en zonder hun tussenkomst sta jij daar tot sluitingstijd.

Iedereen is wel eens onderwerp van een steekproef. Niet alleen in de supermarkt maar ook op andere plaatsen zoals Schiphol. Niemand kijkt daar meer van op.

Het is overigens wel zo dat het aantal willekeurige steekproeven toeneemt als de diefstallen in aantal toenemen. Dus als je toch zonodig je ergernis kwijt moet, kun je misschien beter je buurman of over-buurman aanspreken.

En die diepvriesproducten zijn heus niet in 7 minuten ontdooit. Het heet niet voor niets -diepgevroren-. Dat jij er 15 minuten over rijdt kan ik weer niets mee. Ik heb 4 grote supermarkten om mij heen maar misschien ligt jouw hypotheek lager.

Zo heeft iedereen voor- en nadelen in het leven.


Wat een pannekoeken reactie

Mensen worden op basis van een bepaald patroon gecontroleerd.

AI.

Ook op de cameras draait dat.


En voor wie het nog niet weet, de bonuskaart verdwijnt. Alleen nog AH app. Kan niet anoniem?
28-02-2024, 10:02 door Anoniem
Door Anoniem:]

Wat een pannekoeken reactie

Mensen worden op basis van een bepaald patroon gecontroleerd.

AI.

Ook op de cameras draait dat.


En voor wie het nog niet weet, de bonuskaart verdwijnt. Alleen nog AH app. Kan niet anoniem?

Wat een onzin.
Het volgen van algoritmische regels heeft helemaal niets met artificial intelligence te maken. Dat word trouwens centraal geregeld en niet in een enkele camera (anders kun je immers geen algoritmische regels koppelen door de hele winkel)

Wel scheermesjes and geen scheerschuim = controle. Zoiets.

In ieder geval kan die winkelbediende helemaal niets doen aan de controle die ze moet uitvoeren. Vroeger mochten ze in je tas kijken en nu is het op deze manier opgelost. Lekker belangrijk.

En voor een anonieme bonuskaart kun je gewoon een app downloaden.
Of met je mobiel een foto van de bonuskaart van je tandarts maken. Hij blij, jij blij.
28-02-2024, 13:40 door Anoniem
Vroeger had ik een AH-bonus en deed elke dag boodschappen.

Totdat bleek dat mijn ex die kaart op naam van een dubieuze beroemdheid uit het verleden had gezet. Hij die niet genoemd mag worden, volgens sommige geproclameerde en achterhaalde wetmatigheden van het internet uit het verleden. Ik vond dat niet zo leuk, toen ik er achter kwam dat ik boodschappen deed, uit naam van. AI.
29-02-2024, 10:49 door Anoniem
ja je gelooft het niet, tegenwoordig is elke geautomatiseerde beslissing of systeem AI. (not)

Wtb de Wifi verbinding, mogelijk was die andere persoon al eens eerder met dat KPN network verbonden geweest, en werd nu automatisch weer verbinding gemaakt.

Ik ben wars van al die marketing campagnes en ik gebruik dan wel onze Bonus kaart (anders gezeur thuis ;), van mijn echtgenote leer ik dat de AH behoorlijk geraffineerd te werk gaat met Bonus en Premium Bonus aanbiedingen (misschien is er nog wel veel meer, geen idee) en hoeveel we wel niet besparen door juist gebruik te maken van al die aanbiedingen.
Hiervoor word je dan wel geanalyseerd natuurlijk... en bij de zelfscankassa eruit gepikt als iets buiten de verwachting om hebt gekocht...
29-02-2024, 12:51 door Anoniem
Door Anoniem: Vroeger had ik een AH-bonus en deed elke dag boodschappen.

Totdat bleek dat mijn ex die kaart op naam van een dubieuze beroemdheid uit het verleden had gezet. Hij die niet genoemd mag worden, volgens sommige geproclameerde en achterhaalde wetmatigheden van het internet uit het verleden. Ik vond dat niet zo leuk, toen ik er achter kwam dat ik boodschappen deed, uit naam van. AI.

En is het de schuld van AH of de bonuskaart dat mensen uit jouw omgeving dingen dingen doen met jouw login gegevens ?

Goh, "(ex)partners flikken elkaar rotgeintjes" . nog nooit eerder gehoord.

Vast ook de schuld van KPN en mobiele telefoons als jij d'r nummer op wat kroeg WCs achterlaat met 'nymfo 7x24 geil bel 06xxx'
29-02-2024, 13:11 door Anoniem
Door Anoniem: ja je gelooft het niet, tegenwoordig is elke geautomatiseerde beslissing of systeem AI. (not)

Wtb de Wifi verbinding, mogelijk was die andere persoon al eens eerder met dat KPN network verbonden geweest, en werd nu automatisch weer verbinding gemaakt.

Ik ben wars van al die marketing campagnes en ik gebruik dan wel onze Bonus kaart (anders gezeur thuis ;), van mijn echtgenote leer ik dat de AH behoorlijk geraffineerd te werk gaat met Bonus en Premium Bonus aanbiedingen (misschien is er nog wel veel meer, geen idee) en hoeveel we wel niet besparen door juist gebruik te maken van al die aanbiedingen.
Hiervoor word je dan wel geanalyseerd natuurlijk... en bij de zelfscankassa eruit gepikt als iets buiten de verwachting om hebt gekocht...
Ik heb een vijf jaar geleden anders meegemaakt, ik stond buiten de supermarkt en KPN fon drong zich via schermmelding op om verbinding te maken met AH's netwerk, maar dat was natuurlijk in Amsterdam, en daar is AH smart dat heeft te maken met bestuurlsijke strafrechtstoepassing dat als vergeldingsuitgangspunt leedtoevoeging heeft, dat 'smart-op-zijn-Amsterdams' zoals ze daar in het basisonderwijs al van de Pabo-juffen leren.

Overal in die stad waakt een naargeestige zombiegemeenschap met aan het hoofd een burgemeester die in haar broek piest van het lachen over dit negergrapje (ja Ger, nee Ger, zie brandweer-dossier van leen bakker) over het waken over voortbestaan smart, daar schijnen ze nogal opgewonden van te worden daar in het bestuur, en bij de lokale AH.

Ik heb laatst met mijn handen aan de AH zelfscanner gezeten om de boodschappen die ik gedaan had, en kocht er alleen maar binnen het te verwachten aankooppatroon van AH's scanner, en toch wilde de scanner een leeftijdsidentificatie bij de aankoop van een fles vermouth. Ik zal wel een hele jonge spruit in de AI familie van AH-smart in Amsterdam zijn.
29-02-2024, 13:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Wat een zanik, als klant wordt je geschoffeerd, voor lul gezet tegenover andere klanten, door een systeemfout waar je zelf niks aan kunt doen.
Dan zijn excuses minstens op zijn plaats, doet niks af aan de lage uurlonen, om nog maar te zwijgen over tijd die onnodig verliest, of dat diepvries producten beginnen te ontdooien.
Wij zijn 15 minuten onderweg voor dat we bij supermarkt zijn die de moeite waard is.

Die meiden kunnen er ook niets aan doen. Jouw kassa wordt gelocked totdat zij er met hun handscanner langs je producten gaan. Daar hebben die meiden echt geen invloed op, en zonder hun tussenkomst sta jij daar tot sluitingstijd.

Iedereen is wel eens onderwerp van een steekproef. Niet alleen in de supermarkt maar ook op andere plaatsen zoals Schiphol. Niemand kijkt daar meer van op.

Het is overigens wel zo dat het aantal willekeurige steekproeven toeneemt als de diefstallen in aantal toenemen. Dus als je toch zonodig je ergernis kwijt moet, kun je misschien beter je buurman of over-buurman aanspreken.

En die diepvriesproducten zijn heus niet in 7 minuten ontdooit. Het heet niet voor niets -diepgevroren-. Dat jij er 15 minuten over rijdt kan ik weer niets mee. Ik heb 4 grote supermarkten om mij heen maar misschien ligt jouw hypotheek lager.

Zo heeft iedereen voor- en nadelen in het leven.


Wat een pannekoeken reactie

Mensen worden op basis van een bepaald patroon gecontroleerd.

AI.

Ook op de cameras draait dat.


En voor wie het nog niet weet, de bonuskaart verdwijnt. Alleen nog AH app. Kan niet anoniem?

Ik zie hier maar een pannenkoek, de controle gaat ook op steekproeven, daar hoeft je echt niets voor te doen en AI al helemaal niet, gewoon 5x in de winkel geweest oid dan wordt het misschien tijd om te controleren. ineens een andere winkel op een andere tijd. misschien gaat je score dan omhoog.
Ja er zijn wat proeven met AI en cameras om te kijken als je verdacht gedrag vertoont je sneller gecontroleerd gaat worden.

Voor wie het nog niet weet, bonuskaart is een bonus en niet verplicht. Je kan ook goed zonder kaart of app winkelen. je hoeft je gegevens niet vrij te geven.
29-02-2024, 14:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: ja je gelooft het niet, tegenwoordig is elke geautomatiseerde beslissing of systeem AI. (not)

Wtb de Wifi verbinding, mogelijk was die andere persoon al eens eerder met dat KPN network verbonden geweest, en werd nu automatisch weer verbinding gemaakt.

Ik ben wars van al die marketing campagnes en ik gebruik dan wel onze Bonus kaart (anders gezeur thuis ;), van mijn echtgenote leer ik dat de AH behoorlijk geraffineerd te werk gaat met Bonus en Premium Bonus aanbiedingen (misschien is er nog wel veel meer, geen idee) en hoeveel we wel niet besparen door juist gebruik te maken van al die aanbiedingen.
Hiervoor word je dan wel geanalyseerd natuurlijk... en bij de zelfscankassa eruit gepikt als iets buiten de verwachting om hebt gekocht...
Ik heb een vijf jaar geleden anders meegemaakt, ik stond buiten de supermarkt en KPN fon drong zich via schermmelding op om verbinding te maken met AH's netwerk, maar dat was natuurlijk in Amsterdam, en daar is AH smart dat heeft te maken met bestuurlsijke strafrechtstoepassing dat als vergeldingsuitgangspunt leedtoevoeging heeft, dat 'smart-op-zijn-Amsterdams' zoals ze daar in het basisonderwijs al van de Pabo-juffen leren.

Overal in die stad waakt een naargeestige zombiegemeenschap met aan het hoofd een burgemeester die in haar broek piest van het lachen over dit negergrapje (ja Ger, nee Ger, zie brandweer-dossier van leen bakker) over het waken over voortbestaan smart, daar schijnen ze nogal opgewonden van te worden daar in het bestuur, en bij de lokale AH.

Ik heb laatst met mijn handen aan de AH zelfscanner gezeten om de boodschappen die ik gedaan had, en kocht er alleen maar binnen het te verwachten aankooppatroon van AH's scanner, en toch wilde de scanner een leeftijdsidentificatie bij de aankoop van een fles vermouth. Ik zal wel een hele jonge spruit in de AI familie van AH-smart in Amsterdam zijn.

Ik weet niet wat je hier allemaal mee wil zeggen, nogal onleesbaar gedram.. Maar maar leeftijd controle wordt altijd uitgevoegd op alcohol. De computer weet niet hoe oud je bent.
29-02-2024, 15:09 door Anoniem
Nou ben ik jurist en Amsterdammer en voel nu de behoefte om dit recht te zetten.

Door Anoniem:
[..] AH smart dat heeft te maken met bestuurlsijke strafrechtstoepassing

Er bestaat geen bestuurlijke strafrechttoepassing. Er is bestuursrecht en er is strafrecht.

Door Anoniem:
KPN fon drong zich via schermmelding op om verbinding te maken met AH's netwerk [..] en daar is AH smart

Nee, je bevond je gewoon binnen het WiFi bereik van AH. Juridisch is het dan ook nog maar de vraag wie zich nu precies aan wie opdrong.

Door Anoniem:
Overal in die stad waakt een naargeestige zombiegemeenschap met aan het hoofd een burgemeester die in haar broek piest van het lachen over
Door Anoniem:
[..] toch wilde de scanner een leeftijdsidentificatie bij de aankoop van een fles vermouth.

Ja. En zeer terecht. De handscanner is immers gebonden aan een bonuskaart en die bonuskaart zegt niets over de leeftijd van de tijdelijke houder ervan.
29-02-2024, 16:07 door Anoniem
Door Anoniem: Nou ben ik jurist en Amsterdammer en voel nu de behoefte om dit recht te zetten.

Door Anoniem:
[..] AH smart dat heeft te maken met bestuurlsijke strafrechtstoepassing

Er bestaat geen bestuurlijke strafrechttoepassing. Er is bestuursrecht en er is strafrecht.

Die overtuiging had ik ook, tot ik stuitte op deze ingevlochten zaak:

https://archive.is/20240221103451/https://www.ad.nl/den-haag/hans-kan-door-klagende-bovenbuurman-niet-verder-strafblad-42-000-euro-schuld-en-beroepsverbod~aa3f1ccb/

Ik moet bekennen deze van Haagse zaak nog niet alle stukken gelezen te hebben, maar dat strafblad en beroepsverbod wegens het uitbaten van een blues-jazz cafe, dat blijft wat mij betreft een merkwaardige. Is via de omgevingsdienst gespeeld via het 'opzettelijk overtreden van wet milieubeheer' waardoor bestuurlijke maatregel 'slecht levensgedrag' is toegepast.

Maatregel slecht levensgedrag! Dit bestaat dus echt, dus ik stel mij vragen over welk milieu in Den Haag door wie beheerd wordt en hoe dat in de toekomst uit gaat pakken.

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR690428/1
In Amsterdam werkt dat allemaal net even anders, maar daar wordt ik ook niet vrolijk van.

Door Anoniem:
KPN fon drong zich via schermmelding op om verbinding te maken met AH's netwerk [..] en daar is AH smart

Nee, je bevond je gewoon binnen het WiFi bereik van AH. Juridisch is het dan ook nog maar de vraag wie zich nu precies aan wie opdrong.

De boodschappenbrigade! Het zat nogal ingewikkeld en geperverteerd in elkaar, maar ik moest iets doen en iets nalaten vanwege een mij onbekend onderzoek naar doen van boodschappen. Groot onderzoek naar huizen en banen.

Door Anoniem:
Overal in die stad waakt een naargeestige zombiegemeenschap met aan het hoofd een burgemeester die in haar broek piest van het lachen over
Door Anoniem:
[..] toch wilde de scanner een leeftijdsidentificatie bij de aankoop van een fles vermouth.

Ja. En zeer terecht. De handscanner is immers gebonden aan een bonuskaart en die bonuskaart zegt niets over de leeftijd van de tijdelijke houder ervan.

Ik vermoed dat leeftijd geregistreerd is op bonuskaarten, en die kaarten worden soms op de meest merkwaardige namen geregistreerd.
29-02-2024, 16:28 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zie hier maar een pannenkoek, de controle gaat ook op steekproeven, daar hoeft je echt niets voor te doen en AI al helemaal niet, gewoon 5x in de winkel geweest oid dan wordt het misschien tijd om te controleren. ineens een andere winkel op een andere tijd. misschien gaat je score dan omhoog.
Voor zover ik kan nagaan is het compleet random. Ik maak soms mee dat ik meerdere keren achter elkaar word gecontroleerd (vier keer is een keer voorgekomen) en net zo goed dat het een hele tijd niet gebeurt, zonder dat mijn koopgedrag enige aanleiding geeft voor dat soort verschillen. Het ontbreken van een herkenbaar patroon past bij een volledig random controle. Ik heb een anonieme bonuskaart dus ze zouden patronen kunnen volgen. Ik heb alleen niet de indruk dat ze dat doen.
29-02-2024, 20:27 door Anoniem
Ik vermoed dat leeftijd geregistreerd is op bonuskaarten, en die kaarten worden soms op de meest merkwaardige namen geregistreerd.

Mijn bonuskaart doet het ook gewoon, en ik heb nooit iets ingevuld of geregistreerd. Een op de parkeerplaats gevonden bonuskaart zal het naar alle waarschijnlijkheid ook gewoon doen. Wat dat betreft kan Albert Heijn beter niet teveel waarde hechten aan de gegevens die het gebruik van de bonuskaart opleveren.
01-03-2024, 15:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik vermoed dat leeftijd geregistreerd is op bonuskaarten, en die kaarten worden soms op de meest merkwaardige namen geregistreerd.

Mijn bonuskaart doet het ook gewoon, en ik heb nooit iets ingevuld of geregistreerd. Een op de parkeerplaats gevonden bonuskaart zal het naar alle waarschijnlijkheid ook gewoon doen. Wat dat betreft kan Albert Heijn beter niet teveel waarde hechten aan de gegevens die het gebruik van de bonuskaart opleveren.

Waar. In sommige minder plezierige woonbuurten in Nederland met hoge criminaliteit en is het echter een manier om onfrisse spelletjes te spelen, in samenwerking met de cassiere (en wellicht de app, dat weet ik niet) want die ziet wel de naam en de connotaties bij die naam.
01-03-2024, 16:06 door Anoniem
Door Anoniem:

Waar. In sommige minder plezierige woonbuurten in Nederland met hoge criminaliteit en is het echter een manier om onfrisse spelletjes te spelen, in samenwerking met de cassiere (en wellicht de app, dat weet ik niet) want die ziet wel de naam en de connotaties bij die naam.

Een kassamedewerkster ziet helemaal geen naam die hoort bij een bonuskaart, hoe kom je er bij.
Ook wordt de naam niet zichtbaar bij het scannen bij een zelfscan kassa.

En zoals hierboven al eens aangegeven, de anonieme (of ongeregistreerde) bonuskaart bestaat ook nog gewoon.
01-03-2024, 16:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Waar. In sommige minder plezierige woonbuurten in Nederland met hoge criminaliteit en is het echter een manier om onfrisse spelletjes te spelen, in samenwerking met de cassiere (en wellicht de app, dat weet ik niet) want die ziet wel de naam en de connotaties bij die naam.

Een kassamedewerkster ziet helemaal geen naam die hoort bij een bonuskaart, hoe kom je er bij.
Ook wordt de naam niet zichtbaar bij het scannen bij een zelfscan kassa.

En zoals hierboven al eens aangegeven, de anonieme (of ongeregistreerde) bonuskaart bestaat ook nog gewoon.
Excuus, ander type klantenkaart.
02-03-2024, 12:47 door Anoniem
Het is een proprietaire app met trackers, de broncode is niet beschikbaar dus is het een zwarte doos.
https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/com.icemobile.albertheijn/latest/
Daarnaast doen veel winkels (inclusief de AH) aan WiFi tracking, dan kan men enigszins volgens welke winkels men bezoekt, met of zonder AH app.
Zou gewoon WiFi uitzetten als men de deur uitgaat, of GrapheneOS installeren, (Pixel telefoons) dan wordt de MAC gerouleert bij elke nieuwe verbinding, dus als men weer thuis is heeft men een ander MAC zodra men met zijn/haar thuisnetwerk verbindt.
04-03-2024, 14:21 door Saph
Op mijn Android telefoon heeft de AH geen enkele permissies en die functioneert gewoon naar verwachting. Ik heb ook nog nooit een app meegemaakt die automatisch zonder gebruiker interactie met een gratis wifi netwerk verbind. Jij of de gebruiker van de telefoon heeft gewoon met dat netwerk verbonden en de telefoon verbindt gewoon weer automatisch als deze binnen bereik is.
04-03-2024, 21:56 door Anoniem
Door Saph: Op mijn Android telefoon heeft de AH geen enkele permissies en die functioneert gewoon naar verwachting. Ik heb ook nog nooit een app meegemaakt die automatisch zonder gebruiker interactie met een gratis wifi netwerk verbind. Jij of de gebruiker van de telefoon heeft gewoon met dat netwerk verbonden en de telefoon verbindt gewoon weer automatisch als deze binnen bereik is.

Nee je hebt volkomen gelijk.

Maar het punt is dat mensen mensen graag "Big Tech" de schuld geven voor iets wat ze eigenlijk zelf moeten regelen.
En als "Big Tech" het dan voor ze regelt voelen ze zich beperkt in hun vrijheid.
07-03-2024, 08:44 door Xavier Ohole - Bijgewerkt: 07-03-2024, 08:44
Door Anoniem: Zou gewoon WiFi uitzetten als men de deur uitgaat, of GrapheneOS installeren, (Pixel telefoons) dan wordt de MAC gerouleert [sic] bij elke nieuwe verbinding, dus als men weer thuis is heeft men een ander MAC zodra men met zijn/haar thuisnetwerk verbindt.

Mijn Samsung telefoon heeft het MAC address type gewoon standaard op Randomized MAC staan. Kijk maar bij default Android onder WiFi, geavanceerde instellingen, beheer netwerken, Albert Heijn, details.
14-04-2024, 13:07 door choi
Door Anoniem:
Daarnaast moet je dit soort privacy-hatende apps niet gebruiken .

Laat mensen lekker zelf bepalen wat ze gebruiken. Het hele internet is een ''privacy-hatende'' app; zal ik dan maar de stekker eruit trekken?
15-04-2024, 04:16 door Anoniem
Door choi:
Door Anoniem:
Daarnaast moet je dit soort privacy-hatende apps niet gebruiken .

Laat mensen lekker zelf bepalen wat ze gebruiken. Het hele internet is een ''privacy-hatende'' app; zal ik dan maar de stekker eruit trekken?
Daar is gewoon een knopje voor http://www.turnofftheinternet.com. Als je het maar laat om te drukken!
17-04-2024, 15:00 door Anoniem
Je moet voor de gein eens op BTLE scannen in de AH
17-04-2024, 15:43 door Anoniem
Door Anoniem: Je moet voor de gein eens op BTLE scannen in de AH

Wat is dat en hoe moet dat?
17-04-2024, 16:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Ryan_:
Hoewel ik ten onrechte uit de rij werd genomen, bleven excuses van de winkel uit. Wel werd gezegd door het winkelpersoneel dat dit vaker voorkomt. Ter verduidelijking: ik heb nog nooit gestolen uit welke winkel dan ook.

Als je bedenkt dat die jongens en meiden amper 17,18 of 19 jaar zijn en voor een uurloon van een paar euro bruto vaak door volwassenen zeer onbehoorlijk worden uitgekafferd bij hun steekproef, vindt ik het zelf vrij bizar om publieke excuses of complimenten te verlangen omdat je alles netjes hebt afgerekend.

Kop omhoog, vriendelijk blijven en de medewerkster bedanken voor de snelle en correcte afwikkeling zou ik als volwassene zeggen.
schijnt dat de meerderheid onvriendelijk reageert op steekproeven en slechts een kleine minderheid vriendelijk blijft.
18-04-2024, 07:59 door Anoniem
Je zolen worden al gescand op de deurmat. Leer er mee leven, het is de wereld van de toekomst.

Als je aan de jeugd zou vragen, wat ze het minst kunnen missen in de wereld, is het hun smartphone.

Je neemt toch ook graag een aanbieding mee via de "bonuskaart", net als bij Hema, Lidl, Jumbo, etc.

Nu nog een bos kaartjes, straks 1 strakke Euro-ID. Leuker kunnen we het niet maken, wel gemakkelijker.

Ondanks alles, neemt de armoe toe in Nederland, vreemd en "niet logisch".
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.