Autofabrikanten moeten alleen noodzakelijke gegevens verzamelen waarvoor een duidelijk omschreven en gerechtvaardigd doel is, zo stelt demissionair ministers Schreinemacher van Buitenlandse Handel. "Tegelijkertijd hebben individuen en organisaties eigen verantwoordelijkheid voor hun aankopen", aldus de bewindsvrouw (pdf).
Schreinemacher reageerde op Kamervragen van het CDA, die onder andere gingen over de dataverzameling door Chinese elektrische auto's. "Deelt u tevens de zorgen dat veel Nederlanders niet beseffen dat hun data – zoals wat, waar en wanneer je rijdt – mogelijk in China terecht komen? Zijn er wat u betreft bepaalde doelgroepen die aangeraden zouden moeten worden geen Chinese elektrische auto’s te gebruiken? Zo nee, waarom niet?", wilde CDA-Kamerlid Boswijk weten.
"De zorgen die u schetst deel ik", reageert Schreinemacher. "Het dreigingsbeeld Statelijke Actoren 2 schetst deze zorgen ook, en stelt vast dat er mogelijkheid bestaat dat statelijke actoren de grootschalige verzameling van persoonsgegevens gebruiken voor gerichte beïnvloedingsdoeleinden om bijvoorbeeld tegenstanders van een regime in diskrediet te brengen, of sociale spanningen te vergroten door polarisatie aan te wakkeren."
De minister voegt toe dat individuen en organisaties tegelijkertijd een eigen verantwoordelijkheid voor hun aankopen hebben. Schreinemacher merkt verder op dat sommige voertuigsystemen verplicht zijn, en niet kunnen functioneren zonder het verzamelen van data. "Huidige wettelijke kaders daarbij zijn onder andere de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Dataverordening. Dat betekent dat voertuigfabrikanten zich moeten houden aan principes zoals dataminimalisatie en doelbinding."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.