De Europese Commissie is kritisch over het 'betaal of oké' model dat Meta voor Facebook en Instagram hanteert en stelt dat dit mogelijk in overtreding van de Digital Markets Act (DMA) is. "Ik denk dat er allerlei manieren zijn waarop je geldt kunt verdienen aan diensten die je aanbiedt", aldus Margrethe Vestager, Eurocommissaris voor Mededinging, tegenover persbureau Reuters.
Vestager geeft als voorbeeld dat het zowel gerichte als contextuele advertenties kunnen zijn. "Het is dus belangrijk dat we het gesprek met Meta blijven voeren en we zullen uiteindelijk ook bepalen wat de volgende stap voor hen is om compliant met de DMA te zijn." Vanwege onderzoeken vanuit de Europese Commissie en privacytoezichthouders, alsmede felle kritiek van allerlei organisaties, stelde Meta voor om het bedrag dat gebruikers moeten betalen om niet te worden gevolgd te verlagen van 10 euro per account naar 6 euro per account.
Volgens privacyactivist Max Schrems zorgt een lager bedrag niet voor compliance. "Meta's recente aankondiging dat het de prijs van het betaalde abonnement verlaagt verandert dit feit niet. De AVG stelt duidelijk dat toestemming "vrijelijk" gegeven moet worden. Aan de andere kant verberg Meta de "weiger" knop achter een betaalmuur." Schrems merkt op dat de meeste mensen akkoord gaan om te worden getrackt als ze een bedrag van 1,99 euro moeten betalen. Tegelijkertijd wil 90 tot 97 procent van de mensen niet dat hun persoonlijke data wordt gebruikt voor gerichte advertenties.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.