Door Anoniem: Heb het hier nog makkelijker als Rabobank klant. Die toko kent het hele woordje service nog niet eens. Die gaan dus echt never nooit niet iemand bellen als daar een probleem zich voordoet dat ten nadele van de klant is.
Uit
https://www.rabobank.nl/veiligbankieren/fraude-herkennen:
Criminelen bedenken steeds nieuwe manieren om je persoonlijke gegevens te achterhalen om zo bij je geld te komen.
Onthoud deze 6 signalen
Oplichters doen zich in een e-mail, SMS, aan de telefoon of aan de deur vaak voor als medewerker van Rabobank. Maar vaak zijn wij dit niet.
MAAR SOMS ZIJN WIJ DAT WEL - EN U WEET LEKKER NIET WANNEER!Bovendien, als "
criminelen steeds nieuwe manieren bedenken om je persoonlijke gegevens te achterhalen om zo bij je geld te komen", hoe weet de Rabobank dan zo zeker dat het
überhaupt zin heeft om die 6 signalen te onthouden? Zoals:
Wij vragen je nóóit om:
[...]
6. software te downloaden waarmee we je computer op afstand kunnen overnemen om je zogenaamd te 'helpen'
Betekent dit dat medewerkers van de Rabobank hun klanten
nooit zullen vragen om bijvoorbeeld een virusscanner te downloaden en te starten?
Als zij dat
wél zouden kunnen doen of ooit gedaan hebben, wat als de beller zegt dat je een virusscanner moet downloaden vanaf een website met een naam zoals te zien op het einde van deze URL:
https://www.virustotal.com/gui/domain/avastantivirusscan.com?
Als de beller jou vervolgens instrueert om het gedownloadde programma, dat zomaar
avast.exe zou kunnen heten, te starten, moet je dat dan wel of niet doen?
En wat als er dan iets start dat best een echte virusscanner zou kunnen zijn, maar ook (evt. vooralsnog stiekem) een RAT?
Zo niet, wat als die zogenaamde virusscanner meldt dat het noodzakelijk is om handmatig allerlei wijzigingen in het register door te voeren, maar dat als je dat te ingewikkeld vindt, je dit het beste aan de beller kunt overlaten en
daarom AnyDesk o.i.d. moet downloaden en starten? En als je denkt dit allemaal
niet ingewikkeld te vinden, en de beller jou bewust vraagt om iets te doen dat een foutmelding oplevert en jij niet meteen begrijpt waarom, hoe groot is dan de kans dat je de beller alsnog toestaat om jouw computer over te nemen?
Zo kansloos dit - vooral bij iedereen die geen expert is.
Ofwel een bank kan, in dringende gevallen,
wel contact opnemen met klanten (anders dan via een bericht in de bank-app), maar dan geldt (mijn tekst):
Wij van Rabobank maken het probleem, dat u op afstand nep niet van echt kunnen onderscheiden, met veel genoegen UW probleem. Veel succes daarmee en wellicht tot ziens bij Kifid ;-))
Ofwel een bank zal, zelfs als zij constateren dat een rekening wordt geplunderd,
nooit contact opnemen met klanten - en ook geen berichten versturen met daarin "klik op deze link" zoals voor marketingdoeleinden of tevredenheidsonderzoeken. Maar dit is onbestaanbaar - en zal voor de meeste mensen zó ongeloofwaardig klinken dat zij zo'n belofte meteen vergeten, waardoor ook deze aanpak niet gaat helpen.
Kortom, die 6 signalen kun je net zo goed
niet onthouden, want deze kunnen veel te eenvoudig worden weggeredeneerd of zelfs omzeild. Met als gevolg dat elk potentieel slachtoffer alerter zou moeten zijn en méér verstand van zaken zou moeten hebben dan de oplichtende bellers - wat een zeldzaamheid zal zijn.
Tevens uit genoemde Rabobank-pagina:
Twijfel je? Verwijder de e-mail of SMS, hang de telefoon op of doe de deur dicht!
De contactopnemers kunnen er, onvoorspelbaar,
vanalles aan doen om eventuele twijfel bij een slachtoffer weg te nemen. Wat de Rabobank hier biedt is
dus niet een
in alle gevallen werkende remedie. Dat is okay als de Rabobank ervan uitgaat dat dit soort maatregelen/verzoeken het aantal slachtoffers
beperkt - doch niet tot nul reduceert.
Dus zullen er slachtoffers blijven vallen en
dus zullen banken die slachtoffers moeten compenseren. Immers,
die banken hebben voor een bloedsnel systeem
op afstand gekozen - een systeem in het voordeel van oplichters en in het nadeel van klanten voor wie het onderscheid maken tussen nep en echt zeer ingewikkeld of ronduit onmogelijk is. En een (soms in een oogwenk gemaakte) "fout" (dat is het niet), slachtoffers tot volstrekte wanhoop kan drijven.